Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11
|
272
|
Forum / Snikk-snakk / Godkjenning av Puma for linkpin ?
|
på: juni 06, 2009, 21:08:54 pm
|
Jeg leser på forumet her at det finnes TÜV på disse, og et annet sted leser jeg at det finnes papir fra Møller på disse. På CSP sin nettshop står det ingenting om TÜV. Noen som vet hva som er korrekt ??
|
|
|
274
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Grensetreff i Arjeplog, Sverige 30-31/5
|
på: mai 31, 2009, 20:15:40 pm
|
Vi er nå vel hjemme etter over 600 km , uten tekniske uhell av noen art. En 52 spltt med 30 hesters motor og en 57 cab med 34 hester følger trafikken uten problemer er vår erfaring. Bruksverdien er mao STOR, og vi har storkost oss. Været hjemme er ikke all verden, og de siste bildene fra høyfjellet på veg hjem i dag viser at det ikke akkurat er sommer der !
|
|
|
277
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Grensetreff i Arjeplog, Sverige 30-31/5
|
på: mai 31, 2009, 20:00:53 pm
|
Vel fremme som noen av de første var det bare å vente på hvem som skulle dukke opp. Det kom til slutt ca 35 biler totalt, og her er en presentasjon av noen av dem som var luftkjølte. Vi visste at to buggyer var på vei fra Bodø og Fauske, og vi lurte på om de ville fullføre turen. Husk været de første 12-15 milene. Ikke akkurat ideelt for å kjøre åpen bil uten kalesje !! Den røde må være en av norges mest harry buggier. Se og nyt. Legg spesielt merke til øyelokk på buggy-lykter !
|
|
|
278
|
Forum / Snikk-snakk / Grensetreff i Arjeplog, Sverige 30-31/5
|
på: mai 31, 2009, 19:53:50 pm
|
Fredag formiddag startet Mr. Bubblehead og jeg fra Bodø i et helt forferdelig regnvær med kuling i kastene. Det regnet så mye at det var ingen vits i å kjøre vinduspusserene, de greide ikke å holde ruta fri for vann allikevel. Målet var Arjeplog i Sverige, og årets grensetreff, som er at samarbeid mellom veteranbilklubbene her nord. Turen er ca 300 km og er utfordrende for våre 30 og 34 hesters bobler da vi må over "kjølen" som for vår del er et relativt bratt stykke vei opp Junkerdalsura. Vi visste at været i Sverige ville være sommerlig, så humøret var, tross regnet, helt på topp. Det første bildet er fra Junkerdal før oppstigning til Sverige. Det har nå stort sett sluttet å regne. Bilde 2 er underveis over fjellet. Bilde 3 er en stopp bare 6 mil fra målet. Vi har nå fått følge av en Mercedes 350 SLC, som var rimelig imponert over snittfarta vår. Det gikk jevnt i 90. ( Ikke i de værste motbakkene da )
|
|
|
279
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Motivasjon.?
|
på: mars 10, 2009, 07:14:04 am
|
Selg den blå splittn til meg. Reis på en lang ferie. Finn deg en ny jobb. Få buggy-en og kaptein Suzzi på veien til våren, så tipper jeg humøret er bedre !!
|
|
|
280
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 11, 2009, 20:12:40 pm
|
Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders Ringer du til Møller så skal de ha ett papir på at det er godkjent ombygging fra fabrikken. Har ett skriv fra Arnt Dale på det. Men det er jo "steingammelt" da. Perfekt ! Alle pairer teller, uansett hvor gamle de er. Og dersom trafikkstasjonene etterlever innskjerpelsen av reglene blir slike papirer mer og mer viktig. Anders
|
|
|
281
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 10, 2009, 21:08:10 pm
|
Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem. Anders
|
|
|
282
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 09, 2009, 07:51:51 am
|
Her er et utdrag fra kjøretøyforskrifte. Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging 4. Det defineres som : Oppbygging av kjøretøy når: 4.2.2 karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende. Og her er en kommentar fra vegdirektoratet til trafikkstasjonene: Trafikkstasjonene skal ikke lenger synse og tro. De skal vite, alt skal være utprøvd og dokumentert! Om det fremdeles finnes rom for tolkninger og "slingringsmonn" , er vel som alltid opp til den enkelte kontrollør, men regelverket ser ut til å være klart. Anders
|
|
|
283
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 08, 2009, 06:56:44 am
|
Tolkning av reglene er blitt innskjerpet for et års tid siden. Det står i klartekst i regelverket at alle fester må passe for at man ikke skal måtte betale oppbyggingsavgift. At man kan tilpasse et eldre eller nyere karosseri uten at det blir oppdaget tviler jeg ikke på. Noen som vet hvor mye oppbyggingsavgift kan bli på en gammel boble ?
Anders
|
|
|
284
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 06, 2009, 15:09:14 pm
|
Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler.
Du skal vite at jeg har siklet på den, og ikke minst den 52-mod som nobrakes hadde for salg rundt juletider. Jeg har bare ikke plass nå til flere biler. Må selge unna først, og til sommeren skal jeg bygge garasje, så da..... Ingen her som vil kjøpe en 1941 Pontiac Silver Streak 4-dørs vel ...............? Anders
|
|
|
285
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 06, 2009, 12:40:40 pm
|
Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere.. Den er registrerbar uten visning ja. Men en god bekjent av meg, aktiv i VW miljøet i Bodø og er inne på dette forumet, jobber på BT, og er den som er kurset på ombygde kjøretøy i vårt distrikt, så det er ikke så lett å ta snarveier !! Ikke er jeg interessert i å legge mye penger i noe som ikke er godkjent heller. Anders
|
|
|
286
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 06, 2009, 09:44:47 am
|
Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se. Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette. Takk for svar ! Anders
|
|
|
287
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68
|
på: februar 06, 2009, 07:06:18 am
|
Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også. Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte. Neste spørsmål: Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ?? Anders
|
|
|
291
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjelp til å spore historien til min 52 Split, Tønsberg ca 1990
|
på: januar 14, 2009, 22:17:26 pm
|
Det er mulig jeg tar feil, men jeg lurer på om denne bilen har vært eid av en som heter Christensen på Nøtterøy en gang i tiden. Minnes at bestefar hadde en nabo som alltid hadde boble. Jeg husker hvertfall at han hadde boble helt opp til slutten av 70-tallet. Da hadde han en 68 eller noe, men det er noe som sier meg at denne gamle sjømannen hadde en splitt veldig veldig lenge.
Jeg husker ikke helt hva denne karen heter/het, men tror kanskje het Tor eller Torbjørn og han bodde helt sikkert i Fjellveien, rett nedenfor den gamle butikken der. Bestefar har pakket snippsekken for en god del år siden, men kan jo hende at det er noen som vet hvem denne karen er/var. Grelland, kanskje??
Kan du spørre foreldrene dine om de husker navnet på naboen, og om det er mulig å komme i kontakt med noen etterkommere der ? Jeg følger alle spor. Anders. Det er min morfar! Javel........... Er det mulig at han har eid den bilen jeg har nå ? Det ville gjøre jobben med å spore historien mye lettere ! Anders
|
|
|
293
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjelp til å spore historien til min 52 Split, Tønsberg ca 1990
|
på: januar 12, 2009, 23:26:31 pm
|
Tror kansje ett tips er å kontakte Morten Brattås.
Har snakket med han, men kom dessverre ikke noe videre med det. Fått snakket med Kamfjord? Nei, er ikke kommet så langt enda. Han er ikke av de kjappeste.!! Rota seg borti noe råteskada treverk som desperat trenger hjelp. Sikker på når han er ferdig at han har glemt hvor bilene står Derfor tilbyr jeg meg og ta vare på 52moden. Kan hente den til helga.... PKt 1. Selv du vet ikke hvor splitn står !! Pkt 2. Det er faktisk greit at du overtar splitn, MEN.......... da skal JEG overta alle bilene DU aldri får tid til å fikse !!! Skal jeg begynne å ramse opp ?? 1.....2........3........4.......5.........6............7.........8........ Moralen er: Skyt ikke spurv med kanon i glasshus !!!
|
|
|
296
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjelp til å spore historien til min 52 Split, Tønsberg ca 1990
|
på: januar 11, 2009, 23:23:37 pm
|
Via Kjell Roars kontaktperson har jeg fått vite at denne bilen kanskje stod nedpusset på et lite verksted eller låve nord for der hvor Unneberg holder til. I 1986-88 ? Ringer det en bjelle hos noen ? OG,..... er det noen som kjenner til etterkomere av Hr. Breiland som drev VW-Audi i Tønsberg ?
Tror Breiland opprinnelig er fra Sandefjord, og hadde forretning i Sandefjord og etterhvert Larvik og Tønsberg. Blei etterhvert kjøpt av Møller i Vestfold, mener butikken i Tønsberg gikk konk før Møller overtok. Ifølge Fred Vilnes som kjøpte boble fra Breiland, kommer dem fra Sandefjord ja. Han kjøpte den i 1989 eller 90. Jeg har fått oppgitt Geir Breiland som en etterkommer, men finner ingen med det navnet i Sandefjord. Til Pål: Takk for nummer. Jeg skal ringe Kamfjord og ringe og sjekke om det er noen der som har god hukommelse. Anders
|
|
|
298
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjelp til å spore historien til min 52 Split, Tønsberg ca 1990
|
på: januar 11, 2009, 15:01:47 pm
|
Via Kjell Roars kontaktperson har jeg fått vite at denne bilen kanskje stod nedpusset på et lite verksted eller låve nord for der hvor Unneberg holder til. I 1986-88 ? Ringer det en bjelle hos noen ? OG,..... er det noen som kjenner til etterkomere av Hr. Breiland som drev VW-Audi i Tønsberg ?
|
|
|
299
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjelp til å spore historien til min 52 Split, Tønsberg ca 1990
|
på: januar 11, 2009, 14:59:16 pm
|
Det er mulig jeg tar feil, men jeg lurer på om denne bilen har vært eid av en som heter Christensen på Nøtterøy en gang i tiden. Minnes at bestefar hadde en nabo som alltid hadde boble. Jeg husker hvertfall at han hadde boble helt opp til slutten av 70-tallet. Da hadde han en 68 eller noe, men det er noe som sier meg at denne gamle sjømannen hadde en splitt veldig veldig lenge.
Jeg husker ikke helt hva denne karen heter/het, men tror kanskje het Tor eller Torbjørn og han bodde helt sikkert i Fjellveien, rett nedenfor den gamle butikken der. Bestefar har pakket snippsekken for en god del år siden, men kan jo hende at det er noen som vet hvem denne karen er/var. Grelland, kanskje??
Kan du spørre foreldrene dine om de husker navnet på naboen, og om det er mulig å komme i kontakt med noen etterkommere der ? Jeg følger alle spor. Anders.
|
|
|
|