mai 04, 2024, 08:15:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: original 1962 motor (1200cc) på 1967 langgiret (1500cc) girkasse?  (Lest 1183 ganger)
mattlakk
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mars 28, 2012, 15:29:46 pm »

motoren gir kraftig nok dreiemoment til å starte i 2. gir og jeg girer fra 2. til 4. uten problem, men det er plagsomt hvor høyt opp i turtall motoren må spinne for å kjøre i bare 80km/t. Derfor vurderer jeg å bytte ut girkassen med en langgiret en fra en 1967 modell med 1500cc motor. Noen som vet hvordan dette vil gå?
« Siste redigering: mars 28, 2012, 20:40:01 pm av mattlakk » Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1 på: mars 28, 2012, 15:43:10 pm »

Det vil bli rimelig daut. du vil nok tape både toppfart og akslerasjon på det.

Bedre alternativ er å gå på en 1300 kasse. men uansett er 1200 litt i svakeste laget etter min mening.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
mattlakk
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mars 28, 2012, 20:30:50 pm »

Det blir nok en treg bil, men nå spinner motoren opp i turtall på 4. gir oppover bakken som nedover. Det er masse dreiemoment på de 34hp. Jeg lurer på om det er dagens bedre kvalitet på bensinen som får den til å gå så bra...
Jeg liker å kjøre lange turer med bobla og bryr meg ikke om fart og akselerasjon. Jeg kjørte den helt til Italia og det ble utrolig kjedelig å kjøre i 70km/t langs motorveiene i Tyskland. [Det går nok: ingen problem, ingen tendens til oppvarming og relativt lite bensinforbruk (ca.14km/l)]. Det var da jeg begynte å planlegge å montere girkassen som jeg har liggende i boden.
Jeg foretrekker å ha på den gamle motoren som går så godt, men en god 1300cc fra en 1302 kan også være en løsning. Jeg har liggende en 1600AS, men jeg foretrekker en mindre motor som yter best litt høyere opp i turtall.  
« Siste redigering: mars 31, 2012, 17:51:30 pm av mattlakk » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mars 29, 2012, 08:58:10 am »

Lavere turtall = lavere hastighet på kjølevifta = mindre kjøling av en motor som fortsatt må produsere like mye energi, og dermed varme, for å holde f.eks 90 km/t.

Bare nevner det.
Loggført
mattlakk
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #4 på: mars 29, 2012, 13:15:44 pm »

Dette hadde jeg ikke tenkt på, kan det monteres større reimhjul?
 jeg begynner å vurdere å sette sammen en større motor og ta vare på 1200'en.
Takker for fornuftig negativ tilbakemelding
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 29, 2012, 20:42:33 pm »

Hvis motoren din ikke går pent i 100-110 km/t, må det være noe som ikke er på stell med forgasser, tenning eller annet.
Nå kjører jeg med 30 hk 1200, den "koste seg" (gikk lunt og relativt uanstrengt, uten å ha full gass) i 100-110 på autobahn (på speedometeret). Men pass på å ha riktig dekkdimensjon. Jeg kjørte med 155-15, du får litt lavere turtall med 165-15 eller tilsvarende, pga større rulleomkrets.
En original boblemotor skal tåle å kjøre på full gass i timesvis. Det er derfor den blei så populær.

Tror turtallet ligger på ca 3100 i 100 km/t. Altså helt passe.
« Siste redigering: mars 29, 2012, 20:48:22 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bobledeler
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Naustdal



Vis profil
« Svar #6 på: mars 29, 2012, 22:08:58 pm »

Hvis motoren din ikke går pent i 100-110 km/t, må det være noe som ikke er på stell med forgasser, tenning eller annet.
Nå kjører jeg med 30 hk 1200, den "koste seg" (gikk lunt og relativt uanstrengt, uten å ha full gass) i 100-110 på autobahn (på speedometeret). Men pass på å ha riktig dekkdimensjon. Jeg kjørte med 155-15, du får litt lavere turtall med 165-15 eller tilsvarende, pga større rulleomkrets.
En original boblemotor skal tåle å kjøre på full gass i timesvis. Det er derfor den blei så populær.

Tror turtallet ligger på ca 3100 i 100 km/t. Altså helt passe.
3100 o/min i 100, må vere med 1500 eller 1300S kasse? Eg vil tru ein 1200 på 1500 kasse blir slapp, men absolutt bedageleg på turtal. Varme/kjøling er neppe største problemet her, sjølv om ein kanskje bør ha det i bakhovudet. Hugs på at motorane er konstruerte for krigsføremål i -40 grader til +40 grader. Er litt å gå på.
Loggført

1971 Opel Rekord C 1900L 5d. Caravan Automatic, 1967 Opel Rekord C 1900L Coupè, 1966 Mercedes Benz L406/28, 1980 With Vital, 1972 Combi-Camp 500, 1957 Bucher K3.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: mars 29, 2012, 22:33:20 pm »

Regnet litt på det, 30 hk med orig.kasse skal ha ca 3150 rpm i 100 (GPS målt mot turteller). 34 hk med orig kasse har noe høyere turtall, da toppeffekten ligger litt høyere på turtall (3800 mot 3400). 30 hk har da oppgitt effekt v toppfart (3400rpm/108 km/t). Har 34 hk samme forhold, vil den ha 3800 i 115 km/t, dvs 3300 i 100. 

I 70 km/t har motoren ca 2300 rpm. Ikke stort, det.
Alle utregninger krever rett rullediameter på hjula (orig. dekkdimensjon/omkrets)

Bare litt leiking med tall  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
mattlakk
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #8 på: mars 30, 2012, 18:33:12 pm »

Motoren fungerer helt fint når jeg gir gass på motorvei (100 og vel så det uten problem), men jeg liker ikke å presse den i flere timer, den er tross alt 40 år gammel. Det er ikke noe problem å følge trafikken i Norge med de strenge fartsreglene, men i utlandet dannes det trafikkkork når jeg er ute og kjører. Særlig lastebilsjoførene blir sure fordi de kan ikke forbikjøre meg.
Dekkene er 155, dvs lite omkrets.
Det er nå ingen tvil at 34hp på en langgiret kasse er en treg løsning, men det holder for min del bare motoren ikke sliter
« Siste redigering: april 04, 2012, 20:39:38 pm av mattlakk » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!