mai 06, 2024, 15:32:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Strøm 1303-77 mod cab. Ryggelys/diverse strøm/ bytte av bunnplate rammehode  (Lest 862 ganger)
GD
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted:


Vis profil

« på: november 03, 2013, 12:50:04 pm »

Fått litt trøbbel med enkelte ting.
1. Ryggelyset er frakoplet. Problem med parklys foran. Jeg har fått med meg at parklys, beltevarsellys og ryggelys kan ha samme kurs. Bryteren for ryggelys på gearkassa er byttet ut med ny. Noen som vet hvordan ledningene fra denne bryteren er lagt opp ? Ledningene går inn i motorrommet men forrige eier har ikke koplet de videre. Parklyset har virket helt greit, hvor jordingen har gått igjennom ramma i lykta. Nå går sikringen så fort parklyset får jord. Sliter med å tolke el skjema her.
2. Varselblinkeren har sluttet å fungere. Slås bryteren på, er det ingen blinklys som virker( blinklyslampa i panelet lyser uten å blinke). Slås den av, virker alt. Ergo er det vel ikke rele som er problemet( de deler vel samme rele). Noen hevder at det sjelden er bryteren som er deffekt. Jeg tror allikevel på bryteren men hvordan tester jeg den enkelt ?
3. Bytte av bunnplate på rammehode. Noen som kan si noe om dette blir en grei jobb( må få tak på en kan sveise selvfølgelig). Ryker det på mange timer ?
 
Takker for innspill.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: november 03, 2013, 13:30:45 pm »

1. Ryggelyset henter 12v fra coil. Ledningen går via en sikrings-greie på fremsiden av viftehuset frem til ryggelysbryteren fremme på gearkassens høyre side. Derfra bakover til ryggelyspærene. Ryggelyset har egen kurs men deler jord med de andre baklysene. Anbefaler nitidige studier av koblingsskjema og systematisk feilsøking. Det er som regel bare det som nytter. Hvis sikringene går er det kortslutning, en eller annen feilkobling antakelig. Parklys foran: Hvis bilen er en US-modell er det annerledes kobling av parklys originalt. Lysene foran skal ha jordledning, ikke jording direkte til skjermen.

2. Varselblinker: Bryteren pleier å være ok, enkel on/off. Men den er over 30 år gammel, kan jo være feil i den. Igjen, koblingsskjema og feilsøking. Slappe kabelsko og løse ledninger er vanlig feilkilde.

3. Rammehodesveising er kjekt å få gjort skikkelig... Bunnplaten må av, og det må utføres riktig slik at den er rettet riktig og sveisene må holde, naturligvis. Siden du har 77 modell må du ha rammehode fra en 75 eller senere, ellers passer den ikke til tannstangen som din bil har. Det går noen timer, men mesteparten av jobben er å ta av bunnplaten - det er omfattende jobb!
Loggført
GD
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 03, 2013, 21:51:30 pm »

Takk for info. Her var det mye nyttig !  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!