mai 02, 2024, 12:31:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beste motorolje  (Lest 3761 ganger)
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« på: februar 23, 2014, 20:13:10 pm »

Til en vintage speed 36hk motor

Hva er det?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 23, 2014, 20:24:11 pm »

Jeg kjører Valvoline Maxlife 10w40, delsyntetisk olje beregnet for litt slitne motorer.
Originalt sa man 30W om sommeren, men det blir anbefalt 10W40 som erstattning.
Er motoren nyoverhalt, bruk mineralolje, så blir den raskere innkjørt.
Ellers er nok de fleste oljer på markedet i dag, mye bedre enn hva som fantes da bobla var ny.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Marius828
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: februar 23, 2014, 20:28:12 pm »

20w50 mineral har jeg brukt.
Loggført




Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #3 på: februar 23, 2014, 20:29:54 pm »

Jeg kjører Valvoline Maxlife 10w40, delsyntetisk olje beregnet for litt slitne motorer.
Originalt sa man 30W om sommeren, men det blir anbefalt 10W40 som erstattning.
Er motoren nyoverhalt, bruk mineralolje, så blir den raskere innkjørt.
Ellers er nok de fleste oljer på markedet i dag, mye bedre enn hva som fantes da bobla var ny.


Motoren er helt ny, og ble anbefalt mineralolje...men finner ikke det på Statoil...

Noen plass jeg kan bestille mineralolje?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 23, 2014, 21:24:18 pm »

Bilxtra, Mekonomen, Tess mm bør ha det. Jeg har kjøpt Texaco 10w40 mineral hos Tess, den skal være bra Glad Og rimeligere der enn mange andre steder.

Er litt diskusjon om 20W50, den er tykkere enn motoren er laget for. Max tykkelse som er spesifisert fra fabrikk for varme strøk er 40W. En bakdel med for tykk olje skal være at mindre olje går igjennom oljekjøleren, og motoren får dårligere kjøling. Noen har også målt for høyt oljetrykk med 20W50 når motoren er kald. Har selv kjørt 20W50 på et oljeskift, merket at pga av at den er tykkere, blir alle lyder dempet litt mer (da er det lett å tro at den smører bedre).

Jeg har gått tilbake til 10W40.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: februar 23, 2014, 22:14:12 pm »

Jeg bruker DynoCat Supreme Classic GTR 20W-50. Denne er tilsatt sink og fosfor, noe få oljer i dag er.
Fåes også i 10w-40.

http://www.dynocat.no
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 23, 2014, 23:31:38 pm »

Ingen grunn til å ikke kjøre fullsyntet. Kjør gjerne 10w40
Selv bruker jeg Castrol sine produkter.
På min T4 kjører jeg 10w60 Edge, men denne er et stykke unna original.

Valvoline, castrol, joe gibbs og andre kjente merker er verdt å satse på. Styrer unna de billigste merkene.


Mange meninger om olje Gliser
Som kjell roar sier, dagens olje er bedre enn hva vi hadde den gang bobla var ny.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: februar 24, 2014, 15:33:05 pm »

På min 30hk kjørte jeg 20W50 av en enkel grunn: Tynnere olje havna rett på garasjegulvet Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 24, 2014, 18:01:45 pm »

Osteaktig Det er også en god grunn Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: februar 24, 2014, 18:31:57 pm »

Møtte en fyr i sommer som slet med at det sprutet olje ut rundt oljeføleren, (pluggen)
Dette sluttet da han gikk fra 20w50 til 10w40.
Så for tykk olje kan nok resultere i at det tyter ut litt langs de svakeste punktene..?


* funny-mechanic-said-blew-seal-laughing-pun-joke-pics.jpg (73.79 KB, 480x317 - vist 137 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #10 på: februar 24, 2014, 22:47:06 pm »

Takker for info😊
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: februar 26, 2014, 00:20:23 am »

Møtte en fyr i sommer som slet med at det sprutet olje ut rundt oljeføleren, (pluggen)
Dette sluttet da han gikk fra 20w50 til 10w40.
Så for tykk olje kan nok resultere i at det tyter ut litt langs de svakeste punktene..?

Ja, tykk olje gir høyere trykk (derav mer lekkasje), og dårligere flow, og kan generere mer varme.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: februar 26, 2014, 23:32:29 pm »

les og lær http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!