mai 08, 2024, 21:01:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan man IKKE bytter olje på girkassa  (Lest 6229 ganger)
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« på: april 01, 2008, 22:59:53 pm »

Jeg ville bytte girkasseolje på en 74 Jeans i dag. Alt jeg trengte til formålet hadde jeg liggende (17mm unbracopipe, oljepumpe, 2L olje), så dette skulle gå strålende, tenkte jeg. Kjørte hjem fra jobb og rett inn i garasjen, hvor jeg gikk på med godt mot og fikk jekket opp kjerra på bukker. Fikk ut den ufyselige gamle suppa, og alt var uproblematisk hittils.

Helsike begynner da skulle pumpe inn Pennzoil SAE 80W90 hypoidolje med den 100-kroners manuelle pumpa mi. Pumpa hadde relativt store vanskeligheter med å presse olja gjennom slangen og ned i girkassa. Såpass hardt var det, at mesteparten av oljen lurte seg forbi stempelet i pumpa, og lagde skikkelig griseri overalt!! Til slutt hadde jeg tømt to liter girolje, mesteparten utover gulvet, fillene, dressen min og montørhanskene  Rekker tunge Girkassen manglet enda olje, så jeg måtte bite i det sure eplet og betale 150,- på Statoil for mer hypoidolje. Men DA gikk alt plutselig så himla greit plutselig?! SÅ gikk forskjellen brått opp for meg....temperert og kald olje Øyerulling

Prisen for det var masse olje utover betonggulvet mm., at dressen min trenger en grundig vask, og at jeg må kjøpe nye mekkehansker  Gliser
For å ikke nevne kvalmheten etter å ha gått rundt i oljestanken etter par timer.
Neste gang skal jeg huske å oppholde oljen i romtemperatur før bytte!!!
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 01, 2008, 23:15:40 pm »

Då lerte eg noko nytt i dag og Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: april 02, 2008, 19:08:59 pm »

I dag fant jeg ut at Biltema selger SAE 80W90 hypoidolje til 39,-kr litern!
Håpløs økonomi å helle olje til 150kr/liter på en sliten 1200-kasse...  Sjokkert Gliser Jaja.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
type3man
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: april 02, 2008, 21:18:28 pm »

Bør en ikke ha girolje med kvalitetsnivå GL-4 på girkassene til boble?

På Biltemas 80W/90 girolje med art. nr 36-2745 står følgende advarsel: "OBS! Ikke for automatgir eller der en olje av nivå API GL-4 foreskrives." Så jeg tror jeg ville styrt unna den.

Men jeg er ingen ekspert her. Det finnes sikkert folk her på forumet som kan gi en avhandling om temaet. Men jeg tror det har noe med at tilsetninger i GL-5 oljer sliter ekstra mye på synkroniseringene i de gamle vw-girkassene. Noen som vil arrestere meg her?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 02, 2008, 21:32:38 pm »

Diskuteres så filla nesten fyker på thesamba

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=276529&sid=8d37a88762d777d1e12a9bc58463fe2b
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: april 02, 2008, 21:42:04 pm »

Har Brukt denne i over 10år på alt jeg har hatt av biler. Aldri hatt noen problemer. Grei pris også!
http://felleskjopet.no/trade/productview/396908/768/
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: april 02, 2008, 22:05:59 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 01:40:41 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: april 02, 2008, 23:00:59 pm »

Unneberg Bil hadde i hvert fall ingen problemer med å anbefale den Pennzoil SAE 80W90 olja, som oppfyller API GL-5 kravene.
Tror jeg fokuserer på godfølelsen av å ha fersk olje,- i stedet for å lage en ny ting å bekymre seg over...
Men Biltema oljen var det kanskje greit å styre unna Glad
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #8 på: april 22, 2008, 13:43:27 pm »

Da blander jeg meg inn i denne tråden og spør, hvor mye gir olje skal på? Greit å vite når en går å handler...
Loggført

http://www.typ15.com/                      

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: april 22, 2008, 14:39:28 pm »

Da blander jeg meg inn i denne tråden og spør, hvor mye gir olje skal på? Greit å vite når en går å handler...

+/- 2,5 liter. Fylles til det renner over i hullet til påfylling.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #10 på: april 22, 2008, 15:00:55 pm »

Da blander jeg meg inn i denne tråden og spør, hvor mye gir olje skal på? Greit å vite når en går å handler...

+/- 2,5 liter. Fylles til det renner over i hullet til påfylling.

Takker Blunker
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #11 på: april 22, 2008, 17:57:44 pm »

jeg fyllte oljen over i en imsdal drikkeflaske, tuten passer akkurat i hullet.
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: april 22, 2008, 20:20:47 pm »

... masse olje utover betonggulvet mm., at dressen min trenger en grundig vask....

Kanskje litt dumt å ta på seg findressen når man bytter olje. Klart man skal være fjong, men hadde det ikke vært nok med blazer og chinos? Blunker
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: april 22, 2008, 20:27:35 pm »

Den gamle girolje lukter forresten veldig godt Gliser Gliser Det på en bil som lukter definitivt verst.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!