mai 04, 2024, 07:00:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan måler jeg om det lader?  (Lest 1901 ganger)
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 18, 2015, 15:07:37 pm »

Hei.
Har hatt litt trøbbel med batteriet og kjøpte nytt.

Hvordan vet jeg nå om dynamoen lader? Tenkte å følge denne: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html men ser ikke noe D- på min dynamo. Hvor er D-?

Målte 12,72 v over batteri rett fra butikk, måler 13,76 v over batteriet ved ca 3-4000 omdreininger, og måler 14,05 v over batteriet ved høyt turtall. Måler 12,87 v over batteriet ved tomgang. Er dette normale tall? Måler videre 7-9 v over dynamo DF og D+ ved tomgang.
Ellers så er det ny ladereim 9,5x905 hvor jeg har fjernet alle shimsene (på sitt strammeste), og klarer allikevel å rotere reima 180 grader på midten med fingrene med litt kraft. Er det stramt nok?

Noen tips?



Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: august 18, 2015, 21:08:22 pm »

Tydeligvis øker spenning ved økt turtall. Konklusjon. Den lader.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: august 18, 2015, 21:47:26 pm »

Synes du har gjort alt riktig og jeg konkluderer også med at den lader. Er spenningene målt på batteriet som teller  Glad
Reima skal ikke være for stram, da det bare ødelegger lagerne i dynamoen.
D- er for øvrig gods på dynamoen, men er nok ikke alle dynamoer som har en egen skrue som er merket D-.
Dynamoen din er montert litt feil, da tilkoblingene normalt skal vende opp mot høyre, så mulig du har D- skruen rett mot forgasseren.....
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: august 19, 2015, 18:36:19 pm »

Takk for inspill. Jeg har bestilt nye børster og reim, og så får vi se hvordan det utvikler seg.
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: august 19, 2015, 19:59:56 pm »

Update.
Etter en lang og god tur i kveld med 4-5 stk oppstarter målte jeg over batteriet da jeg kom hjem, og måler 12,60 v med frakoblet batteri. Dvs fra 12,72 v nytt til 12,60 v etter totalt 5-7 oppstarter. Burde det vært 12,72 fortsatt?
Hvor mye volt måler dere over deres 12 volt batterier?
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: august 21, 2015, 06:11:02 am »

Ha er deres volt på batteriet ved:
1. Frakoblet batteri?
2. Tomgang?
3. Høyt turtall?

Sammenligningstall ønskes og mottas med store takk!!
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 21, 2015, 23:14:29 pm »

Så lenge spenningen øker v start av motor så lader den. Om du måler 12,2 eller 12,72 V etter fem turer har ingen betydning så lenge det er over 12 Volt. Nytt batteri som ikke har vært i bruk kan ha høyere spenning. Men 0,12 Volt forskjell er ingenting.
Slapp av å kjør med stil 😁
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!