mai 15, 2024, 23:33:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
241  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt på: august 27, 2010, 21:36:29 pm
Min bestefar brukte Araldit til å løse de fleste problemer. Kanskje midtre lager kan monteres med litt skikkelig 2-komponent lim mellom bakside og blokk for å fylle ut der materialet i blokka er slått inn. Pass på å ikke tette oljekanalene..
242  Forum / Problemløseren / Sv: Vakum-underskudd.. på: august 27, 2010, 21:33:35 pm
Interessant formulering, å gå tom for vakuum er et fysisk paradoks.

Jeg har laget et kammer av DN25 rør ca. 50cm langt som alle 4 slanger er koblet til. Fra midt på dette kammeret går tilkobling til tenning. Veldig stabilt undertrykk nå.

Men jeg så ved tuning av motoren noe pulsing på den ene siden, var ett av spjeldene som ikke var riktig sentrert og dermed ble det ikke skikkelig undertrykk derfra. Kanskje en ting å sjekke.
243  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen her som har veteranbil forsikring i Vesta? *Trengerråd* på: juli 14, 2010, 20:46:22 pm
Jeg har hatt bobla forsikret hos Vesta i mange år, og har økt forsikringsverdien (og dermed premien) flere ganger i takt med verdistigningen på bilen. Dette har aldri vært noe problem, merkelig at de ikke ville gjøre dette for deg?
244  Forum / Hva skjer? / Sv: The Pøls blir holdt mandag 16august på: juni 21, 2010, 22:16:18 pm
Lett-Pølser?

Det bør vel heller være letta pølser, Knasten-style!
245  Forum / Problemløseren / Sv: Ta ut motor av 1302, automatgir på: mai 18, 2010, 22:57:55 pm
Noen ekstra olje- og vakuumslanger i forhold til standard motor som må kobles fra.

Converter må skilles fra 'svinghjul' for å få motoren ut. Gjøres ved å løsne de fire små skruene med 12-kant hoder gjennom åpninger i automatkassa. Pass på at converteren ikke faller ut av kassa når motoren trekkes bakover.
246  Forum / Problemløseren / Sv: Knekte eksosbolter i toppen på: april 18, 2010, 22:26:04 pm
Det er vel mer vanlig å spørre nabo'n om å låne litt sukker enn å få hjelp til knekte pinnebolter, men i ditt tilfelle kan det vise seg å være motsatt  Osteaktig
Fra spøk til alvor, jeg deler verksted med din gode nabo "Lynet", vi kan sikkert hjelpe deg med problemet hvis du kan ta med deg motoren til Sande neste helg. Om det haster mer enn det ville jeg tatt turen til Jee.

Det er nok motsatt, ja. Har ikke sukker, men har bor, gjengetapp og M10/M8 overgangspinnebolter i skuffen.
247  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tja, hva skal man si til dette...? på: april 18, 2010, 21:45:07 pm
Ja, synes også dette virker lovende. Spesielt dersom komiteén tar seg en studietur til Sverige og England. Bruk gjerne av mine skattepenger, og ta med ektefelle på turen!

Men, det tar nok 3-5 år før noenting er på plass.
248  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss på: mars 31, 2010, 00:14:12 am
Du skulle absolutt tatt en tur hit: http://www.zeppelin-museum.de/home.0.html. Tysk hullboring i aluminium var på sitt beste på 30-tallet.
249  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss på: februar 17, 2010, 22:11:57 pm
takk for tips.
snoker lit rundt anng dette , mye å velge i
anng design på dette så er det kun en snap-ring/cegering som holder uniball'en på plass.
avhengig av hvilken vei man monterer den så er det jo kun denne låseringen som kan få en del av belastningen
er ikke det litt "flimsy" tro?


Montér den med kanten opp og ring-sporet nederst, dvs. under ballen. Da blir det belastning på seeger-ringen kun ved hjul-løft!
250  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss på: februar 14, 2010, 23:44:40 pm
Dette var ikke noen dum idé!

Slike leddlager kan du også kjøpe hos Fadum, f.eks SKF GE 20 ES-2RS. Dette har smørespor og pakning på begge sider.

Bore opp spindelen til sylindrisk hull og inn med en 12.9 unbrako i passende diameter og lengde. Siden hele bilen henger i denne skruen anbefales kronemutter og splint.

Kan jo eventuelt dreie boss med innvendig pasning og spor for seegerring selv - da får du prøvd deg skikkelig i benken også!
251  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss på: februar 06, 2010, 23:28:50 pm
Flott, dersom du ikke får brukt dem trenger jeg nye på Daimler'n uansett. Der henger faktisk hele fronten i disse to kulene - 1200 kg foraksel last. Så det burde duge for en gjennomhullet buss.
252  Forum / Forumexpressen / Trondheim - Drammen o/omegn på: oktober 19, 2009, 22:39:21 pm
Kan noen ta med seg to komplette T1 dører fra Trondheim til Drammens-området (Oslo/Kongsberg/Hønefoss) en gang før jul, kanskje?
253  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 6 Volt starter med 12 V drev.. Og 6V batteri ! på: oktober 19, 2009, 22:34:07 pm
Jeg har en som jeg bygde om, ref. Rockets forklaring. Gjorde dette mest for å se om det gikk. Når den var klar hadde vi ikke bruk for den likevel. Består av deler fra 2 brukte startere, en på 6 og en på 12 V.

Ligger et sted på verkstedet, kan lete etter den til helga kanskje, dersom det er interessant.
254  Forum / Type 2 / Sv: Din type 2 på: oktober 19, 2009, 22:26:25 pm
Kremt  Blunker

Antydes skepsis til Rockets tidsangivelse? Med slike hurtige nick's som vi har går det jo fort unna!
255  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -72 t2a/b DoKa prosjekt på: oktober 14, 2009, 21:43:04 pm
Prisen avhenger som skrevet av hvor mange deler som ønskes med på kjøpet.

Bare bilen som den står nå uten noe ekstra går for en liten neve oljedollar, også kalt høvdinger.
256  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -72 t2a/b DoKa prosjekt på: oktober 05, 2009, 21:05:58 pm
Fortsatt mulig å sikre seg denne sjeldne godbiten!

I løpet av sommeren har den kommet seg en tur ut på egne hjul, dog ikke med egen fremdrift. Forøvrig er tilstanden den samme.

Slå til NÅ, før snøen kommer. Ellers rulles den tilbake innerst inne på låven igjen og kan ikke komme ut før til 17. mai 2010.
257  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Drivaksel, type pendel med lange splines og defekt spade på: september 30, 2009, 22:27:03 pm
Flott!

Send meg en melding hvis du finner'n.

Oppfyller samtlige krav; lange splines, knekt på SCC og kort vei fra Drammen Osteaktig
258  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Drivaksel, type pendel med lange splines og defekt spade på: september 28, 2009, 21:36:44 pm
Har tenkt å lage et lite verktøy for å spenne opp bremsetromler i dreiebenken.

Trenger en drivaksel med de lengste splinesene (<-66', 67' eller 68'-> ?).

Siden jeg har aversjoner mot å ødelegge brukbare deler hadde det vært fint om noen hadde en som er helt ødelagt, f.eks etter en uheldig start på SCC - knekt spade.

Splines og gjenger må derimot være tipp topp.

Kan hente i rimelig omkrets fra Drammen.
259  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-kanksje-intercooler Prosjekt på: september 22, 2009, 22:07:39 pm
Planen er att den ikke skal splittes, hvis den starter opp greit uten noe særlig ånding.

Muzik in meine Ohren! Splitting av blokker er en uting! Da blir det bare mas om linjeboring etc. Tenk på all tiden du sparer... Kan ta plansliping av veiv i benk på forespørsel, har verktøy til det nå. 4-bolt motorn har gått ca. 3000km på max. turtall hittil, no problemas.
260  Forum / Problemløseren / Sv: Motor dreg ikkje/umulig å løyse. på: september 12, 2009, 20:51:49 pm
Har du sjekket tenningsrekkefølgen 1-4-3-2?

Har selv mange ganger koblet feil, er jo så mange sylindre å holde styr på! Også tatt feil av hvilken vei fordeleren går, er nå sylinder 3 foran eller bakerst, etc. Motoren kan gå helt fint på tomgang med f.eks. 1-4-2-3, men orker ingenting.
261  Forum / Snikk-snakk / Sv: hjelp til svaeising av bakaksling..? på: september 04, 2009, 22:01:44 pm
Du tar ut motoren.
Så tar du ut girkassa.
Så skrur du av lokket til differensialen.
Så tar du ut differensialen og sveiser inni der.
Så setter du alt tilbake igjen, det er liksom litt av kosen.
262  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Veiv/svinghjul på: august 31, 2009, 23:03:16 pm

Er det så overlegent med tanke på at du jo faktisk fjerner virkeområde samt egentlig gjør den samme tingen, presser delene mot hverandre? Er det presskrafte som er høyere eller måten den er fordelt over flaten som gjør utslaget?

[/quote]

Hvis du med virkeområde mener anleggsflaten for svinghjulet så er denne litt større på type 4/WBX enn type 1. Samtidig er presset på denne flaten ca. 4 ganger høyere med tiltrekningsmomenter på skruen(e) etter boka. Disse to faktorene, sammen med en større ytre diameter på type 4/WBX gjør utslaget. I tillegg fordeler nok de 5 boltene presset i praksis jevnere på flaten enn én senterbolt med en tynn, bøyd skive, selv om dette i teorien skal være likt.
263  Forum / Problemløseren / Sv: risting ved clutching på: august 29, 2009, 21:43:41 pm
1. Manglende bøy på strømpa til clutchvaier. Denne skal ikke være rett, men ha en liten bøy slik at den avviker ca. 20mm fra en rett linje direkte fra føringsrøret til øyet på armen.

2. Fjærplaten er defekt; enten en sprekk dersom du har moderne tallerkenfjær eller en eller flere av spiralfjærene i gammeldags trykkplate er defekte.
264  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Veiv/svinghjul på: august 29, 2009, 21:32:22 pm
Jepp, jeg vil si at 5xM12 Type 4/WBX er overlegent i forhold til Type 1 uansett antall stifter og wedge.

Dessuten enklere å jobbe med; enkelt å shimse endeslakk, tiltrekning av skruer med normal momentnøkkel, lar seg demontere/montere uten deformasjon og slitasje (jfr. wedge).
265  Forum / Problemløseren / Sv: Dropspindler og bremseskjold på: juni 09, 2009, 22:46:44 pm
Ikke skjold på skivene nei, det er definert som femi i Stortingsproposisjon st53 med tillegg fra november 2005: 'Det skal ikkje nyttast bremseskiold saman med skiver, rette eller skjeive, når desse vert bygd inn på kjøretøy originalt levert med trommelbremser med bremsebånd med bredde 45mm eller mindre. Vert bremseskiold trass i dette montert skal vognkort påføres merknad 'førar er femi' og stemples med rosa stempel'.

Slik er reglene...
266  Forum / Problemløseren / Sv: Dropspindler og bremseskjold på: juni 09, 2009, 22:21:20 pm
Kanskje det er spindler for skivebremser? Jeg har droppa spindler fra CB og bremseskiver, ingen fester for skjold der. Tilogmed de er droppa...

Er tanken å bruke tromler blir det jo et problem.
267  Forum / Snikk-snakk / Sv: TomR har bursdag! på: mai 15, 2009, 19:52:21 pm
Gratulerer herfra også!

Spanderer kaffe bak låven imorgen, kanskje tilogmed kake....
268  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Spacere ca 25mm Porrsche KJØPES på: mai 05, 2009, 20:58:04 pm
DET  tviler jeg på , faktisk  Gliser

Nicket er ikke tilfeldig valgt! Knast&Knot har vel fått litt erfaring med Lynets hastighet.... For meg er sirup en flyktig væske.....
269  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Spacere ca 25mm Porrsche KJØPES på: mai 04, 2009, 20:52:17 pm
Mener vi har et par slike i skrotkassa. Aluminium, 20 eller 25mm, 5x130. Uten senterflenser, helt flate.

Kan ta en titt imorgen kveld.
270  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Fuhrmann-maskin på salg på: april 25, 2009, 21:29:36 pm
Egentlig ikke så ille pris for et slikt prosjekt. Ferdig overhalt koster disse nesten et 7-sifret kronebeløp.

Prislappen på denne var 78 500,- euro.....
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!