mai 09, 2024, 11:39:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av ny 1915 motor i 1961 T1.  (Lest 2338 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: januar 03, 2010, 20:19:00 pm »

Nappa ut en 1600 as motor som stod i T1776 i dag og det var jammen så vidt jeg fikk den ut. Bakre kant av kjøledekslene som ligger over sylindrene tok i bakplata så det holdt. Etter masse lirking og bøying/oppskraping av kjøledeksler fikk jeg ut motoren. Måtte så pass langt bak for å få lirka ut de nedre boltene fra girkassa.

Problemet her er vel at 1300 og oppover er litt breiere enn 1200 som stod i originalt. Trodde først at bilen kunne ha blitt litt kortere enn den burde være etter jeg fikk en bil i baken sist jeg eide den. Var ute å sammenlikna med min 62 og det der ikke slik ut.

Så... tenker litt på hvordan jeg skal få montert min nye 1915 uten å skrape opp kjøledekslene. Er det greieste å montere longblock med nedre kjøledeksler, j-tubes og ormbo i bilen og så skru i alt øvre kjøleblekk, viftehus, dynamo og resten etterpå?

Får jeg lirka på alt dette uten problemer når motor står i bil ? Mener å huske at jeg har gjort dette en gang, men dette var på 80 tallet og bilen den gang var en 1974. 

Eller, burde dette ikke være et problem og jeg burde sjekke enda nøyere om bilen faktisk er blitt kortere Hæ
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: januar 03, 2010, 20:37:46 pm »

Det kan ikkje tenkast att om du bytter til deksler frå ein 1200 motor, att det fungerer?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 03, 2010, 20:38:51 pm »

Hvilken kasse har du?
SOA opplevde tilsvarende i sitt motorrom med min gamle motor, hvorpå jeg hadde betydelig bedre plass...
Han hadde på det tidspunktet en 1300s kasse.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 03, 2010, 22:43:20 pm »

Har en 1300s kasse i ovelen min, og mistenker at det er den som gjør at det er et sant h... å få ut motoren. Butter i bakplaten, og må "bendes i fra" girkassen for å få de to nederste boltene til å gå klar.
Skal du pusse opp bilen er trolig en avtagbar bakplate beste løsning. Innfestingen kan enkelt gjøres uten at det viser fra utsiden.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 03, 2010, 23:09:15 pm »

Løsne Akselrørene fra fjærplatene.. og vipp disse oppe på fjærplatene. Ta så ut begge de 27/30mm boltene som holder girkassa opp i bakkant. Og Vips.. du har masse plass i motor-rommet

Det er ikke trangt før du skal ha inn nyere varmepotter i gammel bil  Blunker 
Loggført

TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #5 på: januar 03, 2010, 23:19:56 pm »



Det er ikke trangt før du skal ha inn nyere varmepotter i gammel bil  Blunker 

Gjelder dette en 66mod også? Skal sette inn 1300s kasse og 1600 motor, og den kassa bygger vel litt mere bak?
Loggført

Mob:92245040
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: januar 03, 2010, 23:40:22 pm »

I følge det som stod i bilsport reportasjen om min bil fra 1991 skal den være bygget med en 1300 kasse fra 1968 med lange aksler. Har ikke sjekket girkassenummeret enda, skal se om jeg får lest av dette en av de første dagene, greit å vite.

Avtagbar bakplate vil jeg ikke ha, ikke på denne bilen.

Tistlo, nei 1200 blekk på min 1915 er ikke aktuellt, De er vel like store og må kappe ut for doble insug. i tillegg er blekka til min 1915 er allerede tilpassa og lakkert opp. Tror heller ikke det løser noe. Har mer tro på at girkassen er skyld i dette ja.

Jee, tror du er inne på noe ja  Blunker Og tror faktisk det stod nyere varmepotter på AS motoren jeg tok ut. Men skal ikke ha varme på den nye motoren, bare j-tubes.

Takker for tips og forklaringer.
« Siste redigering: januar 03, 2010, 23:44:16 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: januar 04, 2010, 20:12:07 pm »

Hmm,, er motoren for lang kan du jo kappa av ei sneia på ca 1 cm på bakre kjøleblekk og sveise på.. Ein del ekstraarbeid men kanskje verdt det!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: januar 04, 2010, 22:15:00 pm »

Hmm,, er motoren for lang kan du jo kappa av ei sneia på ca 1 cm på bakre kjøleblekk og sveise på.. Ein del ekstraarbeid men kanskje verdt det!?

Er jo litt andre ting som spiller inn også.. Gassere som skal ha plass og ikke stange i kanten på motorrommet osv..
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: januar 04, 2010, 22:30:28 pm »

Om gassarane tar borti så har jo ikkje det noko med kjøleblekka å gjera.. Med litt sveising så er det ikkje problem å smala inn kjøleblekket både i bredden og i lengden
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: januar 04, 2010, 22:31:58 pm »

Om gassarane tar borti så har jo ikkje det noko med kjøleblekka å gjera.. Med litt sveising så er det ikkje problem å smala inn kjøleblekket både i bredden og i lengden

Tror ikke kjøleblikket er problemet, men mer resultatet av et annet problem. Som f.eks en girkasse som bygger mer i bakkant...
Problemet er nok ikke kun at kjøleblikket tar borti men at hele motoren står lenger bak...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: januar 04, 2010, 22:44:22 pm »

Jeg har kappet endel på det bakre blikket. Men det er jo trangere enn med 30 hesteren.
Om du måtte ha motoren så langt bak for å få den til å gå klar av de to nederste boltene, hvordan fikk du den til å gå klar av inngående aksling i kassa? Det er der det er trangt hos meg...
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: januar 04, 2010, 22:50:57 pm »

Jeg "ødela" kjøleblekket, eller hjørnene på det. Fikk så tippa motor litt nedover og gikk klar både inngående aksel og nedre bolter.

Ikke bestemt meg for om jeg skal montere på måten Jee beskriver ved å tippe kassa eller om jeg skal montere longblock etter mocup og montere ferdig blekk, dynamo og resten av sulamitten når longblock står i. Tiden vil vise....
Loggført

1961 T1 - Custom
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: januar 06, 2010, 15:27:42 pm »

Eg har alltid tatt ut de to store boltane til gearkassefestet under, dette gjer at eg kan senka ned både kasse og motor 2-3 cm. Når eg så har skrudd laus motoren fer eg motoren so langt ut at eg kan vippa ned motoren litt i bakkant...(og litt på skrå mot høgre) dermed smett motoren lett ut og ned. -Samme vegen inn att.
Har ikje registrert at et er noke trangere på noken bobler anten nyare ell gammal eg Hæ
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 06, 2010, 15:29:45 pm »

Satte inn 1600 i en 1958 mod bobble, det var veldig trangt ja, men ikke noe problem når man satte på eksosen etter at motoren var inne Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #15 på: januar 06, 2010, 16:26:45 pm »

Du kan jo bare sveise litt.
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!