Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #60 på: desember 18, 2019, 12:36:24 pm » |
|
Har du noen planer for varmeapparat også da, nå som du får vannkjøling...?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #61 på: desember 18, 2019, 18:39:18 pm » |
|
Tenker å gå for denne. https://www.jegs.com/i/JEGS/555/70601/10002/-1Men avventer det til bilen er ferdig godkjent så jeg ikke kaster bort mer penger enn nødvendig om det plutselig skulle krølle seg med godkjenning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #62 på: desember 19, 2019, 19:40:16 pm » |
|
Jeg måtte ha fungerende defroster anlegg på Bobla når den ble godkjent hos SVV.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #63 på: desember 20, 2019, 13:08:49 pm » |
|
Jeg måtte ha fungerende defroster anlegg på Bobla når den ble godkjent hos SVV.
Boble med fungerende defroster? Noe som skurrer i mitt hode. Går rolig fremover, hadde en runde med mutternagle verktøyet og fikk festet ECU og Tenningsmodulen, gjennstår å trekke noen ledninger frem for turtall og vanntemp og litt ymse til tenning, innslag, batteri osv. Men nå tar jeg juleferie og ønsker med det en God jul til alle nære og fjærne boble venner!
PSX_20191220_105343.jpg (80.95 KB. 514x600 - vist 420 ganger.)
PSX_20191220_105135.jpg (118.63 KB. 800x600 - vist 430 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #64 på: januar 04, 2020, 22:25:32 pm » |
|
Godt nyttår! Etter en koselig jul og overraskelse tur til London fra kåno så fikk jeg inn to dager nå med videre potling. Scoopet begynner å nærme seg ferdig, bare lage til litt penere i front med en grill og litt mer scoop kant. Tenker det kan være grei å feste ekstra leppa med svake popnagler så det ikke ødelegger for mye om det skulle ta nedi. Men bakkeklaringen er egentlig veldig bra..
PSX_20200104_203535.jpg (70.23 KB. 698x600 - vist 425 ganger.)
PSX_20200104_203718.jpg (90.44 KB. 800x546 - vist 451 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #65 på: januar 04, 2020, 22:26:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #66 på: januar 04, 2020, 22:29:32 pm » |
|
Eksosen begynner å ta form. Blir nok en klamring rundt lyddemperen som festes i bakre motorfeste når det blir laget..
PSX_20200104_204536.jpg (76.23 KB. 800x446 - vist 482 ganger.)
PSX_20200104_204646.jpg (63.58 KB. 800x463 - vist 468 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
|
« Svar #67 på: januar 12, 2020, 10:12:04 am » |
|
Blir artig doning dette her. Gøy å følge slike trådar, så stå på. Eg fulgte ditt eksempel sist veke, og kjøpte lydpotte eg fann i hylla på BT. Dette til bruk på franskmannen på tunet; 1.9 motor med originalt ei lita oval potte, og 1,5m røyr. DET GJEKK DÅRLIG Flott lyd på tomgong, men der stoppa det. Trur desse pottene er for å laga meir lyd. Det blei ein ulideleg ulelyd, med eit nivå som øvedøyver alt anna. Sutra i klagedisken på BT, og fekk komma bak på lageret der dei har alle 'bakerste pottene'. Desse er modellspesifikke, men har ein heilt anna design på røyrløpet gjennom. Så med ei Mazda endepottepotte, blei resultatet noko heilt anna Seier ikkje at du har valgt feil, men vurder no lydbildet før du legg for mykje arbeid i den potta du har, som eg trur kan vera ei 'framre potte'. Gleder meg til å sjå vegen vidare med prosjektet!
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #68 på: januar 12, 2020, 12:02:09 pm » |
|
Takk for tips! Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #69 på: januar 12, 2020, 15:08:17 pm » |
|
Takk for tips! Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres. Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #70 på: januar 12, 2020, 17:53:59 pm » |
|
Takk for tips! Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres. Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt.. Er ikke noen boble motor, om denne sviver i 10 sek så skal jeg nok få den ren nok etterpå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #71 på: januar 12, 2020, 22:37:54 pm » |
|
Takk for tips! Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres. Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt.. MM metoden
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #72 på: januar 15, 2020, 17:40:06 pm » |
|
Liten milepel, enden på eksosen er på plass. Så litt på muligheten for flere lyddemperen og det skal gå greit å plassere en kort oval demper på venstre siden av motoren hvor jeg i dag har et Z rør. Så blir nok ingen retur av potte uansett.
PSX_20200115_163651.jpg (48.27 KB. 470x600 - vist 367 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #73 på: januar 21, 2020, 10:40:52 am » |
|
Det var vel litt juks å kalle det en milepæl at eksosen hang i lastestropper. Men nå er motor/eksos opphenget ferdig sveist. Oppheng for eksosen løste jeg meg å bøye til noen rør som fikk påsveist noen kortere rørstusser som skruene til slangeklemmene rund lydpotta går gjennom. På hver side av motoren går det to 8mm stålplater som vil ta nedi før sumpen, og for å få plassert tverrbjelken riktig lagte jeg spacere av noen gamle ventilerte bremseskiver.
IMG_20200120_224939.jpg (48.07 KB. 800x441 - vist 343 ganger.)
PSX_20200120_223712.jpg (63.14 KB. 761x600 - vist 400 ganger.) Neste på lista er å legge ferdig kjølevannsrøra og begynne å se på bremseombyggingen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #74 på: januar 21, 2020, 10:47:46 am » |
|
Driver også å funderer litt på valg av dekk og felger. Det står vist to type felger på bilen, de bak er fra sein 80 talls mercedes S-klasse og er de jeg også kunne tenkt meg å bruke fremme, men de virker vanskelig å få tak i. Dimensjon: 7x15" ET25 5x112 Om noen har to liggende så gi meg en lyd! Det kan være jeg må gå for andre felger om jeg ikke finner to til av samme type... Testet med 205/65/15 dekk bak og det satt veldig fint, men var ikke lett å få på hjulet.. Det heller mot at hestesko senkebrakettene kommer for salg da det blir for mye senk, med dette motoroppsettet. Bildet under viser med planlagt høyde på bilen.
PSX_20200120_224847.jpg (67.02 KB. 800x593 - vist 375 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #75 på: januar 21, 2020, 10:48:51 am » |
|
Jeg har noen felger liggende som det var planen jeg skulle ta banen fra; skal sjekke om det er riktig type
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #76 på: januar 21, 2020, 11:54:31 am » |
|
Jeg har noen felger liggende som det var planen jeg skulle ta banen fra; skal sjekke om det er riktig type
Takk, dette er sikkert slike felger som ligger rustne baki garasjer her og der, men ingen kommer på å legge ut for salg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #77 på: januar 21, 2020, 12:22:55 pm » |
|
nettopp med unntak av at disse ligger i kjelleren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
larsenroed
Nybegynner
Innlegg: 17
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #78 på: januar 21, 2020, 12:56:17 pm » |
|
Blir helt rått det her!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #79 på: januar 22, 2020, 09:13:43 am » |
|
Så var kjølesystemet ferdig bygget og fylt opp, og enn så lenge er det tett. Gjenstår å lakkere ymse deler, montere vifte og litt elektrisk, men tenker å teste etter lekasjer med motoren i gang før demontering for lakking.
PSX_20200122_073622.jpg (60.04 KB. 800x546 - vist 413 ganger.)
PSX_20200122_073932.jpg (41.82 KB. 492x600 - vist 391 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #80 på: januar 22, 2020, 09:17:45 am » |
|
Bruker tykkvegget stålrør som jeg fikk bøyd på jobb mellom radiator og motor med slange i hver ende. Kan være jeg må inn med en lufting på ene røret da det har et topp punkt som kanskje blir vanskelig å lufte ut om strømningshastigheten ikke er tilstrekkelig.
PSX_20200122_074339.jpg (44.29 KB. 483x600 - vist 402 ganger.)
PSX_20200122_074534.jpg (41.04 KB. 621x600 - vist 380 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #81 på: januar 22, 2020, 09:26:40 am » |
|
Lufting av radiatoren ble nesten litt elegant.
PSX_20200122_074116.jpg (38.09 KB. 450x600 - vist 438 ganger.) Har også måtte lage en brakett for hastighet sensoren til ECU'en da den trenger å vite om bilen står i ro eller er i bevegelse, da endel parameter som feks turtallsperren endrer seg avhenging av situasjonen. Sensoren var 11kr på ebay og føler på boltene til drivleddet, la på en avstiver på braketten så det ikke blir feilregistrering pga. vibrasjoner.
PSX_20200122_074814.jpg (50.76 KB. 490x600 - vist 443 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #82 på: januar 22, 2020, 22:53:25 pm » |
|
Fætte nais
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #83 på: januar 23, 2020, 09:22:49 am » |
|
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #84 på: januar 23, 2020, 10:32:08 am » |
|
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet. ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus". Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen. Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #86 på: januar 23, 2020, 13:17:44 pm » |
|
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet. ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus". Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen. Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Ok, så det er bare for å detektere hvorvidt den ruller eller ikke? Ikke hastighet som sådan? Er det subaru sin ECU du bruker, eller en ettermarked?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #87 på: januar 23, 2020, 13:46:02 pm » |
|
Meget fiffig! jeg har bestilt inn litt deler nå så jeg kan lage til en aktiv lufting på det røret på passasjer siden som jeg frykter kan lage problem, da har jeg to aktive luftinger på de høyeste plassene som så spyler til ekspansjonstanken med vannstand ca 15cm høyere. Forresten, noen som vet hvorfor noen biler har to ekspansjonstanker? jeg har ikke sjønt om det er meningen at den som jeg har skal være helt full under drift eller kan brukes som en vanlig tank som er halvfull?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #88 på: januar 23, 2020, 13:46:48 pm » |
|
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet. ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus". Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen. Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Ok, så det er bare for å detektere hvorvidt den ruller eller ikke? Ikke hastighet som sådan? Er det subaru sin ECU du bruker, eller en ettermarked? Orginal ECU ja og kun for å vite om den står i ro eller ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #89 på: januar 25, 2020, 16:14:39 pm » |
|
Meget fiffig! jeg har bestilt inn litt deler nå så jeg kan lage til en aktiv lufting på det røret på passasjer siden som jeg frykter kan lage problem, da har jeg to aktive luftinger på de høyeste plassene som så spyler til ekspansjonstanken med vannstand ca 15cm høyere. Forresten, noen som vet hvorfor noen biler har to ekspansjonstanker? jeg har ikke sjønt om det er meningen at den som jeg har skal være helt full under drift eller kan brukes som en vanlig tank som er halvfull? i mange tilfeller pga tilkomst, og meir kontroll ved påfylling pga varmt vatn. for oss som kuker på med T3 og styr, er det ein kjent problem med lufting av ein endalaust system som ikkje er designa for å vera enkelt for "mannen i gata" å få lufta utav.. løsningen er enkel derimot. bruker ei vanlig ca 8liter trykksprøyte (sånn som du skal spraye giftstoffer over grønsakene i hagen med..eller kva dei no er til) og fyller den opp med kjølevatn i korekt blandeforhold. deretter mater du slangen inn på ventilen/stussen i påfyllingskorken på eksp.tanken. då er da berre å pompa opp trykk og opne lufteskrua,kor no enn den står. du vil få ut lufta og samtidig følger du på med kjølvevatn, med eit manometer kobla inn, kan du på samme måte bruke den til trykktest av systemet og finna evt lekkasjer som ellers er vansklig å få med seg.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|