november 10, 2024, 21:40:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Subasika'en til Dalland  (Lest 68895 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #60 på: desember 18, 2019, 12:36:24 pm »

Har du noen planer for varmeapparat også da, nå som du får vannkjøling...? Blunker
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #61 på: desember 18, 2019, 18:39:18 pm »

Tenker å gå for denne. https://www.jegs.com/i/JEGS/555/70601/10002/-1
Men avventer det til bilen er ferdig godkjent så jeg ikke kaster bort mer penger enn nødvendig om det plutselig skulle krølle seg med godkjenning.
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #62 på: desember 19, 2019, 19:40:16 pm »

Jeg måtte ha fungerende defroster anlegg på Bobla når den ble godkjent hos SVV.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #63 på: desember 20, 2019, 13:08:49 pm »

Jeg måtte ha fungerende defroster anlegg på Bobla når den ble godkjent hos SVV.

Boble med fungerende defroster? Noe som skurrer i mitt hode. Gliser

Går rolig fremover, hadde en runde med mutternagle verktøyet og fikk festet ECU og Tenningsmodulen, gjennstår å trekke noen ledninger frem for turtall og vanntemp og litt ymse til tenning, innslag, batteri osv.
Men nå tar jeg juleferie og ønsker med det en God jul til alle nære og fjærne boble venner! Glad Glad


* PSX_20191220_105343.jpg (80.95 KB. 514x600 - vist 420 ganger.)


* PSX_20191220_105135.jpg (118.63 KB. 800x600 - vist 430 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #64 på: januar 04, 2020, 22:25:32 pm »

Godt nyttår!
Etter en koselig jul og overraskelse tur til London fra kåno så fikk jeg inn to dager nå med videre potling.

Scoopet begynner å nærme seg ferdig, bare lage til litt penere i front med en grill og litt mer scoop kant. Tenker det kan være grei å feste ekstra leppa med svake popnagler så det ikke ødelegger for mye om det skulle ta nedi. Men bakkeklaringen er egentlig veldig bra..


* PSX_20200104_203535.jpg (70.23 KB. 698x600 - vist 425 ganger.)



* PSX_20200104_203718.jpg (90.44 KB. 800x546 - vist 451 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #65 på: januar 04, 2020, 22:26:48 pm »


* PSX_20200104_203924.jpg (55.25 KB. 800x444 - vist 428 ganger.)



* PSX_20200104_204131.jpg (41.03 KB. 800x373 - vist 437 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #66 på: januar 04, 2020, 22:29:32 pm »

Eksosen begynner å ta form.
Blir nok en klamring rundt lyddemperen som festes i bakre motorfeste når det blir laget..


* PSX_20200104_204536.jpg (76.23 KB. 800x446 - vist 482 ganger.)



* PSX_20200104_204646.jpg (63.58 KB. 800x463 - vist 468 ganger.)

Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #67 på: januar 12, 2020, 10:12:04 am »

Blir artig doning dette her. Gøy å følge slike trådar, så stå på.

Eg fulgte ditt eksempel sist veke, og kjøpte lydpotte eg fann i hylla på BT. Dette til bruk på franskmannen på tunet; 1.9 motor med originalt ei lita oval potte, og 1,5m røyr.
DET GJEKK DÅRLIG Trist
Flott lyd på tomgong, men der stoppa det. Trur desse pottene er for å laga meir lyd. Det blei ein ulideleg ulelyd, med eit nivå som øvedøyver alt anna.

Sutra i klagedisken på BT, og fekk komma bak på lageret der dei har alle 'bakerste pottene'. Desse er modellspesifikke, men har ein heilt anna design på røyrløpet gjennom.
Så med ei Mazda endepottepotte, blei resultatet noko heilt anna Osteaktig

Seier ikkje at du har valgt feil, men vurder no lydbildet før du legg for mykje arbeid i den potta du har, som eg trur kan vera ei 'framre potte'.

Gleder meg til å sjå vegen vidare med prosjektet!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #68 på: januar 12, 2020, 12:02:09 pm »

Takk for tips!
Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres.  Blunker
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #69 på: januar 12, 2020, 15:08:17 pm »

Takk for tips!
Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres.  Blunker

Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt..
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #70 på: januar 12, 2020, 17:53:59 pm »

Takk for tips!
Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres.  Blunker

Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt..

Er ikke noen boble motor, om denne sviver i 10 sek så skal jeg nok få den ren nok etterpå. Blunker
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #71 på: januar 12, 2020, 22:37:54 pm »

Takk for tips!
Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres.  Blunker

Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt..
MM metoden  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #72 på: januar 15, 2020, 17:40:06 pm »

Liten milepel, enden på eksosen er på plass.
Så litt på muligheten for flere lyddemperen og det skal gå greit å plassere en kort oval demper på venstre siden av motoren hvor jeg i dag har et Z rør. Så blir nok ingen retur av potte uansett. Glad


* PSX_20200115_163651.jpg (48.27 KB. 470x600 - vist 367 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #73 på: januar 21, 2020, 10:40:52 am »

Det var vel litt juks å kalle det en milepæl at eksosen hang i lastestropper. Øyerulling
Men nå er motor/eksos opphenget ferdig sveist.
Oppheng for eksosen løste jeg meg å bøye til noen rør som fikk påsveist noen kortere rørstusser som skruene til slangeklemmene rund lydpotta går gjennom.
På hver side av motoren går det to 8mm stålplater som vil ta nedi før sumpen, og for å få plassert tverrbjelken riktig lagte jeg spacere av noen gamle ventilerte bremseskiver. Gliser


* IMG_20200120_224939.jpg (48.07 KB. 800x441 - vist 343 ganger.)



* PSX_20200120_223712.jpg (63.14 KB. 761x600 - vist 400 ganger.)


Neste på lista er å legge ferdig kjølevannsrøra og begynne å se på bremseombyggingen.

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #74 på: januar 21, 2020, 10:47:46 am »

Driver også å funderer litt på valg av dekk og felger.
Det står vist to type felger på bilen, de bak er fra sein 80 talls mercedes S-klasse og er de jeg også kunne tenkt meg å bruke fremme, men de virker vanskelig å få tak i. Dimensjon: 7x15" ET25 5x112
Om noen har to liggende så gi meg en lyd!
Det kan være jeg må gå for andre felger om jeg ikke finner to til av samme type...

Testet med 205/65/15 dekk bak og det satt veldig fint, men var ikke lett å få på hjulet..
Det heller mot at hestesko senkebrakettene kommer for salg da det blir for mye senk, med dette motoroppsettet.
Bildet under viser med planlagt høyde på bilen.


* PSX_20200120_224847.jpg (67.02 KB. 800x593 - vist 375 ganger.)

Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #75 på: januar 21, 2020, 10:48:51 am »

Jeg har noen felger liggende som det var planen jeg skulle ta banen fra; skal sjekke om det er riktig type
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #76 på: januar 21, 2020, 11:54:31 am »

Jeg har noen felger liggende som det var planen jeg skulle ta banen fra; skal sjekke om det er riktig type

Takk, dette er sikkert slike felger som ligger rustne baki garasjer her og der, men ingen kommer på å legge ut for salg. Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #77 på: januar 21, 2020, 12:22:55 pm »

nettopp Blunker med unntak av at disse ligger i kjelleren Blunker
Loggført
larsenroed
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #78 på: januar 21, 2020, 12:56:17 pm »

Blir helt rått det her!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #79 på: januar 22, 2020, 09:13:43 am »

Så var kjølesystemet ferdig bygget og fylt opp, og enn så lenge er det tett. Øyerulling
Gjenstår å lakkere ymse deler, montere vifte og litt elektrisk, men tenker å teste etter lekasjer med motoren i gang før demontering for lakking.


* PSX_20200122_073622.jpg (60.04 KB. 800x546 - vist 413 ganger.)



* PSX_20200122_073932.jpg (41.82 KB. 492x600 - vist 391 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #80 på: januar 22, 2020, 09:17:45 am »

Bruker tykkvegget stålrør som jeg fikk bøyd på jobb mellom radiator og motor med slange i hver ende.
Kan være jeg må inn med en lufting på ene røret da det har et topp punkt som kanskje blir vanskelig å lufte ut om strømningshastigheten ikke er tilstrekkelig.


* PSX_20200122_074339.jpg (44.29 KB. 483x600 - vist 402 ganger.)



* PSX_20200122_074534.jpg (41.04 KB. 621x600 - vist 380 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #81 på: januar 22, 2020, 09:26:40 am »

Lufting av radiatoren ble nesten litt elegant.


* PSX_20200122_074116.jpg (38.09 KB. 450x600 - vist 438 ganger.)


Har også måtte lage en brakett for hastighet sensoren til ECU'en da den trenger å vite om bilen står i ro eller er i bevegelse, da endel parameter som feks turtallsperren endrer seg avhenging av situasjonen.
Sensoren var 11kr på ebay og føler på boltene til drivleddet, la på en avstiver på braketten så det ikke blir feilregistrering pga. vibrasjoner.


* PSX_20200122_074814.jpg (50.76 KB. 490x600 - vist 443 ganger.)

Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #82 på: januar 22, 2020, 22:53:25 pm »

Fætte nais  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #83 på: januar 23, 2020, 09:22:49 am »

Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #84 på: januar 23, 2020, 10:32:08 am »

Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?


Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet.
ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus".
Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen.

Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Glad
Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #85 på: januar 23, 2020, 12:21:12 pm »

Du skreiv noko om lufting i kjølesystemet.
Eg monterte automatiske luftarar for hus-radiatorar i båtar med vannvarme. Der var også utfordringa med mikrobobler som over tid samla seg til vannlåsar. Funka 100%.
Fann ikkje akkurat samme sort no, men tilsvarande er her
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sgp.no/wp-content/uploads/2014/11/TacoVent-Vent.pdf&ved=2ahUKEwi39salsJnnAhWOlYsKHTxLCHsQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1uzno3bMJJ6ssk1zbb98RC

Luddig, om det er klorete å komme til ukentlig.....
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #86 på: januar 23, 2020, 13:17:44 pm »

Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?


Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet.
ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus".
Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen.

Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Glad

Ok, så det er bare for å detektere hvorvidt den ruller eller ikke? Ikke hastighet som sådan? Er det subaru sin ECU du bruker, eller en ettermarked?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #87 på: januar 23, 2020, 13:46:02 pm »

Du skreiv noko om lufting i kjølesystemet.
Eg monterte automatiske luftarar for hus-radiatorar i båtar med vannvarme. Der var også utfordringa med mikrobobler som over tid samla seg til vannlåsar. Funka 100%.
Fann ikkje akkurat samme sort no, men tilsvarande er her
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sgp.no/wp-content/uploads/2014/11/TacoVent-Vent.pdf&ved=2ahUKEwi39salsJnnAhWOlYsKHTxLCHsQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1uzno3bMJJ6ssk1zbb98RC

Luddig, om det er klorete å komme til ukentlig.....

Meget fiffig! jeg har bestilt inn litt deler nå så jeg kan lage til en aktiv lufting på det røret på passasjer siden som jeg frykter kan lage problem, da har jeg to aktive luftinger på de høyeste plassene som så spyler til ekspansjonstanken med vannstand ca 15cm høyere.
Forresten, noen som vet hvorfor noen biler har to ekspansjonstanker? jeg har ikke sjønt om det er meningen at den som jeg har skal være helt full under drift eller kan brukes som en vanlig tank som er halvfull?
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #88 på: januar 23, 2020, 13:46:48 pm »

Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?


Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet.
ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus".
Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen.

Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Glad

Ok, så det er bare for å detektere hvorvidt den ruller eller ikke? Ikke hastighet som sådan? Er det subaru sin ECU du bruker, eller en ettermarked?

Orginal ECU ja og kun for å vite om den står i ro eller ikke.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #89 på: januar 25, 2020, 16:14:39 pm »

Du skreiv noko om lufting i kjølesystemet.
Eg monterte automatiske luftarar for hus-radiatorar i båtar med vannvarme. Der var også utfordringa med mikrobobler som over tid samla seg til vannlåsar. Funka 100%.
Fann ikkje akkurat samme sort no, men tilsvarande er her
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sgp.no/wp-content/uploads/2014/11/TacoVent-Vent.pdf&ved=2ahUKEwi39salsJnnAhWOlYsKHTxLCHsQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1uzno3bMJJ6ssk1zbb98RC

Luddig, om det er klorete å komme til ukentlig.....

Meget fiffig! jeg har bestilt inn litt deler nå så jeg kan lage til en aktiv lufting på det røret på passasjer siden som jeg frykter kan lage problem, da har jeg to aktive luftinger på de høyeste plassene som så spyler til ekspansjonstanken med vannstand ca 15cm høyere.
Forresten, noen som vet hvorfor noen biler har to ekspansjonstanker? jeg har ikke sjønt om det er meningen at den som jeg har skal være helt full under drift eller kan brukes som en vanlig tank som er halvfull?

i mange tilfeller pga tilkomst, og meir kontroll ved påfylling pga varmt vatn.
for oss som kuker på med T3 og styr, er det ein kjent problem med lufting av ein endalaust system som ikkje er designa for å vera enkelt for "mannen i gata" å få lufta utav.. løsningen er enkel derimot. bruker ei vanlig ca 8liter trykksprøyte (sånn som du skal spraye giftstoffer over grønsakene i hagen med..eller kva dei no er til) og fyller den opp med kjølevatn i korekt blandeforhold. deretter mater du slangen inn på ventilen/stussen i påfyllingskorken på eksp.tanken. då er da berre å pompa opp trykk og opne lufteskrua,kor no enn den står. du vil få ut lufta og samtidig følger du på med kjølvevatn, med eit manometer kobla inn, kan du på samme måte bruke den til trykktest av systemet og finna evt lekkasjer som ellers er vansklig å få med seg.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!