mai 02, 2024, 22:59:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva skjer med Gardermoen raceway?  (Lest 17401 ganger)
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« på: september 04, 2013, 21:53:13 pm »

Har hørt rykter om at en tredje rullebane skal på plass på Gardermoen flyplass.
Dette grunnet kapasitet, og at internasjonale krav til de to som ligger der i dag tilsier at de ligger for nærme hverandre.

Det billigste alternativet vil være og plassere rullebanen på den siden som Gardermoen raceway ligger.

Kun løse rykter eller noe fakta??

Hva vil isåfall alternativet være for nordmenn som sitter inne med reine stripebiler.... Kjula....Sogndal?

HVA MED SCC???

http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/20_Fremtidsplaner
« Siste redigering: september 04, 2013, 22:04:14 pm av Svang » Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #1 på: september 04, 2013, 22:06:59 pm »

Fyresdal  Gliser
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 04, 2013, 22:16:20 pm »

Før eller siden blir det borte uansett. Ett under at det ikke har skjedd allerede. Det er kun tilfeldigheter at det i dag er 50 meter til OSL gjerde..  De gutta der gjør akkurat som de vil. Ingenting kan stoppe de. Jeg jobber på flyplassen. Og når en ser pengebruken som blir brukt på midlertidige bygninger osv. Skjønner man at dette er en virksomhet som kan tråkke på de fleste.

Det vil forsvinne bil- og motorcross bane i samme slengen. Tror joggu det er en skytebane oppe på der også.
Loggført

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #3 på: september 04, 2013, 22:26:02 pm »

Men, jeg mener at Speaker sa det skal bli nytt dekke på bana neste år? Hvis det er tilfelle , hvorfor legge så mye kr i det hvis banen skal bli borte om noen år..
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 04, 2013, 22:31:46 pm »

Forsvaret har stridsvognløype i området også. Blir bortevekk..

Er det forøvrig vedtatt i hvilken retning det blir bygget?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #5 på: september 04, 2013, 22:40:21 pm »

Ryktene sier at det ikke blir noen arrangement til neste år, så da har det vel blitt vedtatt utbygging i feil retning..

Men rykter er rykter..
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 04, 2013, 22:45:44 pm »

OG hjelper det bare å legge nytt dekke uten å forbedre grunnen der med drenering??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 04, 2013, 23:03:03 pm »

Grunnen på Gardermoen er den beste du kan få. Og drenering trengs ikke. Hele stripa er bygd opp av 1 meter tykk betong. Ikke noe vann som kommer opp gjennom den.

MEN, problemet er at asfaltdekket som er lagt oppe på betongen har løsnet. Og det blir lommer av vann som blir fanget mellom betong og asfalt. Det samme problemet som Statens vegvesen sliter med på norske broer. Men der er belastingen så stor av trafikk att det blir huller.

Det er stor tvil til at NDRG har råd til å frese bort gammel asfalt for så å legge ny.

Har ikke hørt at det er tatt noen endelig standpunkt i utbyggings-saken. Men det skulle overaske meg om de ikke velger dette området..
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 04, 2013, 23:36:43 pm »

jeg tenker vel for mye "Norsk veistandard" her med Pukk og grus for drenering Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: september 05, 2013, 05:52:40 am »

Tror ikke vi skal svartmale dette enda, jeg har hørt noe annet i forhold til hvor lenge banen får stå i fred uten at jeg kan bekrefte det. Jeg kan prøve å sjekke opp litt mer rundt dette og komme med tilbakemelding senere(oktober).
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #10 på: september 05, 2013, 06:43:17 am »

Litt mere info her: http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/20_Fremtidsplaner
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: september 05, 2013, 06:51:14 am »

Er ikke så farlig med gardermoen, da får vi jo bare en god unnskyldning til å legge SCC til Rudskogen heller!. Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: september 05, 2013, 07:33:41 am »

Utbyggingen av OSL er vel en av årsakene for at infrastrukturen og GIR ser ut som det gjør idag. Forfallet og frafallet er et faktum og sjåfører velger å kjøre på andre baner.

Det positive midt i elendigheten er at det bygges en top fuel godkjent bane på 1280m (+sandfelle) på sørvestlandet som skal stå ferdig Q1 - 2015. KNA Raceway vil bestå av en FIA grade 3 asfaltbane tegnet av APEX http://www.apexcircuitdesign.co.uk/projects/motorsport-projects/ og vil se slik ut når det står ferdig:



Arbeidene går etter planen og under ser dere to ferske bilder slik at dere får et inntrykk av dimensjonene og landskapet. Den hvite bilen du ser nede i det ene hjørnet er en Fiat Ducato og i horisonten ser dere kysten og Nordsjøen:



Bedriften Titania stiller opp med riktig verktøy for jobben og her får dere et inntrykk av hvor mye masse dem har kjørt ut:



Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: september 05, 2013, 08:03:42 am »

Et bilde fra tidligere i år. Det går 6 slike i skytteltrafikk med masse til banen:


*  (44.17 KB. 800x450 - vist 276 ganger.)


Og hvor er Sokndal?

Fra Oslo 462 km:

http://goo.gl/maps/NPWCi

Fra Stavanger 110 km:

http://goo.gl/maps/LdSWD

Fra Bergen 317 km:

http://goo.gl/maps/3eTCi

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #14 på: september 05, 2013, 08:39:10 am »

Det der kan jo bli ett megabra anlegg!
Men.. snakker om at stevner på Gardermoen regner bort.... Er ikke Sokndal mere utsatt for regn? Vind kan kanskje bli ett problem der også?

Avstanden fra våre naboland begynner også å bli ganske drøy.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 05, 2013, 08:43:55 am »

100 mil til Tierp. Blir litt avstander her ja  Osteaktig
Loggført

SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #16 på: september 05, 2013, 08:47:50 am »

100 mil til Tierp. Blir litt avstander her ja  Osteaktig

Vi bor midt imellom Erik, så vi har ikke lov til å klage  Øyerulling

...men dæven så kjedelig om(når) G-moen blir lagt ned. Jeg har ikke tid nok til å kjøre 100-200 mil flere ganger i løpet av en sommer for å se dragrace eller kjøre selv. Spes ikke med barn på slep...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: september 05, 2013, 08:49:56 am »

Det der kan jo bli ett megabra anlegg!
Men.. snakker om at stevner på Gardermoen regner bort.... Er ikke Sokndal mere utsatt for regn? Vind kan kanskje bli ett problem der også?

Avstanden fra våre naboland begynner også å bli ganske drøy.

Sokndal ligger på rette siden av værsystemene, ref Sørlandet. Vind, tja.. det får tiden vise.

Avstand: for utlendinger som tar båten så er Kristiansand eller Egersund nærmeste havn fra Danmark. For oss i Oslo så er det omtrent samme distanse som til Tierp og litt lengre en til Kjula. Bergensere og Siddiser har i mange år kommet til Gardermoen. Nå er det snart vi som må ta turen til dem.

-BB-


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #18 på: september 05, 2013, 08:58:04 am »

Ser bra ut med progress på Sokndal anlegget.
Eventuelt så får man drite i å bygge reine stripebiler, og heller bygge bil med oppsett for upreppa street legal..
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: september 05, 2013, 09:01:18 am »

Gode ord BB!

Hvorfor det alltid har vert så mye lengre å kjøre vest enn å kjøre øst i norge har eg ikke forstått meg på...
Men tenk noe så fantastisk som et skikkelig SCC med både banekjøring og stripe kjøring! Gliser

Merker gåsehuden titter frem og eg blir rørt av tanken! Glad
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #20 på: september 05, 2013, 10:08:24 am »

Det blåser litt i Sokendal ja men om sommeren er det jo sommer der også :-)

Så får vi jo se hva baneleien blir da, om det i det hele tatt skal være mulig å få til et reint VW treff der kreves det litt cash og innsats, Sør Rogaland VW klubb har 90-100 medlemmer men langt fra så mange er aktive.

Håper at flere og flere vil få seg stripebiler/street legal her borte etterhvert når denne banen er ferdig.

Men, forsvinner gardermoen må vel østlandsregionen få seg en ny bane ett eller annet sted nær Oslo ? Det bor vel en million + i området, eller er sporten så liten at dette ikke prioriteres ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 05, 2013, 11:14:41 am »

Føler det blir langt å kjøre 50 mil for å kjøre drag. Greit nok at Rudskogen og Øra er nedi gata, men får ikke kjørt fort på Øra.
Får håpe det dukker opp noe som er nærmere Østlandet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: september 05, 2013, 14:03:29 pm »

Føler det blir langt å kjøre 50 mil for å kjøre drag. Greit nok at Rudskogen og Øra er nedi gata, men får ikke kjørt fort på Øra.
Får håpe det dukker opp noe som er nærmere Østlandet.

50 mil er langt?
Vi fra Bergen og Stavanger har da gjort det i alle år, hvorfor er østlendinger så pinglete?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: september 05, 2013, 14:45:10 pm »

Kostnads spørsmålet er det eneste som står i veien for å flytte SCC til en annen plass... det og at det ikke finnes noen annen plass.  Blunker

Kan ikke forestille meg at det blir billigere å leie noen av de andre nye anleggene heller. Dvs at vi må være ennå fler på å spleise for å få det til å gå i null...

Det nest største treffet med bare en biltype i Norge er Mustang klubben som samler 300 biler fra hele landet. At SCC samler to til tre ganger fler sier litt om den jevne VW entusiasten!!  Sjokkert


Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #24 på: september 05, 2013, 14:58:28 pm »


Hvor fort har man lov til å kjøre på et "best-of-the-best" Street Legal-stevne da? Om vi kunne finne en kongearena for det... og arrangere som rent Street Legal...så vil vel 95% av alle som kjører drag i dag...kunne få kjøre?

Loggført

SCREWDRIVER #2
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #25 på: september 05, 2013, 15:01:41 pm »


Hvor fort har man lov til å kjøre på et "best-of-the-best" Street Legal-stevne da? Om vi kunne finne en kongearena for det... og arrangere som rent Street Legal...så vil vel 95% av alle som kjører drag i dag...kunne få kjøre?



Enig!
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #26 på: september 05, 2013, 15:03:06 pm »

Så UENIG som jeg kan bli...!
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #27 på: september 05, 2013, 15:08:19 pm »


Jeg får svare meg selv litt....for det slår meg at StreetLegal er KUn for registrerte biler?.....så med andre ord så mister vi ikke bare de superraske....men også alle "purpose built" gassers og slikt?

...da er det er for stort tap - jeg er enig i det.

Når det er sagt: NDRG er ikke "satt opp" til å kunne re-etablere en ordentlig motorsportsarena på Østlandet....det er helt klart. Kanskje vi - SCC - allerde nå må trekke i trådene for å starte samlingen til det som kan bli "noe" som løfter dette til riktig nivå?

Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: september 05, 2013, 15:13:16 pm »


Hvor fort har man lov til å kjøre på et "best-of-the-best" Street Legal-stevne da? Om vi kunne finne en kongearena for det... og arrangere som rent Street Legal...så vil vel 95% av alle som kjører drag i dag...kunne få kjøre?

7.60 er absolutt break out - på hengeren hjem.
7.70 er break out i den raskeste klassen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #29 på: september 05, 2013, 15:14:13 pm »

For the record - to faktaopplysninger:

1. NDRG fikk i våres fornyet sin leieavtale med grunneier og har sikret seg kontroll på Gardermoen Raceway i 15 år frem i tid. Det betyr at de kommer til å investere i- og drifte anlegget slik vi kjenner det fremover de kommende år. (Men - om/når kommunen omregulerer området, så termineres uansett avtalen med NDRG)

2. OSL er midt i en utbyggingsfase akkurat nå...med utvidet terminalbygg og ny "pir" til flere fly. Denne utvidelsen er ferdig ved utgangen av 2017, og prosessen med enda en utbygging (rullebane 3) - kommer i hovedsak fra 2017 og fremover...og starter med ny reguleringsplan for området....osv...osv... Med andre ord: SCC lever trygt på gardermoen Raceway ihvertfall i 5 år til .... så det er ingen umiddelbar grunn til panikk.


Dårlig banedekke, derimot.....det gir litt mer grunn til umiddelbar panikk....
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!