mai 04, 2024, 22:21:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 35
871  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Polering av glass på: juli 24, 2008, 17:57:57 pm
Glasmester som driver med frontrute har vel noe egnet pulver/stoff. Tannkrem (for røkere), er også brukt med brukbart resultat. Ellers så er det et stoff som blandes med vann å få kjøpt. Saken er den at det må et fint slipemiddel til for å ta riper uten å matte glasset. Litt fornuft burde gi en pekepinn på om ripene er for dype til å taes.
872  Bruktbørsen / Deler selges / Verkstedhåndbok opp til 1952 mod. type 1 på: juli 22, 2008, 20:43:44 pm
Reparatur leitfaden. Den er scannet fra orginalen 304 sider på på CD, (kan printes ut). Tysk språkelig. Komplett og med all info for verksted, reparasjon justering og vedlikehold. Har 1 stk. til overs kr.250,-
873  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tinn-sparkling på: juli 14, 2008, 16:00:46 pm
Tinning av karoseri er ikke helt enkelt. Når det gjelder de håndverkerne som kan det, vil jeg kalle det stor kunst. Men jeg har ikke tenkt å skrive side opp og ned om dette i forumet. Her er det de enkle tingene som gjelder for meg. I alle fall kan jeg si, det er i hvertfall ikke noe sparkel av to komponent som erstatter tinning. Vel å merke der en bruker denne metoden, når den er egnet og med de fordeler som den innehar. Den metoden som er beskrevet er ikke helt etter læreboka, men den gir en grov-overfladisk innføring. Det er også viktig med en dypere insikt, slik det er påpekt.

Jeg bruker ikke metoden på spikerbiler, men den blir brukt på dyre og bevaringsverdige veteraner av forsjellige merker. Denne metoden ble brukt i bilfabrikker ved produksjon av karoseri til godt opp i 1960 tallet, det var tinnere på denne jobben. Vil tro at de store gutta som lager skjeldene grom biler bruker den fremdles. På biloppretter linja har metoden ingått i fagplanen, om ikke helt frem  til i dag så i alle fall til ganske nylig.

Enn om veteran klubbene kunne arangere temakvelder når det gjelder praktisk arbeid og vedlikehold av veteranene i stedet for bare prat med innkassering av dyr kontigent. (Håper ikke dette blir tatt bokstavelig opp av alle, det blir jo feil). Jeg tror interessen og behovet for teknisk kunskap er stor og det er vel kanskje her klubbene burde ha en opgave.
874  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skjæreverktøy for punktsveis: Hvordan bruke? på: juli 12, 2008, 21:53:16 pm
Det er denne typen fres jeg bruker og det med godt resultat. Borr et lite hakk med drillen før bruk, slik at spissen i fresen får feste, den er fjærbelastet. Den er konstruert slik at den freser rundt punktsveisen og det er det den skal gjøre. Hodet er utskiftbart og forbruksvare. Ha på litt olje når du freser/borrer. Kvaliteten på biltema sin kjenner jeg ikke, men til hobby så går det nok det også bra.
875  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: juli 12, 2008, 19:54:28 pm
VISER TIL VÅRT RUNDSKRIV NR.16. Håper flest mulig av oss finner anledning til å delta på Nordisk klassisk VW treff 2008. 16-17. August. Husk gi en liten melding til V.S.N. ved påmelding.

  V.S.N.
De elste VW i Norge
876  Forum / Problemløseren / Sv: Slynger til bremsetrommel på: juli 04, 2008, 07:58:53 am
Her ser du en VW. løsning på åpning for utkast, det finnes vel også andre. Kommer event. oljen ut av trommelen uten å ødelegge bremsebånd så er det vel ok. Slaglodd på et rør av ett eller annet slag med riktig dimm. Stålrør kan sveises. Om det er der problemet ligger.
877  Forum / Problemløseren / Sv: Slynger til bremsetrommel på: juli 03, 2008, 23:01:25 pm
Den ligger feil på bidet. Den er en sikkerhet i tilegg til simmringen når det gjelder lager fett, eventuelt olje fra reduksjonsbokser der de er montert. Det ligger nok noen rundt om kring hos gammelgutta. I mellomtiden reparer den du har, så du ikke får olje på bremsebånd. Som du sikkert har forstått så hjelper det ikke med nye tromler.
878  Forum / Problemløseren / Sv: -63mod.Lyd fra klutsjen. på: juli 03, 2008, 21:58:23 pm
Prøv, la arma få en 7-8 mm frigang til den trekker på klutsjdisken. Det kan du kjenne med hånden. Da kan det hende at lageret slutter å løpe med. Det bråker fordi det er slitt (kulelager ikke kull), men i mange tilfeller kan du kjøre en stund før motoren må ut.
Noen kjører med foten på klutsjen og da.
879  Forum / Problemløseren / Sv: -63mod.Lyd fra klutsjen. på: juli 02, 2008, 18:27:56 pm
Virker som slitt klutsj lager, det løper med.
880  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juli 01, 2008, 22:08:03 pm
Er det ikke et VW atorisert verksted eller bilskole som kan hjelpe? Det jeg er tenker på er vridning. Altså at forstillinga di blir høyre på den ene siden og lavere på den andre etter innsveising. Det meste kan justeres. Men ikke dette, når sluttresultatet er der. Når oppjust. av forstilling er på gang kommer en ikke i mål med slike sjevheter. Heldigvis har jeg sluppet denne jobben. Men måtte jeg, så hadde turen gått til en flink bilopretter, med spørsmål om prosessen og videre med gode råd. Det hadde i så fall ikke blitt den første gangen for min del. Vil vel tro at bakdelen må vatres i sammenheng med rammehodet. Ramma må stemme. Videre med heft sveising, mål og kontroll av ramme mål. I det vidre arbeidet vil lengre sveiser også sette i gang store krefter.
Er enig med flere på forumet at slike proffjobber ikke passer til oppæring gjenom et diskusjonsforum. Men at de enkle gjør det selvjobber passer bedre.
881  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juli 01, 2008, 11:27:44 am
Korek rep. sveises i jigg. Bør kontrollmåles. Gamle forstillinger har ofte sjevheter (Eventuelt bøyde Rør, skade.) så de bruker nok en ny.
882  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 28, 2008, 17:09:38 pm
Takk for sympati. Greit å ta med for en som er gått ut på dato. Blir vel et funn for en arkolog vil jeg tro. Jeg trenger i alle fal ikke å eksponere meg, er bare den jeg er.

En liten digresjon, utafor emnet forsåvidt.
Har ikke kommet i form ennå, så dataen er grei å ha. Foresten så er jeg og min  VW. født på våren i 1943.
I alle fall har jeg også glede av å følge litt med.
Å følge med her er rene mimrestunden for meg. Fint å få noen påminnelser. I alle fall jeg var 17 år i 1960 da jeg fikk tak i bil, det var en VW 1942. Når det gjelder dere var jeg nok ei sinke den gangen og full av rare spørsmål. Jeg ble kjendt med en biloppretter som hette Aune. Han var en av byens beste og jobbet hos VW forhandleren. Jeg fannt ut, at allt jeg lurte på om  VW. kunne han svare på i detalj. Ikke bare det, han slapp ungdommer som var skitten på fingra inn i varmen. Hadde alltid tid til å svare på våre manglende kunskaper. I 1961 løsna svinghjulet. Da fikk jeg vite det jeg trengte, men han skjønte at jeg ikke hadde penger til verktøy. Han dro fremm verktøykassa med proff verktøy og så fikk jeg noen koppnøkler. Dette skal du få av meg, fordi du trenger det. Å husk å dra til swimghjulsmuttern det du klarer, stå pån gut. Det er unødvendig å fortelle at Belzern har hengt på tavla gjennom alle år. Det er altid det første jeg tar når det mekkes. Han lærte meg ei lekse om å stille opp. En som jeg har prøvd å leve opptil. Han var glad i sine nærmeste og det var han som lanserte for meg at min VW kunne bli en kalket grav om jeg ikke tenkte sikkerhet

Tistlo har spiltta boksen, tøft.  Jeg var 21 før jeg måtte ty til den utveien på en 1943 modell.
883  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 28, 2008, 13:44:37 pm
Fint at jeg ble tatt bokstavelig i svar til Marius, det var også meningen. Jeg håper det var et bidrag til at vi skjerper oss alle sammen og tenker sikkerhet, og det faktisk vær dag. Det gjelder selvfølgelig også meg selv. Pekefingeren var der for at vi skal tenke litt. Jeg synes det er trist når skade skjer. Konsikvensene er faktisk  større når det gjelder gamle biler, det er det viktig å huske på hele veien. Jeg kjører veteran uten sikkerhetsseler, ja faktisk i mange år og jeg tør ikke tenke på konsikvensene om ulykken skal være ute. Det behøver helller ikke å være hjelp i seler om den stive rattstammen kommer som et spyd. Den finner du blandt annet i eldre bobler.

Hver gang jeg skriver et inlegg så lurer jeg på om jeg skal gidde å bry meg, det enkleste er å gi blaffen. Jeg er 65 år å har kjørt det som er av gamle VW siden 1960. I trafikken har jeg vært daglig i alle disse åra og det blir en ikke blåøyd av.

Jeg har valgt å svare denne gangen, men aller helst har jeg lyst til å trekke meg ut. Synes alikevel at det er litt leit at så få av de gamle gutta ikke er på banen med råd å vink. Jeg kan fortelle at det er en masse kompetanse i gamle pekefingrer. Det mange av dere driver med nå er faktisk å finne ut av det som vi feilet å lærte om VW for en mannsalder siden.

Så håper jeg det ikke er for mange ømme tær der ute. I så fall om jeg har tråkket på noen så kan jeg forsikre at det ikke er vondt ment men gjordt i aller beste mening. Jeg biter ikke, bare kom å hils om dere ser meg på treff. Det setter jeg stor pris på.
884  Forum / Problemløseren / Sv: styresnekkeolje på: juni 27, 2008, 22:06:00 pm
Jeg fyller til det er fullt og greit med det. Sjekk i vært fall simringen i bunnen, aksling ut til styringa. Ellers så renner oljen ut. Er det snekke til til eldre VW så ta vare på den, den gror ikke på trær. lykke til.
885  Forum / Problemløseren / Sv: styresnekkeolje på: juni 27, 2008, 19:04:17 pm
Er det oljepåfylling på toppen av snekka så er 90 sae. hypoid, topp. Selv bruker jeg 140 sae. også uten tilsetting.
886  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 27, 2008, 17:18:57 pm
Marius.
Jeg har ingen betenkeligheter med å gi mitt bidrag til fjerning av trafikkfarlige kjøretøyer, som selvfølgelig er ulovlig i trafikken. Det dreier seg om trafikksikkerhet. Faktisk, jeg og mine medmenesker har krav på å slippe tullinger med hjemme snekra galskap på ofentlig vei. Her må vi stole på myndighetene. Min datter ble ufør i ung alder med store smerter hver dag på grunn av en u-vettig ungdom med hobby-bil. Husk en ting. Bil er en farlig maskin når det gjelder uvettig bruk, men det gjelder vel selvfølgelig ikke deg?
Bor du i Tønsberg området så har du nå fått et tilbud til å bli med en av ambulansene i minst et vaktskift. Vel å merke hvis du tåler å se blod og inmat. Selv har jeg sett nok. Noen begravelser og dødsfall har det blitt. Minst 4 ganger har jeg kommet til bil-ulykke som førstemann. Sist satt det ei mor i sjokk med en død sønn bak rattet. Begge i forsetet, nord for Elverum. Jeg fikk ikke opp dørene en gang, men brannvesen måtte til.

I gamle dager kalte vi VW boble en grav når ulykken var ute. Cab. ble betegnet som en kalket grav. Har selv vært med i rundvelt på E.6 som pasasjer i  en VW. (litt modifisert cab.) og overlevd. Jeg var da 18 år, samme alder som sjaføren. Grunnen til mitt engasjemag er som følger, jeg ønsker glede og trygghet på veiene, samtidlig som at nostalgien/veteranene blir tatt vare på.    Blunker

Dette forumet er i det offenlige rom og kan leses av alle, det kan av den grunn være lurt å tenke over hva en skriver.
887  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 27, 2008, 15:02:59 pm
Dette synes jeg var morro, beste tråden som jeg kan huske. Har ligget i influensa men dette hjelper. Husk en ting, det er statstilsatte innom her. En ivrig bilsakkyndig har vel vært fristet til å gjøre noen notater på dataen/registret. I alle fall er jeg påtte tett, sier ikke noe videre jeg.

Har du vert poden min så hadde det vært stopp for en stund siden. I alle fall, jeg hadde vel tendensen og trengte brems i den alderen jeg også.

Noen gode råd:
Du fortener annerkjennelse for iver og insatsvilje og pussinga ser fin ut, tilsynelatene i vert fall. 
Du mener alvor med prosjektet. Knytt til deg en kunskaps person, gjerne gjennom en lokal veteranklubb i det videre arbeidet. Undres på om du fikk det rådet fra meg i en tligere tråd. I alle fall, en del av oss liker å hjelpe de yngre med rådgivning, nemlig fordi vi fikk hjelp og forklaringer selv fra eldre og erfarene den gangen vi startet karieren. Har til tider hatt garage runde med gode råd og det er alltid hyggelig å stikke innom. Ikke minst det å dele kunskap er fint, og en blir jo litt viktig selv også.
Jeg spurte en gang i veteranklubben om noen ville komme til meg under et av mine restaurerings prosjekter for å lære karoseri arbeid. Hørte ikke et pipp, så jeg regnet med alle kunskaper var på topp og det er jo greit for meg. I alle fall tror jeg ikke du er der. Sett opp budsjett, det koster. Er du blakk så er det alltid rimelige ting å gjøre. Slipp flyndra, overlat den til fagfolk. Det er nok noen på verkstedet som liker at en hyggelig ungdom blir skitten på fingerene i stedet for å røyke og det gir rabatt. I motsatt fall er sympatien dårlig og det kan bli påpluss.
Lykke til.  Blunker
888  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 26, 2008, 14:54:05 pm
Da har jeg rettet gjigg til passform/mal. Da jeg er litt usikker på rettskrivninga av dette ordet.  Resten burde være forståelig. Men passform er ikke et dekkende ord. Forøvrig har jeg veritas autorisering når det gjelder sveising, det betyr offentlig tilatelse til å sveise blandt annet konstuksjoner som krever kvalites og kontrol/sikring. Det er som andre fag et kunskapsområde med utdannelse.
Ps. Det er ikke uten grunn at konstruksjonen blandt annet er helsveiset. Vil faktisk si at endring på 10,ende deler i mm. har betydning for kjøretøyets egenskaper. Biltilsynet vil nok stille med gratis veiledning i denne saken vil jeg tro.
889  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 26, 2008, 13:59:42 pm
En liten digresjon. For min del er jeg glad for at det kommer adskilte kjørefiler med midtrabatt etter hvert.     Glad
890  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet på: juni 26, 2008, 12:23:02 pm
Var det bunnplata som rammet hodet, eller hodet som rammet bunnplata. Er i vært fall inponert over insatsen, her er det full guffe skjønner jeg.
Kunne ikke dy meg for et svar selv om jeg ikke har drukket kveryyl i dag he,he.

Et lite råd. Rammehode skal vel sveises i passform/mal, selvfølgelig svært viktig med rammemål og presisjon her. (Målsetting og ramme mål finnes nok fra fabrikken.) All sveising lager varme og krymp, slik at arbeids stykket forandrer seg underveis og det vil trolig blandt annet, skje her.
Noen ganger er det lurt å lage passform som låser, før en river. Førøvrig må vel forstillinga være slik at det går an å justere den inn i etterkant. Hadde en Horch 4 hlulsvinger en gang osv.

Mitt råd er, ta kontakt med et autorisert karoseriverkstad, gjerne et eldre VW. verksted med kar.avd. Fortell hva du har gjort å spør om løsningen.
891  Forum / Problemløseren / Sv: Reduskjonsbokser som lekker. på: juni 25, 2008, 15:03:24 pm
Dette er reduksjonsboks til VW veteranbil.
892  Forum / Problemløseren / Sv: Reduskjonsbokser som lekker. på: juni 24, 2008, 23:42:48 pm
Ikke lett i utgangspunktet, når du sier jobben er gjort etter boken og alle pakninger er på rett plass. I alle fall  er det vel sluttresultatet som teller.
893  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW knallskudd - fototråd. på: juni 22, 2008, 20:27:32 pm
Dette er i hvert fall fra i dag. 22.06.08   Glad
894  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: juni 22, 2008, 19:37:04 pm
Veterantreffet i Stokke ble helt topp med mange biler og besøkende selv om det regnet jammt. En takk til arangøren Stokke Historielag for et fint stevne og en hyggelig invitasjon.
895  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW knallskudd - fototråd. på: juni 22, 2008, 17:26:36 pm
Med VW type 166 på Eikern. August 2008.
896  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: TIDSRIKTIG BILRADIO ? på: juni 22, 2008, 09:53:40 am
Bor i Tønsberg og kan sende i posten.
897  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: TIDSRIKTIG BILRADIO ? på: juni 21, 2008, 16:23:22 pm
Den venter på en bruker og den passer helt perfekt i en 1971 modell, det er den rette alderen. NB. 12V
898  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: juni 21, 2008, 12:53:22 pm
Da har jeg sendt deg svar og takk på e.post, også med noen praktiske spørsmål.

Vi synes det er fint å støtte/delta på andre treff. Men når det gjelder vannkjøring, så må vi finne på noe selv. De fleste av oss har lokal tilknyttning til klubber og noen begynner å dra på åra etter mange år med VW. Vi hadde blitt to Schwimmwagen + noen få til på treffet og det synes vi var for tynt. Bedre å støtte andre denne gangen.

For noen av oss blir det deltagelse på veteranbiltreff, Stokke bygdetun på søndag 22 juni. Det er ikke flere enn 5 Schwimmwagen som flyter hos oss med noen få i tillegg og det er ikke så lagt fra samtlige av de som finns totalt i hele Norge.



Bilde fra et treff i Brasil, han bruker nok egen rampe. Legg merke til egen konstruksjon, en montert vanskjerm i nedre hjørne ved frontruta. I alle fall forsent å snu. Han må vel slå på vindusviskeren snart om det skulle være håp om å se noen flere alger nedi der.

I Brasil står dem på tryne i vannet, men i Norge er det buschen som gjelder.
899  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: FORDELER på: juni 20, 2008, 19:12:15 pm
Den er som på bilde. Rotor og lokk har de som er inne på eldre VW deler.
Fordeleren er til overs hos meg, så gi et fornuftig bud.
900  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: juni 20, 2008, 18:56:16 pm
Klokt spørsmål. Du følger med. Vi ble faktisk for få. Noen har henger trøbbel og noen er ikke helt klar med kjøretøyet osv. Få er vi u-ansett. Spesielt på Schw. (Vi er landsdekkene og det gjør det litt vanskelig, selv om tyngden ligger i det sørlige Norge.)

Etter en overveining har vi funnet ut at vi flytter det til Nordisk klasisk VW treff 2008. Det betyr at vi samles der og støtter opp om dette treffet. Har spurt om invitasjon og venter, men den er ikke kommet. Ellers har vi planer om å kjøre ned Telemarks kanalen på et senere tidspunkt. Dette for de av oss som har Schwimmwagen/amfibie og tidspunktet passer, slik at det blir en liten felles tur på vannet. Det er det som gjelder i skrivende stund.

        V.S.N.
De elste VW i Norge
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 35
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!