mai 04, 2024, 23:59:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 7 år med bobla og så blir det el-bil... eller?  (Lest 3955 ganger)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« på: april 26, 2008, 15:01:41 pm »

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=531950

Sitat : "Vi må stikke kjepper i hjulene for bensinbilene og sørge for at produsenter og forhandlere får en forutsigbarhet"

 og   : "Thorkildsen, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, ser for seg at et forbud mot bensinbiler kan tre i kraft fra 2015"

Snart er det vel forbudt med gamle bensinbiler i Norge tipper jeg, i hvertfall hvis politikerne får det som de vil... , så bruk bilene deres mens dere kan..  Osteaktig  Elbil blir det neste og den er det ikke mye IDA-gassere på  Osteaktig  Sikkert mange på forumet her som stemmer SV eller ?  Blunker

Så dragfolket får studere videoen under her med en Porsche 914 utstyrt med El-motor som kjører drag på drøyt 13 sek...

Så dette er nok alternativet for SCC 2015  Gliser   Bare å kaste IDA-gasserne og investere i el-motor og batterier





« Siste redigering: april 28, 2008, 18:44:04 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #1 på: april 26, 2008, 16:22:22 pm »

Ey.. Konge:) Dette kitet vil jeg lese mer om!

EDIT: Jeg fant.. kult:) http://www.electroauto.com/index.html
« Siste redigering: april 26, 2008, 16:46:16 pm av Terje79 » Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #2 på: april 26, 2008, 17:19:04 pm »

Inga Marthe er vel litt sånn "pen - men litt dum", og dette forslaget går ikkje igjennom innan 2015 samma kor blond ho framstår..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #3 på: april 26, 2008, 18:36:51 pm »

Nå var det vel snakk om å forby salg av nye bensinbiler.
Kjepper i hjula for bilisme generellt har de holdt på med så lenge jeg kan huske så det er intet nytt.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: april 26, 2008, 19:47:34 pm »

Sitat: Omleggingen av bilparken vil imidlertid kreve avgiftsendringer

Håpar verkeleg ikkje att detta går fram, for det siste me treng her i norge er fleire avgifter  Sint
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 26, 2008, 20:47:53 pm »

Noen vil jo ha kun tråsykler og busser....Heia Mao!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: april 27, 2008, 10:33:40 am »

Noen ganger lurer jeg virkelig på hva politikerne har mellom øra. Er det virkelig noen som tror at verdens bilprodusenter kommer til å legge om produksjonen sin fordi Norge - ett av de minste og minst lønnsomme markedene de har - innfører sære, norske regler?
Loggført
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 27, 2008, 10:42:23 am »

California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle Blunker
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #8 på: april 27, 2008, 10:48:57 am »

Trodde det var diesel biler dem ville til livs og ikke bensin...(ref årsavgift)

Thorkildsen tilhører vel den delen av politiken der man er misunnelige på folk som har bil og iallefall de som har det GØY med bil...

Kjenner at jeg ikke bekymrer meg når utspillet kommer fra henne
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: april 27, 2008, 20:30:39 pm »

Selv om jeg absolutt liker bil så må jeg si at det er mye fornuftig i ideen bak dette. Vi kan ikke gå rundt å klage på at ingenting blir gjort men når det skjer noe som påvirker oss så er det plutselig helt ille.

Om vi skal få gjort noe med utslippene våres er det MYE som må gjøres, selvfølgelig vil da ikke "noen gamle bobler" ha mye å si men om en klarer å få de fleste som kjøper ny bil til å velge noe smart (da snakker jeg ikke om bioetanol, diesel eller annet "luremiljøvennlig")

Jeg håper regner med at om denne ideen hadde blitt noe mer ville den påvirket nysalget av bil og ikke påvirket veteranbilene. men jeg tror nå heller ikke denne ideen blir noe mere enn den er nå. vi får sjå
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: april 27, 2008, 20:52:38 pm »

Vi får enten fortelle hva vi mener med regjeringspartiets forslag ved neste valg, eller ta endringene som de kommer.

Når det gjelder bilkjøring og miljøvern, så vit at du betaler langt mer i miljøavgifter på bensin/diesel enn f.eks. norsk industri gjør. Personlig føler jeg ikke at det er så veldig mange gode grunner til at jeg skal betale mer for å slippe ut co2 med mine biler enn f.eks. et oljeselskap - som tjener milliarder - betaler for å slippe ut samme mengde co2.

La oss få kjøpe avgiftsfri bensin og istedet kjøpe co2-kvoter!
Loggført

1969 Militær-buss
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: april 28, 2008, 10:24:07 am »

California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle Blunker

California er et litt større bilmarked enn lille Norge, og de setter gjerne standarden for mange av de andre statene i USA. Norge setter ikke standarden for noe som helst.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: april 28, 2008, 11:46:45 am »

Ville de virkelig ha gjort noe med forurensningen i verden så er det bare å se på utslippene i shipping bransjen.
Klart, redere er værre å "ta" enn privatbilistene....
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: april 28, 2008, 18:00:25 pm »

Og fly-bransjen Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: april 28, 2008, 18:46:00 pm »

Politikk. (Nå river de et nesten ferdigbygd nytt pasietbygg på radiumhospitalet også. Det er vel på tide at velgerne begynner å tenke litt, det er jo valg snart.)
Teknoligien som løser dette bil problemet er ikke kommet ennå, kankje den er rundt hjørnet? I alle fall fyrer de godt med brendsel på motorveiene der ute i Europa, ogå i andre land som vi skal belære. Og de følger sikkert etter den Norske bil politikken fra regjeringa kan vi vel tro.
Når det gjelder veteranbil kan en ikke selge til Sverige uten søknad, ei heller legre opphold. Lov om kulturminner, dette mens kjøretøyene blir avgiftsbelagt med økende gebyr, bare se på årets.

I alle fall unskyld for en liten avsporing på forumet, skal slette det om det ønskes.
« Siste redigering: april 28, 2008, 18:48:49 pm av svenole » Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #15 på: april 28, 2008, 19:07:13 pm »

Blond og dum er nok en god beskrivelse. Det virker som disse folka tror at det kun er bensin og diesel bilene våre kan gå på. Men det er jo ingen hemmelighet at en lett kan få en bensinmotor til å gå på etanol og at en dieselmotor går på f.eks frityrolje (noe jeg selv har prøvd ut)
Å forby bensinbilsalg i Norge betyr bare at produsenter trekker seg fra dette markedet, vi er rett og slett for små.
Loggført

Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 28, 2008, 19:07:57 pm »

California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle Blunker

California er et litt større bilmarked enn lille Norge, og de setter gjerne standarden for mange av de andre statene i USA. Norge setter ikke standarden for noe som helst.

Det er nå så... men lovene er likefullt strengere enn noe vi får med det første...
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: april 28, 2008, 20:03:00 pm »

Ville de virkelig ha gjort noe med forurensningen i verden så er det bare å se på utslippene i shipping bransjen.
Klart, redere er værre å "ta" enn privatbilistene....
Jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre begge deler.
Alt henger sammen med privat forbruk, en kan ikke forvente at en skal få ned bruken av transport uten å først få ned forbruket til folk flest.
Loggført

HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: april 28, 2008, 21:34:45 pm »

California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle Blunker

California er et litt større bilmarked enn lille Norge, og de setter gjerne standarden for mange av de andre statene i USA. Norge setter ikke standarden for noe som helst.

Som verdens rikeste land burde vel Norge sette standarden for miljø?
Hvorfor skal mennesker med langt mindre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann ofre noe for miljøet, hvis ikke en gang vi gidder?
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #19 på: april 28, 2008, 21:55:49 pm »

Som verdens rikeste land burde vel Norge sette standarden for miljø?
Hvorfor skal mennesker med langt mindre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann ofre noe for miljøet, hvis ikke en gang vi gidder?

Setter vi ikke standard? Hvor mange andre land kan matche våre avgifter på biler og drivstoff?
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: april 28, 2008, 23:52:10 pm »

Ville de virkelig ha gjort noe med forurensningen i verden så er det bare å se på utslippene i shipping bransjen.
Klart, redere er værre å "ta" enn privatbilistene....
Jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre begge deler.
Alt henger sammen med privat forbruk, en kan ikke forvente at en skal få ned bruken av transport uten å først få ned forbruket til folk flest.

Trykk på rederne millionutgifter pr båt, og vips så koster den dårlige gule drillen fra Kina 325,- i stedet for 49,90. Hvilket resultat det ville gitt på miljøet aner jeg ikke...
Loggført

Speed is no substitute for direction
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #21 på: april 29, 2008, 21:44:25 pm »

Som verdens rikeste land burde vel Norge sette standarden for miljø?
Hvorfor skal mennesker med langt mindre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann ofre noe for miljøet, hvis ikke en gang vi gidder?

Setter vi ikke standard? Hvor mange andre land kan matche våre avgifter på biler og drivstoff?

Mulig vi avgiftsbelegger drivstoffet mer enn de fleste.
Likevel er det jaggu ikke nevneverdig rimeligere å fylle tanken i f.eks. England, Tyskland.
Lønnsnivået i Norge er vesentlig høyere enn f.eks. i Sverige, hvilket vi må huske å ta med i sammenlikningen.
(det er en grunn til at det vrimler av svenske bartendere i Oslo.....)

Så, hvor mange arbeidstimer koster det deg egentlig å fylle opp tanken?
Hvor mange kostet det for 10 år siden?
Og hvordan ser dette ut i diverse EU-land.

Om Norge skulle satt standarden, burde vi vært verdensledende innen forskning på alternative energikilder.
Det er vi naturligvis ikke, ettersom ingen ønsker redusert levestandard, og Nordsjøoljen bidrar litt i kassa Blunker
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #22 på: april 29, 2008, 22:40:56 pm »

Jeg har aldri skjønt relevansen med motargumentet at lønnsnivået i Norge gjør at en ting ikke er dyrt. Det er gjerne favorittargumentet til bondeorganisasjonene hver gang en prissammenligning viser at Norge har verdens dyreste grønnsaker. Men en ting blir ikke billigere av at du har mer penger.

Når vi kjøper nøyaktig den samme bensinen i Rotterdam som alle andre i Europa gjør, men vi betaler mest for den her hjemme, så er bensinen dyr. Det samme når vi kjøper nøyaktig den samme bilen fra samme fabrikken som alle andre i Europa gjør, men her hjemme koster bilen dobbelt så mye. Da er den dyr.

For å sette det på spissen: Å hevde at ting er billig pga lønnsnivået blir som å si at 1000 kroner for én eneste tomat ikke er dyrt hvis du er millionær. Jo, 1000 kroner for en tomat ER dyrt, uansett om du tjener 100.000 eller 10.000.000. Du har råd til flere tomater hvis du har mye penger, men du kommer ikke forbi at 1000 kroner for en enslig tomat er dritdyrt.

Når det gjelder å sette standarden for miljø, så har Norge verdens reneste oljeproduksjon, det finnes ikke et eneste land som produserer olje og gass på en mer miljøvennlig måte. Og Norge har verdens reneste kraftproduksjon med så godt som null klimautslipp siden 99 prosent av vår strømproduksjon kommer fra fornybar vannkraft. Så helt gærnt er det jo ikke Glad Men dette blir veeeeldig OT. Tror jeg skal snurpe igjen smella mi nå ja...
Loggført

1969 Militær-buss
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #23 på: april 30, 2008, 02:51:09 am »

Å lell så har de innført co2 avgift på strømmen vår, men det er jo klart. Når vi alle skal gå over til elbiler i 2015 så må jo staten få inn penger da også Øyerulling
Loggført

SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #24 på: april 30, 2008, 08:21:32 am »

Jeg har aldri skjønt relevansen med motargumentet at lønnsnivået i Norge gjør at en ting ikke er dyrt. Det er gjerne favorittargumentet til bondeorganisasjonene hver gang en prissammenligning viser at Norge har verdens dyreste grønnsaker. Men en ting blir ikke billigere av at du har mer penger.

Når vi kjøper nøyaktig den samme bensinen i Rotterdam som alle andre i Europa gjør, men vi betaler mest for den her hjemme, så er bensinen dyr. Det samme når vi kjøper nøyaktig den samme bilen fra samme fabrikken som alle andre i Europa gjør, men her hjemme koster bilen dobbelt så mye. Da er den dyr.

For å sette det på spissen: Å hevde at ting er billig pga lønnsnivået blir som å si at 1000 kroner for én eneste tomat ikke er dyrt hvis du er millionær. Jo, 1000 kroner for en tomat ER dyrt, uansett om du tjener 100.000 eller 10.000.000. Du har råd til flere tomater hvis du har mye penger, men du kommer ikke forbi at 1000 kroner for en enslig tomat er dritdyrt.
-Siden lønnsnivået er så høyt i norge, må bøndene ta betalt for varene sine, slik at de kan kjøpe seg litt smør å ha på skiva og litt salt til å ha i maten.
-Dersom man omformulerer og sier at: "ja ting er dyrt i norge, men det er ikke for dyrt, for folk kjøper det likevel!" er det bedre? vi har det bedre enn noensinne, større og større del av din inntekt går til luksusgoder og mindre og mindre til klær og mat.

Sitat
Når det gjelder å sette standarden for miljø, så har Norge verdens reneste oljeproduksjon, det finnes ikke et eneste land som produserer olje og gass på en mer miljøvennlig måte. Og Norge har verdens reneste kraftproduksjon med så godt som null klimautslipp siden 99 prosent av vår strømproduksjon kommer fra fornybar vannkraft. Så helt gærnt er det jo ikke Glad Men dette blir veeeeldig OT. Tror jeg skal snurpe igjen smella mi nå ja...

Det at Norge har verdens reneste oljeproduksjon sier vel mer om andre oljeprodusenter enn Norge.. Andre produsenter er araberland, Kazaksthan, Mexico, USA etc som ikke akkurat har en veldig aggresiv miljøpolitikk...
Og: Norges kraftproduksjon er kanskje miljøvennlig, men siden strøm også er handelsvare, er det kanskje Olga og Viktor som må hive inn mer kull når man guffer opp panelovnen vinterstid.

forøvrig: no offence og OT er en fin bil  Øyerulling
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #25 på: april 30, 2008, 12:42:13 pm »

-Siden lønnsnivået er så høyt i norge, må bøndene ta betalt for varene sine, slik at de kan kjøpe seg litt smør å ha på skiva og litt salt til å ha i maten.
-Dersom man omformulerer og sier at: "ja ting er dyrt i norge, men det er ikke for dyrt, for folk kjøper det likevel!" er det bedre? vi har det bedre enn noensinne, større og større del av din inntekt går til luksusgoder og mindre og mindre til klær og mat.

Enig Glad Mye er dritdyrt her i Norge, men vi lider ikke akkurat noen nød nei.

Sitat
Det at Norge har verdens reneste oljeproduksjon sier vel mer om andre oljeprodusenter enn Norge.. Andre produsenter er araberland, Kazaksthan, Mexico, USA etc som ikke akkurat har en veldig aggresiv miljøpolitikk...

Enig i det også.  ergo - Norge med sine strenge miljøregler har satt standard Blunker


Sitat
Og: Norges kraftproduksjon er kanskje miljøvennlig, men siden strøm også er handelsvare, er det kanskje Olga og Viktor som må hive inn mer kull når man guffer opp panelovnen vinterstid.
Jepp, enig i det også Glad Mer miljøvennlige europeiske kullkraftverk ville gjort verden til et renere sted. De kunne f.eks. fulgt den norske miljøstandarden Blunker


Loggført

1969 Militær-buss
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #26 på: april 30, 2008, 13:28:37 pm »

Norge setter ikke standarden fordi vi er et pyttelite land med 4,5 millioner innbyggere og et avgiftssystem som ikke akkurat gjør bilsalg spesielt attraktivt. Verdens bilprodusenter vil bry seg filla om Norge alene innfører forbud mot nybiler med bensinmotor, all den tid resten av verdensmarkedet ikke gjør det samme. Jeg ser ikke akkurat for meg at f.eks Kina skal innføre noe slikt forbud, og det markedet er i sterk vekst for tida - mye penger å hente.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!