mai 04, 2024, 22:05:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre  (Lest 6483 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: juni 11, 2008, 22:13:54 pm »

Etter to uker med elimineringsmetoden vet jeg virkelig ikke lenger hva som må til for å få motoren min til å fungere skikkelig ved pådrag når den blir varm. Vanligvis pleier jeg å kunne løse denne type problemer selv, men nå gir jeg rett og slett opp.

Dette er allerede utført:
Ingen falsk luft, nye plugger, nyjustert tenning, ny stift, nye pluggledninger, ny coil, ny kondensator, ny forgasser, ny bensinpumpe- membran, rengjort tank, byttet bensinkran, sjekket overledning, alle ventiler er dyttet inn forsiktig, pusset kontaktpunkter ved spenningsregulator, sjekket flottørkammer og sjekket akselerasjonspumpe-sprut....
INGENTING har hjulpet Gråter

Motoren går greit på lave turtall, funker relativt bra når den er kald, men når den blir varm smeller det i potta ved pådrag og akselerasjonen dabber tidvis av. Slipper jeg gassen og venter litt "så kommer den seg" litt, men dabber fort av igjen. Bilen stopper aldri helt, men det virker som om strøm eller bensin mangler ett eller annet sted.
Stikkord:
høy temperatur, høyt turtall, mister gasspådrag, smeller i potta.

Hjelp!
Kan DU - überkyndig motormenneske - være så veldig snill å hjelpe meg?
Du må kunne møte meg i Oslo en ettermiddag og du blir selvfølgelig belønnet for å løse problemet.
Bilen er en 51 boble og motoren er en original 25 hk som tilsynelatende ellers går fint og har lite slark i veiv.

« Siste redigering: mars 28, 2011, 14:07:46 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1 på: juni 12, 2008, 07:22:31 am »

Hei.

Høres ut som akkurat de samme problemene som jeg har. Jeg har to tips : sjekk forvarming på forgasser ( ising i forgasser ) eller sjekk om dynamoen din leverer det den skal.
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: juni 12, 2008, 07:24:50 am »

Virker vakuumstyringa på fortenninga? Prøv å suge i røret fra klokka.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 12, 2008, 07:42:21 am »

Hei
Etter hva jeg kan se av listen din, gjenstår det å bytte fordelerlokk og rotor. Prøv det også. Men jeg tror ikke det er det som er feilen.

Sjekk kompresjonen på alle sylindre. Evnt. forsøk å finn ut om det er en av sylinderene som ikke går skikkelig. Tenker da eliminering, ved å kjøre en tur uten pluggledning på en og en sylinder.
Kan for meg høres ut som du har mistet kompen på en sylinder, i og med at det smeller i potta. Dvs du har uforbrendt bensin som antenner i potta.
Dårlig komp kan jo være flere ting, stempelringer, sprekk i toppen, brendt ventil osv. Ting som kan være forårsaket av for mager blanding eller varmkjøring.

Hvordan så pluggene dine ut i starten når du begynnte feilsøkingen?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #4 på: juni 12, 2008, 07:56:27 am »

Utseende på tennplugger pleier å være en god indikator ja. Kompresjonstestere fås kjøpt rimelig i bilrek-butikker som torshov osv.
Jeg har en liggende - i Oslo.
Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 12, 2008, 09:17:36 am »

Flott!! Takk for tipsene.

Jeg har forsøkt trikset med å ta ut en og en plugg. Det er markant forskjell og urytmisk gange på motor når jeg gir gass per sylinder. Skulle ikke være noe galt der. Fordelerlokket har jeg ikke byttet ennå fordi det er vanskelig å få tak i ett nytt på kort sikt (flatt lokk til BRS 383).

Angående vakuum: Denne motoren har fordeler uten vakuum. Det skal ikke være vakuum fra fordeler til forgasser her.

For øvrig har jeg også prøvd å sprute med startgass ved innsug og gasser for å sjekke falsk luft. Ingen symptomer der heller.

En ringrev fra Bodø tipset meg om at "stangen" som går fra kammen inn i bensinpumpa muligens setter seg fast i bakeliten når motor blir varm. Skal prøve å bytte bakelitt og stang i kveld.
« Siste redigering: juni 12, 2008, 09:28:25 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 12, 2008, 09:23:58 am »

De første pluggene jeg tok ut var svarte bortsett fra nr 3 som var litt grå.
Senere byttet jeg alle plugger - som nå alle er litt svarte.

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 12, 2008, 09:27:01 am »

De første pluggene jeg tok ut var svarte bortsett fra nr 3 som var litt grå.
Senere byttet jeg alle plugger - som nå alle er litt svarte.


Da er blandinga for feit Blunker

Jeg regner nesten med at du har justert ventilene?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 12, 2008, 09:30:05 am »

Ja - det glemte jeg innledningsvis å skrive: Alle ventiler er justert flere ganger.

Noen hete tips ang grunninnstilling og finjustering av blandingsskruen??

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #9 på: juni 12, 2008, 09:37:34 am »

Uhm - du har ikke en choke som tuller med deg og ikke går av? Siden den trekker fint når den er kald, men blir verre når den er varm?
Da har den tydeligvis passe blanding med kald motor, men for feit når den blir varm nok...  Hvis du mener du har eliminert evt. ventil-problematikk og komp...



Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: juni 12, 2008, 11:24:35 am »

Ikke at jeg er noen ekspert på 25-hestere, men hvis de i det hele tatt har choke, så reguleres den vel manuelt?
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #11 på: juni 12, 2008, 11:55:00 am »

Ikke at jeg er noen ekspert på 25-hestere, men hvis de i det hele tatt har choke, så reguleres den vel manuelt?

Ikke jeg heller - men uansett greit å eliminere funksjonsfeil hvis man nå altså har choke - sjekke at spjellet oppfører seg som det skal.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: juni 12, 2008, 11:55:41 am »

25 og 30hk har nok ikke automatchoke. Den pinnen som går fra kam til bensinpumpe kan med fordel poleres for å unngå at den blir treg ved varm motor.
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 12, 2008, 12:36:23 pm »

Kompresjonstester skal kjøpes i dag, samt at bensinpumpestangen skal poleres og oljes.
Håper jeg får løst dette snart. Venter barn og skal flytte innen tre uker, så tiden begynner å bli knapp.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 12, 2008, 12:57:44 pm »

Skal dere kjøre splitt til sykehuset når vannet går? RESPEKT  Kult
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 12, 2008, 13:04:55 pm »

Skal dere kjøre splitt til sykehuset når vannet går? RESPEKT  Kult

He he  Osteaktig

Det går hun neppe med på....
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #16 på: juni 12, 2008, 13:12:40 pm »

25 og 30hk har nok ikke automatchoke. Den pinnen som går fra kam til bensinpumpe kan med fordel poleres for å unngå at den blir treg ved varm motor.

Det ante meg at disse har manuell choke ja. Men uansett verdt å sjekke treghet, vaiertull, rett og slett at spjellet er helt åpent.
Svarte plugger indikerer for meg at problemet er i gasseren - feit blanding. Og bilen går ok når den er kald. Man skulle tro bensinpumpetrøbbel ville gitt magrere blanding og ikke feitere - evt. oversvømmelse.
« Siste redigering: juni 12, 2008, 13:22:05 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 12, 2008, 14:17:38 pm »

25 og 30hk har nok ikke automatchoke. Den pinnen som går fra kam til bensinpumpe kan med fordel poleres for å unngå at den blir treg ved varm motor.

Det ante meg at disse har manuell choke ja. Men uansett verdt å sjekke treghet, vaiertull, rett og slett at spjellet er helt åpent.
Svarte plugger indikerer for meg at problemet er i gasseren - feit blanding. Og bilen går ok når den er kald. Man skulle tro bensinpumpetrøbbel ville gitt magrere blanding og ikke feitere - evt. oversvømmelse.

Hmm..
Gasser ble byttet til en som bare har gått 6-7 timer totalt, men ble allikvel ikke kvitt problemet.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 12, 2008, 17:23:50 pm »

Siste nytt -
Fikk et tips om å helle vann rett ned i forgasser mens bilen går på høyt turtall for å få ut koks. Det kom ut masse gørr, men problemet vedvarer fremdeles..

Skrudde også ut stangen som går mellom kam og bensinpumpe. Polerte den, gjorde rent og varmet den for å se om den utvidet seg til bakelitten. Alt er nå montert, men ingen forbedring å kjenne.


Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 12, 2008, 21:30:04 pm »

Poffing kan nok være mager blanding og - vil nok oppstå om sil i tank/tank er tett - som et tips Glad Ellers skal blandinga justeres ved varm motor - ikke ved kald Glad

- sjekk først tank/sil/tilførsel
- deretter en 1/2 omdr ut på blandingsskrue om dette ikke funker

Registerer at du har sorte plugger - men hvor lenge har motor gått når du har sjekket dette? Har du forresten testet å dra på litt choke når den er "vrang" ?
« Siste redigering: juni 12, 2008, 21:39:13 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #20 på: juni 12, 2008, 21:32:37 pm »

Vet det er foreslått før, men det kan være fordelerlokket ditt. Hadde samme symptomer på en 1300 jeg hadde. Det viste seg å være en hårfin sprekk i lokket som utvidet seg når motoren ble varm. Prøv ev. med en annen fordeler om du har muligheten.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 12, 2008, 22:44:40 pm »

Poffing kan nok være mager blanding og - vil nok oppstå om sil i tank/tank er tett - som et tips Glad Ellers skal blandinga justeres ved varm motor - ikke ved kald Glad

- sjekk først tank/sil/tilførsel
- deretter en 1/2 omdr ut på blandingsskrue om dette ikke funker

Registerer at du har sorte plugger - men hvor lenge har motor gått når du har sjekket dette? Har du forresten testet å dra på litt choke når den er "vrang" ?

Justerte ventiler på nytt (010) - og denne gangen ble det mye bedre. Byttet også tilbake til de gamle pluggene som faktisk fungerte bedre også.
Tjuvkoblet coilen rett fra batteriet med en ny ledning for å se om det kunne være noen feil i ledningsnettet - hadde ingen effekt.

Til slutt kjørte jeg bilen på starteren uten tenning og med bensinrøret rett ned i en flaske. Da kom det nesten ingenting!!!!
(ja - dette er mulig på splitt som har delt tenning og startmotor separat).

Det kan virke som om du har helt rett TomR.
Selv om tanken er rengjort, ny kran og to filtre er montert, kan det vel hende at systemet har tettet seg nok en gang allikevel.
Dette må vel være løsningen siden det kommer veldig lite når jeg kinner starteren rett ned i flaska
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: juni 13, 2008, 02:07:44 am »

Jeg er skeptisk til mer enn ett filter. Prøv å blås gjennom et sånt, ganske restriktive greier. Har heller ikke skjønt poenger med mer enn ett.
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: juni 13, 2008, 06:38:50 am »

Det finnes og to typer støtstenger til VW - en kort og en lang (avhengig av pumpe) - du skal ha den lange - det skiller en del på de og jeg vet ikke om du ville fått bensin ut i det hele tatt med den korte - men det er verdt å kikke på Glad

Bensin filter i tillegg til det som evt er i tank:

Jeg legger alltid et over kassa eller under tank  - IKKE - jeg gjentar IKKE putt de der Biltemafiltera inn i motorrommet er du  snill. To filter trenger du som Johnny sier ikke .. Glad
« Siste redigering: juni 13, 2008, 06:42:02 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 13, 2008, 09:04:04 am »

Tanken på denne bilen var helt J... Jeg har en som du kan få låne slik at du får kjørt i sommer. Vi kan se på det på onsdag. Jeg har allerede lånt ut en splitt/Zwitter-tank men låner gjerne bort en tank til:)  Det er tross alt tanken som teller.

Jeg har hele tiden vært, og er fremdeles sikker på at det er grums i bensintilførselen som er (noe av) årsaken her.

Sechs volt står alltid til tjeneste, splitter er til for å kjøres, ikke lagres støvete på låver:)

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: juni 13, 2008, 09:50:57 am »

Her er det meste prøvd, skjønner jeg. Kjører med fordeler uten vakum selv. I alle fall noen få tips og erfaring med trøbbel.

Min poffer også i potta når jeg slipper gassen = bensin i eksos anlegg. Dette oppleget regulerer jeg med finjustering av tenning. Oplegget er følsomt og trenger korekt fortenning, når slitasje faller inn så skjer det noe. Ører og testing er bedre enn lampe når området er funnet og fin justering tar til. Må finne et område som funker på lavt og høyt turtall, det blir mitt på treet for min del.

Minst to problemer med bensinpumpa. Bakelitt brakett mellom blokk og pumpe har svellt. Derav for lite bensin med varm motor, periodisk feil. Så var det membrammen, den herder med tiden og blir stiv. Forlite bensin ved forbruk.  Resten med pumpa går vel greit.

Bare en brukbar forgasser på det gamle, nemlig Solex 28 pci etter min mening. Sett inn noe nytt og blend av vakumutaket om det er der, noen er laget uten. Gamle forgassere er værre enn sære damer, eller gubber for den saks skyld. Spesielt de tiligere forgasser modellene til VW er dårligere enn 28 pci. De gamle er trøbbel og heller til pønt. NB. Så er det noen som kjører med dyser til 30 hk eller andre feil dyser på 25 hk. Det er eget dyse sett til 25 hk. Dette må være riktig hele veien. Feil dyser her, feil og feit blanding og trøbbel med justering.

Fordeler. Kjenn på rotorakslingen om det er slakk. Er den det, så er det slitasje og da går den eksentrisk og tenninga blir aldri riktig. Rens vekter, fjærer i rotorhus osv.

Håper dette var noen tips, forhåpentligvis til litt hjelp.
« Siste redigering: juni 13, 2008, 12:53:02 pm av svenole » Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #26 på: juni 13, 2008, 11:59:17 am »

Takker for all hjelp og velvillighet så langt!

Bakelitt til bensinpumpe er nå byttet, nye bensinslanger av helt prima kvalitet er handlet inn og skal monteres i kveld. Min hypotese nå er at bensinslagene under tanken er for lange, slik at de lett kan bli liggende i klem. Her kommer jeg nå til å korte ned lengden på slangene, blåse og sjekke den nye kranen for gjennomstrømning og montere nok et nytt filter i tillegg til det originale kobberfilteret - som for øvrig også er helt nytt.

Problemet MÅ være et eller annet sted i bensintilførselen siden det ikke kommer nor særlig ut av røret når jeg kinner starteren.

Uansett - for å se det positive i saken - summen av alt dette gjør at jeg får byttet ut og justert masse deler som tilsammen har gitt bilen er veldig fin tomgang  Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #27 på: juni 13, 2008, 12:08:46 pm »

Du får ta "båt-tank" testen, slik vi måtte på SCC bussen Blunker
Hadde omtrent samme problem med den, bortsett fra at den stoppet helt til slutt.

Byttet alt i tenningsdeler, sjekket gasser osv..osv..

Til slutt satte JHU inn en båttank og da gikk`n fint gitt Blunker

Viste seg at det var ekstremt med slagg og rust i tanken, så den er nå byttet og alt er velstand Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #28 på: juni 13, 2008, 12:30:42 pm »

Du får ta "båt-tank" testen, slik vi måtte på SCC bussen Blunker
Hadde omtrent samme problem med den, bortsett fra at den stoppet helt til slutt.

Byttet alt i tenningsdeler, sjekket gasser osv..osv..

Til slutt satte JHU inn en båttank og da gikk`n fint gitt Blunker

Viste seg at det var ekstremt med slagg og rust i tanken, så den er nå byttet og alt er velstand Osteaktig

Har`n båt. å..?
Loggført

SCREWDRIVER #1
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #29 på: juni 13, 2008, 18:58:45 pm »

Du får ta "båt-tank" testen, slik vi måtte på SCC bussen Blunker
Hadde omtrent samme problem med den, bortsett fra at den stoppet helt til slutt.

Byttet alt i tenningsdeler, sjekket gasser osv..osv..

Til slutt satte JHU inn en båttank og da gikk`n fint gitt Blunker

Viste seg at det var ekstremt med slagg og rust i tanken, så den er nå byttet og alt er velstand Osteaktig

Har`n båt. å..?

....Men han kan ha en båttank uten båt da. Kjekt å ha!! Hjalp en kompis for et par måneder siden da han hadde problemer med bensintilførsel på sin luftkjølte pickup. Satt bare tanken på plana og kjørte.. Humh… Jeg skulle forresten ha fått igjen den tanken snart kanskje.........
« Siste redigering: juni 13, 2008, 19:27:13 pm av VW1965T1 » Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!