VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: kammiz på oktober 12, 2010, 19:20:16 pm



Tittel: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 12, 2010, 19:20:16 pm
hvor mye kan splittbuss senkes uten å måtte tubbe? uten at dekka subber og man beholder litt kjørekomfort?

får man bedre plass ved å montere smalere forstilling? tenker på subbing i svinger feks. jeg hadde 4" på bobla og likte looken, kan man montere 4" på buss uten å modifisere karosseriet?

er det best å montere forstilling med senkeskruer og i tillegg ha senkespindler? dette er jo best på boble for å beholde riktigst mulig fjæringsvei.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Martinoktober 12, 2010, 20:27:26 pm
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Espen/VW54oktober 12, 2010, 20:33:41 pm
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?

Looken kan jo diskuteres, smaken er som kjent som baken.. 


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Zerooktober 12, 2010, 20:38:06 pm
Vi har alle forskjellige smak. Noe liker mora og andre liker dattera... :P  ;D ( å godt er det)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Martinoktober 12, 2010, 20:41:39 pm
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?

Looken kan jo diskuteres, smaken er som kjent som baken..  
jada jada....... men fy fader å rått det når det er smalt og lavt  8)  Kammiz det er ikke noe å lure på


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Toggeoktober 12, 2010, 20:43:31 pm
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?

Hvordan er det med senka 4" og fartsdumper, subber bilen nedi da?

Jeg har en Earlybay jeg skal senke etterhvert, lav som mulig men uten at den subber i bakken på hver homp jeg kjører over:P Hva anbefaler du av senking til buss? Hva har du gjort?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: nobrakesoktober 12, 2010, 22:22:25 pm
du bør kanskje tenke litt på å heve snekka også... skal du ha den så lav som jeg tror så vil nok det lønne seg  ;)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 12, 2010, 22:49:30 pm
du bør kanskje tenke litt på å heve snekka også... skal du ha den så lav som jeg tror så vil nok det lønne seg  ;)
hehe nei denne skal ikke skamsenkes. planen er å bruke den på ferieturer og litt camping, så det blir ikke som bobla. :)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: nobrakesoktober 13, 2010, 06:54:01 am
he he, ok, da kan du bare se bort fra mitt innlegg  ;D


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Lars Brattengoktober 13, 2010, 08:26:12 am
Jeg har en late bay og jeg skal ha min lenger ned men sliter med at hjula er for store. Jeg kjører drop+justerbar senke forstilling og har ikke begynt å justere ned ennå for det subber. så her skal det bare mindre hjul på og lenger ned. mulig korting etter hvert.
Sliter også med at clutch pedalen slår ned i bakken ved inntrykk pedal og litt gal helling på veien. Men det må man leve med når man er med i Senkemafian


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 13, 2010, 10:10:16 am
Jeg har en late bay og jeg skal ha min lenger ned men sliter med at hjula er for store. Jeg kjører drop+justerbar senke forstilling og har ikke begynt å justere ned ennå for det subber. så her skal det bare mindre hjul på og lenger ned. mulig korting etter hvert.
Sliter også med at clutch pedalen slår ned i bakken ved inntrykk pedal og litt gal helling på veien. Men det må man leve med når man er med i Senkemafian

betyr det med andre ord at man ikke trenger dropspindler hvis man ønsker å unngå subbing? funderer på å kjøpe en weedeater 4", men det er kanskje ikke noe poeng med dropspindler i tillegg? den som sitter på bilen nå er en original forstilling med innsveiset justering. går jo like så gjerne an å korte inn denne såklart.

det sitter i tillegg 14" felger på bilen, det gjør jo at man kan ha mindre dekk og dermed mer fjæringsvei. så på bildene av dokaen din, høyden ser bra ut den. lav, men kjørbar?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Lars Brattengoktober 13, 2010, 14:20:53 pm
Ja den funker, kjører litt stor hjul så det subber med full bil og har skive bremser rundt hele så de bygger lenger ut bak så de subber på innsiden av ytterskjermen. skal sette på stålfelg  neste år så da blir det bedre regner jeg med.
Fin kjøre høyde men jeg skal ha den helt ned så jer blir det 2 rundre elektroteip på felgen så er det tut og vinke jeg er flink .
Den skal være litt mere bøllete så det må ned.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Martinoktober 13, 2010, 15:14:10 pm
4,5" smalna forstilling med droppspindler (de dropper over 2,5" ikke overdiskspindler) samt senkeren står på midt posisjon åsså har jeg hi-jacker foran i tillegg så den kan heve den 4-5 cm  ;)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: unge lovendeoktober 13, 2010, 18:54:43 pm
Viktig å få de ned men snekka bør gjøres noe med  :)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Martinoktober 13, 2010, 18:59:24 pm
 :o var borte å glante noen ganger på denne på scc, sykt feiter den blei med felg å skikkelig senk ja good work  8)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 13, 2010, 19:07:14 pm
hvordan er den å kjøre med slik senk?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: unge lovendeoktober 13, 2010, 19:30:46 pm
Som nevnt så bør snekka heves for den får litt mye juling , selv når jeg har hevet den under kjøring.
Men må vel innrømme at den har blitt en dårlig langtur bil foreløpig  ;D


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Deloktober 13, 2010, 19:44:32 pm
Faktisk vil jeg påstå at det er best uten senkespindler, dersom man skal ha lav Transporter som skal kjøres mye.
Bilen får for mye fjæringsvei med droppspindler samtidig med mye senk, og hjula vil bånne i hjulkassene i et kjør.
(Event må du kjøre med super små lavprofildekk for å kompensere)

En bakdel med droppspindlene er at de gir noe ugunstig forstillingsvinkler og kan gjøre bilen sporømfintlig.
(Hi jackers foran er forresten helt ulovlig, og er neppe anbefalt som kompensasjon for myk forstilling.)

Det jeg vil anbefale er en weedeater beam  (type smal) fra Creative Eng.  kombinert med deres justerbare GAZ dempere
for en god allround og sikker  lav kjøreopplevelse. Selvfølgelig kombinert med nyoverhalte forstillingskomponenter forøvrig.
 
Hvis du tubber hjulkassene foran derimot kan du sikkert ha både pose og sekk for å komme lavest mulig.

(Synsing basert på at bilen skal kjøres ofte, og ikke bare posere på treff i ny og ne.)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: rloktober 13, 2010, 19:49:19 pm
hvorfor ikke gjøre som jørn tangen?
http://www.red9design.com/type2.htm


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Toggeoktober 13, 2010, 21:22:42 pm
hvorfor ikke gjøre som jørn tangen?
http://www.red9design.com/type2.htm

Må jo være sykt dyrt å få fraktet noe slikt hjem hit til Norge? og toll?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 14, 2010, 08:18:56 am
Faktisk vil jeg påstå at det er best uten senkespindler, dersom man skal ha lav Transporter som skal kjøres mye.
Bilen får for mye fjæringsvei med droppspindler samtidig med mye senk, og hjula vil bånne i hjulkassene i et kjør.
(Event må du kjøre med super små lavprofildekk for å kompensere)

En bakdel med droppspindlene er at de gir noe ugunstig forstillingsvinkler og kan gjøre bilen sporømfintlig.
(Hi jackers foran er forresten helt ulovlig, og er neppe anbefalt som kompensasjon for myk forstilling.)

Det jeg vil anbefale er en weedeater beam  (type smal) fra Creative Eng.  kombinert med deres justerbare GAZ dempere
for en god allround og sikker  lav kjøreopplevelse. Selvfølgelig kombinert med nyoverhalte forstillingskomponenter forøvrig.
 
Hvis du tubber hjulkassene foran derimot kan du sikkert ha både pose og sekk for å komme lavest mulig.

(Synsing basert på at bilen skal kjøres ofte, og ikke bare posere på treff i ny og ne.)

takk for et godt svar. har sett på weedeater-beam allerede. ser nok ut som det blir det ja. :) men da bør jeg altså stå over senkespindler skjønner jeg. det kan jo evt ettermonteres uansett.

mange snakker om flipped spindles, hva er egentlig det?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Deloktober 14, 2010, 08:37:33 am
Flipped spindles er et annet ord for dropspindler til splittbuss så vidt jeg skjønner.
Det er tredelte orginale kingbolt spindler som er modifisert og montert sammen på en annen (flippa) måte
som gir dem drop.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 14, 2010, 09:21:30 am
Geometrien er forskjellig på splittbus og bay, en bay vil få mindre caster (som gir rettningstabilitet), mens en splitt beholder casteren tilnærmet lik når den blir senket.
Begge bilene får en god del bumpsteer.
Jeg kjørte 50 profil og 6" felger på min og hadde kraftig subbing i svingene før jeg monterte stabilisatorstag fra en 66 modell da forsvant problemet helt.
Styresnekka grunnstøtte  av og til i fartshumper men bilen var god å kjøre og taklet fint turer til inn og utland.

Det verste var egentlig styringen som har for mange overføringer for å bli skikkelig god, og ved senking så ødelegger man mer enn man fikser. Jeg begynte jobben med å bygge tannstangs styring i 2000, og det var da jeg fant ut hvordan man bygger om styringen riktig. I løpet av et år eller to skal også en buss versjon av forstillingen være tilgjengelig over disk. Helt uten bumpsteer for splitt og 99% bra for bay.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 14, 2010, 11:17:02 am
Geometrien er forskjellig på splittbus og bay, en bay vil få mindre caster (som gir rettningstabilitet), mens en splitt beholder casteren tilnærmet lik når den blir senket.
Begge bilene får en god del bumpsteer.
Jeg kjørte 50 profil og 6" felger på min og hadde kraftig subbing i svingene før jeg monterte stabilisatorstag fra en 66 modell da forsvant problemet helt.
Styresnekka grunnstøtte  av og til i fartshumper men bilen var god å kjøre og taklet fint turer til inn og utland.

Det verste var egentlig styringen som har for mange overføringer for å bli skikkelig god, og ved senking så ødelegger man mer enn man fikser. Jeg begynte jobben med å bygge tannstangs styring i 2000, og det var da jeg fant ut hvordan man bygger om styringen riktig. I løpet av et år eller to skal også en buss versjon av forstillingen være tilgjengelig over disk. Helt uten bumpsteer for splitt og 99% bra for bay.

stabilisatorstag frta en 66modell, finnes dette staget på en 61 modell? evt når ble det introdusert?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 14, 2010, 11:19:42 am
Husker ikke hvilket år de kom, men de siste to årene hadde i hvertfall. Min er en 61 og jeg kan ikke huske at det satt det på den.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 14, 2010, 11:41:13 am
Husker ikke hvilket år de kom, men de siste to årene hadde i hvertfall. Min er en 61 og jeg kan ikke huske at det satt det på den.

oki, den er god. :) har kontaktet creative engineering nå og fått tilbud på weedeater.

finnes det ettermarked stabstag?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: magsoktober 14, 2010, 14:30:48 pm
Så Ville jeg ha flytta snekka opp 65mm.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 14, 2010, 17:36:16 pm
Så Ville jeg ha flytta snekka opp 65mm.

jeg ser man får kjøpt kit for å gjøre dette .er det mye jobb?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Tistlooktober 14, 2010, 17:46:01 pm
les her om heving av snekko: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=631&sid=ced3db3af4cb38a8c9f8b34484f00884

Du flyttar ramma opp og forsterkar + kortar inn rattstamma so mykje du hevar.
Viktig og å kappa ramma i samme vinkel som rattstamma står sånn rattstamma passar på snekko etterpå


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 14, 2010, 20:05:19 pm
med med moderat senking, altså slik senk at den er kjørbar uten subbing, er det virkelig nødvendig å heve den? bilen skal være brukbar, om jeg kan si det sånn. skal kunne kjøre norge rundt om jeg vil. det hadde jeg ikke orket med den skamsenka bobla mi :P


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Tistlooktober 14, 2010, 20:13:01 pm
Kva med å heva den ;)


Om det er nødvendig å heva den ved moderat senk kan eg ikkje svara på, men det merkar du nok heilt sikkert..


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 14, 2010, 21:55:27 pm
hehe ja en ting er sikkert, jeg merker det nok ja :)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Zerooktober 15, 2010, 15:12:50 pm
Kva med å heva den ;)


Om det er nødvendig å heva den ved moderat senk kan eg ikkje svara på, men det merkar du nok heilt sikkert..

Skrekk og gru!  :o


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 15, 2010, 15:14:32 pm
kieft en klok som selger weedeaters skriver følgende:

You absolutely don't need to deoany tubbing if you lower your bus by using spindles.
Dropped Spindles, KYB shocks and the right tyre size wil do the trick.
I've owned a '59 split lowered with dropped spindles, KYB shocks and 145/65
15 tyres up front and I NEVER had any tyre rub at all !!!!!!

nå regner jeg med at det kommer an på hvor mye du senker selvfølgelig, men dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: magsoktober 15, 2010, 15:39:31 pm
Hva slags felger skal du ha og dækk?  Dækk front 165/55-15 ;)
Det er like viktig hær ::)
Med senke spindler så bør du ha mulighet å heve den på senkerne,det har du ikke mulighet å gjøre nok på Weedeaters beamen. :o


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 15, 2010, 15:45:57 pm
dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?

Absolutt ikke, det er det motsatte av det anbefalte for en splittbuss. Jeg har prøvd begge deler og bare senkeforstilling er ren tortur i forhold til senkespindler. Med slike "flipped spindles" så får du heller ikke sporvidde økning som KUN er negativt for styringen.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 16, 2010, 12:52:57 pm
Hva slags felger skal du ha og dækk?  Dækk front 165/55-15 ;)
Det er like viktig hær ::)
Med senke spindler så bør du ha mulighet å heve den på senkerne,det har du ikke mulighet å gjøre nok på Weedeaters beamen. :o

når det gjelder dekk så vet jeg ikke om det blir 14" eller 15" enda, vil ha det mest gunstige i forhold til høyden på bussen og senking. så all erfaring mottas med takk! :) men kan du ikke skru opp weedeaterbeamen nok altså? blir det for lavt med senkespindler?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 16, 2010, 12:54:24 pm
dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?

Absolutt ikke, det er det motsatte av det anbefalte for en splittbuss. Jeg har prøvd begge deler og bare senkeforstilling er ren tortur i forhold til senkespindler. Med slike "flipped spindles" så får du heller ikke sporvidde økning som KUN er negativt for styringen.

så flipped spindles er modifiserte originalspindler og senkespindler gir sporviddeøkning eller? blir litt forvirra her jeg nå. men du anbefaler altså både weedeatersbeam og spindler også?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: nobrakesoktober 16, 2010, 15:17:25 pm
kan ikke anbefale noenting enda, har ikke kjørt med vogna enda, men har 4" korta, justerbar med avixx senkere (mener de heter det vaffal) og flippa orginalspindler, bak har jeg straightaxle med 1300s kasse, men har ikke bestemt meg om jeg skal smalne fjørpakkene bak eller la være...  har pr DD orginale bremser, det er neste prosjekt i chassijobben...
sorry ot thomas


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 16, 2010, 17:15:04 pm
kan ikke anbefale noenting enda, har ikke kjørt med vogna enda, men har 4" korta, justerbar med avixx senkere (mener de heter det vaffal) og flippa orginalspindler, bak har jeg straightaxle med 1300s kasse, men har ikke bestemt meg om jeg skal smalne fjørpakkene bak eller la være...  har pr DD orginale bremser, det er neste prosjekt i chassijobben...
sorry ot thomas

er vel ikke nødvendig å smalne bak hvis du ikke skal ha på breie hjul? jeg kommer nok til å kjøre originale med kapsler, liker looken. og liker gamle boltsirkelen.. hehe. samt at jeg beholder nok originale bremser også.

hvordan er din å kjøre foran? er det kaffebussen du snakker om forresten? var den lav på SCC?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: nobrakesoktober 16, 2010, 17:35:02 pm
er ikke kaffebussen, er en annen her i bua, vurderer smalnet bak pga felger som er underveis hit, 8,5" som jeg hadde et håp om å få på bak... men om det funker får vinteren vise ;)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 16, 2010, 17:37:58 pm
er ikke kaffebussen, er en annen her i bua, vurderer smalnet bak pga felger som er underveis hit, 8,5" som jeg hadde et håp om å få på bak... men om det funker får vinteren vise ;)

da er der forståelig. hvordan funker det foran da?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: nobrakesoktober 16, 2010, 20:30:05 pm
som jeg skrev over her, så har jeg ikke kjørt enda,, felger mangler, så må se utover vinteren hva som funker  ;)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Deloktober 17, 2010, 09:40:23 am
edit


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 17, 2010, 22:49:12 pm
Alt kommer ann på alt vil jeg si. Bastante meninger bør helst være riktige.
Du må gjerne mene jeg har feil, man da får du si hva du mener jeg har feil i.

Sporviddeøkning eller minskning i seg selv har lite å si.
Det kommer ann på vil jeg si ;) Er sporviddeøkningen utenfor bærekulene har det alt å si. Pga øket sleperadius og KPI.

Hvis man kombinerer med feil styrearm geometri blir dette slitsom bil.
Bay buss med senkespindler har meget bra styre egenskaper om man ikke flipper innfestingen av styrearmene.
Men derimot en splitt buss med flipped spindler har masse bumpsteer.
De to forstillingene er ikke skapt like, og responderer derfor forskjellig på behandlingen.

Har ingenting å gjøre med split eller bay dette.
For å ta KPI så endres den radikalt på en bay med sveisede spindler, mens på splittbussen forblir den uendret.

I stedet for å brodere ut alt så kan man fint komme med generaliseringer når det stemmer på emnet, og klimaet i tråden taler for dette <- min mening


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 18, 2010, 12:04:05 pm
dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?
Absolutt ikke, det er det motsatte av det anbefalte for en splittbuss. Jeg har prøvd begge deler og bare senkeforstilling er ren tortur i forhold til senkespindler. Med slike "flipped spindles" så får du heller ikke sporvidde økning som KUN er negativt for styringen.

Alt kommer ann på alt vil jeg si. Bastante meninger bør helst være riktige. Sporviddeøkning eller minskning i seg selv har lite å si.
Det er KPI vinkelen (Kng pin inclination) som man holder fokus på. Drop spindler gir stor endring av KPI, noe som gir negative styreegenskaper.
Hvis man kombinerer med feil styrearm geometri blir dette slitsom bil. Har ingenting å gjøre med split eller bay dette.

Men Kammiz: Hvor lav bil vil du ha? Kun drop spindler fungerer bra. Kun moderat senking av Beamen funker bra.
Begge deler tilsammen skaper utfordringer. Det er lite plass til hjul ved senkning. Innsmalet beam gir deg mer plass. Skal du kjøre med 3 cm klaring til hjulkassene
må du nødvendigvis ha en stiv fjæring for å unngå at hjulene bånner. Drop spindler hjelper deg ikke til dette. En god fiks på alle transportere er gode justerbare (stivere) støtdempere uansett. Den ultimate løsningen på alle T-2 senkeproblemer er "full body drop" . Da løser man alle klaringsproblemer på en gang. Men radikalt og arbeidskrevende sef.

Sving innom Hammerworks, så kan du få prøvekjøre laaav buss og dømme selv.

takk for et langt svar. jeg har forstått det slik jeg også at dropspindler og senkebeam gir mer fjæring og dermed mer problemer om man vil ha lavere bil. jeg ønsker så lav bil som mulig som man kan ha, men fortsatt beholde litt kjørekomfort. samt at jeg ikke ønsker noen modifikasjoner av karosseri. så jeg er inneforstått med at jeg ikke kan få en slammed buss, men det gjør ikke noe. på bilen nå sitter det en original beam med innsveisa høydejustering. jeg har lyst på smalere forstilling så derfor ønsker jeg å bytte ut denne. skal jeg da like gjerne bare kjøpe en weedeater beam og kutte ut senkespindler? det vil jo også slik jeg forstår deg forhindre at den blir så slitsom å kjøre? stivere dempere er jeg allerede klar over at må til. da er det vel kanskje bare spax som lønner seg? creative engineering ville at jeg skulle få høyden jeg ønsket først og så oppgi noen mål som gjorde at de kunne selge meg perfekte dempere. det høres smart ut synes jeg.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 18, 2010, 12:05:41 pm

For å ta KPI så endres den radikalt på en bay med sveisede spindler, mens på splittbussen forblir den uendret.

I stedet for å brodere ut alt så kan man fint komme med generaliseringer når det stemmer på emnet, og klimaet i tråden taler for dette <- min mening

nå sier du det motsatte av hva TT sier ang hvordan bilen oppfører seg med senkespindler. det kan da ikke være så forskjellig oppfatning av dette? hehe


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 18, 2010, 12:26:10 pm
Du skal senke splittbus, så du kan se bort i fra erfaringer fra Bay.
De bilene senkes ikke på samme måte. Justerbar forstilling og flipped spindlers er det du trenger... 2" smaling er nok hva du behøver. (avhengig av felgenes ET)

Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 18, 2010, 12:58:44 pm
Du skal senke splittbus, så du kan se bort i fra erfaringer fra Bay.
De bilene senkes ikke på samme måte. Justerbar forstilling og flipped spindlers er det du trenger... 2" smaling er nok hva du behøver. (avhengig av felgenes ET)

Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.

jeg liker den looken hvor felgene sitter ganske langt inn da. :) bak er den senket med straight axle kit og kasse fra 68 boble, reduksjonsboksene er fjernet. hvorfor får jeg en utfordring bak hvis jeg skal beholde originalbremser? bygger ikke skivebremser lenger ut?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Espen/VW54oktober 18, 2010, 15:04:20 pm
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: upopulæroktober 18, 2010, 18:39:12 pm

Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.jeg liker den looken hvor felgene sitter ganske langt inn da. :) bak er den senket med straight axle kit og kasse fra 68 boble, reduksjonsboksene er fjernet. hvorfor får jeg en utfordring bak hvis jeg skal beholde originalbremser? bygger ikke skivebremser lenger ut?
[/quote]

Trolig fordi ORGINALE buss bremser ikke passer på en bussmed  boblegirkasse og straight axle's. Det må mixes og trikses litt med div deler fra enten boble eller type 3. Tror det er det JHU mener. Tror ikke han tenker på skiver. For meg ser denne bilen ganske ferdigsenket ut? Er den ikke det ;)?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 19, 2010, 11:33:46 am
Sitat
Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.jeg liker den looken hvor felgene sitter ganske langt inn da. :) bak er den senket med straight axle kit og kasse fra 68 boble, reduksjonsboksene er fjernet. hvorfor får jeg en utfordring bak hvis jeg skal beholde originalbremser? bygger ikke skivebremser lenger ut?

Trolig fordi ORGINALE buss bremser ikke passer på en bussmed  boblegirkasse og straight axle's. Det må mixes og trikses litt med div deler fra enten boble eller type 3. Tror det er det JHU mener. Tror ikke han tenker på skiver. For meg ser denne bilen ganske ferdigsenket ut? Er den ikke det ;)?

originalbremser er maskinert, tilpasset og montert, så det er allerede løst. :)

det er forsåvidt ferdigsenket ja, men den har bare en originalbeam foran med innsveisa senkere. jeg vil ha smalere forstilling samt at jeg ønsker å senke den på best mulig måte siden den skal brukes litt :)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 19, 2010, 11:35:02 am
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Espen/VW54oktober 19, 2010, 13:20:53 pm
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt

Er ikke den lav nok/for lav for vanlig bruk?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 19, 2010, 13:49:13 pm
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt

Er ikke den lav nok/for lav for vanlig bruk?

jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Magnus LHoktober 19, 2010, 14:43:46 pm
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt

Er ikke den lav nok/for lav for vanlig bruk?

jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.

Grei lesning:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=358000&postdays=0&postorder=asc&highlight=drop+spindle&start=0

;)

M.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 19, 2010, 16:57:43 pm
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt


Er ikke den lav nok/for lav for vanlig bruk?

jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.

Grei lesning:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=358000&postdays=0&postorder=asc&highlight=drop+spindle&start=0

;)

M.


takk, det var oppklarende. da blir det "welded", ikke "flipped" :)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Martinoktober 19, 2010, 17:12:27 pm
kansje den er helt perfekt å kjøre så du ikke trenger å gjøre en dritt  :o


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 19, 2010, 20:11:28 pm
har lyst på weedeater-beam uansett ;)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: RZR-Andyoktober 19, 2010, 20:25:33 pm
Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt


Er ikke den lav nok/for lav for vanlig bruk?

jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.

Grei lesning:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=358000&postdays=0&postorder=asc&highlight=drop+spindle&start=0

;)

M.


takk, det var oppklarende. da blir det "welded", ikke "flipped" :)

Har vel vært litt diskusjon om hvor solide disse "weldede" faktisk er, så sørg for at du handler hos noen som kan det de holder på med...


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: RZR-Andyoktober 19, 2010, 20:32:06 pm
http://steeringboxscrapers.net/


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 19, 2010, 20:59:44 pm
Ingen i den tråden der vet hvorfor welded er bedre å kjøre med.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Knut Andersenoktober 20, 2010, 08:03:45 am
Du skal senke splittbus, så du kan se bort i fra erfaringer fra Bay.

Morsom kommentar...? TT senket sin første splitbuss i 1991, og fikk den t.o.m godkjent 15cm lavere i vognkortet.
Bøtter av erfaring der i gården på alle slags forstillingstyper.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Hot Owloktober 20, 2010, 09:43:13 am
Du skal senke splittbus, så du kan se bort i fra erfaringer fra Bay.

Morsom kommentar...? TT senket sin første splitbuss i 1991, og fikk den t.o.m godkjent 15cm lavere i vognkortet.
Bøtter av erfaring der i gården på alle slags forstillingstyper.

Rolig nå, det jeg skriver er at erfaringer fra å kjøre en senket bay ikke kan overføres til hvordan en splittbus oppfører seg.
Det går ikke på hva TT kan eller ikke, men han var en av de jeg spurte da jeg senket min i 95.


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammizoktober 20, 2010, 09:45:58 am
Har vel vært litt diskusjon om hvor solide disse "weldede" faktisk er, så sørg for at du handler hos noen som kan det de holder på med...

ser ut som det blir kieft en klok eller direkte fra creative engineering jeg handler.

http://steeringboxscrapers.net/

skal lese litt på det forumet ser jeg :)

Ingen i den tråden der vet hvorfor welded er bedre å kjøre med.

det kan være så, men det virker som at det er enighet om at welded gir bedre forstillingsgeometri. :)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammiznovember 12, 2010, 11:58:50 am
akkurat nå er spørsmålet om jeg skal ha 4" eller 2" smalere forstilling. det viktigste for meg er at hjula ser ut som de står like dypt i skjermene foran som bak, samt at jeg vil unngå subbing ved fullt rattutslag feks.

noen som har noen tanker om det?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammiznovember 12, 2010, 12:03:52 pm
denne har 2" og originalhjul. synes det ser bra ut jeg?

(http://i195.photobucket.com/albums/z190/chipmcluk/DSC02132.jpg)


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: Squarebacknovember 12, 2010, 12:30:38 pm
Et lite spørsmål: Hva er ET/innpress på originale 5x15 felger til Type 2 splitt?


Tittel: Sv: div spm om å senke splittbuss :)
Skrevet av: kammiznovember 13, 2010, 19:15:35 pm
hvordan er det med tanke på subbing om man ikke korter inn forstilling og kjører med 165/50-15 dekk på originale felger tro?