mai 02, 2024, 20:22:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"  (Lest 10977 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: oktober 14, 2010, 10:06:24 am »

Jeg har kjøpt et komplett boltsett med rustfrie bolter fra VolksBolts som jeg har tenkt å bruke i min splittbuss (som er under helrestaurering).

Jeg snakka med en kamerat her om dagen, og han var veldig skeptisk til å benytte rustfrie bolter på grunn av galvanisk spenning / tæring / reaksjoner og/eller rustproblemer i forhold til stål, aluminium osv. Jeg har ikke filla peiling på sånne ting, så hvis noen har noen synspunkter, gjerne også erfaringer med dette, så vil det bli satt stor pris på.  Glad

Bussen er tenkt som en fin bruksbil, men ikke til vinterbruk, dvs skal ikke kjøres på salta veg. Men jeg er ikke typen som parkerer bilen innendørs i regnvær. Men utenom sesongen, og når den ikke i bruk, vil den stå innendørs.

Mvh
Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 14, 2010, 11:33:10 am »

Båtbyggere har jo greie på dette med galvanisk spenning...

http://baatplassen.no/i/index.php/topic/2321-aluminium-og-korrosjon/page__st__20__p__24100#entry24100

Sitat
Følgende er imidlertid særdeles viktig: Det er forskjell på rustfritt og syrefast, og rustfritt vil mye lettere forårsake tæring på aluminium (eller mindre edle metaller) på grunn av stoffenes kjemiske egenskaper. De som har erfaring med rekkestøtter o.l som har tært på grunn av syrefaste bolter bør dobbeltsjekke om de mener rutfritt eller syrefast. Det er også stor forskjell på ulike aluminiumskvaliteter. Ren aluminium slik den fremkommer i spenningsrekken er lite bestandig i maritimt miljø, og vil tæres fort. Dette benyttes kun av uvitende amatører. Aluminium av marin kvalitet er legert opp og er mer bestandig. For de som har studert spenningsrekken vil de se at aluminium er mindre edelt enn sink. Dette betyr at ren aluminium vil bli tært bort fortere enn sink. Dette rimer dårlig med det faktum at drev og andre aluminiumsdetaljer har sink som offerandode. Dette er fordi aluminiumen er legert til en edlere tilstand enn sink i disse delene. Som offeranode for aluminium er det vanlig å benytte mellom annet magnesium.

Et annet problem som kan oppstå er galling.
Sitat
Rustfritt sammen med vanlig stål er skumle greier. Velkjent blant rodbyggere som bygger med forstillingskit hvor boltene er rustfrie. Ser bra ut og holder seg, men det kan "bake seg sammen" (engelsk: Galling eller seizing) med vanlig stål og tilslutt ryke.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 14, 2010, 11:41:05 am »

Ja er det ikke det ene, så er det det andre... kan sikkert kurereres uansett med et par sånne:

http://www.biltema.no/no/Bat/Sinkanoder/Innenbordsmotor/Sinkanode1/
Leter man etter problemer så finner man også løsninger!
Loggført
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 14, 2010, 11:56:40 am »

Kobberfett på boltene funker.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2010, 13:23:38 pm »

Kobberfett-> bruk heller aluminiumspasta på aluminiumsdeler, fordi kobber spiser også aluminium!
Ellers kan du trygt bruke rustfrie skruer til sommerbruk. Jeg har kjørt om vinteren siden 2001 med rustfritt eksosanlegg og rustfrie skruer på min wasserboxer. Er fremdeles ikke tært opp. Stålet derimot!! Rusta har helt tatt overhånd. Radiator, rør (to sett), toppdeksler (to sett), andre deksler, bensintank, førerdør, skyvedør, dørkanal, fester for sikkerhetssele på skjerm, mm. Alt har rustet gjennom takket være Statens Vegvesen. (Veisalting) Anoder fungerer bare hvis de er neddykket i elektrolytt. (under vann) Jeg hadde en på tilhengerfestet i 7-8 år. Den var like fin da jeg tok den av.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 14, 2010, 14:19:10 pm »

Husk at såkalt rustfritt stål (A304/A2) ikke er rustfritt. Bruk syrefast (A316/A4).
Og som sagt før her, kobberfett tærer på aluminium.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 17, 2010, 23:09:03 pm »

Svein,
snakket men en på oljemessen her i Arenum nå i uken som solgte festeutstyr. Han mente det ikke ville by på problemer med rustfrie skruer på bilene våre. Han anbefalte det fremfor å behandle de gamle med sink eller galvanisering.
Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #7 på: november 01, 2010, 12:01:05 pm »

Hei folks

Galvanisk spenning?

Når det gjelder båt i båthavn kan tæring være et stort problem. Særlig om du har koplet til landstrøm og enda værre, jording.
På grunn av at mange har koblet seg til landstrøm er det mye spenninger i vannet i båthavner. Noen opplever da ekstrem tæring på
zink anodene. (Selv om din båt ikke har landstrøm)

Jeg tror dette er et lite problem eller ikke eksiterende (på bil). Har hørt mye, men ikke sett noe sånt enda.
De fleste kjører vel til og med mest om sommeren og lite  fuktighet.

Har noen erfaring med dette hadde det vært interresant å høre.
Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med skips eller båt industrien her.

Marius K.
Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #8 på: november 01, 2010, 18:54:19 pm »

Svein,
snakket men en på oljemessen her i Arenum nå i uken som solgte festeutstyr. Han mente det ikke ville by på problemer med rustfrie skruer på bilene våre. Han anbefalte det fremfor å behandle de gamle med sink eller galvanisering.


jeg har bare brukt rustfritt og galvanisert gaanske lenge både på motorer og andre ting, aldri sett noe tegn til tæring osv...

jeg kan annbefale det framfor og slite med rusta bolter og faenskap Blunker
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #9 på: november 01, 2010, 18:58:00 pm »

Da takker jeg for alle innspill her, og konkluderer med at det ikke er noen ulempe eller "fare" med å bruke rustfrie bolter i bussen.

Glad

Mvh
Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #10 på: november 02, 2010, 19:09:03 pm »

de Zink anodene som selges på biltema kan du hvertfall la være å bruke.... for de forsvinner aldri, har sett det fra båt. beste anodene de har kjøpt, trengte jo ikke bytte de ut, de orginale forsvant jo nesten med en gang..... Blunker
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: november 03, 2010, 12:57:48 pm »

Når jeg kjøper anoder på Biltema forsvinner all sinken i løpet av en sommer. (Indre Oslofjord)
I ferskvann tæres de mindre.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!