mai 03, 2024, 00:40:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bruk av plastigauge på Rådelager  (Lest 6269 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: januar 07, 2011, 13:30:03 pm »

slik jeg har forstått det så skal man bare legge en stripe med plastigauge på lagerbanen og dra til med moment.
men blir ikke det litt feil måling da??
den korrekte verdien rundt hele blir vel ikke riktig?
lå og tenkte litt på stranda her om dagen og slik blir det i mitt hodet da:


* rodplasigauge01.jpg (18.7 KB, 801x360 - vist 301 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 07, 2011, 13:31:04 pm »

burde det heller ikke utføres noe ala dette: ??


* rodplasigauge02.jpg (18.46 KB, 786x333 - vist 279 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 07, 2011, 13:33:42 pm »

proporsjonene er blåst litt oopp
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: januar 07, 2011, 13:55:24 pm »

skal vanligvis bare bruke en tråd som på øverste tegningen det var det jeg lærte på bilmekken og har brukt.Men du kan jo prøve de forsjellige å se om du får ulike verdier/tykkelser.mener det var en rød type tråd og men regner med du har rett type.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: januar 07, 2011, 14:52:00 pm »

Dette spør på hvordan klaringene er oppgitt, vanligvis er det totalen som oppgis... dvs. det funker fint med plastigauge på bare en side.
Det jeg føler er mer tvilsomt er om du får rett måling, siden tingene fint kan være ovalt. Med innvendig mikrometer så kan man sjekke rundheten også.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 07, 2011, 14:58:35 pm »

akkurat i dette tilfelle er det nye råder og nyslipt veiv så sjansen for rundhet er stoor.
har ikke micrometer for innvendig , bare en sånn "checker" sak.

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=5796&Hkat=
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 07, 2011, 15:06:57 pm »

ved den øverste prosedyren så deler man bare resultatet på 2 da?
eller er det ferdig kalkukert i Fasit'en til plastigauge tro?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 07, 2011, 15:33:16 pm »

er vel forskjellen i diameter man er ute etter, så da skal man vel ikke dele på 2? I hvert fall i forhold til toleransekravene fra VW
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: januar 07, 2011, 15:41:27 pm »

Polakkene som står på Ekeberg hver vår og høst har invendige måleur... litt mindre jobb enn "checkere".

Du har nok helt rett i det Grelland.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 07, 2011, 15:45:53 pm »

ok
tenkte det var lagerklaring  fra rådetapp til råde.
da  ved bruk av 1. prosedyre må man jo dele på 2.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #10 på: januar 07, 2011, 16:39:13 pm »

Størst slitasje på veiv/lager ved øvre og nedre dødpunkt. Tørn veivaksel til nedre dødpunkt ved måling, lett og komme til og resultatet gir den største lagerklaringa på leamikken. Obs. på fargen på måletråden, forskjell ang. diameter på akseltappen. Måles ved nøye rengjøring uten olje.
Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #11 på: januar 07, 2011, 20:22:08 pm »

Det første innlegget er den riktige måten å gjøre det på Jørn, fargen på tråden angir toleransene de er laget for, så du må vite toleranseområdet du skal måle i når du handler tråd. Bare å rengjøre, legge inn en tråd, skru til med riktig moment, demontere lagerskåla og sammenligne bredden på tråden med avtrykkene på papiret tråden lå i for å lese av toleransen. Glad
Loggført
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #12 på: januar 10, 2011, 19:51:50 pm »

For å sjekke om noe ikke er rundt, så kan du gjenta målingen med "gaugen" flere posisjoner. Blir riktig med stripen kun på en side.
Nb. Ikke bruk olje i lagerene når du måler. Da blir resultatet feil.
Hvis du søker på nettet så finner du ganske detaljerte beskrivelser av dette produktet.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #13 på: januar 10, 2011, 19:58:53 pm »

ved den øverste prosedyren så deler man bare resultatet på 2 da?
eller er det ferdig kalkukert i Fasit'en til plastigauge tro?


Ferdigkalkulert for kun en "stripe"!  Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!