VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: jubaluba på mai 20, 2017, 11:53:00 am



Tittel: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: jubalubamai 20, 2017, 11:53:00 am
Hallo hallo.
Skal ta litt service på motoren i 63 modellen vår snart og har derfor tenkt og ta en ordentlig kikk på fordeleren. Det gjelder en helt original 1200 motor fra juni 1963 (hvis jeg husker riktig) og fordeleren har sittet der siden den var ny.
Er det noen som veit hvor mye tenningspunktet skal forskyve seg på disse fordelerne? Er det 28-32 grader som gjelder her også?


Tittel: Sv: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: SveinTmai 20, 2017, 18:27:48 pm
Se om du finner et VW delenummer på den, så kan jeg se om jeg har. Har mange og litt forskjell er det på de.


Tittel: Sv: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: jubalubamai 20, 2017, 19:44:15 pm
Takk for svar. Delenummer skal jeg få tak i så fort bilen er hjemme igjen. Fruen dro av gårde med den i dag morges.
I mens kan jeg jo prøve og finne ut hvordan man leser av disse diagrammene.


Tittel: Sv: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: SveinTmai 21, 2017, 08:36:28 am
Kurvene på bildet over er for fordelere med kun vakuum advance. Så på tomgang kan du lese av fortenningen viss du har gradert remskive og en tenningslampe. Så suger du i vakumslangen og ser om punktet endrer seg. Har du ikke vakummeter vil du kun se om du oppnår maks fortenning og at økningen ser relativt jevn ut, uten store rykninger på vei opp/ned.
Tabellen viser grader på fordeleren, så siden veiva sviver dobbelt så fort må du doble tallene i kurven for å få veivgrader.
Har selv vært så heldig å få tak i en testbenk. Den har innebygd vakuumpumpe og meter, og regulerbar hastighet slik at man ser alle endringer som skjer uten at den er montert i bilen  :)


Tittel: Sv: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: jubalubamai 22, 2017, 19:50:54 pm
Den testbenken var utrolig stilig.
Jeg pleier og justere tenninga på tomgang etter det som står i håndboka som jo er 10° før TDC med vakuumslangen koblet fra. Reimhjulet på motoren har bare merker for 7,5° og 10° før TDC, men jeg har også merket av TDC og 30° før TDC med litt hvitmaling. Har sett på hvordan tenningspunktet endrer seg og det beveger seg mjukt og fint. Men jeg mistenker at fjæra inni fordeleren begynner og bli litt sliten.

Og seint i går kveld kom fruen og bilen hjem igjen, så nå har jeg funnet delenummeret på fordeleren og det er som følger:
ZV/PAU 4 R 5

Jeg fant en pdf på dataen i går kveld som det står masse info om forskjellige fordelere. Når det gjelder vakuum styringen på denne så står det:

Begynnelse
mbar:       21-33
mm Hg:   (16-25)
________________
mbar:       47
mm Hg:   (35)
Grader:    10-16
________________
Slutning
mbar:       57
mm Hg:   (43)
Grader:     14-22

Dette skjønte jeg imidlertid fint lite av. Er det noen som vet hvordan man tyder dette?
På forhånd takk.


Tittel: Sv: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: SveinTmai 23, 2017, 19:40:42 pm
Hadde ikke kurven på den fordeleren, men du hadde det jo allerede  :D
Men fant at den fordeleren kan erstattes av den øverste kurven på forrige innlegg, selv om det ser ut som de er en del forskjellige fra den teksten du fant.

Slik jeg leser tallene du fant, vil den begynne å lage litt fortenning når vakumet kommer opp i 16-25mm HG. Ved 35mm HG vil den lage10-16 grader mer fortenning. Ved 43mm HG skal den ha oppnådd maks fortenning på mellom 14 og 22 grader ekstra.
Så når du stiller fortenningen uten slange tilkoblet på 10 grader, vil den på maks vakuum gi totalt mellom 24 og 32 grader fortenning.


Tittel: Sv: Tennings kurve på 1200 motor.
Skrevet av: jubalubamai 23, 2017, 21:39:18 pm
Da lærte jeg noe nytt i dag også. Målte litt tidligere i dag og det viser seg at den ligger  på omtrent 28° på full vakuum. Det passer jo veldig godt innenfor det som står i skjemaet.
Mange takk for god hjelp.