mai 03, 2024, 08:06:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Styrke på bolter til bremseskjold BJ  (Lest 1099 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: oktober 14, 2015, 12:27:22 pm »

Hadde BT på besøk, og fikk beskjed om at De ikke trodde caliperinnfestningen min var tilstrekkelig.

Bruker trommelbremsespindler (BJ) og adapter som er festet med de originale 3.Stk 10mm bolter..... NOEN SOM VET STYRKEN PÅ DISSE og i tilfelle hvilke som er sterkest i 10mm som jeg kan oppgradere med ?

Ble også forespurt fra BT om jeg brukte styrepinner på innfestning mellom brakett og spindel !
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 14, 2015, 12:29:40 pm »

12.9 får du lett tak i. Men hvorfor skiver/calipere på spindler til tromler?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 14, 2015, 12:36:49 pm »

Bruker trommelbremsespindler for å få plass til Porsche 944 S2 Bremser


* image.jpg (64.48 KB, 600x600 - vist 151 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 14, 2015, 13:46:23 pm »

Forspenningen på tre M10*1,25 12,9 bolter er 138,6 kN.
Forspenningen på to M12*1,5 12,9 Bolter er 133 kN.

Kort fortalt vil det si at de to boltene som holder calipperet i braketten er ditt svakeste ledd.
Men orginalt var de boltene M12*1,25 12,9 med en forspenning på 140 kN så sånn sett er di tre boltene litt svakere, men anleggsflaten er mye større mellom spindelen og braketten din en caliper/brakett så i virkeligheten vil det være rikelig sterkt nok. Husk også på at bremsene er beregnet for en bil som gikk dobbelt så fort og veier dobbelt så mye som din... Blunker
Så du er aldri i nærheten av å belaste bremsene osv like mye som de er laget for.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2015, 13:50:19 pm »

Btw, de caliperne har rotasjonsretning og på 911/993 sto de foran hjulet, mens du har de bak så du vil få lufteniplene nedover når du monterer caliperet riktig vei.
Det å flytte bremserøret på caliperet er nesten bare å gi opp uten å ødelegge det og de koster 1-2 tusen for rep sett. Gliser
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 14, 2015, 14:26:21 pm »

Takker for boltinfo :-)

Ang. bellastning, så vet jeg også at belastningen ikke blir lik bruken i en 944 eller 911, men det gjenstår å få BT til å komme til samme konklusjonen, venter tålmodig på svar fra BT :-)

Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!