mai 11, 2024, 17:31:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veksel til likestrøm dynamo?  (Lest 1568 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juni 27, 2010, 13:18:55 pm »

Hei, kan noen hjelpe meg med å finne ut om bilen min har ledningoppsett til likestrømsdynamo?
Den kom med 1600 motor og vekselstrøm dynamo, men har samtidig montert regulator som trengs til likestrømsdynamo..?
(regulator er montert under venstre baksete, med alt av ledninger, og jeg har kjørt med vekselsrøm-dynamo med innebygd regulator, selv om det ser ut til at denne var koblet videre gjennom regulatoren inne i bilen..?
Hadde ladelyset på i dashbordet, som om dynamoen ikke ladet, men bilen har ikke vist tegn til at den tapper batteri under start/kjøring.

Vekselstrøm-dynamoen trenger overhaling og bytte av vifte/lager, og jeg har montert ferdig likestrømsdynamoen. tør jeg koble opp batteriet og starte bilen?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #1 på: juni 27, 2010, 15:30:47 pm »

har montert, og startet bilen, ingen problemer, bortsett fra null lading. Regulatoren har ikke brent opp, hehe, bilen eksploderte heller ikke, men det holdt jeg på å gjøre =P

Men når jeg sjekket dynamoen med testlampe, viste den ikke tegn til å lyse, mens den forrige dynamoen ga ett svakt lys i 12v pæra. er det da dynamoen som er gåen?
Prøvde direkte på dynamo-polene, og inge tegn til lys.. "buhu"
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 27, 2010, 16:17:18 pm »

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #3 på: juni 27, 2010, 18:29:44 pm »

oi oi oi, detta ble litt gresk for meg =)
Men så vidt jeg kan se, virker det som bilen har lagt opp til likestrøm.
Kan det da stemme at den hadde litt lading, og ellers gikk fint da jeg kjørte med veksel-dynamo med innebygd regulator?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2010, 19:47:02 pm »

hvis du har en regulator under baksetet, av den typen som er uten riller(helt glatt) så har du likestrøms dynamo
ved bruk av vekselstrøms dynamo med innebygget regulator må da denne kobles vekk (koble ledningene sammen)
« Siste redigering: juni 28, 2010, 19:48:39 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #5 på: juni 29, 2010, 14:35:37 pm »

Ok, takk for tipset =)
Bilen skal de neste månedene demonteres, pusses opp, rustbehandles + + +, så æ har likegodt bestilt ny dynamo, brukt lednings-sett, div pakninger + + +, like greit å dra linja helt ut. =)
Blogg kommer med bilda så snart ho e trygt i garasjen hos modern =)

FooZ & Bubblelicious
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!