VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Turbohansen på september 29, 2009, 17:00:26 pm



Tittel: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 29, 2009, 17:00:26 pm
HeiHei :)

Er begynnt sånn smått med et prosjekt sammen med farfar. Er 15 år så ha noen til og finansiere litt for meg  ;D
Bilen er da en VW boble 1969 modell som skal pusses helt ned og omlakkeres, og gjøres så clean som mulig. Kjøpte den i sommer men har ikke fått gjort noe særlig med den enda, fordi det skal først bygges garasje som skal mekkes i  :)

Men det som er gjort til nå er:

- Fjernet gammele setetrekk (som stinket gammel kjærring)  :-[
- EU gokjent i August  Kom igjennom med 4 feil. (Morkene bakdekk, slark i rattstammen, leksasje i rattstammen, dårlig bremselys)
- Holder på og pusse opp felgene... blir vell ferdig iløpetav uka med det.  ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 29, 2009, 17:09:50 pm
Bilder :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veeseptember 29, 2009, 18:04:01 pm
Dette var en fin bil. Hvorfor "Turbohansen"? Har du noen motorplaner?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: FullGassseptember 29, 2009, 18:41:51 pm
 ;D Er det noe sexy med -69 modellen siden mange i puberteten ser ut til å tiltrekkes denne?

Fin bil...  :D  ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 29, 2009, 18:56:07 pm
Hehe, nei har blitt kladt Turbohansen siden jeg var liten og bruker d som profilnavn og slik på nettet ;)
Motorplanene kommer nokk ikke før om noen år.. blir vell til og bytte motor etterhvert :)


Tjaaa FullGass, er vell kanskje bare tilfeldigheter at mange unge som har 69 modellen, meeen de er bra sexy jah :D
Men tror kjøpet av bilen er et av de mest spontan i bilhistorien  ;D
Farfar så bilen utfor et huset til en gammel dame som han viste hadde mistet lappen.
Han stoppet og gikk inn... også var d meste gjort ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Anders Røsåsenseptember 30, 2009, 00:00:24 am
;D Er det noe sexy med -69 modellen siden mange i puberteten ser ut til å tiltrekkes denne?

Fin bil...  :D  ;)

tja....mulig det... har aldri tenkt over det je men når du sier det...hmmmm ;D


Turbohansen: Fin bil du har fått dei. Ser bra ut og de felga var i alle fall steike fine ;) bra det er flere som driver med 69 mod :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 30, 2009, 13:35:01 pm
TakkTakk  ;D

Gleder meg til og begynne og demontere  ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Rikardseptember 30, 2009, 16:52:38 pm
;D Er det noe sexy med -69 modellen siden mange i puberteten ser ut til å tiltrekkes denne?

Fin bil...  :D  ;)

Haha, så sinnsykt bra ;D ;D
Nå har jeg riktignok en 68 modell da ;D Men er omtrent like gammal som deg:D Fyller i 16 i Mars

Uansett, utrolig fin bil da ;D Det er veldig morro å holde på med bobbler ;D
Lykke til ;D

Rikard


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: RZR-Andyseptember 30, 2009, 17:00:07 pm
Ser ut som en grei bil dette, er jo fra de gyldne årgangene da det ble laget en million i året!
Et velment lite råd (ikke advarsel!): bare sørg for å les deg opp på Tistlo sine prosjekter - og hold samme progresjon - så ender ikke denne som kassefyll... (står sikkert hundrevis av sånne rundt om i landet i deler fordi eieren har gitt opp). Originalbiler er bare originale til de er plukket ned i atomer, vi amatører greier som regel ikke å få dem sammen igjen på samme måte som de gjorde i Wolfsburg ;)
Veldig kjekt for rekrutteringen til miljøet at det fortsatt finnes biler som ungdommen kan lære av!


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 30, 2009, 17:07:27 pm
Takker for komplemanger  :)

Er liten sjangse for at denne bobla blir en av mange som står halvferdig.. Men takker for rådet uansett :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistloseptember 30, 2009, 18:31:42 pm
Genialt! Nå må det snart startast ein "Pre 18, 69ers club" eller LappLausRacing, Sixtynine" :)

Gratulerar med kjempeflott bil! Det ser ut til att den er nokonlunde ivaretatt i motsetning til mange andre 69er.. Korleis er tilstanden med rust? Ut ifrå bildene ser den bra ut, men korleis er den under og i kanalane?

Lykke til og fortsett gjerne med meir bilder!

Her ser du "min" 69modell: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1078.0.html

MvH Tistlo - "Alt begynte etter the summer of '69"


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 30, 2009, 18:45:56 pm
Er litt rust på den jah, men er overkommelig heldigvis :) Hvis du ser på bildene over kan du se at passasjerdøra er litt opprustet. Så den skal byttes.
Den blei påkosta over 10.000 i fjor av forje eier (gammel dame, så var bare det mest nødvendige som ble byttet)
Ble bytta kanaler og noe i styringa.. er sikkert mer, men er dette jeg har funnet til nå :P

Kan ta noen rustbilder i morgen  ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 30, 2009, 21:15:07 pm
mer bilder ;)

Litt rust her og der, men heldigvis ikke mye :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 30, 2009, 21:20:38 pm
Måtte inprovisere litt med hvodan jeg skulle få festet fangeren fremme igjen.
Når jeg skrudde opp skruene til fangeren var alt så sunnrustet rundt at hele driten vridde seg sammen med skruen ;D

Ble veldig fornyøyd med felgene.. se før og ette bildene! :


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Leifseptember 30, 2009, 21:37:32 pm
kult jeg kjøpte min første 69 mod. i samme farge når jeg var 15, for 22 år siden. ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 30, 2009, 22:32:12 pm
Hehe, trodde jeg begynnte tilig, men ser ut til at du fleste begynte da de var i 15-17års aldere ;D  å d er jo bra  8)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistloseptember 30, 2009, 23:01:39 pm
Meir rust no en det viste på dei fyrste bildene ja :D

Ikkje så altfor langt vekke frå tilstanden på min 69 dette! Alle støtfangarfester, litt i brønnen etc.. Men når døra ser sånn ut, korleis er tilstanden på kanalane under? (Det viktigaste, og mest omfattande på heile bilen, er varmekanalen)

Grusom lakk ved nermare syn igrunn heh Er det kvit tectyl dei har brukt eller? var ikkje akkuratt glatt:)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenoktober 01, 2009, 14:02:41 pm
Kanalene mener jeg var fixet i fjor, så di er helt ok ;)
lakken er ikke noe å skryte av, nehi ;D (er derfor den skal omlakkeres)
På et bile av taket lenger opp ser ut som grus som ligger under lakken, av en eller annen rar grunn er det et lag med "sklisikker" lakk der ;D
Vet ikke hvorfor akkurat, men eneste jeg vet er at d skal BORT! :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Bj?rnoktober 01, 2009, 16:28:46 pm
Gratulerer med bil  ;)
Var vel 14 når jeg kjøpte bobla mi selv, og det var i alle fall kos!  ;D

Får håpe rusta går greit, hvis ikke har nok Tistlo en del tips der  ;D



Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Roy Grellandoktober 03, 2009, 18:04:17 pm
hehe jeg startet også min karriere med en '69 modell som jeg kjøpte når jeg var 16. Nå er det snart 25 år siden, da...

En ting er sikkert, at da fantes det ikke noe internett eller forum, så ta i mot alle de råd dere kan få, så slipper dere å gjøre de samme tabbene som alle oss gamlingene har gjort før dere.

Lykke til !


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenoktober 03, 2009, 20:17:25 pm
hehe jeg startet også min karriere med en '69 modell som jeg kjøpte når jeg var 16. Nå er det snart 25 år siden, da...

En ting er sikkert, at da fantes det ikke noe internett eller forum, så ta i mot alle de råd dere kan få, så slipper dere å gjøre de samme tabbene som alle oss gamlingene har gjort før dere.

Lykke til !


Hehe, takker :)
Kommer til og ta til meg all informasjon/råd/tips som er mulig.. så viss noen har noen innspill så bare skrik ut!!  ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansendesember 01, 2009, 15:26:52 pm
Lite som har skjedd her sider sist. Men det er pga. garasjebygging  ;)

Må nå bare få isolert vegger og lagt gipsplater på, da er den stortsett ferdigog jeg kan begynne å skru  :D

Litt bilder:


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansendesember 01, 2009, 15:28:47 pm
Siste bilde er ikke fra garasjen da  :P  er ikke riktig så stor  :D
Nå står den på ett lager sammen med fjellheisen  ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 14, 2010, 01:18:16 am
Så var det endelig begynt og skje noe her igjen :)
Bilen er kommet seg inn i garasjen å har sånn smått begynt  ;D

Har til nå tatt ut det meste av interiøret og leter nå etter rust rundt om på bilen. Er overkommelig med rust på den, mener da jeg  :D
Har fjernet noe isolasjon i gulvet i dag, og har brukt stålkost. Og det som er av rust inne på gulvet er for det meste overflaterust, heldigvis.

[attachment=1]
[attachment=1]
[attachment=1]
[attachment=1]
[attachment=1]
[attachment=1]
[attachment=1]


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 14, 2010, 01:41:18 am
Ops ble litt feil i innlegget over her  ;D

Prøver pånytt

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2010, 10:26:36 am
Bra det skjer noko her!

Var jo ikkje so mykje rust på denne. Men har du sjekka Under batteriet?

Rusta oppå kanalen kan du fiksa enkelt, du får kjøpt heile toppen av kanalen, imellom dørstolpane som du kan sveisa inn. Rusta i golvet er enkelt å fiksa. Pass berre på att du får behandla golvet ditt skikkeleg.


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 14, 2010, 12:36:10 pm
Nei, har ikke fått sjekket under batteriet enda. Men kan gjøre det i dag om jeg får tid. ;)
Hvor får man kjøpt toppen av kanalen? Regner heller ikke med at det så vanskelig og fikse gulvet.. Skal spørres inn i Corroless :)
På førersiden har det vært smort på med Corroless og der ser det veldig bra ut :D  (har ikke begynt der enda)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2010, 13:09:10 pm
Under batteriet er ei veldig vanleg rustfella.

Toppen av kanalen får du her feks: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=839&category=

Som du ser så er den frå 54 til 68, og du har 69. Sovidt eg veit er den einaste forskjellen att 69 har ei list oppå kanalen, som du fester teppet i. Når det er sagt, så er det nok det som gjer att det er rusta på toppen av kanalen din. Kjøper du denne rep. plata, så er mitt tips: Bruk KUN toppen av den. IKKJE sidene, For på innsida er jo varmeuttaket, og på sånne rep plater er holet heilt feil i forhånd til orginalt.. Men profilen på toppen skal vera lik.

Ellers finner du alt av andre deler du trenger her: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=&category=1


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 14, 2010, 13:22:49 pm
Takk.  :)
men hvordan festes gulvmatta da?  Limes den bare fast på kanalen?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2010, 14:25:14 pm
Det er snakk om kanalteppet, og det kan du fint lima fast ja :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Anders Røsåsenfebruar 14, 2010, 15:31:09 pm
Er du helt sikker Tistlo? På den gamle bobla je hadde før en 1300 65 model var det en slik list på kanalen som gulv teppet satt klemt fast i :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2010, 15:55:37 pm
Ikkje heilt sikker nei ;)

Men ved nermare kontroll så ser eg det står att den plata kjem MED lista! Mao nix problem


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 21, 2010, 21:13:04 pm
Holder på og sette opp ett lite budskjett, og lurer på om noen vet ca. hvor mye det vil koste og kjøpe nytt alt i interiøret? Altså alt av matter til gulvet, trekket i taket, dørpanel og setetrekk?

Er for tiden på vinterferie i Tromsø.  ;D  Og var i går på biltema og fikk handlet inn diverse verktøy og rustmiddler..  :D
Ellers ikke skjedd så mye i garasjn den siste uka. Fjernet batteriet, og var overraskende lite rust der. Får ikke lastet opp bilder før jeg kommer hjem da :-\


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 21, 2010, 21:19:23 pm
Mitt tips: Ikkje bruk peng på Nytt intriør ;D

Golvtepper: Ca 2000
Matter: ca 500
Taktrekk: ca 1500
Dørpanel: ca 2000?
Setetrekk: ca 3000?

Men skal du bruka peng på intriør, så ville eg begynt å leita etter eit sett med 4 like sidepaneler brukte men i fin stand. So ville eg leitt etter golvtepper(alltid nokon som feilbestiller..oval57 har vel fortsatt eit sett tilsalgs?) Taktrekk er det mulig å finne i ein bil, der det fortsatt er heilt, men nok det vanskligaste.. Ofte rift, men er det dretent kan du lett vaska da med jif. Setetrekk ville eg prøvd å skaffa brukt frå ein delebil ol. med like setar. Litt rift i kantane/sømmane kan du sy, men førarsetet kan ofta vera veldig dårleg, alternativt skaff 1 passasjerstol av samme type og flytt over trekk.


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 21, 2010, 21:31:02 pm
Hmm, okei  :-\  Trodde ikke det ble så dyrt. Menmen.. er ikke noe hast med det enda. Men har bare lurt på det en stund, og tenkte bare jeg skulle spørre :)
Ellers, takk for utfyllende svar  ;) som vanlig. :D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 04, 2010, 22:33:50 pm
Nå går jeg å venter på og få den inn på verksted og opp på bokker for en stor-vask under. Skal også få de på verkstedet til og se hvor mye rust det egentlig er, og høre hvor mye det vil koste å få dem til å fjerne den. Er vanskelig og dyrt å få tak i utstyr til den jobben, og når man i tillegg ikke har noe erfaringer med sveising  :( så er derfor jeg heller vurderer og gjøre det.  :)
Har bare holdt på med småting i garasjen nå den siste uka. Smurt på ett rust-etende middel og ribbet det meste innvendig. Prøvde meg på å senke den bak, og ble ferdig med det i kveld  ;D  Er strålende fornøyd med resultatet.
Er det noen som har noen dropp-spindler liggende? Selge?
Trenger også baklykter. (Til en '69)  Anyone?  ::)

Går og venter på at farfar skal komme hjem fra syden. Har en liste med diversje som skal bestilles  ;)
Er deilig og stå i varm garasje og skru!  ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Rikardmars 04, 2010, 22:40:19 pm
Har baklykt til 69 modell!
Ment trenger du hele foten? eller bare glass med innmat? eller bare glass?

Rikard ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 04, 2010, 22:44:52 pm
Trenger hele foten  :-\
Hvor mye skal du ha for den da? :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Rikardmars 04, 2010, 22:46:30 pm
Hele foten med glass og innmat!?

250,- for begge? + frakt da!


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 04, 2010, 22:51:47 pm
Deal!  :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlomars 04, 2010, 23:49:29 pm
Tips ang rusta;

Det er jo faktisk ein heil del rust på bilen, ifølge bildene dine må du skifta alle 4 hjørner, dvs støtfangarfester, då er det 'og heilt sikkert litt på kantane av for og bakplata, i brønnen var det litt plukk, oppå kanalane var det jo rust, i golvet littegrann..og sikkert litt småplukk til.

Så om du leverer dette inn til verkstad so vert det IKKJE billigt! For skal detta gjerast skikkeleg so kjem da til å kosta! ser for meg minst 10k frå verkstad.. alternativet er jo å pruta på prisen, som igjen går på bekostning av kvaliteten på arbeidet! Uansett so vil eg IKKJE anbefala å setta inn bilar til rustsveising på verkstadar! I dei tilfellene eg har vert borti så ser det ferdige arbeidet ut som greitt jalla, ofte berre sveist eit lapp over rusta, og litt pynting med sparkel.. Er dei litt seriøse av seg kan det hende dei tar seg tid til å kutta ut rusta før dei sveiser inn nytt..

Uansett so kan prisen fort enda opp i det utstyret kostar, og då er det Ingenting ivegen for att du kan gjera jobben sjølv! Det som er bra med å invistera i utstyret er att du har muligheit til å lera å sveisa, som opnar opp mange låste dører og muligheitar, og dermed kan du fiksa rusta di sjøl som igjen betyr full kontroll over kvaliteten på arbeidet etc..

Men likavel,, om du ikkje har tenkt å lera deg å sveisa, eller kjøpa fleire bilar med rust, so er da berre å senda inn, men isofall ville eg valgt noko andre enn verkstadar.. det beste er privatfolk! ofta/nesten alltid mykje meir peiling på kva dei driv med, kontra bilmekanikarar feks.. Er vel heilt sikkert nokon i nerområdet ditt som kan sveisa for deg!

Ellers so trur eg du lett kan spara masse peng på å byta ut den rusta døra di med ei an,, brukte dører i bra stand har prislapp frå kr 0,- til 250,- Ein grei invistering kontra å kjøpa rustsveisedeler til 600,-

 :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 05, 2010, 00:15:59 am
Skjønner hva du mener. Kjenner han godt han som bilen skal inn til på verkstedet (kompis av pappa), og vet at han er flink, og gjør ordentlig arbeid. Og hvis det blir gjort på verksted så tar det nokk bare halve tiden også. Men har jo også lyst til og lære meg og sveise, og bare på noen uker i garasjn ser jeg at det har vært mange ganger jeg skulle jeg hadde hatt sveiseapparat. Farfar virket litt skeptisk til sveising selv, men skal ta dette opp til diskusjon. :)
Hvilket sveise utstyr bruker dere da? MIG?
Døra SKAL byttes ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlomars 05, 2010, 00:19:21 am
Om du veit att sveisaren på verkstaden gjer bra arbeid so er det heilt sikkert det billigaste alternativet just nu! Men om du kjøper utstyr so har du til seinare bilar, og då tener du inn igjen pengane :)

MIG er tingen ja, alt anna er enten dyrt eller ubruklig på bil. Rekn med ca 10k dersom du ikkje har noko utstyr frå før av


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenapril 17, 2010, 11:55:31 am
Får vell skrive litt her igjen, nå som det begynner å skje noe.

Igår kjørte vi bobla bort på verksted for en liten rens under. Tok ett par timer da, men var virkelig vært det! Slik at nå står den klar på bukken for inspeksjon på mandagen. De skulle gå over å se hvor mye rust det egentli var, og hvor mye det vil koste oss og få dem til å fjerne den.

Første bestilling med deler kom rullende inn på tirsdagen fra Hot Shop. Fikk den følelsen som på julaften når jeg åpnet pakkene  :D
Liten teaser..
[attachment=1]

Ferdig vasket!!!
[attachment=2]

Ikke de beste bildene.. men men.
[attachment=3]

[attachment=4]


Venter nå på "ny" passasjerdør og 2 nye skjermer til venstresiden.  :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenjuni 09, 2010, 20:56:20 pm
Hei igjen!  :)

Får snart tilbake bobla fra verkstedet!! ;D   Og neste steg i prosjektet er å få vekk den massen som er lagt på taket. De på verkstedet mente den hadde rullet rundt en gang i tiden, å istede for og rette ut taket hadde det bare vært lagt på en slags masse for at det skulle se rett ut, men på innsiden kan man se bulker  :-\
Så mitt spørsmål er: Hvordan får jeg fjernet denne massen?

En på verkstedet mente jeg kunne bruke varmepistol og varme massen opp for så og skrape den vekk. Noen som har gjort noe lignende før?  ???


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlojuni 09, 2010, 21:56:55 pm
Er berre å gå laus med varmepistol det! Du merkar fort om det funker. Utan so kan malingsfjernar vera til hjelp. Og vist begge metoder er håplause so er det nok sliping som må til.. Roterande stålbørste på vinkelslipar, eller sånn negerkuse.

Kor mykje rust fant dei då?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenjuni 10, 2010, 14:17:38 pm
Ok!  ;)

Var ikke så mye som jeg hadde trodd, faktisk. Men akkurat nå så har de bare igjen å bytte fangerfestene, å feste listene til pakningene rundt panseret.
Etter taket er slett igjen skal den sandblåses!  :)   Har fått låne utstyr, så skal bli gøy å få prøvd seg på det. Gleder meg til å starte opp igjen!!  :D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 05, 2010, 16:44:06 pm
Da har det skjedd litt her siden sist. Er ikke så flink til og oppdatere, så ting får komme litt som det kommer..
Bobla kom hjem fra verkstedet sent i Juni, og dagen etter var den nye døra på plass og ny styresnikke montert! Litt senere gikk jeg løs på taket med varmluft-pistol og sparkelskrape. Gikk bedre enn jeg hadde trodd, og etter 3-4 økter i garasjen var det bart metall på taket. Taket er forresten fullt av bulker, noe som vi hadde misstanke om. Så må sparkle stortsett hele taket før den skal i lakkboksen.
Sette den litt (ikke helt) opp igjen bak slik at det skal bli letter og komme til med jekken osv. nå under resturerings-prosessen.. Neste som står på tapeten er sandblåsing!!  :)  Skal få låne meg ett apparat og gjøre dette selv, i nærmeste fremtid.

Ellers har jeg vært litt distrahert i sommer av noe annet. Dro til Molde i midten av Juli å hentet en ny bil. Bilen er en RX-7  ;)  Drømmebilen min siden jeg var liten gutt! Så den har fått det meste av oppmerksomheten denne sommeren..

Picture!!!   ;D
I gang med skifting av styresnikka.
[attachment=1]
[attachment=2]
Nettopp begynt med varmluft-pistolen
[attachment=3]
Må slenge med et par bilder av nybilen også :)
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veeseptember 06, 2010, 09:12:59 am
Skal du ha wankel i bobla? Så nesten for fin ut til å være delebil...  ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 06, 2010, 11:10:39 am
Tanken vurderes sterkt  :)  Jeg er wankel-freldst, så kommer nok en gammel 12a motor i etterhvert..


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Bj?rnseptember 06, 2010, 11:13:30 am
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28128.0.html
Bil med ferdig opplegg til wankel  ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenseptember 06, 2010, 12:01:08 pm
Hehe, satt og leste gjennom hele prosjekt-tråden til bilen din igår faktisk. Men har ikke råd til noe mer bil akkurat nå  :-\


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansennovember 23, 2010, 23:18:58 pm
Fikk løftet av karosseriet fra understellet i helgen!  :)
Karosseriet er nå satt i den hjemmesnekkra pusseboksen. Og bunnen/understellet står oppe i garasjen og skal få seg et godt strøk med rust-eter og rustgrunning. Etter dette skal det rigges til sandblåsningsapparat i pusseboksen. Håper på at karosseriet har fått på grunning før jul! Men vi får se..
Sliter med at tiden ikke strekker til så mye som jeg så skulle ønsket, men har skjedd litt allefall..


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 20, 2011, 01:44:06 am
Er ca halveis med flyndra, da den har fått seg en heftig omgang med lakksprøyta  8)
Sitter å lurer på hvordan jeg skal gjøre det når jeg starter på karosseriet.. Det er så å si helt ribba, bortsett fra alt elektrisk som fortsatt henger igjen. Er det noe jeg virkelig ikke liker med bil er det alt det elektriske, og har 0 kunnskap om elektriske ting generelt. Så er svært skeptisk til å plukke ned alt av elekronikk som er under panseret osv. Er dette noe jeg burde unngå og gjøre med min kunnskap til elektronikk, eller mener dere det bar er å kjøre på?  ???  :-[

Får ikke lakt ut bilder ennda siden jeg har skiftet fra pc til mac, og kan dermed ikke bruke programmet jeg burkte før til å lage bildene i rett størrelse.


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 20, 2011, 02:06:03 am
http://s1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/?action=view&current=DSC_0113.jpg


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 20, 2011, 10:44:45 am
Eg ville ha fjerna alt laust på dashbordet og bak dashbordet. mykje lettare etterpå og du får muligheit til å lakka skikkeleg bak dashen etc. Ta masse bilder før og undervegs i demonteringa, so vert da lettare når ting skal på plass igjen. elektronikk er vanskeleg vist du tar eit kjapt blikk over ledningsklyso bak dashen, men om du går ned i detaljane til kvar enkelt krets so e da laangt lettare og logisk atpåtil. Greitt å kunna litt om elektro vist so du skal skru på riskokar :D

men for al del om den ikkje treng verta 110prosent strøken so er det jo ikkje nødvendig å lakka bak dashen og då klarar du deg utan  å fjerna noko der, men berre maskera litt


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Anders Røsåsenfebruar 21, 2011, 00:52:18 am
Det er jo ikke mye elektronikk og være redd for i ei boble, ville nok heller bekymra meg for det elektriske ;)

Men fra spøk til alvor så fins det tegninger over alt på thesamba, klikk deg inn der så finner du kart, husker ikke helt hvor, men det finns der.
Det er ikke noe problem og bygge nytt elektrisk eller demontere og montere et system :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 21, 2011, 11:54:48 am
Får vell bare bite tenna sammen og lade opp kamraet da... er bare redd for at jeg ikke får det sammen igjen og da har jeg jo et ganske stort problem :D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Anders Røsåsenfebruar 21, 2011, 12:12:56 pm
alle ledninger har jo hver sin fargekode og rekker stort sett bare bort til sin egen kontakt, så det burde jo ikke være så mye og bite tenna sammen for:)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Rikardfebruar 21, 2011, 13:48:48 pm
Men trenger du å rive ut alt av elektronikk da?
Koble fra det du må, og pakk det pent vekk ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veefebruar 22, 2011, 13:28:24 pm
Hadde/har samme problem på turboroadster. Etter å revet vekk alt ekstrakoblinger tidligere eier hadde, tror jeg det blir greit å koble alt sammen. Bruk opp alle jordingsledningene først, og se hva som blir igjen i forhold til hvor langt de andre rekker. Tror du forstår logikken når du først kommer i gang.


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 22, 2011, 17:14:31 pm
Får se hva jeg finner ut.. er sikert enklere enn det ser ut som.  :)
Kommer neppe til å fjærne alt, men ta ut det som blir i veien og pakke det pent vekk som Rikard sa ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 26, 2011, 23:20:03 pm
Har nå innsett at et sveiseapparat ikke hadde vært så veldig domt (skulle hørt på deg før tistlo ::)), da det begynner og bli flere og flere småplasser som skulle vært sveiset. Så er da spørsmålet som sikkert er spurt flere ganger før her på forumet: Hvilket apparat skal jeg kjøpe? Og skal jeg ha MIG eller TIG?
Vil ha muligheten til og sveise både stål og aluminium, etter hva jeg har lest og forstått er det MIG som da er tingen!?
Forslag på et ok sveiseapparat til max 6000 kr.?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 26, 2011, 23:37:44 pm
mig(mag) til bil og tig til alu. du kan jo sveisa alu med vanleg apparat og, med litt skifting av diverse deler og gass MEN eg vil påstå att alumig er meir for produksjonsveising og ergo er eit tig apparat det du vil ha for alusveising.. problemet er att tig er forholdsvis uegna til karosserisveising, dvs fullt brukande men litt meir tidkrevande og meir presisjon etc. (= tungvindt framfor mig)

hadde valget vert mitt hadde eg kjøpt eit bra mig apparat, og seinare når behovet melder seg heller invistert i ac/dc tig apparat. dei er normalt relativt dyre, men du får jo desse kinesiske rilon apparata billigare og dei skal vist etter sigande vera bra?

esab er bra greier.
feks esab origomag 170c, det kostar rundt 6k på tilbud. kan sveisa opp til 5mm. du kan og kjøpa orgiomag 150 som er vel opp til ca 3mm stål. det er jo billigare. men i tilleg til apparatet kjem gass, gassregulator(ca800),muligens ein rull tråd(2-300) maska(du vil helst ha automatmaska, ca 1000) og ymse hendigt verktøy som du sikkert har mykje tå frå før av.

men kjøp deg skikkeleg apparat du vil ikkje angra! om du e pengalens kan du vel selga noko deler av den japsen du har ståande ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 26, 2011, 23:58:17 pm
ok, da skjønner jeg litt mer!  :)  Har også skjønt at esab er godt sveiseutstyr, og fant nettopp ut at det er en butikk i nærheten som er forhandler av esab! Så skal komme meg dit så kjapt som mulig å sjekke ut salget..
Sveise aluminium er egentlig ikke noe must akkurat nå, tenkte bare at det hadde vært kjekt.


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenfebruar 26, 2011, 23:59:21 pm
... og delene på mazdaratien skal ikke røres!!! ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veemars 24, 2011, 10:23:31 am
..har en mazda bensinpumpe jeg lurte på å bruke..  :-[ Men den blir synlig.. Så da ble det en annen..  ;)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 03, 2012, 00:23:23 am
Må vell koste av litt støv på denne tråden..

Jobber litt nå og da med bilen, men pga skolegang 6 timer unna garasjn er det ikke mye tid å tilbringe der. :-\
Bunnplata ble ferdiglakket forje helg og denne helga står girkasse og hjuloppheng for tur. Kassen og alt annet som skal lakkes er ferdig-grunna i kveld så håper å få lakket ferdig i morgen. Kanskje kommer den seg ned på alle fire før helgen er omme!

Noen dårlig mobilbilder av bunnplata og girkasse:

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_0396.jpg)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_0447.jpg)
(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_0448.jpg)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenjanuar 21, 2013, 17:16:46 pm
Hei igjen!!
Går treigt det her, men nå er det forhåpentligvis litt liv i dette prosjektet igjen og kommer til å trenge svar på noen spørsmål etterhvert fra medentusiaster :)

Flyndra er mer eller mindre ferdig og montert sammen igjen. Mangler noen bremseslanger, mansjetter, påfylling av olje og småtterier for å få den helt ferdig. Delene skal ligge hjemme så blir montering til helgen når jeg kommer hjem fra jobb. Det betyr at jeg snart kan starte på karosseriet. Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre her.. Problemet er at taket er veldig bulkete (etter at den har vært rullet) og jeg har veldig lyst på et -67 utseende på bilen. Er panser og frontstykket under panseret likt på 67 og 69 (samme med bakpartiet? motorluke og bakstykke.) og passer 67-skjermer rett på?
Et annet alternativ er jo å kjøpe en -67 modell å flytte over karosseriet, dog igjen; passer det rett på en bunnplate fra 69?

Noen bilder som bevis på fremgang   :D

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/DSC_0483_zps55d906dd.jpg)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/GOPR0193_zps7541858a.jpg)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_1187_zps37e07aa8.jpg)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/GOPR0194_zpsc243fcbb.jpg)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/GOPR0188_zps81b2e74c.jpg)

Litt dagdrømming  ;)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_1189_zps60351307.jpg)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 11, 2015, 13:50:03 pm
Heldigvis skjedd mere med bilen enn det har i denne tråden. Bilen er på god fart mot lakkboksen så i løpet av neste uke skal den være ferdig sprøytet i ny farge, det blir en stor milepærle i det snart 6 år lange prosjektet! :) Målet nå er at den skal være på veien og sånn høvelig ferdigtil 17. mai. Skal prøve å følge opp her etterhvert som den blir montert.

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_2131_zpsi58mtilz.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/IMG_2131_zpsi58mtilz.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_2149_zpssywjt2e0.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/IMG_2149_zpssywjt2e0.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_2130_zpskb8o3eyf.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/IMG_2130_zpskb8o3eyf.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_2157_zpsjb7kuv6q.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/IMG_2157_zpsjb7kuv6q.jpg.html)



Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veemars 11, 2015, 13:53:08 pm
Ble det 12B motor?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 11, 2015, 13:53:51 pm
Er det forresten noen som har tips til hvor jeg får tak i fillt som skal ligge mellom taktrekket og karosseri?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmars 11, 2015, 13:55:06 pm
Ble det 12B motor?

Nei, kanskje senere :) Den på bilde er delemotor til en annen bil. *13B   ;D


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Tistlomars 11, 2015, 23:41:46 pm
eit lite varsku: slip av all den svarte malingen på bakplata di (og evt. andre sveisedeler) før ny lakk. ellers vil du angra om eitpar år når lakken flassar av


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmai 01, 2015, 18:58:21 pm
Første kjøretur  ;)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/IMG_2275_zpskubw1xnt.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/IMG_2275_zpskubw1xnt.jpg.html)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veemai 01, 2015, 19:43:56 pm
Gratulerer!


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenmai 01, 2015, 20:48:01 pm
Takk! Har fortsatt interiør, stereo og litt småtteri igjen da før den kommer på skilter.


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenjuni 17, 2015, 21:43:56 pm
Noen her inne som har 2" hvit dekkring på 155/60-15? Hadde felgene på dekksjappa men han la ikke ringene på siden dem var for store? Er bortreist på jobb så fikk ikke sett det selv. Må dekkveggen slipes flat for å få ringen til å sitte ordentlig? Post gjerne et bilde av deres hvite dekkvegg og dekk dim!

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/bilde_zpsb67r8mzx.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/bilde_zpsb67r8mzx.jpg.html)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenjuni 25, 2015, 12:07:26 pm
Ordna seg med dekkene og har nå fått på riktig dimensjon (165/80-15) og hvit dekkring  :)
Nå er bilen tatt i bruk, men noe finjustering på fangere og installering av stereo gjennstår fortsatt. Startmotor ga seg selvfølgelig første dagen på veien, venter på ny i posten nå  ::) Her er i alle fall noe "ferdig" bilder av hvordan den ble tilslutt.

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/DSC_0784_zpsm0ewzaju.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/DSC_0784_zpsm0ewzaju.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/DSC_0786_zpsnnwboigk.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/DSC_0786_zpsnnwboigk.jpg.html)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n560/TwinTurbohansen/DSC_0756_zpseqdvbvhv.jpg) (http://s1139.photobucket.com/user/TwinTurbohansen/media/DSC_0756_zpseqdvbvhv.jpg.html)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Formula Veejuni 25, 2015, 12:12:37 pm
Meget pen bil!  :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Jb68juni 25, 2015, 13:26:17 pm
Denne ble veldig fin , hva heter fargen?


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: Turbohansenjuni 25, 2015, 21:49:32 pm
Takk!
Fargen er ikke helt rettferdiggjort på bildene.. i sollys er den mye mer gylden. Det er "Volvo Saffron"  :)


Tittel: Sv: Turbohansen's VW 1300
Skrevet av: tmatrejuni 26, 2015, 11:48:49 am
Likte godt farge kombinasjonen mellom felg og bil!