mai 11, 2024, 09:13:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Str og type på returrør; bensin  (Lest 4435 ganger)
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« på: januar 11, 2013, 23:26:28 pm »

Hei,
Hvilken str på returrøret er anbefalt ved bruk av bypass-regulator?
Planen er å bruke org. rør for mating og legge opp nytt for retur.
trykket antar jeg vil ligge på 3-3.5psi og det må leveres nok til ca 200hk.

Har tenkt til å bruke hydraulikkrør i rustfritt, eller finnes det bedre alternativer der ute?

-Anders
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 11, 2013, 23:29:27 pm »

Hei,
Hvilken str på returrøret er anbefalt ved bruk av bypass-regulator?
Planen er å bruke org. rør for mating og legge opp nytt for retur.
trykket antar jeg vil ligge på 3-3.5psi og det må leveres nok til ca 200hk.

Har tenkt til å bruke hydraulikkrør i rustfritt, eller finnes det bedre alternativer der ute?

-Anders

På EFI skal det vel være større en turen?

Har du funnet ut at du trenger retur?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #2 på: januar 12, 2013, 00:07:58 am »

Fikk også tips om større retur pga evt baktrykk, spm er bare hvor mye trenger jeg å gå opp i str kontra den orginale "turen".

Alle "trenger" vel egentlig retur, men man gidder ikke legge det opp og går heller for den enkle løsningen med vanlig dead-head-regulator. :-)
Uansett er det en del fordeler med å legge opp retur, bla et mer stabilt trykk.

JHU mener jeg hadde en fin link til hvordan bensinsystemet burde legges opp, men jeg kan ikke finne den igjen.

 
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: januar 12, 2013, 00:37:43 am »

Det skal i teorien holde med litt større Ø på returen, for å forhindre baktrykk. Vi hadde en tråd for et par-tre år siden, hvor dette blei diskutert, mange hadde mindre Ø (eller lik) på returen, enn tilførselen, og det fungerte greit.
Men teorien er fortsatt at litt større Ø er tryggest.

Er vel enklere å legge glødd kobberrør?

 Glad
« Siste redigering: januar 12, 2013, 00:46:47 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 12, 2013, 09:56:50 am »

Selv ser jeg ikke problemet, det går alltid mindre fuel i retur.
Hvorfor er baktrykk "farlig"? Det er bare høyt trykk før regulatoren. Men nå er jo ikke akkurat 3-4psi veldig høyt trykk heller...

Skal du opp mot 400hk og E85 så hadde jeg lagt noe grøvre rør både til og fra.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: januar 12, 2013, 10:10:18 am »

Det eneste som stod i linken til JHU var at det burde være større dimensjon på retur. Lavt trykk - større areal. Men på den andre siden, det er 11 sekundersbiler i Norge som kjører bruker det originale røret med 235 NA hk. uten retur.

Jeg hadde lagt opp 8mm t/t rør (ikke kobber) eller slanger i tunnelen. Slanger er den enkle løsningen. Eller brukt klammer langs falsen ved kanalen, en på hver side.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 12, 2013, 10:59:20 am »

Nytt spørsmål Gliser
Hvorfor ikke kobber?
Det reagerer ikke med bensin og vi bruker det som bremserør, lett å bøye osv... Jeg ser bare fordeler.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #7 på: januar 12, 2013, 11:38:31 am »

Takk for svar!  Glad
Jeg antar at man ikke ønsker kobber ettersom virbrasjoner kan føre til sprekker i lengden pga at røret blir sprøtt.
Vet ikke om det samme gjelder for glødet kobber, eller om det faktisk er et problem i det hele tatt.

Hvordan gjør man det når man kommer til tanken?
Er det greit å bruke et T-stykke fra det orginale utløpet, eller må man sveise inn en ny kobling, evt hvor?
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: januar 12, 2013, 13:30:32 pm »

Glødd kobber blir brukt i bremserør, solgte endel av det da jeg jobbet i TESS. Så tror ikke vibrasjoner er det største problemet ved vanlig bruk.

Returen skal ha eget innløp i tanken, ellers kan det bli dårligere flow i tilførselen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #9 på: januar 12, 2013, 13:41:56 pm »

Jeg bruker kobberrør i tur og retur som er plastbelagt(vvs utgave).Enkel og bøye, og kobberrøret ligger godt bevart inne i plastrøret....Hydraulikrør er sprøere.....så det at folk ikke skal bruke kobberrør er bare tull....ikke bruk slanger de morkner:)
« Siste redigering: januar 12, 2013, 13:44:26 pm av 1835cc » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 12, 2013, 14:48:31 pm »

Jeg ville gått for det som er lettest å finne. Stål, kobber eller kobber/nickel er å foretrekke. Man har jo slanger i overgangen fra karosseri til motor uansett. Kan være lurt å lage en liten flens på endene av røret der slangene kobles til om du skal bruke slange og slangeklemme.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #11 på: januar 12, 2013, 16:04:55 pm »

Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: januar 12, 2013, 16:16:20 pm »

jeg har brukt hyderaulikkrør på både tur og retur, ikke kobber, og grunnen til det er advarslene jeg fikk om dett emed vibrasjoner og sprøhet/sprekker over tid. Mener det er 10mm. Let litt tilbake i Grellands Ghia-tråden så ser du både bilder og dimensjoner.

Til å begynne med brukte jeg et t-stykke fra CB under tanken som tur og retur kom inn i, men har siden byttet til å legge returen inn i en egen nippel i tanken. Var ikke noen annen grunn til det enn at det ble så mye slanger og koplinger under tanken. Nå er det litt ryddigere.

edit:
Fant noen bilder:
innlegg #1475 : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,175.1470.html
« Siste redigering: januar 12, 2013, 16:59:43 pm av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: januar 12, 2013, 17:14:18 pm »

Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.

Kan jo nevne at det finnes motorer med over 500hk som kjører AN6 t/r. Gå for AN6 tur - retur, enkelt og greit. Du får AN6 kobling som er bolt on i bunnen av tanken din og for returen så kjøper du en såkalt bulk head fitting. Klubben din sverger til slangeklemmer fra Biltema og slanger av billigste sort. I tillegg er dem allergisk for nye ideer og teknologi så dem hadde jeg ikke hørt på.  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: januar 12, 2013, 19:44:42 pm »

her er litt mer info og bilder om røra mine:

svar #836: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,175.810.html

Enig med BB her, AN-koplinger er opprinnelig konstruert for flyindustrien, stoler litt mer på det enn biltema-slangeklemmer.
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #15 på: januar 13, 2013, 15:03:01 pm »

Hehe, ja vi er glad i den gamle skolen i klubben, litt naturlig skepsis til alt dette nye er bare sunt  Gliser
Det skal nok gå greit med AN. Det blir i hvert fall sort nylonslange og sorte, evt blanke koblinger. blå/rød er litt for skrikende.

Takk for linkene og info grelland, blir nok til at jeg sveiser på en sånn på tanken tilsvarende det du har gjort.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #16 på: januar 13, 2013, 15:29:45 pm »

Hva med catchtank ? Ingen som bruker dette ? Fordeler / Bakdeler ?

vwsteinar
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 13, 2013, 16:50:34 pm »

Hehe, ja vi er glad i den gamle skolen i klubben, litt naturlig skepsis til alt dette nye er bare sunt  Gliser
Det skal nok gå greit med AN. Det blir i hvert fall sort nylonslange og sorte, evt blanke koblinger. blå/rød er litt for skrikende.

Takk for linkene og info grelland, blir nok til at jeg sveiser på en sånn på tanken tilsvarende det du har gjort.


Flotte koblinger er det. Må si meg enig i fargevalget Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: januar 13, 2013, 19:52:24 pm »

Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.

Anders, AN koblinger er faktisk ganske old school, selv om noen skal ha det til det motsatte.  Osteaktig
Systemet ble patentert før andre verdenskrig, og det er tilogmed avbildet flere biler i tidlige Hot VW som brukte disse - i rødt og blått! Grunnen til at ikke flere gjorde det er nok samme som i dag - for dyrt sammenlignet med slangeklemmer! Jeg har bestilt i naturell finish for en litt mer tidløs industriell look.

PS. 8mm begge veier holder nok til både mitt og ditt bruk++.  Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 13, 2013, 19:54:52 pm »

Ikke mange som veit at AN står for Army Navy. Man skjønner at det er gammalt Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: januar 13, 2013, 20:12:00 pm »

her er link til en leverandør jeg har handlet en del av. Jeg bruker sorte koplinge og sort nylonomspunne slanger. Ikke helt klar for de bå-røde greiene jeg heller Glad

http://stores.ebay.com/performancedynamicsspeedshop
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: januar 14, 2013, 00:02:17 am »

Hvorfor gjøre som produsenter og læreboka sier, når du kan gjøre som "alle" andre?
Folk er bare redd du skal gjøre noe bedre enn dem...  Gliser
Husk det er ikke store forskjellen du behøver i radius for at arealet skal være det dobble.
Dare to be different...

Og husk, det sitter ikke en AN kobling på bruksbilen din... livsfarlig?

Skal kikke etter link...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: januar 15, 2013, 00:03:39 am »

http://www.search-document.com/pdf/4/1/tune-port-injection.html

Eneste plassen jeg fant pdfen igjen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #23 på: januar 15, 2013, 08:54:37 am »

Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.

Anders, AN koblinger er faktisk ganske old school, selv om noen skal ha det til det motsatte.  Osteaktig
Systemet ble patentert før andre verdenskrig, og det er tilogmed avbildet flere biler i tidlige Hot VW som brukte disse - i rødt og blått! Grunnen til at ikke flere gjorde det er nok samme som i dag - for dyrt sammenlignet med slangeklemmer! Jeg har bestilt i naturell finish for en litt mer tidløs industriell look.

PS. 8mm begge veier holder nok til både mitt og ditt bruk++.  Blunker

Ja, jeg tittet litt rundt og fant ut at DDS, som vi jo liker godt, leverte varer med blå an-fittings (full-flow kit osv).
Det var kun fittingen som var skrudd inn i oljepumpa og blokka som var blå, resten av kittet hadde naturell-finish.  Glad

Takk for linkene JHU og grelland! Det blir nok sendt en bestilling ila av dagen.

Forresten Johnny, bruker du banjo-fitting til ida'ene?
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #24 på: januar 15, 2013, 13:39:54 pm »

Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 15, 2013, 14:04:49 pm »

Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..



http://www.summitracing.com/search/department/air-fuel-delivery/section/fuel-pumps-regulators/part-type/fuel-pressure-regulators/universal/yes/regulator-style/return
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #26 på: januar 15, 2013, 14:57:05 pm »

Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..



http://www.summitracing.com/search/department/air-fuel-delivery/section/fuel-pumps-regulators/part-type/fuel-pressure-regulators/universal/yes/regulator-style/return

Folk bruker mye forskjellig skjønner jeg...

Har blitt tipset om Mallory 4309, noen med erfaringer med den og Mallory 4110?
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #27 på: januar 15, 2013, 18:45:38 pm »

Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..

Filter-King fungerer fint, kjøp brukt i stedet for nytt så får du glass kopp i stedet for plastikk. Om du ikke vil ha alu kopp da.
Bruker banjo fremdeles, jeg er usikker på banjokoblingens begrensning. Om den i det hele tatt finnes på en type1 NA motor.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 16, 2013, 01:55:37 am »

Like etter at diskusjonen på størrelse T/R gikk her sist, besøkte jeg quattro gmbh i Tyskland som bygger om Audi R8 til LMS biler. Spurte om dette, og sjefen sjøl kunne svare på mye, men tok ikke denne på sparket, så vi sjekket en av bilene deres. Dimensjoen var den samme begge veier.
Selv har jeg valgt nylon rørslanger fra Tess. Tåler trykk, fleksible, billig og lett å legge.
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.msg314132#msg314132 Har senere valgt noen andre koblinger enn hurtigkoblingene.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: januar 16, 2013, 09:53:18 am »

Mer god info...  hvor stor lufting har vi på tankene våres tro?

http://www.chevyhiperformance.com/tech/engines_drivetrain/accessories_electronics/0906chp_aeromotive_fuel_systems_insight/viewall.html

BSFC=Brake Specific Fuel Consumption
FMU =Fuel management unit
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!