mai 02, 2024, 23:36:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygging av 1600 motor  (Lest 1197 ganger)
Simlar
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 15, 2014, 13:35:21 pm »

Hei

Jeg er godt i gang med å bygge en dobbelt port 1600 motor til en VW Boble. Det som gjenstår er å få kjøpt inn en motvektsveiv, og 8 pins svinghjul. Dette må selvfølgelig avbalanseres sammen med reimhjulet, og jeg vet hvor jeg kan få gjort dette. Mitt spørsmål her er om noen har tips til hvor jeg kan få satt sammen motoren og justert den riktig, slik at den går optimalt?

Noen her som kan anbefale et verksted eller privatpersoner som tar på seg denne type jobb?

Jeg blir glad for alle tips som blir gitt:)

Simon
« Siste redigering: oktober 15, 2014, 14:44:02 pm av Simlar » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 15, 2014, 18:09:16 pm »

Er dette en motor som du har tenkt å ha høyere turtall enn 7000 o/min på?  Verdt å huske på er at det er VELDIG få veiver som har like god kvalitet / styrke som den originale. De fleste som bytter ut den originale veiva gjør det for å få større volum (lengre slaglengde), eller bygger dem en motor beregnet for feks. rally eller dragracing. Til gatebruk så skal du ha en ganske så turtallsvillig motor før det skal være bruk for en motvektsveiv.  Derimot 8 pinner i veiv svinghjul er bra hvis du skal ha mere krefter i den, det kan du fint få borret opp i originalveiva.

Hadde det vært meg hadde jeg heller kostet på en balansering og sliping av veiv hvis det er nødvendig.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Simlar
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 15, 2014, 18:44:24 pm »

Saken er at jeg har byttet kam til en W 120 engle så den vil være ganske turtallsvillig. Jeg vurderer om jeg ikke bare skal avbalansere org. veiva som du sier og heller få borra ut slik at jeg får 8 pinner i i veiv og svinghjul. Da er jeg bare nødt til å ta det litt pent med høyrefoten:) Jeg har satt på 041 topper, 1600 mahle kit med stempler og sylindersett. Doble 40mm Dellorto forgassere med 40mm CSP innsug. Bosch 009 fordeler og høyeffektscoil.

Har du noe kjennskap til noen som kan justering av VW motor?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 17, 2014, 18:18:18 pm »

Ta det pent med høyrefoten sier du !
Det trodde jeg også var mulig. Men tro meg, det er klin umulig  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 17, 2014, 21:41:44 pm »

JEE kan helt sikkert hjelpe deg med dette. Knasten er vel en som evt kan balansere org veiva om du går for det.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!