mai 02, 2024, 12:44:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW Friends - Porschebremser på 411/412  (Lest 7003 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« på: januar 03, 2009, 20:25:38 pm »

Mener og huske at det var en detaljert "how to" i VW Friends (medlemsbladet til VW Aircoolers Vestfold) på montering av Porschebremser i 411/412. er det noen som har dette bladet, og kunne tatt kopi/scannet de for meg?

Andre linker/tips om Porschebremser til 411/412 mottas også med takk!

Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 03, 2009, 21:17:39 pm »

Foran på 411/412 er forholdshvis enkelt med Porschebremser. Ved bruk av calipper fra 944 så er de bolt on på Vw 411/412 og 1302/3. Det må dreies foring for lagrene da Vw spindelen er 1-2 mm tynnere. MEN, det kan vel  hende det finnes lager som passer hvis man leter litt. Dette er det sikkert noen som kan svare på. Mange som har montert Porsche skiver på Vw spindler. Er også interessert selv i og høre hva andre har gjort med lager. Den jeg har er det dreide foringer på. Med adaptere til 944 kan man sette på hva man vil av Porshce calippere.

Bak er det straks mere jobb. Her bør man være kreativ. Har sett flere måter å feste calipper og bremseskjold på. Så må det lages et opplegg for håndbrekk. Porsche bruker innvending bremsebånd for parkeringsbrems.

Ta deg en tur på andre siden av dammen opp til Nes å ta prat med Alf Rønning. Der får du sikkert se hvordan han gjør det.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 03, 2009, 23:11:53 pm »

Får vel dra med meg Alf's nevø Roar over en gang. Ser ut som om det er 412 Coupe på vei inn nå, da må det jo modifiseres litt....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: januar 04, 2009, 07:57:03 am »

Flåsete kommentar:
Det er allerede Porsche bremser på 411/412: 914 - 4 har samme bremser foran. (Det er imdlertid skiver bak også)
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 04, 2009, 11:26:59 am »

Hvis det er den Grønne coupeen som har ligget ute for salg en stund så har vel den Porsche felger. Hvorfor vil du bytte til Porsche bremser? Når det gjelder 914 4 bolt så mener jeg at det er Vw delenummer på disse. Så det blir vel litt feil å si at 411/412 har Porschebremser. Er vel mere riktig å si at 914 4 bolt har Vw bremser. Bakbremsene til 4 bolt 914 er ikke mye å skryte av, men de har håndbrekk på calipper som gjør den enklere selvfølgelig men de er nesten helt umulig å fa tak samtidig som de koster skjorta.
« Siste redigering: januar 04, 2009, 11:28:55 am av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #5 på: januar 04, 2009, 12:26:09 pm »

Flåsete kommentar:
Det er allerede Porsche bremser på 411/412: 914 - 4 har samme bremser foran. (Det er imdlertid skiver bak også)

HALLO !! ja du har god greie på dette ja ser jeg ! Det er faktisk mye bedre om du sier at Porsche 914 -4 har folkevognbremser da for det er faktisk sånn det er ! Jeg og VW 612 RS har skrudd så mye på sånne biler at dette har vi faktisk peiling på ! i garasjen vår har det vært flere  porscheer og 411 og 412 enn hos de fleste her på forumet i hvertfall ! i denne garasjen så bor det faktisk en 914 + en 412 som er ombygd med porsche motor og bremser ++++ !

Pitt   
« Siste redigering: januar 04, 2009, 12:32:58 pm av Pitt » Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: januar 04, 2009, 12:39:47 pm »

Hvis du setter en tidlig Porsche 924 ved siden av en 1303, da kan du virkelig studere! Alvorlig mye like detaljer, dog er motoren i feil ende i forhold til drivhjula.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 04, 2009, 13:06:07 pm »

Vanlig Porsche 924 har eksakt samme bremser og bakre bærearmer som på feks, en 1302/1303. Eneste forskjell er boltsirkel som er 4x108 istedet for 4x130. Porsche 914 har VW bremser foran ja og som nevnt er det skiver bak på 914, men disse er heller dårlige. Når det gjelder bremser bak på 411/412 så er det litt jobb, men jeg har vel et bilde av det et sted ...  Glad

Under et bilde av 412 bærearm med Porsche 930 (911 turbo) bremser og handbrekkcaliper fra Ferrari F50 (tror jeg det var)

Denne bærearmen skal forøvrig sitte på en bil onkelen min driver å bygger til seg selv. En 412 Coupe med G50 girkasse, 911 Twinturbo-motor og da 911 Turbo bremser foran og bak + servostyring fra Opel Astra!


*  (78.78 KB, 800x604 - vist 345 ganger.)
« Siste redigering: januar 04, 2009, 16:11:01 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #8 på: januar 04, 2009, 21:30:30 pm »

Kan du ikke bare bestille et slik sett til meg også Roar?  Blunker  Du vet ikke om noen 412 Coupe til salgs?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 04, 2009, 21:32:15 pm »

Hvis det er den Grønne coupeen som har ligget ute for salg en stund så har vel den Porsche felger. Hvorfor vil du bytte til Porsche bremser? Når det gjelder 914 4 bolt så mener jeg at det er Vw delenummer på disse. Så det blir vel litt feil å si at 411/412 har Porschebremser. Er vel mere riktig å si at 914 4 bolt har Vw bremser. Bakbremsene til 4 bolt 914 er ikke mye å skryte av, men de har håndbrekk på calipper som gjør den enklere selvfølgelig men de er nesten helt umulig å fa tak samtidig som de koster skjorta.

Med åpne felger så synes trommelen bak litt for godt! Så derfor bør det bli en skive der også etter hvert. Etter hvert blir det nok også mer motor, og da er det kjekt og få stoppet....   Osteaktig
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 04, 2009, 22:02:44 pm »

Vanlig Porsche 924 har eksakt samme bremser og bakre bærearmer som på feks, en 1302/1303. Eneste forskjell er boltsirkel som er 4x108 istedet for 4x130. Porsche 914 har VW bremser foran ja og som nevnt er det skiver bak på 914, men disse er heller dårlige. Når det gjelder bremser bak på 411/412 så er det litt jobb, men jeg har vel et bilde av det et sted ...  Glad

Under et bilde av 412 bærearm med Porsche 930 (911 turbo) bremser og handbrekkcaliper fra Ferrari F50 (tror jeg det var)

Denne bærearmen skal forøvrig sitte på en bil onkelen min driver å bygger til seg selv. En 412 Coupe med G50 girkasse, 911 Twinturbo-motor og da 911 Turbo bremser foran og bak + servostyring fra Opel Astra!

Ja, det var disse jeg tenkte på når jeg sa du kunne stikke innom Alf en tur. Har sett de og det så bra ut. Han har sveiset festet til calipperen rett på bærebroa. Det eneste jeg er litt skeptisk til er om det er lov å gjøre slik. Men Alf har som regel lett for å få "ting igjennom" Og selvfølgeli så blir man låst til disse bærebruene. Ikke bare bare å skifte hvis de skulle bli skeiva. Bilen må kunne brukes da ;-) Men for all del, dette er ikke noe kritikk.
« Siste redigering: januar 04, 2009, 22:05:24 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 04, 2009, 22:07:26 pm »

Hvis det er den Grønne coupeen som har ligget ute for salg en stund så har vel den Porsche felger. Hvorfor vil du bytte til Porsche bremser? Når det gjelder 914 4 bolt så mener jeg at det er Vw delenummer på disse. Så det blir vel litt feil å si at 411/412 har Porschebremser. Er vel mere riktig å si at 914 4 bolt har Vw bremser. Bakbremsene til 4 bolt 914 er ikke mye å skryte av, men de har håndbrekk på calipper som gjør den enklere selvfølgelig men de er nesten helt umulig å fa tak samtidig som de koster skjorta.

Med åpne felger så synes trommelen bak litt for godt! Så derfor bør det bli en skive der også etter hvert. Etter hvert blir det nok også mer motor, og da er det kjekt og få stoppet....   Osteaktig

Det skjønner jeg. Regnet med at det var noe slikt ja. Mere motor ja, det er bare å begynne å spare å putt i sekser og bli med i "klubben" Sekser ruler i 411/412. Hørte et lite udrag fra Pitt´n som hadde sittet på med "Variant 412" den gule fra Sunndalsøra. Den hadde visst blitt brukt på tur til Gjøvik i helga. Det blir ikke spart på kruttet der i gården. Bra Rune. Bruk bilen.
« Siste redigering: januar 04, 2009, 22:10:17 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 04, 2009, 22:13:48 pm »

Vanlig Porsche 924 har eksakt samme bremser og bakre bærearmer som på feks, en 1302/1303. Eneste forskjell er boltsirkel som er 4x108 istedet for 4x130. Porsche 914 har VW bremser foran ja og som nevnt er det skiver bak på 914, men disse er heller dårlige. Når det gjelder bremser bak på 411/412 så er det litt jobb, men jeg har vel et bilde av det et sted ...  Glad

Under et bilde av 412 bærearm med Porsche 930 (911 turbo) bremser og handbrekkcaliper fra Ferrari F50 (tror jeg det var)

Denne bærearmen skal forøvrig sitte på en bil onkelen min driver å bygger til seg selv. En 412 Coupe med G50 girkasse, 911 Twinturbo-motor og da 911 Turbo bremser foran og bak + servostyring fra Opel Astra!


Ja, det var disse jeg tenkte på når jeg sa du kunne stikke innom Alf en tur. Har sett de og det så bra ut. Han har sveiset festet til calipperen rett på bærebroa. Det eneste jeg er litt skeptisk til er om det er lov å gjøre slik. Men Alf har som regel lett for å få "ting igjennom"



Nå må jeg si først at jeg vet ikke om han har sveiset dette selv eller om han har brukt en annen som han pleier å bruke til slik, men..

Han har før brukt en som har sveise-sertifikat gode nok til bla. annet sveise flyturbiner , og vedkommende er en av de i norge som har mest heavy fagbrev / erfaring innen sveising... Så jeg tipper at hvis han kan sveise flyturbiner, så kan han sveise noe slikt oxo.
Vet at bakstilling og hjuloppheng på en av bilene han byggde ble undersøkt med div. spectrograf osv. for å verifisere kvalitet på sveis..

Når det gjelder godkjenning av noen av de "villere" ombyggingene til Alf, så skjedde jo dette mens Teknologisk institutt enda rådet over BT. Det ble lagt igjen noen kroner / timer hos dem. Har et bilde et sted av Teknologisk Institutt når dem tester en av boblene Alf bygget om..  Bla. testet dem støy og testet bremsekraft og lengde på Gardermoen..

« Siste redigering: januar 04, 2009, 22:18:54 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 04, 2009, 22:23:20 pm »

Dette er ikke noe kritikk til Alf Jærva. Vet bare at BT ikke er noe glad i sveising i understell. Og da hjelper det lite om han har sertfikat av den ene eller andre sorten. Jeg har alltid satt pris på Alf og sett på det han gjør som veldig bra. Har fått mye tips og hjelp til mitt bygge.
Nå har noen av kjent Alf lenge før du var tørr bak øra så vi har da fulgt med litt da sjø.
Men det sporer vel egentlig litt av.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 04, 2009, 22:33:50 pm »

Nå har noen av kjent Alf lenge før du var tørr bak øra så vi har da fulgt med litt da sjø.

Øhhhh.. Har .. Har...    Øyerulling Ja, i følge profilen din så er du 7 år eldre enn meg ja..  Glad

Men jeg husker da fortsatt litt av da jeg satt på med 911 turboen hans i 1978 da jeg var fem år gammel og klaget over at det var en "fryktelig bråkabil".

Avsporing igjen.. , men i 1978 var 911 turbo i norge heller sjelden vare.. Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 05, 2009, 12:07:47 pm »

Nå har noen av kjent Alf lenge før du var tørr bak øra så vi har da fulgt med litt da sjø.

Øhhhh.. Har .. Har...    Øyerulling Ja, i følge profilen din så er du 7 år eldre enn meg ja..  Glad

Men jeg husker da fortsatt litt av da jeg satt på med 911 turboen hans i 1978 da jeg var fem år gammel og klaget over at det var en "fryktelig bråkabil".

Avsporing igjen.. , men i 1978 var 911 turbo i norge heller sjelden vare.. Glad

Hehe, ja det tror jeg. Men nå avslutter vi denne avsporingen. Har en liten utfordring til deg. Kan du ikke lage en prosjekttråd om coupeen til Alf med litt bilder osv? Er en stund siden jeg har vært innom og det er sikkert mange som har lyst til å se. Det blir et døds kult bygg
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: januar 05, 2009, 13:14:16 pm »

jeg kan jo prøve å svare på spørsmålet i første innlegg Blunker

Jeg sitter på klubbarkivet til VW Aircoolers, og de fleste utgavene av VW Friends. Skal ta en tur i kjelleren og se om jeg har den omtalte utgaven.

Roy
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 05, 2009, 16:38:32 pm »

Nå har noen av kjent Alf lenge før du var tørr bak øra så vi har da fulgt med litt da sjø.

Øhhhh.. Har .. Har...    Øyerulling Ja, i følge profilen din så er du 7 år eldre enn meg ja..  Glad

Men jeg husker da fortsatt litt av da jeg satt på med 911 turboen hans i 1978 da jeg var fem år gammel og klaget over at det var en "fryktelig bråkabil".

Avsporing igjen.. , men i 1978 var 911 turbo i norge heller sjelden vare.. Glad

Hehe, ja det tror jeg. Men nå avslutter vi denne avsporingen. Har en liten utfordring til deg. Kan du ikke lage en prosjekttråd om coupeen til Alf med litt bilder osv? Er en stund siden jeg har vært innom og det er sikkert mange som har lyst til å se. Det blir et døds kult bygg

Hehe...

Joda, kan sikkert lage en prosjekt-tråd om bilen hans jeg, men jeg tror at problemet blir at det er så lenge mellom hver gang det skjer noe med bilen at folk har glemt den for hver gang ...  Glad
Skal høre med han om han har noen planer om "litt fremdrift" på den, hvis han har det, så kan jeg jo gjøre det.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #18 på: januar 05, 2009, 21:02:48 pm »

Helt i orden med avsporing så lenge dere holder dere i riktig fil! Da er det bare moro å høre meninger og tanker. Klask i vei med bilder Roar, jeg trenger inspirasjon. Begynner veldig å nærme meg bilkjøp, må bare få litt orden på den nye jobben.
Han som sveiser for Alf er vel ikke han som maskinerer også - med rød T1?   Blunker
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #19 på: januar 16, 2009, 23:04:29 pm »

jeg kan jo prøve å svare på spørsmålet i første innlegg Blunker

Jeg sitter på klubbarkivet til VW Aircoolers, og de fleste utgavene av VW Friends. Skal ta en tur i kjelleren og se om jeg har den omtalte utgaven.

Roy


Fant du noe?Hæ
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: januar 17, 2009, 00:27:30 am »

nei, men jeg har ikke letet enda heller... Måtte en hastetur til Frankrike denne uken. skal få sett i helgen
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #21 på: januar 17, 2009, 00:39:32 am »

vie vie
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!