mai 02, 2024, 05:18:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW motor i 912??  (Lest 2201 ganger)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: februar 17, 2010, 23:57:17 pm »

Noen som har erfaring med å putte en 1600 Type 1 i en Porsche 912? Hva må gjøres mot girkasse/klutsj, motorfester bak (Type 2 eller Type 3 blokk som også har gjenger for dette?)?

Istedet for å få tak i en Porsche brannpumpe motor for å konvertere så regner jeg med at det blir enklere og billigere å kjøre med en type 1 motor i Porscha. Den har jo allerede det bakre motorfestet som burde stemme sånn bortimot.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: februar 18, 2010, 08:46:38 am »

Porsche-motoren er vel fysisk større i lengde og bredde? Isåfall må kjøleblekket endres også, slik at det blir tett baki motorrommet. Hvis ikke kommer kjølevifta til å suge inn all den brukte varmlufta den bare vil...
Loggført
bcrazy
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: februar 19, 2010, 22:57:25 pm »

Noen som har erfaring med å putte en 1600 Type 1 i en Porsche 912? Hva må gjøres mot girkasse/klutsj, motorfester bak (Type 2 eller Type 3 blokk som også har gjenger for dette?)?

Istedet for å få tak i en Porsche brannpumpe motor for å konvertere så regner jeg med at det blir enklere og billigere å kjøre med en type 1 motor i Porscha. Den har jo allerede det bakre motorfestet som burde stemme sånn bortimot.

Søk litt på thesamba.com. Står endel der.
Var selv inne på tanken om å gjøre dette med min 912, men gikk i stedet for å overhale/trimme original motoren. Noen vil si at du "ødelegger" porsche'n med en vw motor. Selv synes jeg ikke det er så ille. Sikkert gøy med en stor t1 motor, men jeg ville uansett tatt vare på den originale porsche motoren (om du har den da?)

Fysisk størrelsesmessig er vel motorene relativt like, men du må nok modde litt for å få tettet rundt motoren. Og så må du ordne noe for varme apparatet og staget fra gasspedalen.
Loggført
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #3 på: februar 19, 2010, 23:11:15 pm »

Takk for svar!
Ja, det er jo ikke helt stuerent å kjøre med VW-motor i Porsche (selv om 914 har det..) Men jeg regner med å bygge en økonomi-Porsche som bruksbil da denne er i forholdsvis dårlig stand. Org motor gikk, men ble solgt da det fort vekk kan bli dyrere å overhale enn en sekser. Jeg regner med å bruke en type 1 i første omgang for så å få tak i en 2.0-2.7 sekser etterhvert da dette ikke er noe dyrere enn å trimme en type 1 til samme effekt (130-160hk). Bilen er jo tross alt beregnet for en sekser.

Må nok lage noen tetninger rundt motoren, burde også gå greit å lage en overgang fra motor til bakre motorfeste.

Jeg er litt mer usikker på hvordan klutsj, svinghjul og starter passer sammen.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #4 på: februar 19, 2010, 23:49:53 pm »

tenker vi modder noen løsninger på de kjøleblekka og avstand til bakre feste ,men som du sier er det jo fint å vite hvordan det funker overens med starter og lignende.
Loggført

Seaside VW Klubb
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: februar 20, 2010, 02:55:08 am »

Om du har T-1 motor uten bakre motorfeste kan du bruke adapterplate som festes på oljepumpefeste...

Funker som snus det... Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Ronny S Bakkane
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Larvik



Vis profil
« Svar #6 på: februar 20, 2010, 07:09:37 am »

Hei kjell
Jeg har vw 1835 ccm i min 912,sparer på den org super 90.
Du kan ringe meg,jeg byttet kløts i sommer det går med org vw deler rett i,må bare bygge litt på bakere feste i 912n,no vinkel jern.
jeg kan ta noen bilder for deg.
Mvh Ronny S B
Loggført
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #7 på: februar 20, 2010, 09:03:16 am »

Hei Ronny
Ja, flott! Jeg kan jo ta en tur etterhvert for en titt!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Ronny S Bakkane
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Larvik



Vis profil
« Svar #8 på: februar 21, 2010, 15:16:25 pm »

så bra,du vet jo vegen Gliser
Loggført
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #9 på: februar 24, 2010, 15:24:44 pm »

Eller så er vel bruk av t4 motorer ikke helt uvanlig ( i hvertfall i usa)
Loggført

91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #10 på: februar 24, 2010, 20:11:54 pm »

Blir ikke en Type 4 en dyrere installasjon enn type 1? 912 i 1976 hadde jo forøvrig 914 motor (type 4). Det som taler for type 4 er jo at man får en motor med 70-80 hk som standard. Men varmepotter, eksosanlegg og andre ting, hvordan er prisen på dette i forhold til type 1?
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!