mai 06, 2024, 20:53:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor  (Lest 1852 ganger)
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 31, 2010, 23:10:48 pm »

Hei, jeg har en 78 buss med 2,0l CU-motor.
Motoren er opprinnelig fra en T 25. Den er overhalt av en anerkjent kar i miljøet.
Nyoverhalte topper. Ny kam, 10 grader vassere enn original.
Den er bygget om fra hydrauliske ventil løftere, til konvensjonelle.
Til slutt er motoren utstyrt med en enkel åndeboks, med 3 slanger. En til hver av ventildekslene, og en til toppen på blokka(std)
Ved kjøring på motorvei(noe høyt turtall) blir trykket så høyt inne i veivhuset, at det presser oljepinnen ut et par cm fra røret som den står i. Da blir det jo litt oljedamp og søl i motorommet.
Er dette tegn på at noe er galt?
Burde jeg forbedre veivhusventilasjonen?
Eller skal jeg bare finne en måte å feste pinnen litt bedre på?
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: september 01, 2010, 08:10:32 am »

Ta en leakdown test hvis du kjenner noen som har utstyret. Da finner du ut hvordan kompen kommer inn i veivhuset.
Vær også klar over at VW's originale ånding i neste alle tilfeller er større enn det de modifiserte motorene ender opp med.
En quick fix er å senke oljenivået ned til halvfull, det har fungert i flere tilfeller.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: september 01, 2010, 09:42:52 am »

Går det en slange til luftfilteret, eller ut under motor?
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 01, 2010, 16:12:56 pm »

Går det en slange til luftfilteret, eller ut under motor?

Uorginale luftfiltere.
Ingen slange inn til de.
Den slangen som gikk til originalt filter, går nå til åndeboks. Det går også to slanger mellom åndeboksen og hvert av toppdekslene.
Liten åndeboks i støpt alu med en skumgummidott inni.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: september 01, 2010, 16:15:17 pm »

Ta en leakdown test hvis du kjenner noen som har utstyret. Da finner du ut hvordan kompen kommer inn i veivhuset.
Vær også klar over at VW's originale ånding i neste alle tilfeller er større enn det de modifiserte motorene ender opp med.
En quick fix er å senke oljenivået ned til halvfull, det har fungert i flere tilfeller.
Er det noen i Osloområdet som har utstyr til å gjennomføre Leakdown-test.
Hva vil være den optimale form for ånding på en slik motor?
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #5 på: september 01, 2010, 21:25:09 pm »

orginalt på en T4 motor går det en slange fra blokka til luftfilterboksen. Slik jeg nå forstår det, har du denne slangen inn i det som for meg høres ut som en typisk EMPI luftboks, samme som jeg har på min T4 motor. Samt du har slange fra toppdekslene og opp til åndeboksen. For meg virker det som om du da har laget et "lukket" system uten noen form for lufting, bare litt større rom for oljedampen. Men jeg er da ingen ekspert  Glad

På min motor har jeg slange fra blokka til åndeboksen. På den ene utgangen har jeg luftfilter og den andre går pr nå ned i en flaske. Og jeg har ingen problemer med luftingen. De aller fleste andre motorer jeg har sett har en tilsvarende form for lufting, det vil si til en boks med luftfilter på.
Loggført

---
Mvh Rabben
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!