mai 02, 2024, 17:29:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back to -89  (Lest 4771 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #30 på: desember 04, 2023, 11:13:31 am »

Nej størrelsen på ventil er vel størrelsen på ventilen? I hvertfald på alle de topper jeg har hatt ventiler målt på Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #31 på: desember 05, 2023, 22:55:12 pm »

Nej størrelsen på ventil er vel størrelsen på ventilen? I hvertfald på alle de topper jeg har hatt ventiler målt på Blunker

Joa, det er greit. La meg omformulere meg. Hvilke topper har så små ventiler på en 1600? Har dobbeltsjekket målene.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #32 på: desember 05, 2023, 23:05:13 pm »

En liten økt i dag, et par timer bare. Blir for lenge mellom besøkene her.

Blokka ble vasket, skrubbet og spylt med høytrykk. Den er ordentlig møkkete, og det sitter godt. Ble noe bedre etter høytrykk, men ikke mye. Måtte bare ta en rask runde i vannpoleringskabinett for å se om jeg fikk fjernet noe. Ble straks litt bedre, trenger dog en runde til.


* 20231205_203020.jpg (91.14 KB, 800x600 - vist 211 ganger.)

* 20231205_204346.jpg (87.99 KB, 800x600 - vist 209 ganger.)
« Siste redigering: desember 05, 2023, 23:09:15 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #33 på: desember 05, 2023, 23:09:51 pm »

.


* 20231205_214714.jpg (64.49 KB, 562x600 - vist 147 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #34 på: desember 06, 2023, 11:14:08 am »

Ser deilig ut med så ren blokk, men de blir svarte igjen ganske kjapt... Men deilig å vite at den er ren i alle fall Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #35 på: desember 06, 2023, 12:39:19 pm »

Jeg lakka ei blokk(WBX) med 2k grunning og 2k topplakk, alufarga(etter tips av Jørn Tangen). Har ikke angra på det.  Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #36 på: desember 06, 2023, 12:41:43 pm »

Ser deilig ut med så ren blokk, men de blir svarte igjen ganske kjapt... Men deilig å vite at den er ren i alle fall Glad

Joda, klar over det, men det fine med vannpolering er at overflaten blir mye enklere å holde ren etterpå.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: desember 06, 2023, 13:13:37 pm »

Jeg lakka ei blokk(WBX) med 2k grunning og 2k topplakk, alufarga(etter tips av Jørn Tangen). Har ikke angra på det.  Glad

Jeg har lakkert Oxyboxer blokka i Ghian med sort motorlakk på spray (1K) og det er ikke pent etter noen år, så det er nok lurt å bruke skikkelig 2K produkter ja Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #38 på: desember 11, 2023, 21:37:40 pm »

Blokk og veiv skal til Reierstad for en måling og kontroll en av de nærmeste dagene så jeg vet ståa. Imens ble det å vaske og rydde lokalet for oljesøl og annet rot. Jeg er en av de som hater møkk på et nesten komisk plan.



* IMG_20231210_155437_558.jpg (37.48 KB, 578x600 - vist 152 ganger.)

* 20231210_133037.jpg (63.64 KB, 550x600 - vist 160 ganger.)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #39 på: desember 12, 2023, 08:08:09 am »

Sabla fint verksted det der  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #40 på: desember 12, 2023, 09:00:41 am »

Så ryddig ut ja Glad Nesten sånn at man blir inspirert til å gjøre et skikkelig løft i egen garasje Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #41 på: desember 12, 2023, 18:33:26 pm »

Sabla fint verksted det der  Gliser

En av de bedre investeringene jeg har gjort, uten tvil. Kjøleskap kom på plass for litt siden på mesaninen, så nå mangler jeg bare toalett så er det komplett.


* 20231029_195614.jpg (83.07 KB, 800x600 - vist 133 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: desember 12, 2023, 23:55:37 pm »

Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing Blunker
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #43 på: desember 13, 2023, 00:05:34 am »

Morsomt å se så ryddige fasiliteter! Flott! Glad
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #44 på: desember 13, 2023, 09:35:24 am »

Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing Blunker

Når sant skal sies så brukes mesaninen og sofaen veldig lite. Mest nede og mekker eller polerer.

Men tilbake til motor, hvor er det folk balanserer veiver på Østlandsområdet? Hva ligger det på i pris?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #45 på: desember 13, 2023, 10:20:55 am »

Det er noen år siden for min del, men jeg brukte Jørn Tangen i Drammen, eller verkstedet hans er vel i hokkund-traktene.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #46 på: desember 13, 2023, 12:27:20 pm »

Får du ikke gjort det hos Reierstad også?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #47 på: desember 13, 2023, 12:29:26 pm »

Mener å huske at han ikke gjør det. Kan høre med han.
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #48 på: desember 13, 2023, 14:05:16 pm »

Jeg har brukt rotorkontroll.no i Solbergelva
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #49 på: desember 15, 2023, 14:12:02 pm »

Jeg brukte også Jørn Tangen for noen år siden. Snakka nylig med ham og han har kjøpt inn mer maskiner til verkstedet,så han får helt sikkert hjulpet deg.  Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #50 på: desember 19, 2023, 12:51:18 pm »

Da har jeg vært hos Reierstad og fått sjekket både blokk, veid, sylindre og kam. Tilbakemeldingene derfra er positive og som forventet egentlig. Denne motoren har nok ikke gått særlig langt, så her er alt i skjønneste orden med null behov for linjeboring. Veldig greit å få det bekreftet av kyndige før man setter i gang.

Er fremdeles usikker på hvilken motor jeg skal bygge, men jeg heller mest mot å beholde både veiv og sylindre og bygge en lett trimmet 1600 (dvs alt 1 på forrige side) siden det er så bra som det er. Det blir gjort lite på denne siden av året, men må lage meg en liste over alle delene jeg trenger og legge inn en bestilling når jeg har alt klart.

Når det gjelder toppene så er ventilene 30/33. Det gjelder å måle riktig. Nok om det temaet🙃. Reierstad driver ikke med balansering av veiv, så da blir det vel en tur til Drammen når den tid kommer.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #51 på: desember 19, 2023, 18:23:14 pm »

Nydelig. Faren er jo at det blir mye sitting og lite skruing Blunker

Når sant skal sies så brukes mesaninen og sofaen veldig lite. Mest nede og mekker eller polerer.

Men tilbake til motor, hvor er det folk balanserer veiver på Østlandsområdet? Hva ligger det på i pris?

Jørn tangen har ballansert veiver for meg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #52 på: desember 19, 2023, 18:26:57 pm »

Ringte Jørn i dag. Veiva blir nok levert der på nyåret sammen med svinghjul, clutch og reimhjul🙂.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #53 på: januar 07, 2024, 08:43:28 am »

Ikke skjedd så veldig mye her i garasjen, men noe har da blitt gjort. Folkevogngutta i Trøgstad har salg i helga så jeg var litt rask på tastaturet på fredag. Fikk bestilt det jeg trenger til motoren, så nå tror jeg at jeg har alt. Blir nok til at jeg bygger en lett trimmet 1600 som beskrevet tidligere.

Svinghjulet hadde litt overflaterust. Fikk fjernet det meste. Ikke sikkert kjempeviktig, men da er det gjort. Det ser bra ut, men jeg har ikke fått det kontrollert på noen måte. Planen er å bore opp til 8 bolt veiv, det må jeg få gjort før alt sendes til balansering. Etter litt søking og lesing har jeg bestemt meg for å kjøre originalt og ikke lettet svinghjul. Sikkert mange meninger om dette, men eneste forskjellen med lettere er vel akselerasjon og ev retardasjon?


* Screenshot_20240106_113819_Messenger.jpg (59.59 KB, 558x600 - vist 60 ganger.)

* 20240107_070528.jpg (73.02 KB, 654x600 - vist 62 ganger.)
« Siste redigering: januar 07, 2024, 08:47:08 am av eiko » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #54 på: januar 08, 2024, 11:01:08 am »

Har du 8 stifter i veiven?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #55 på: januar 08, 2024, 12:32:39 pm »

Nei, må få det boret opp med jig.

« Siste redigering: januar 08, 2024, 12:38:57 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #56 på: februar 01, 2024, 22:30:03 pm »

Da ble det en tur til Jessheim og Erik Dahlberg i kveld for å bore opp veiv og svinghjul. Her ble det avdekket at veiva var slipt 0,25. I mitt hodet ble dette sjekket hos Reierstad, men der er det nok godt mulig jeg tok feil eller husker feil. Bestilte derfor lager std/std, men skulle hatt std/0,25. Så da er det bare å bestille nye.


* 20240201_203729.jpg (77.53 KB, 610x600 - vist 45 ganger.)

* 20240201_203732.jpg (59.11 KB, 665x600 - vist 47 ganger.)
« Siste redigering: februar 04, 2024, 11:02:31 am av eiko » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #57 på: februar 01, 2024, 23:03:52 pm »

Lurt Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #58 på: februar 01, 2024, 23:16:51 pm »

Veldig🙂. For en lett trimmet 1600 er ikke dette noe must, men greit å få det gjort i tilfelle man bygger noe kraftigere en dag.

Ble en hyggelig motorprat også der en novis som meg på motorer spør og graver litt ekstra.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #59 på: mars 02, 2024, 13:43:24 pm »

Lenge mellom hver økt her nå, men går da fremover.

Endelig fått rett lagre til veiv/råder så veiva leveres forhåpentligvis til balansering innen kort tid. Planen var å bruke originaltoppene og få Jørn til å plane de for noe høyere komp og så porte de litt, men sitter og funderer på disse cb044 toppene jeg har liggende.

I mellomtiden ser jeg over el-anlegget som er et salig rot. Heldigvis får jeg bistand av min bror som er bilmekaniker og kan dette litt bedre enn meg.

Da kan jeg starte med å demontere forstilling imens. Den som står der nå er sveiset original som skal byttes til en puma.


* 20240302_130859.jpg (65.94 KB, 592x600 - vist 38 ganger.)

* 20240302_130231.jpg (87.53 KB, 800x600 - vist 45 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2024, 19:34:21 pm av eiko » Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!