mai 02, 2024, 00:33:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dårlig oljetrykk på varm motor WBX  (Lest 4661 ganger)
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« på: mars 30, 2014, 11:00:12 am »

Eg har bygget en ny wbx motor med alle nye lagrer, men sliter med oljetrykket på tomgang med varm motor. Det hjelper når eg øker turtallet og det har også hjelpt å bruke 20w50 olje. Men trykker er fortsatt lavt! Eg bruker 10w40 olja. Eg har sjekket oljepumpen og den ser bra ut. Kan den være montert feil på noen som helst måte? Vurderer tette kanaler, men tviler på det. Kan det være olje trykk ventil eller olje kontroll ventilene som tuller? Tviler på at det er feil lagrer siden veiv er standard, og trur ikkje den er slipt. Nåken idear?? Haster..
Thomas
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 30, 2014, 11:39:09 am »

Klaring mellom drev og oljepumpelokk?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #2 på: mars 30, 2014, 11:57:24 am »

Klaring mellom drev og oljepumpelokk?

Hvordan kan eg måle de? ser ingen slitasje på drevene og ser ut til at pumpa er borti lokket når eg ser på lokket.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2014, 12:38:12 pm »

fra ca svar nr 590 og utover i denne tråden ser du hva jeg gjorde med pumpa i min wbx blokk:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.600.html
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #4 på: mars 30, 2014, 13:27:13 pm »

fra ca svar nr 590 og utover i denne tråden ser du hva jeg gjorde med pumpa i min wbx blokk:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29825.600.html

Så det dere mener at det er pumpa som er problemet? At det er klaring mellom pumpa og veggen? Det med den O-ringen du har lagt, hjelper det for å få høyere oljetrykk? Kan olja snike seg bak pumpa og gjennom til kammen? Mange spørsmål nå  Øyerulling
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mars 30, 2014, 17:51:43 pm »

Kort svar: ja det kan være det som er problemet. Kanskje i kombinasjon med mye klaring til lokket. Har du ny pumpe?

Det som skjer (eller kan skje) er at pumpa suger luft hvis klaringa er for stor.
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #6 på: mars 30, 2014, 19:41:59 pm »

Ok, det er ein gammel pumpe, men har ingen tydlige riper. Mn skal prøve og sjekke klaringen imorgen.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 30, 2014, 20:38:49 pm »

ja WBX er kresen på pumpa og kommer fra fabrikk med tilpasset oljepumpe til hver blokk.
ser du bakpå pumpa så er det tall og bokstaver som indikerer diameter på delen som skal inn i blokka.
den skal være TIGHT
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 30, 2014, 21:01:13 pm »

cry once , kjøp tørrsump  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #9 på: mars 31, 2014, 13:47:20 pm »

Nå har eg hatt ut pumpen og rengjort den helt, satt i nye pakninger og sjekket klaring. Klaring var godkjent, på pakningen var det blir brukt pakningstoff så det fjernet eg. Oljetrykket på kald motor er nå 4 bar og varm motor ca 2 bar på 2000omdr. Dette er vell godkjent? Takker for hjelpen folkens! Fryktet det værste en stund.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 31, 2014, 14:21:53 pm »

Hva er det på varm motor?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #11 på: mars 31, 2014, 15:25:49 pm »

når eg prøvde den gangen så var den rundt 2 bar på varm motor med 2000omdr. På tomgang ca0,5 bar.
Men ved andre forsøk lot eg den bli skikkelig varm å lot den stå lenge. Da ble trykket på rundt 2000 omdr bare 1 bar! lavere turtall begynte olje lampen å lyse igjen....
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 31, 2014, 19:29:26 pm »

Dette hørtes mystifistisk ut. Om pumpen er riktig og trykkventilene er i orden så begynner jeg å lure på om klaringene i motoren er litt romslige...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 31, 2014, 19:37:51 pm »

var det pumpa som kom med motoren?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #14 på: mars 31, 2014, 20:20:51 pm »

er ikkje den samme pumpa for den knakk under demontering! Men nå er motoren utav bilen og i full gang med på splitte motoren ikvell
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 31, 2014, 20:36:34 pm »

den knakk sikkert fordi den var trang (som den skal være Glad )
men tviler på om du finner noe stort problem
som nevnt, tipper problemet er oljepumpa.
kanskje en CB tørrsumpumpe er enkleste og billigste løsning
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: mars 31, 2014, 20:42:14 pm »

Jeg har en wasserboxer som har gått 356000 km, som har gått de siste 150000 km (15 år) på Biltema 5W-50 olje.
Det var den oljen jeg prøvde som ga best trykk når jeg svingte av motorveien og gikk rett ned på tomgang ved Liertoppen. Underkant av 1 bar. 2,5-3 bar ved 3000 omdr.
Andre oljer ga under 0,5 bar.
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #17 på: mars 31, 2014, 22:05:19 pm »

Etter to 2 timar og 20 minutt var motoren utav bilen og demontert i betar med god hjelp av ein annen. Me fant ut av at det er mest sansynlig at det er pakningstoffet som tuller med oss. Oljen var også blitt grå av pakningstoffet, så silen må sjekkes grundig og alle kanaler!
Den pumpa som tilhørte bilen er knekt fordi den satt meget godt fast  Blunker men å bruke en annen kan vell ikke være så krise? Også trur eg at eg kjøper en skikkelig god olje i morgen og prøver med det. Om noen har noen tips tar eg gledelig i mot alt!  Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 31, 2014, 22:14:02 pm »

Den pumpa som tilhørte bilen er knekt fordi den satt meget godt fast  Blunker men å bruke en annen kan vell ikke være så krise?  Om noen har noen tips tar eg gledelig i mot alt!  Glad

ingen krise , men sjansen for akkurat samme lave oljetrykk ,og  grå olje er der.
hvis du absolut vil bruke den samme pumpa så drei ett spor i den og sett  inn o-ring
bare sett inn pumpa FØR du setter sammen blokkhalvdelene.
eller finn ei pumpe med samme tall/bokstaver/diameter som den som tilhørte blokka
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #19 på: mars 31, 2014, 22:54:50 pm »

Ok, men dette nummeret er det ett lang nummer eller ett tall og en bokstav? Hvorfor blir olja grå da?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 31, 2014, 23:16:18 pm »

det er f.eks "2B" eller noe
grå olje kan være lagerslitasje


* oljepumpemerke.jpg (22.27 KB, 768x480 - vist 200 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #21 på: april 01, 2014, 00:05:09 am »

Okei, då har eg tre forskjellige pumper. 2b 2c og noe som ligner på 3.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 01, 2014, 09:18:52 am »

da kan du måle med micrometer på de og sjekke hvem som er tightest i blokka.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 01, 2014, 09:36:18 am »

Skjønner at jeg antagelig har hatt flaks med oljepumpa i min wbx, siden jeg bare smokka inn den første jeg fant  Osteaktig

Ang pakningsement til blokkhalvdelene, min kjepphest er at det ikke skal benyttes annet enn Gasgacinch eller tillsvarende flenstetting. Det meste annet bygger for mye og gir feil klaring til lagre.

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5080
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #24 på: april 01, 2014, 12:19:32 pm »

Takker for hjelpen alle sammen. Men etter å ha sitt på lagrer og diverse ser jeg at alle lagrene er slitne og veiva har sår. Så nå får me finne fram en ny motor. Det som har skjedd er at pakningstoffet mest sansynlig har tettet til en eller flere kanaler og smøringen blir mye dårligere.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: april 01, 2014, 12:25:29 pm »

Har dette skjedd nå etter du bygde den? Du skriver i første innlegg at alle lagre er nye..
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #26 på: april 01, 2014, 12:46:07 pm »

Det stemmer, dette skjedde etter nybygg. Med nye lagrer. Så nå har eg lert det at eg ikkje ska bruka så møkje pakningstoff!  Gråter
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: april 01, 2014, 14:10:59 pm »

kjip måte å lære på da Trist
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #28 på: april 01, 2014, 15:33:12 pm »

ja de er kjipt. Men gjør ikkje den feilen ein gang til  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!