mai 04, 2024, 13:58:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Hvem er oljelampen. Boble -67 på: juni 19, 2014, 21:21:36 pm
Hei

Godt å høre at det var ladelampa. Ikke sjekket mye ennå, men da kan det jo våre at batteriet har litt lav spenning eller? Eller hva gjør at lampa lyser om alt eller er i orden?
2  Forum / Problemløseren / Hvem er oljelampen. Boble -67 på: juni 19, 2014, 21:13:08 pm
Starter ei boble -67 som ikke har vært startet på noen år. Den tenner og går, men jeg tør ikke la den gå da den venstre røde lampen ikke slukker. Er dette Oljelampa? jeg har ikke noe instruksjonsmanual. Den gul/røda lampen til høyre slukker, men noe sier meg at det er ladelampen..?

Tips til hvor jeg kan laste ned en manual mottas også med takk :-)
3  Forum / Problemløseren / Sv: Hva betyr lampene i en -67? på: juni 15, 2012, 21:43:23 pm
Takker.

Fryktet at fargene var motsatt..., så er lettet nå :-)
4  Forum / Problemløseren / Hva betyr lampene i en -67? på: juni 14, 2012, 21:17:48 pm

Lurer på om noen kan forklare hvem av lampene i speedometeret som er hva og hvilke farge de skal ha?
Antar at det er lading og oljetrykk, men hvem er hva?
Bobla har stått lenge før jeg startet den (6-7år), nå er det ei lampe som ikke slukker og jeg er redd det er oljetrykket. Tør derfor ikke starte den noe særlig igjen. Det er riktignok olje på motoren..

Har ikke instruksjonsbok, så om noen kunne sendt meg den elektronisk hadde jeg blitt fornøyd:-)
5  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Pakningsett boble -67 (oljelekkasje) på: desember 14, 2011, 16:17:12 pm
Hei

Har ei -67 boble som lekkermye olje. Mistenker toppdekselpakning. Hvor får man kjøpt pakninger hen? eventuellt andre som har tips til hvor lekkasjen kommer fra? Er på venstre side bak...
Er dette vanskelig å bytte?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12664.0.html

Det er ok pakninger eller?
6  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Pakningsett boble -67 (oljelekkasje) på: desember 14, 2011, 14:39:23 pm
Takker  Glad
7  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Pakningsett boble -67 (oljelekkasje) på: desember 14, 2011, 14:28:48 pm
Hei

Har ei -67 boble som lekkermye olje. Mistenker toppdekselpakning. Hvor får man kjøpt pakninger hen? eventuellt andre som har tips til hvor lekkasjen kommer fra? Er på venstre side bak...
Er dette vanskelig å bytte?
8  Forum / Problemløseren / Er problemet stift eller choke? på: mai 26, 2011, 22:08:36 pm

Kan følgende symptomer være årsak i stift eller chocke?

Bobla starter greit, men når den går på tomgang eller under kjøring må man være veldig forsiktig på gassen for at den ikke skal dø ut istedenfor å øke i turtal. Å gire til 2.gir uten skikkelig turtall er det samme som å be om at den skal kveles.. Kan nesten virke som om den går på tre cylindre, men alle 4 er sjekket og er  "i drift".

Hvor feiljustert må stift være for at man merker det på motoren?
Hva bør jeg utelukke først etc..?

Takker for alle tips.
9  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 25, 2011, 20:38:12 pm
Starteren tilbake på plass. ledning rett på batteriet og ikke via tenningslås og bobla fyra i gang etter litt kinning  Gliser
Spenningsfallet fra tenningslås til innslag var årsaken til at bobla måtte stå 8år og ruste før noen gadd å finne ut av det...

Nå spørs det bare om fatter gidder å gjøre noe med rusta... Noen som sveiser billig?...
10  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 24, 2011, 10:23:20 am

Speningstapet på ledningen til starter har for stort spenningsfall. Det klikker i starter, men ikke nok til å "kjøre" innslaget.
Når starter er ute kommer den ut (med de orginale ledningene), men da må jeg hjelpe den i gang.
Ledning rett på batteriet, så går de av seg selv.

Jeg har sett en tråd her inne hvor noen ramser opp deler med delenr på hva man trenger og hvordan man monterer et startrele.
Noen som kan hinte meg om hvor jeg finner igjen den tråden?

Nå gjenstår det bare å se om motoren starter etter 8års stillstand... Gliser
11  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 23, 2011, 18:42:11 pm

Ja forstår at man velger relee når man får trøbbel med slikt spenningsfall.

Spørsmål:
Er ledningen hel i fra tenningslås og frem til starter?
Eller betyr "T" noe i disse bildene : http://www.ramva.org/dragenwagen/pics/start%20circuit1.jpg

Er spennigsfall også vanlig ved dårlig/lav kontakt når en krets for belastning?
Siden jeg har i underkant av 6v når starter ikke er koblet inn og kun 2,7V når den er koblet til starter?

Er det noe annet en starter som "slår inn" ved det siste hakket på tenningsbryter. Lurer på hva annet jeg kan ha hørt "klikke" siden det helt klart ikke kan ha vært innslaget på starteren..
12  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 23, 2011, 13:23:26 pm
Da har jeg kommet noe videre.
Starteren er ute og jeg har koblet startkabel til starteren fra batteriet til både + og -. den fungerer uten startkabel på +, men man må jo ha på - siden starteren er ute..

Det jeg måler over voltmeteret på tenningsstrøm og til jord når starter ikke er koblet inn er 5,8V. Kobler jeg tenningsledning inn på starter måler jeg bare 2,7V. Sterter slår ikke inn.
Tjuvkobler jeg tenningsstrøm skoen på starter rett på starterens hoved + ledning får jeg starteren til å gå.

Noen som kan forklare meg hvorfor jeg får spenningsfall på over 3V via tenningslås, men at det fungerer med tjuvkobling til batteriet (utennom tenningslås)?
Jordingen er jo eksakt den samme, dvs startkabel direkte til batteriet?

Går ledningen fra tenningslåsen direkte til starter eller er det noen koblingspunkter på veien jeg bør sjekke?
13  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 22, 2011, 18:40:43 pm
Da fikk jeg forsøkt dette uten hell i kveld.
Spenninga detter fra 6.4 til ca. 6.1 når jeg forsøker å starte.
Det er et klikk i det jeg "vrir om", men vet ikke om det er flere steder som skal "klikke".
Klikket er ikke veldig høyt, men det er der..

Hva med å prøve startkabelen rett på den skruen som fester starteren fra undersiden?
14  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 21, 2011, 08:36:39 am
Hei

Takker for tips!
Beklager at jeg er helt blank, men nosekone? Hvor er det og det hullet?
Har du et bilde av dette "stedet"?
15  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 20, 2011, 20:15:20 pm
OK, da fant jeg den.
Etter hva jeg skjønner er ikke det den letteste delen å bare skru ut, pusse å sette inn igjen. Må prøve å få start på den og komme meg på en bukk..

Hvor er det enkleste stedet å koble på en ekstern jording (om det så er ut gjennom vinduet og inn bak) bare for å prøve å få start.
Må vel være noen her som vet om en lett tilgjengelig skrue jeg kan jorde meg innpå provisorisk?
Holder det med en 6mm2 kabel for en test f.eks?
16  Forum / Problemløseren / Sv: -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 20, 2011, 14:28:47 pm
OK, på midten under eller på den ene eller mer til høyre/venstre.
Tok av høyre bakhjul, men er ikke kar om å se den.
Har ikke tilgang til bukk akkurat nå, men har forstått det som mulig å skru av uten å ha den på bukk?

Det er en sånn slisse som på batteriet?
17  Forum / Problemløseren / -67 Boble Starttrøbbel. på: mai 20, 2011, 12:55:18 pm

Hei

Prøver å få liv i den gamle bobla til fatter'n.
Nytt batteri og ny starter.

Kan noen med bilder eller med gode ord forklare hvor jordingsslisse mellom chasie og girkasse er?
Ser den ut som den som er på batteriet? Skrue/mutterstørrelse?
Dersom jeg skal forsøke med "ekstern" jording fra batteri,- hvor kobler jeg den inn hen i nærheten av starter?
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!