VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Fisk1 på juli 31, 2008, 01:11:52 am



Tittel: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1juli 31, 2008, 01:11:52 am
Dette er en idé jeg hadde fremme på vw2you også, men jeg klarer ikke glemme den, eller legge den fra meg. Kom på dette igjen her om dagen da jeg leste om å kjøre dieselbiler på brukt matolje osv.

Planen er i sin "enkelhet" å putte en dieselmotor inn i ei boble. Ikke verre, men ikke så lett.
Da jeg fremmet denne idéen på vw2you var det mange som tvilte på om det i det hele tatt var gjennomførbart, men her er iallefall det jeg har tenkt på;

Selve bobla bør vel være en 1303 S / 1302 S. Motoren fant vi vel ut på vw2you at burde være en dieselmotor, gjerne turbodiesel, fra en VW Golf 2 eller annen VAG fra samme tidsperiode.
Det fantes vist noe 3-sylindra greier som var lite nok til å få inn i en boble, men jeg har ikke funnet noen motorkoder eller mål på nettet. Delvis derfor jeg poster her inne.
Et motoradapter må benyttes for å få girkassa til å passe her, trur jeg heller litt mot KEP-adapter om ingen vet om noe litt mer lokalt. Er det mulig å få et slikt adapter godkjent?
Bremser osv. kunne vel gjøres på samme måte som de boblene i landet som er godkjent med Subaru turbomotor. For de som lurer vil nok stilen på bobla helle mot enten rat eller germanlooker, litt ettersom hva jeg finner ut er artigst.

Dette er en idé i planleggingsstadiet. Jeg vil bare se om noen har flere ideer som jeg har glemt.
Tråden på vw2you er slettet, ellers skulle jeg linka dit og.
Dette burde være gjennomførbart, nok en gang tenker jeg på bobler med Subaru-turbo, eller Porsche-motorer i seg som har lovlige skilter. 'nuff said...
Kjør debatt! :P


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Frodojuli 31, 2008, 08:30:10 am
Polo fra 2001 og opp har 3-sylindret diesel på 1,4 l med 75 hk. Motorkode AMF. Da er jo originalbremser nok også så lenge det er skivebremser foran :-D


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: magnusBjuli 31, 2008, 10:19:18 am
Dette burde være gjennomførbart, nok en gang tenker jeg på bobler med Subaru-turbo, eller Porsche-motorer i seg som har lovlige skilter. 'nuff said...
Kjør debatt! :P
Du finner ikke mange bobler med porschemotor, i allefall ikke 6-ere. Selv om mange tror det... Det vanligste er trimmede  type 1 eller type 4 motorer.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Holmenjuli 31, 2008, 18:26:28 pm
Skal du ha dieselmotor bør du vell også dreve om girkassen for å få utnyttet motoren.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1juli 31, 2008, 20:54:06 pm
Frodo: Jeg tror ikke jeg har råd til en motor fra en 2001-modell Polo. Ikke i Norge iallefall. ^^

magnusB: Greit, men det var egentlig ikke poenget heller. Hehe... Poenget var at dette ikke burde være noe vanskeligere å gjennomføre enn et hvilket som helst annet motorbytte på ei boble.

Holmen: Ja, det er et eksempel på et felt hvor jeg trenger tips. :P
Hva slags girkasse kan benyttes / hva kan man gjøre?
Blir vel en del moment som skal utnyttes i forhold til original boxer.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Terje79august 01, 2008, 09:55:48 am
Sjekk ut priser på motorer til Smart ForTwo. 3 sylindra diesel. Disse har også halvautomatiske 6 trinns girkasser.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Endre Daugust 01, 2008, 10:54:27 am
Jeg tror Jimmi kjørte rundt i dielselboble en stund.. Han er innom forumet her innimellom, du kan jo kansje sende ham en PM :)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 01, 2008, 10:58:57 am
Heisann
Joda ideen din er morsom men jeg syns du skal si litt om,hvorfor du vil ha dieselmotor i en boble,hvilken metode du tenker på å feste motoren på og hvorfor ikke bare kjøpe en Golf?
Motorvekten på en 4sylindret diesel(vag) er vel på ca 150kg.Dette vil vel gjøre at det kreves endel mer fjæringsjusteringer bak+kanskje mer vekt foran også.
Bare for å slenge på noen ville ideer om motorinnsetting så kan du for eksempel,sette inn en motor på tvers,snu boblegirkassen og sette inn motoren foran,sette inn motoren i fronten av bilen med en mellomaksling som går bakover og kanskje til og med ha på en stiv aksling som driver hjulene bak,eller en tverstilt motor i front med forhjulstrekk.
Uansett vil det bli masse jobb og hodebry med motorfester,vekt ,fjæring,giroverføringer,plass og støy.

Hvis du skal gjøre dette for moroskyld så er det helt greit men det går an å ha mye moro med en originalboble også.
Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Adax (Buskebil)august 01, 2008, 15:24:54 pm
hva med og bare sette hele opplegget fra en t3 diesel baki, det eneste som trengs er vel en golf adapter og retur til tanken.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 02, 2008, 01:48:22 am
Terje79: Å kjøpe en motor fra en slik bil kan da umulig bli billigere enn å sette inn en dieselmotor fra en eldre VAG?  ???

Endre D: Takk for tipset, skal se om jeg får tak i han! :)

håper: Grunnen til at jeg ikke kjøper Golf er veldig enkelt; jeg liker ikke Golf, punktum.
Uansett; jeg må minne om at dette bare er et prosjekt veldig tidlig i planleggingsfasen enda. Det er derfor jeg vil ha tips fra dere. :)
Motorfester etc. har jeg ikke fundert ut enda, elv om jeg faktisk gikk og grubla over akkurat det i dag. Og hvordan jeg skal få plass til radiator og evt. intercooler... :P
Du har mange gode ideer der om motorplassering, men jeg tror allikevel på at det må være lettest å få dette gjennomført og godkjent med hekkmontert motor? Litt av poenget her er å beholde bobla så original som mulig, tenk litt sleeper.
Får jeg opp noen dieselhester i dette her kunne det være morsomt å utfordre nyere Audi stv på E6. :D
Du har forøvrig helt rett i man kan ha mye morro med en helt vanlig boble, og du skal ikke se bortifra at jeg starter der før jeg evt. starter på dette prosjektet. ;)

Adax: Det du sier her er interessant! Men hvis du tenker på dieselmotoren fra en f.eks Caravelle (jeg er forsatt litt grønn i denne ligaen, og har ikke lært meg alle T'er og forkortelser enda. Bær over med meg...) så er dette ideen jeg var inne på fra starten av. Men, på vw2you tror jeg det var flere som sa at disse motorene ikke kan passe inn baki en boble. Men! Hva med å bruke girkassa fra en T3? Adapter til Golf-motoren, og voilá?

Oppsummert: jeg er ikkeno geni innenfor motor, og har ikke vært med på de råeste prosjektene. Men dette er en idé jeg ikke blir kvitt, så hvis jeg får det ned på "papiret" kan jeg kanskje bestemme meg om det er verdt å gjennomføre eller ikke, en gang i tida.
Jeg har ikke alle detaljene klare enda, f.eks med motorfester, girkasser, pris osv.
Men se for dere en litt ratty 1303S som ruller nedover veien med en turbodiesel skjult i hekken! :)
Litt tøft er det vel?

Takk for all hjelp så langt, alt mottas med takk!


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Adax (Buskebil)august 02, 2008, 02:00:58 am
Husk alt går bare man vill det nok ;) stå på, følger utviklingen med stor spenning.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 02, 2008, 02:18:46 am
Husk alt går bare man vill det nok ;) stå på, følger utviklingen med stor spenning.

Godt poeng! :)
Så en bra signatur her på forumet, noe om at amatører bygde Arken og proffer bygde Titanic...
Så planen lever videre den! Under utvikling, kan man si...


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Roy Grellandaugust 02, 2008, 09:12:01 am
forsåvidt artig prosjekt, men du svarte ikke på det som for meg er et av de  viktigste spm: hvorfor? Hva er det du ønsker å oppnå?  Er det miljøhensyn, økonomi, eller enkelt og greit å gjøre noe ikke alle andre gjør?

Uansett er det nok enklere å få bra tips hvis folk forstår litt mer om bakgrunnen for prosjektet ditt.

Lykke til


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 02, 2008, 09:21:01 am
Hvis dere leser den første linja i det første innlegget så ser dere at jeg kom på denne ideen igjen da jeg gikk og tenkte på bruk av dieselmotorer med WVO, altså Waste Vegetable Oil. Man kjører dieselmotorer på brukt frityrolje som er filtrert osv, og dermed er helt gratis. :)
Så, jeg vet ikke helt hva man skal kalle det. Du har egentlig nevnt de tre grunnene som står høyest for at jeg går og grubler på dette.
Miljøsparende, tja, kanskje? Jeg er ikke noen forsker, men det må da være bedre enn co2, skal vi tro media i dag. :P
Økonomi, vel, bygget i seg selv blir vel ikkeno spareboble, men etterpå kan jeg da spare noen kroner, hvis jeg får laga noe WVO til å ha på tanken.

Men mest av alt; ingen, eller iallefall ikke særlig mange, har prøvd det før. Morsomt å ha den eneste dieselbobla i Oppland, om ikke annet. :D

Takk for alle innspill så langt. :)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Roy Grellandaugust 02, 2008, 09:26:11 am
skjønner, men hvis det er co2 du skal redusere, må du nok konvertere til elektrisk eller Hydrogen...

men det er forsåvidt de samme argumentene jeg bruker for å kunne kjøre med e85.

Både bensin, diesel, vegeabilsk olje og e85 "produserer" co2 ved forbrenning, men foskjellen er  at olje og diesel er ikke fornybare ressurser. Men det er mange som stiller spørsmål ved miljøgevinsten  ved disse også...

Har du vurdert å konvertere til e85 i stedet? er nok en del enklere, spesielt hvis du har begrenset erfaring


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 02, 2008, 17:56:49 pm
Har du vurdert å konvertere til e85 i stedet? er nok en del enklere, spesielt hvis du har begrenset erfaring

Men e85 kan jeg ikke lage gratis hjemme? :)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Adax (Buskebil)august 02, 2008, 18:46:11 pm
jo men det er ikke helt lovlig he he ;)


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyaugust 02, 2008, 18:53:53 pm
.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 02, 2008, 21:52:15 pm
Heisann
E85 er alkohol og bensin blandet sammen,litt vanskelig å lage hjemme.

T3 girkasse og motor er godt mulig men girkassen er ikke lagd for å holde vekten av motoren så du må nok lage fester til motoren som da henger bakover.Giroverføringen må vel da tas fra en buss og kortes ned for tilpassing.Overføringen består av lange stenger som ligger på høyre side av kassen.Jeg hvet ikke om det er plas nok til kassen men hvet at en T2 kasse passer inn for en T1 kasse.

WVO krever et varmeelement som varmer og fortynner matoljen før bruk,dette gjøres med varmt kjølevann.Spesielt i kalde strøk må en starte og stoppe på vanlig diesel.Det vil si to separate tanker.

Golfmotorer har blitt satt på boblekasser før så det er nok det letteste for deg,den vil stikke utenfor baklokket men der kan du lage en hump.

Fjerner du boblemotor og girkasse får du ganske bra plass,en tverstilt Golfmotor med girkasse der går vel kanskje uten at jeg har noen mål å gå ut i fra.Giroverføringen vil jo bli spennende da.

Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 02, 2008, 21:58:07 pm
Det er bilder av en 64modell boble på Finn.no som er bygd om til olfmotor.
Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Adax (Buskebil)august 02, 2008, 23:06:13 pm
jeg blander bensin og sprit hver vinter jeg, ikke vanskelig i det heletatt ;)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: OTOaugust 02, 2008, 23:16:05 pm
Hvorfor ikke benytte dieselmotor fra åttitalls caravelle, Det kan ikke være værre enn å sette inn en 112i i boble, som mange har gjort.
Jeg veit også at målene p ågirkassen til denne bilen er slik at den også skal kunne tilpasses om man absolutt vil. Da får du femtrinns girkasse i tilegg :)

Stå på, jeg skal ikke ta fra deg denne ideen :)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 02, 2008, 23:56:15 pm
Ok, men jeg tror ikke e85 er veien å gå for meg helt enda.  :D

håper: Takk for innspill, du har vel rett i kassa. Kanskje jeg da skal bruke kassa fra en T2?
Angående vinterkjøring; jeg tror dette blir en sommerbil nettopp pga. dette. Men, hvis man blander ca 40% diesel med 60% WVO på tanken? Tror jeg leste om noen som gjorde det på offroad.no, der jeg fikk hele denne WVO-ideen.

OTO: Så dette er faktisk mulig? Jeg husker ikke hva det var, men på vw2you var det noe snakk om dette ikke ville gå. Hmmm...

Ok, så hva med å kanskje ikke ha Golf-motor, men girkasse og motor fra en Caravelle T2?
Er det lett å få tak i en slik motor? Jeg syns å huske noe om at SSP solgte motor- og girkassefester for å putte T2-motor i boble.
Etter å nå ha sett på bildene som håper fortalte meg om, har jeg innsett at en Golf-motor (iallefall 16v bensin) er en veldig tight operasjon! Jeg ante faktisk ikke at det var så lite plass... :-\
Kaaaanskje det blir T2-motor og girkasse. Noen meninger?

Nå er vi inne på noe!  :)
Fortsatt tusen takk for alle innspill, alt hjelper.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: V-111august 03, 2008, 00:09:57 am
Motoren fra T3 er en 4-sylindret rekkemotor, tipper den vil stikke akkurat like langt bak som en golfmotor... Hva med 3-sylindret tdi på 1.0 liter fra lupo...


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 03, 2008, 00:11:17 am
Motoren fra T3 er en 4-sylindret rekkemotor, tipper den vil stikke akkurat like langt bak som en golfmotor... Hva med 3-sylindret tdi på 1.0 liter fra lupo...

Er denne mye mindre enn en Golf/T2-motor? Kanskje en slik med adapter over til en T2-girkasse? :)
Er forresten de KEP-adapterne lovlige å bruke? Mht. godkjenning, som jeg gjerne vil gjennomføre.

Eh, on second thought; disse bilene koster jo godt over 40k brukt, og jeg finner ingen motorer på NBF Bildeler, iallefall. Så jeg trur ikke så nye bilmotorer er noe alternativ hvis ikke dette skal koste meg tett oppunder 100k. :P
Jeg tror den billigste løsninga da blir T2 motor og girkasse. Da slipper jeg også adapter, "bare" modifisere motorfester osv.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 03, 2008, 15:31:49 pm
Hei
T2 motorer er bare i bensin.
Det enkleste er å henge en motor bak på den originale girkassen,også billigst.
Jeg ville gått for en T3 1,6 td med70 hk.Dette er en høyturtallsmotor.Den er kantet 45 grader mot venstre sett bakfra og har en helt flatt bunnpanne.
Du burde få kjøpt en bra motor for ca 3000kr.

En ide fra en kamerat er å bygge om til elektrisk motor,drite i batterier og bruke et diesel kjøleromsaggregat fra lastebil til å drive strømkilden.Hmmm hørte jeg 2 dl på mila?
Og hvis du lager din egen diesel?Pent regnestykke ihvertfall.

Nå har jeg ikke flere ideer,emnet er interessant(det ser du jo på postingene)så lykke til videre og la oss høre hvordan det går.
Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: OTOaugust 03, 2008, 20:14:46 pm
Hei
T2 motorer er bare i bensin.
Mvh håper

Åh,"håper" du tar feil!
Finnes wbx diesel vettu :)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 03, 2008, 21:57:03 pm
Hei OTO
Du må gjerne forklare litt mer så det kan komme med i vurderingen.

Bare for å si det,VW selv har lagd dieselmotor til boble.
Dette var i 1951 og var en flat-fire med luftavkjøling.
Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Roy Grellandaugust 03, 2008, 22:47:02 pm

En ide fra en kamerat er å bygge om til elektrisk motor,drite i batterier og bruke et diesel kjøleromsaggregat fra lastebil til å drive strømkilden.Hmmm hørte jeg 2 dl på mila?
Og hvis du lager din egen diesel?Pent regnestykke ihvertfall.

Det der er bare sprøyt.... du får bare mer tap ved å først konvertere engergien fra diesel til strøm, så fra strøm til bevegelse, enn å gå rett fra diesel til bevegelse...


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 03, 2008, 23:10:10 pm
Nuvel,men du får gjerne uttrykke deg litt mindre sprøytete og litt mer konstruktivt.
Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 03, 2008, 23:37:46 pm
Hei hei, la oss ta det med ro nå. :)

håper: Det finnes da T2-motorer på med diesel? Ligger iallefall ute i den katergorien på nbfbildeler.no.
Legg merke til at jeg ofte bruker denne siden som referanse for hva som er å få tak i på høgger'n rundt omkring.

Ok, sålangt er vel komplett T2-oppsett det som er på toppen av lista.
Eller så har vi jo T3-motor. Denne gikk rett på boblekassa, som da ikke trenger å dreves om for å utnytte dreiemoment osv?

Jeg er glad for at folk tar interesse i ideen min, det er fint med tips fra erfarne boblefolk! :)
Fortsatt mange tusen takk til alle som bidrar.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: håperaugust 04, 2008, 00:03:28 am
Hei
Jada men T2 er bare betegnelsen på at det er en buss,jeg er vant til å bruke typebetegnelsen som sier hvilken buss det er.
Mvh håper


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 04, 2008, 07:29:43 am
Hei
Jada men T2 er bare betegnelsen på at det er en buss,jeg er vant til å bruke typebetegnelsen som sier hvilken buss det er.
Mvh håper

Åja, jeg visste ikke at det var en sånn forskjell! :)
Jeg trodde T2 og T3 bare var Caravelle og Transporter bare var VW-busser fra forskjellige tidsepoker. Hehe...
Hva er forskjellen da?

Interessant idé ang. dieselaggregat og strømmotor forresten, men jeg tror det blir litt for teknisk for meg desverre.
Men hvorfor tar ikke du opp ideen, hørtes jo ut som et spennende prosjekt det! :)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Hot Owlaugust 04, 2008, 09:01:25 am
Et par ting bare:
T3 Caravelle finnes i diesel, motoren er en golf dieselmotor som er vippet over på siden, som gjør at den veldig bred til en side, allerede her sier motorrommet stopp, men alt kan fikses med vinkelkutter. Men pent blir det ikke, det var en på tuju som satte en vanlig golfmotor inn, det så heller ikke smidig ut, siden en slik firer er like lang nede ved veiva som oppe ved toppen.

Girkassen i Caravellen er større en boble kassa i samtlige retninger som krever kutting i alle bauer og kanter, også i det bærende. Og når du får den inn har du også gir velgeren på høyre siden av kassa, hvis kassa er femtrinns i hvertfall. dermed må gir velgeren din gå diagonalt fra siden av kassa til girvelgeren... som vil si at den går gjennom batteriet ditt. Men det kan flyttes. 

Så må du ha inn radiator i front, det er vanskelig å gjøre i en 03 uten å påkalle biltilsynets vrede. Pga inngrep i deformasjons sonene.

Mitt forslag er at du kjøper en type3, da har har du all allverdens plass. Alt blir mye lettere da.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Bjørnaraugust 04, 2008, 15:21:00 pm
... da vil jeg foreslå å kjøpe type 2 bay, ikke uvanlig å gjøre dette i england med bay...

http://vwkd.com/bb/profile.php?mode=viewprofile&u=532&sid=92595d7d8a44ce3d31f86d59ffd90758


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: OTOaugust 04, 2008, 17:04:44 pm
Et par ting bare:
T3 Caravelle finnes i diesel, motoren er en golf dieselmotor som er vippet over på siden, som gjør at den veldig bred til en side, allerede her sier motorrommet stopp, men alt kan fikses med vinkelkutter.

Så må du ha inn radiator i front, det er vanskelig å gjøre i en 03 uten å påkalle biltilsynets vrede. Pga inngrep i deformasjons sonene.


Dette at T3 har skråstilt golf motor var ikke jeg klar over, trodde det bar en bokser, uansett hvis han beholder den originale kassen kan radiator plasseres over girkasse, bak baksetet. der er det plenty av luft til kjøling.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Roy Grellandaugust 04, 2008, 17:31:30 pm
Nuvel,men du får gjerne uttrykke deg litt mindre sprøytete og litt mer konstruktivt.
Mvh håper

syns jeg har kommet med opptil flere konstruktive innspill, jeg, men jeg må få lov å påpeke direkte feil informasjon, for å hjelpe trådstarter i riktig retning.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 04, 2008, 19:15:23 pm
JHU: Hm, ok. Så Golf/T3-motoren er vel stort sett ute av bildet siden det vil bli vanskelig å godkjenne en 1302 / 1303 med dette. Hm...
Ser ut som om det er T2-girkassa og motoren som gjelder da?
Eller er det samme "kutt og lim"-dritten der?

Bjørnar: Linken din funka ikke. :-\

Takker igjen for tips og råd!


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Tistloaugust 04, 2008, 20:52:05 pm
Kanskje det var denne linken hain meinte:
http://www.vwkd.co.uk/HOWTO/VWKD_HOW_TO.PDF

??


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Bjørnaraugust 04, 2008, 21:44:40 pm
http://www.vwkd.co.uk/bb/


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 04, 2008, 22:02:10 pm
Ingen av de linkene virka. :P
Kanskje det bare er meg.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Tistloaugust 04, 2008, 22:09:52 pm
Dårleg internett forbindelse? ;)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 04, 2008, 22:46:41 pm
Dårleg internett forbindelse? ;)

Kan ikke påstå at det er noe i veien med den gitt, bare vwkd.co.uk som ikke kan nås. :P

Sjekka linkene igjen nå kl 02:58, nå funker de. Spørs om VWKD hadde litt trøbbel med serveræn eller noe.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Hot Owlaugust 05, 2008, 08:43:26 am
JHU: Hm, ok. Så Golf/T3-motoren er vel stort sett ute av bildet siden det vil bli vanskelig å godkjenne en 1302 / 1303 med dette. Hm...
Ser ut som om det er T2-girkassa og motoren som gjelder da?
Eller er det samme "kutt og lim"-dritten der?

For å si det enkelt, VW laget bare en diesel motor på åttitallet. Den satt rettoppogned i Golf og annet, og vippet over i Caravelle/Transporter.

Der det blir surr er disse elendige typebetegnelsene, alle kassebiler kalles gjerne type2, ingen av de har vært levert med diesel, bortsett fra Caravelle/Transporter fra 83 og opp, som kalles T3... og de har den nevnte golf motoren.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Golfblauaugust 05, 2008, 11:53:11 am
Husker en reportasje i Bilsport for sikkert 15 år siden, der en litt halvgal svenske hadde bygd om en T1 (std boblemotor) til diesel-drift... Da slipper du jo både adaptere og alskens annet.
Lykke til!


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: HaraldLaugust 05, 2008, 13:16:01 pm
Diesel er ut...myndighetene trodde lenge at piggdekkene var hovedårsaken til dårlig luft på ringveiene i Oslo...så viser det seg at utslipp fra dieselmotorer har mye av skylden. Det skaper mye svevestøv, og det er jo kjent at myndighetene ønsker å pålegge eiere av dieselbiler kostnaden av å ettermontere partikkelfilter (15.000,-kr). I tillegg ligger jo literprisen minst en krone over bensinen for tiden.

Om du ønsker å kjøre billig, hvorfor ikke sjekke ut konvertering til gassdrift?
Da kan du beholde originalmotoren....eller en god 1600 T1 motor f.eks.
Fant litt info i denne tråden; http://tomtom.nystul.no/forum/viewtopic.php?p=16634
Et problem jeg ser er at systemet visstnok bruker tempaturen i bilens kjølevann til å fordampe gassen.
http://www.gassdrift.no/ , http://www.gasspesialisten.no/


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 05, 2008, 14:18:59 pm
JHU: Ok, med andre ord finnes det ikke noen andre motorer enn Golf-motoren da. :D
Da folkens, da etterlyser jeg en annen dieselmotor som kan passe inn her, for nå slipper jeg opp for idéer.
Finnes det ikke en tresylindra N/A-dieselmotor fra VAG der ute et sted? Som ikke sitter i en 2001-modell osv, de må jeg ut med masse masse penger for...

Golfblau og HaraldL: Dette er begge spennende alternativer, men jeg vil helst fortsette på motorskifte-planen.
Gassdriftkit er kostbart, dette har jeg sett på før. Dessuten blir det ikke billigere enn hvis jeg får til en prosess der jeg lager WVO-diesel'n min sjøl, helt gratis med brukt frityrolje jeg får gratis fra f.eks McDonalds, som finnes i begge mine nærområder. :)
Hehe...
Det å bygge om en T1-motor til diesel høres for vanskelig ut. Var snakk om dette på vw2you og, noe med å bytte sylindersatser til 17xx cm og noen andre dyser eller noe. Men jeg frykter at det er mye anna rart som må skaffes til veie og/eller lages for at dette skal gå i boks.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Boblundaugust 05, 2008, 16:25:43 pm
Daihatsu har en nett liten tresylindret 1000 kubikker diesel. Finnes både med og uten turbo og satt i Charade fra slutten på åttitallet og utover. Denne motoren er kortere,lavere og lettere enn VAG sin. De er litt late i utgangspunktet men med en liten cooler og litt mer mat/trykk blir de utrolig friske.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Espen S. Andresenaugust 05, 2008, 18:17:26 pm
Den 3-sylindra vag-dieselen som ble nevnt kom først i Lupo, og var tydeligvis på markedet i 98 (om ikke enda tidligere), skal man dømme av denne artikkelen:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=1408.

Når du kan få en brukt Lupo ned i 30.000, så kan da en motor fra en skrotbil ikke koste allverden?

(Seat Arosa er visstnok samme bil, men om den ble levert med 3-syl dieselen er jeg usikker på)



Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 05, 2008, 20:54:47 pm
Boblund: Der har vi en kandidat som kanskje kan benyttes ja! :)
Her må det undersøkes...

Espen S. Andresen: Tja, jeg tipper nok de fleste høggere vil ha noen gode tusenlapper for en slik motor i god stand.
Men, kanskje. Får vurdere det. Problemet med slike hightech nymotens motorer er jo all elektronikken som må dilles og dalles inn før det i det hele tatt kan prøvestartes. :-\

Etter rask sjekk ligger det ingen dieselmotorer fra hverken Lupo eller Daihatsu Charade på nbfbildeler.
Ser skummelt ut for prosjektet, siden jeg ikke vil kutte i bærende konstruksjoner osv. for å buksere Golf-motoren inn i ei boble.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 05, 2008, 20:59:19 pm
hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   :P

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 05, 2008, 22:16:09 pm
hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   :P

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm

Som nevnt tidligere i tråden ble dette diskutert på vw2you. Kanskje det var du som var frempå med det da og? :)
Montere dieselpumpe, greit nok. Men; hva slags modifikasjoner er det snakk om på toppene, hvordan få inn dyser og hvordan får høyere kompresjon? Høykompresjonsstempler?
Dysene må vel erstatte innsuget til forgasseren?

Er det mulig å få godkjent en slik hjemmelaga motor da? Tviler på at BT vil ha noe av det... :P


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: HansOaugust 06, 2008, 09:41:49 am
hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   :P

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm


glødeplugger
helt annen kam skulle jeg tro


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 06, 2008, 20:49:10 pm
glødeplugger
helt annen kam skulle jeg tro

Begynner å balle på seg nå, om jeg skal bygge om fra forgasser til dyser, tennplugger til glødeplugger.
Og en ny kam, sylindre og topp... Hm. :-\


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: HaraldLaugust 07, 2008, 16:40:44 pm
Lanserte ikke Subaru verdens første serieproduserte dieselboxer for noen uker siden?  :)

(http://www.zercustoms.com/news/images/Subaru-Boxer-Turbo-Diesel-Engine-b.jpg)


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: -Marius-august 07, 2008, 17:45:18 pm
Ikke for å være spydig, men utfra spørsmålene dine virker det ikke som kunskapene er helt på høyde med viljen. Du har jo ikke kommet med et eneste forslag selv ennå:) Bare basert på andre.

Dette er en ganske omfattende jobb. Holmen nevnte noe vesentlig allerede i det første innlegge, det med utveksling. Du vil ikke få særlig fart på denne farekosten med standard girkasse og diesel. De jobber jo på litt forskjellige turtall.

Skal du ha noe som passer under luka må du ha en 3 sylindra sak, og det er det vel bare nye poloer og lupo som har, er det er jo for dyrt sier du. Hva har du egentlig tenkt dette skal koste?

Mvh Marius


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Low67august 07, 2008, 18:20:04 pm
Står en Lupo på Finn til 12 lapper. Må være perfekt den. Får sikkert solgt litt deler også...
KEP har adapter..(om lupo og golf har samme flens,noe jeg tror)
Med "S" kasse vil det sikkert funke helt greit.


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 07, 2008, 20:40:09 pm
HaraldL: Det er nok heller ikke sannsynlig at jeg skulle ha lyst til å bruke et stort antall tusen på den motoren i ei boble. ^^
Hvis man i det hele tatt får kjøpt den "løs", uten bil på.

-Marius-: Det har du vel strengt tatt rett i, men jeg visste ikke at det var noe krav om å visse kunnskaper før man kunne poste en tråd om et evt. motorbytte. :)
Noe av det første jeg sa i denne tråden var dette:
Sitat
Dette er en idé i planleggingsstadiet. Jeg vil bare se om noen har flere ideer som jeg har glemt.
Har du lest det første innlegget mitt? Hele poenget med tråden var å finne ut om en Golf-motor kunne brukes med adapter fra KEP e.l.

Altså; dette er ikke noe prosjekt jeg skal sette igang med ASAP og så må bli ferdig innen da og da.
Ta det helt med ro. Dette med kostnad er ikke noe jeg har skrevet ned på papiret heller, men å kjøpe en Lupo til 32 000 kr (bruktbil fra Autodb) for å bruke den som delebil er ikke aktuelt.

Low67:
Dette er jo et objekt som kunne brukes. Notert!

Men jeg er fordømt sikker på at det finnes en tresylinder der ute som ikke satt i hverken noen nyere Lupo eller Polo.
Hm. :-\


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: 1303SSaugust 09, 2008, 11:42:36 am
kubota traktor kan kansje brukes?
å det finnes ett vrak av en subaru dieselboxer i norge den traff en elg i norsverige bilen tilhørte "farmen mikkel"


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 09, 2008, 17:57:24 pm
kubota traktor kan kansje brukes?
å det finnes ett vrak av en subaru dieselboxer i norge den traff en elg i norsverige bilen tilhørte "farmen mikkel"

Kubota-traktor sier du? Hva er dette for noe rart? :)
Haha, så han har vraka en alt ja. Ja, da veit jeg om en da iallefall. Hehe...


Tittel: Sv: Boble med dieselmotor
Skrevet av: Fisk1august 12, 2008, 00:17:19 am
Jeg har kommet på en ting; hvorfor ikke putte denne motoren inn i en Bajabuggy?
Da må det jo være plass til Golfmotor eller T2-motor alt ettersom, siden bakluka droppes.
Hvis man får godkjent en Baja får man vel godkjent den med dieselmotor og. :P