Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« på: desember 15, 2011, 17:24:44 pm » |
|
Så var vi igang igjen! Bestemte meg for å sette igang med et nytt motorprosjekt. Mye vil ha mer- og djev'len vil ha fler! Målet er 160-180 Dynohester
Jeg var så heldig at jeg fikk leid meg inn hos Bugrent. Han hadde en ledig plass, så her vil jeg skru i vinter.
Planen er å bygge en gatemotor som like god kan kjøres på stipa som på banen. Så varmepotter og bra med kjøling er et krav.
Oppsettet blir som følge: "Endret for 2013 sesongen ;-)" - 2332 (Bore 94, Stroke 84) - Aluminiumsblokk full flow - JPM MS230 Cylinder Heads: Alloy 356 varmebehandlet T6 kvalitet (100-110 Brinell), 48x38mm Manley Typ 4 ventiler. - 13.5:1 CR - JPM Rocker 1.45 - OTEVA 75 ventilfjærer - JPM Titan Retainers - JPM 7075 billet dual taper push rod. - JPM Push rod tubes - JPM 00408 Raptor kam (282° 10,70mm) og JPM løftere - Weber 48 IDA med JPM Raptor venturies og Raptor stacks (Takk til Berger) - Match Ported Weber IDA Bug Pack Manifolds - Veiv/Crankshaft: DRP 84 mm, Chevy Journaler - CB Race H-beam rods - Wiseco Forged 94 Mm Pistons - Revmaster 94 mm cylinders - Svinghjul (Lettet og balansert) - Gene Berg 26mm oil pump - Gene Berg åndeboks som monteres på dynamofoten - Ekstern oljekjøler med vifte - Mahle ekstent oljefilter (Mahle OC 108) - Holley bensinpumpe og regulator - Bosch 010 fordeler med stift (Overhalt av Glenn Ring) - Bosch Blue coil - Bosch 95 amper generator (takk til Lars VW Veterandeler) - GeneBerg sveiset og balansert vifte - Scat Pro Drag 4340 Chromoly rettskåret kamdrev - JPM Reimhjul - CSP Bellcrank Linkage - CSP Python 45mm eksos
Girkasse: 1303S med Quaife torque diff og 0,82 4 gir.
|
|
« Siste redigering: november 24, 2013, 12:56:23 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1 på: desember 15, 2011, 17:36:13 pm » |
|
noen bilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2 på: desember 15, 2011, 17:38:09 pm » |
|
Å så skal man vaske blokka
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3 på: desember 15, 2011, 17:41:16 pm » |
|
Elsker uttrykket mye vil ha mer! 12-1 i komp? hva gjør du med gamlemotoren?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #4 på: desember 15, 2011, 17:48:17 pm » |
|
Elsker uttrykket mye vil ha mer! 12-1 i komp? hva gjør du med gamlemotoren? Tror vi skal holde "kompen." til rundt 10-10,5. Skal forhøre meg med Johannes Persson når jeg og Dewil skal nedover til JPM på tirsdag. Store deler av gamlemotoren er solg, mens noe skal brukes i det nye prosjektet.
|
|
« Siste redigering: desember 15, 2011, 17:52:40 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #5 på: desember 15, 2011, 17:53:02 pm » |
|
Artig. Mye vil ha mer, alltid. Blitt vant til min jeg også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
|
« Svar #6 på: desember 15, 2011, 17:55:04 pm » |
|
Det blir artig dette. Hvis dere vil ha selskap ned til Sverige så blir jeg gjerne med Eivind.
VWhilsen Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #7 på: desember 15, 2011, 17:55:37 pm » |
|
Regner du har vasket blokken mer en med oppvaskmaskin? Blåst igjennom kanaler etc?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #8 på: desember 15, 2011, 17:58:23 pm » |
|
Regner du har vasket blokken mer en med oppvaskmaskin? Blåst igjennom kanaler etc?
Har vasket den to ganger med kärcher steamer, å blåst den ren med trykkluft. "Turen i oppvaskmaskinen er bare for finishens skyld."
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #9 på: desember 15, 2011, 18:21:00 pm » |
|
Nice
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #10 på: desember 15, 2011, 18:40:48 pm » |
|
Det blir artig dette. Hvis dere vil ha selskap ned til Sverige så blir jeg gjerne med Eivind.
VWhilsen Alf
Da blir det skikkelig road trip til EU!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #11 på: desember 15, 2011, 18:44:50 pm » |
|
Dette blir artig! Har du testa å rotere veiva med råder i den blokka? Hvilken raptor kam ender dere på? Blir det noen olje modder?
Ellers lykke til, blir en kanon motor dette!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
|
« Svar #12 på: desember 15, 2011, 18:50:57 pm » |
|
Det blir artig dette. Hvis dere vil ha selskap ned til Sverige så blir jeg gjerne med Eivind.
VWhilsen Alf
Da blir det skikkelig road trip til EU! Gleder meg VWhilsen Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #13 på: desember 15, 2011, 18:53:06 pm » |
|
Dette blir artig! 1. Har du testa å rotere veiva med råder i den blokka? 2. Hvilken raptor kam ender dere på? 3. Blir det noen olje modder?
4. Ellers lykke til, blir en kanon motor dette!
1. Ja 2. Usikkert. Men det finner jeg nok ut av etter besøket hos JPM. 3. De to "oljemoddingene" som er blitt gjort er bytte av oljestempel og fjær til: Orinale "Oil pressure relief piston, Oil relief spring, long and short). Det andre er øke klaring i blokka: Ref bildet under: 4. Tusen takk Dalland. Er klar for en skikkelig opptur nå!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
|
« Svar #14 på: desember 15, 2011, 19:54:37 pm » |
|
Kan ikke si noe annet en at jeg gleder meg til å se resultatet!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #15 på: desember 15, 2011, 20:03:04 pm » |
|
Kan ikke forestille meg det blir så slapp statisk komp etter en tur til JPM. Ta med toppene ned der så du får rett kam. Husk også å porte vinduet mellom sylindre og den mittre deleveggen i blokka. Det er gjennom der all luften skal når stemplene går ut og inn. Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #16 på: desember 15, 2011, 20:08:15 pm » |
|
Kan ikke forestille meg det blir så slapp statisk komp etter en tur til JPM. Ta med toppene ned der så du får rett kam. Husk også å porte vinduet mellom sylindre og den mittre deleveggen i blokka. Det er gjennom der all luften skal når stemplene går ut og inn. Lykke til!
Skal ta med topp og gasser med ned til Johannes. Han finner sikkert riktig kam og andre produkter til prosjektet. Er 10.5 slapp statisk komp.? Skal bruke bilen primært på veien med 99 oktan. Har porter på det stedet du refererer til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #17 på: desember 15, 2011, 20:31:45 pm » |
|
Blir en gøyal vinter dette Eivind! Mange hyggelige kvelder i garasjen, gleder meg
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #18 på: desember 15, 2011, 20:36:01 pm » |
|
Frister med garasjebesøk her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #19 på: desember 15, 2011, 21:03:19 pm » |
|
Kjempebra tråd! Spør om du kan bruke støtstangrøra fra CSP sammen med hans støtstenger. Jeg tviler pga tykkelsen på støtstenga. Ta bilder hos JPM og det blir spennende å se endringene etter besøket. Kanskje han har tid til å flowe toppen du tar med? Eller kanskje kommer du hjem med MS230 og 240hk -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #20 på: desember 15, 2011, 21:09:36 pm » |
|
Kjempebra tråd! Spør om du kan bruke støtstangrøra fra CSP sammen med hans støtstenger. Jeg tviler pga tykkelsen på støtstenga. Ta bilder hos JPM og det blir spennende å se endringene etter besøket. Kanskje han har tid til å flowe toppen du tar med? Eller kanskje kommer du hjem med MS230 og 240hk -BB- Håper virkelig støtstengene hans kan brukes med de nye tubene fra CSP. Hvis ikke. Hva skal man da så bruke? Siden jeg fikk se MS230 toppene til Finn-Erik har jeg alltid hatt lyst på et par selv. Håper jeg klarer å styre meg... Joda. Skal klare å styre meg :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #21 på: desember 15, 2011, 21:16:18 pm » |
|
Du kan bruke originale uten teleskopleddet på midten.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #22 på: desember 15, 2011, 21:18:51 pm » |
|
Du kan bruke originale uten teleskopleddet på midten.
Ok. Håper uansett at de fra Csp kan brukes. Fasitten får vi på tirsdag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #23 på: desember 15, 2011, 21:21:45 pm » |
|
Hva skjedde med Putte og Spydeberg-ekspressen? Mista trua på nok hk. ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #24 på: desember 15, 2011, 21:24:52 pm » |
|
Hva skjedde med Putte og Spydeberg-ekspressen? Mista trua på nok hk. ?
Ja. 120 hk ble for slapt. Du (Thomas) testet jo Putte selv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #25 på: desember 15, 2011, 21:58:18 pm » |
|
Moro det her Eivind!! Blir stas og få skikkelig powers bak i Putte!
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #26 på: desember 15, 2011, 22:45:02 pm » |
|
Bygger du motoren selv ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #27 på: desember 15, 2011, 22:46:24 pm » |
|
Bygger du motoren selv ?
Ja, med hjelp av Berger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #28 på: desember 15, 2011, 22:51:30 pm » |
|
Er dette samme blokka som motoren fra "lift utleie racing" Og hvis du hadde sånne fancy strammere olje stempel fjærer så skulle Kåre hatt smekk på pungen og du fant feilen på det høye olje trykket. Med blyfri 99 så må du opp til 11-12 i komp for å utnytte det En annen saker jo at toppene sikkert har rundt 55-60 cc forbrenningskammer og gir deg lusne 9.5-10 i komp.. (ehm har ikke eg 9.5....)
|
|
« Siste redigering: desember 15, 2011, 22:57:05 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #29 på: desember 15, 2011, 23:00:07 pm » |
|
Regner du har vasket blokken mer en med oppvaskmaskin? Blåst igjennom kanaler etc?
Renere blokk skal du lete lenge etter
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|