VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: AndersM på september 15, 2012, 22:46:50 pm



Tittel: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 15, 2012, 22:46:50 pm
Da har jeg endelig fått kjøpt meg en bruksbil for vår/sommer/høst

Bilen ble solgt ny i Larvik og tilbringet hele sitt liv der. Første eier jobbet som LOS og hadde denne som bil i 32 år før forrige eier overtok. Også han bodde i Larvik. Bilen har rullet 30150km med kjørelogg + div. verkstedutskrifter fra møller :)

i 2000 ble motoren tatt ut for en shine + bytte av ventiler osv.. Alt er dokumentert + at toppen ble fikset på Larvik Motor.

Iom dette var dødsbo så var det ingen i familien som visste om det var satt inn ventiler etc bergegnet for blyfri bensin..

Noen som vet hvordan man kan sjekket det?

Den har stått på bukker hver vinter de siste 18 år, så relativt pen stand mtp at den er 50 år gammel..

Noen utbedringsjobber med lakk har det vært, men tenkte å våtslipe de stedene og trylle litt med polermaskinen :)

Jeg er relativt skadet i hodet når det kommer til senking av vannkjølt vag, så denne kommer til å blir lav etter hvert :)

Planer for vinteren er:
- Gå over/bytte alle bremser
- Albert speil
- Ta en skikkelig shine av bilen
- Bytte div. pakninger
- Få montert skjult "anlegg" Er jo bruksbil så må ha litt musikk da :)
- Bredda stålfelger bak
- White sides
- Dropspindler Bestilt
- 4" innkorta forstilling Bestilt
- Belter iom jeg skal ha guttungen i bilen

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/93_343501760_xl.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_3004.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_3007.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_3006.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_3003.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_3000.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_2999.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/IMG_3001.jpg)

Et bilde for å vise hvordan en av familiebilene har vært mtp høyde:
(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Golf%203%20STV/IMG_6023.jpg)
(denne bygde jeg om bakstilling/hjulkasser for å ha luft på, kjørehøyden var 2cm høyere.. 3cm fra traversen og til asfalten)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: EsJoseptember 16, 2012, 00:12:43 am

Grattis :) Den der ser utrolig bra ut!

Kanskje eg skal levere Splitbussen til deg, så kan du få senke den litt og, hehe :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: RødeBaronseptember 16, 2012, 01:22:20 am
Du har gjort et kupp kompis! Dette er gull, svart gull :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: RødeBaronseptember 16, 2012, 01:23:37 am
.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 16, 2012, 09:54:42 am

Grattis :) Den der ser utrolig bra ut!

Kanskje eg skal levere Splitbussen til deg, så kan du få senke den litt og, hehe :)

Takk for det :) Veldig fornøyd med bilen :)
Lider av tidsklemma så dårlig tid til andre ting desverre.. Skal bl.a sette opp en 50 kvm garasje til bilen nå i høst :)

Du har gjort et kupp kompis! Dette er gull, svart gull :)


Takk for det! håper at jeg ikke får noen overraskelser i vinter..

Angående det du har moderert vekk nå, så la jeg ut bilde av den for å vise at jeg kan stå inne for tittelen på Tråden min ;)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: pWolfseptember 16, 2012, 10:13:31 am
Denne bilen siklet jeg på !!  Ser jo veldig bra ut da!!

Grattis :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: bajasseptember 16, 2012, 19:04:20 pm
Luft er Fukn AWSM  ;D nice familiebil :P


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Ruggenseptember 16, 2012, 19:29:23 pm
Denne hadde jeg handlet på flekken om jeg hadde kikket etter bil, tror nok du kan være meget fornøyd med denne.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 16, 2012, 19:51:20 pm
Denne bilen siklet jeg på !!  Ser jo veldig bra ut da!!

Grattis :)
Takker, var kjapp på avtrekkeren på denne.. ringte ca 10min etter annonsen var lagt ut og sa jeg tok den...

Luft er Fukn AWSM  ;D nice familiebil :P

Ja luft er digg! Men jeg kjørte så og si i bunn selv med kone og kid i bilen.. Så jeg "jukset" ikke :) Desverre så ble bilen solgt da det fristet med noe nyere.. (bytter famlilie bil OFTE) så de siste har vært static.. Dog ca samme høyde..

Denne hadde jeg handlet på flekken om jeg hadde kikket etter bil, tror nok du kan være meget fornøyd med denne.

Ja håper og tror jeg har vært heldig :)
Men dommen kommer vel når Kleivas store sønn svinger innom :) Han har jo blitt reine Hushovd nå, så blir vel på sykkel :)
Men får satse på han ikke finner så mye rusk :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Ruggenseptember 16, 2012, 19:53:24 pm
Nå kan du vel komme på innom å ta en is til søndagen vel?


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 17, 2012, 15:25:24 pm
Nå kan du vel komme på innom å ta en is til søndagen vel?

Ja det skal jeg nok få til :)

Men hvor lønner det seg å handle deler til disse?

- Nye kromlister til bilen? Alu eller rustfritt?
- Får man nye lister til vinduet? tenker til mellom vippevinduet og det an kan sveive opp
- Jeg har 2 typer lykter på bilen, 1 hella og 1 bosch. Hvilken er riktig? Vil ha de like...


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 25, 2012, 23:21:04 pm
iom dette skal være bil nr 2(dvs min bruksbil når det ikke er salt eller snø på veien) så vil jeg ha det tekniske på stell..
Men har aldri skrudd på boble før så trenger litt hjelp.. (også på det i posten over)

1. Angående bremser, så skal jeg bytte alt.. Da jeg vil ha ting på stell.. burde jeg oppgradere til 2 krets? Eller fungerer 1 krets greit?

Ser bl.a det finnes forskjellige dimensjon på bremsebåndene, kan man finne ut enkelt hvilken man trenger, eller må man av med tromlene for å måle?
Lengde på bremseslangene bør man ha sammen med 4" innkortet forstilling?

2. Har ikke lyst, men vurderer å oppgradere til 12v mtp ha litt musikk, mobil lader osv... Hva trengs? Og går det ann å beholde de svake hovedlysa? Liker egentlig de stearinglysa :)

3. Har lyst på en annen farge på interiøret + orker ikke at det klør så når jeg kjører i t-skjorte.. Så tenkte på slike i skai(eller hva det er) fra TMI, men hvordan er kvaliteten? Vil at det skal se OEM ut og ikke se ut som slike pløsete biltema trekk.. Og hvilken type er riktig? Finnes jo flere typer, men hva passer på min 62 mod? Skal ike ha slike varetrekk..

4. Passer dette eksosanlegget på 1200 motoren: Effektanlegg GT Style.Et nytt effektanlegg fra EMPI. Anlegget gir god bakkeklaring for deg som har lav bil, "grom" lyd og sist men ikke minst , stikker enderøra ut i de orginale utsparringene i bakplata








Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Ruggenseptember 26, 2012, 07:30:00 am
Denne blien trenger ikke å se snø og salt, så planen din er helt perfekt ;D

Skal se om jeg kan hjelpe til med noen svar her, men sier ikke at dette er fasiten da ;)

1. Bytt alt om du må, det koster lite på en bil som denne. 1 krets holder i massevis(om du skal være Low n`Slow ;D) .... skal være litt risiko å kjøre boble :D
2. Er ikke store jobben å få 12v i bilen din, men om du går over 6v anlegget nøye så funker dette helt fint. Du får omformer slik at du kan bruke 12v musikk m.m
3. Bilen din ser jo hel å fin ut inni da, så jeg hadde ikke byttet. Men du får sikkert kjøpt like trekk(tenker farve her) hos TMI som også har en fin passform. Prøv å ikke ta vekk det som er orginalt da det gir bilen sin historie. Men trekker du over setene så sparer du også det orginalet.
4. Denne har jeg ikke prøvd så her må du vente til andre svarer.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Squarebackseptember 26, 2012, 08:54:40 am
2. Mange mobiler + GPS ala TOMTOM trenger bare 5Volt. Her trenger du mao ikke trafo. Ingen grunn til å bygge om til 12volt på sommerbil om du ikke må ha musikkanlegg eller trenger mer (ekstra)lys.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Oval57september 26, 2012, 10:38:42 am
Herre!

Jeg tror noen må fortelle deg og andre her inne hvor fin denne bilen er ;) (Og andre biler i andre prosjekttråder for tiden).

TMI? Hvem er det? Denne bilen må du ikke gjøre uinteressant, det er min mening.

Legg på ett pledd når du kjører, og ta det av når du skal vise frem bilen.

VW leverte også biler med 12 Volt etterhvert. De ligger det mange av på Finn ;)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Kjell Roarseptember 26, 2012, 13:46:55 pm
Fin bil!

Behold den mest mulig original, det gir deg minst problemer, og bra den dagen du skal selge. Det er en virkelig tidsmaskin.

Ang. ventiler, så tåler alle ventilene blyfri. Spørsmålet er ventilsetene, men problemet er  visstnok når du har støpejernstopper. Bobla har alutopper med innsatte stålseter originalt, i praksis har jeg ikke hørt om problemer med å kjøre på blyfri bensin i bobla. Min har gått de siste15-18 åra på blyfri bensin, med original motor.
Skal du kjøpe TMI eller annet, tror jeg det går an å trekke de over originaltrekket. Evt skaffer du deg et nytt sett seter/innredning, og lagrer det originale.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Mortenseptember 26, 2012, 14:12:38 pm
Absolutt enig med de to siste innleggene !!  DETTE ER EN FIN BIL. La det fortsette å være en fin bil.

Hvis du ikke klarer deg med å bare ha bruksbilen senket, så kjøp heller en bil som har hatt et liv etter at de seriøse eierene parkerte den, en som er omlakkert eller tidligere ombygd.

Bruk denne til å oppleve virkelig VW-kjøreglede  !!  Det får du ikke etter senking.

Om det er riktig at den bare har gått litt over 30 000 så er det ikke mange slitte dele på denne. Du trenger trolig nesten ikke skifte noe som helst, ei heller bremsedeler (kanskje kun begrenset til noen rustne rør eller sprukne slanger, men trolig finner du ikke det heller på bilen). Hjulsylindrene er sikkert uten gravrust og trenger kanskje i værste fall kun nye gummideler, og det har Clutch og Brems (gamle Christoffersen og Bekken).

Du får ikke kjøpt nye erstatningsdeler i dag som holder samme kvalitet som de originale, det er hvertfall helt sikkert, og når de originale ikke er slitt så burde jo saken være enkel.

1962-modeller som kun har gått 30 000 finner du ikke hver dag - det er det verdt å respektere :-)

Morten


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Eikstadseptember 26, 2012, 14:12:51 pm
Flott bil :)
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett ;D

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: -Marius-september 26, 2012, 15:20:45 pm
Hvem er dere som har rettigheter til hva folk skal gjøre med bilene sine?
Vil dere bevare disse får dere kjøpe dem selv. Så enkelt:)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Mortenseptember 26, 2012, 15:52:08 pm
Det er dessverre ikke så enkelt.

Endel av bilene våre er å anse som kulturminner. Det gjelder gode originalbiler og eventuelt spesielle historiske ombygginger (originale hot rods o.l.).

Bilene våre lever ofte mye lenger enn hver og en av "eierene". Det er faktisk derfor vi i det hele tatt kan kjøre gammelbil. Vi forvalter kulturminnene så lenge de er i vår forvaring. Man kan forvalte en slik minne/samfunnsverdi, som hver og en av oss "eier" i en kort periode av gjenstandens levetid, på en godt eller dårlig måte. Det er i alles interesse at disse veridene forvaltes godt, da de vil bli overtatt av kommende generasjoner og nye "eiere" og vil være viktig dokumentasjon for fremtiden.

Hvis alle knuste sine biler og brente sine hus i stede for å selge det videre når de skulle bytte bil eller flytte ville det blitt tynt igjen av historisk dokumentasjon og kulturminner for oss og kommende generasjoner.

DETTE DREIER SEG OM GOD ELLER DÅRLIG FORVALTNING AV SAMFUNNSVERDIER OG IKKE RÅDERETT OVER EGEN EIENDOM!

Men selvfølgelig har alle muligheter til å forvalte dette på en dårlig måte. Det er dessverre ikke straffbart ennå.

Det finnes nok av bilkandidater som ikke innehar denne bilens samfunns- og kulturverdi som kan senkes og choppes eller hva som helst, uten noe stort tap.

Nå er ikke en 62-modell er av det mest skjeldne, men en bil som har gått så lite som denne synes å ha er skjelden. Og det er en meget fin bil.

Det vi sier er "BRUK HUE", når man har vært så heldig å få tak i en så fin bil som dette. Da vil man få mye glede av bilen, kanskje i tillegg, på andre måter enn opprinnelig tenkt; da kan man jo snakke med folk med originalbiler også !!  :)



Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Mortenseptember 26, 2012, 15:59:32 pm
Flott bil :)
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett ;D

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Det er ikke senking eller ikke senking mitt synspunkt går på, senk gjerne en bil som ikke har historisk verdi av denne typen. Det er snakk om å bruke hodet.

Historisk kjørekomfort er også en av de forholdene som skal tas vare på ved disse bilene.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 26, 2012, 20:40:45 pm
Denne blien trenger ikke å se snø og salt, så planen din er helt perfekt ;D

Skal se om jeg kan hjelpe til med noen svar her, men sier ikke at dette er fasiten da ;)

1. Bytt alt om du må, det koster lite på en bil som denne. 1 krets holder i massevis(om du skal være Low n`Slow ;D) .... skal være litt risiko å kjøre boble :D
2. Er ikke store jobben å få 12v i bilen din, men om du går over 6v anlegget nøye så funker dette helt fint. Du får omformer slik at du kan bruke 12v musikk m.m
3. Bilen din ser jo hel å fin ut inni da, så jeg hadde ikke byttet. Men du får sikkert kjøpt like trekk(tenker farve her) hos TMI som også har en fin passform. Prøv å ikke ta vekk det som er orginalt da det gir bilen sin historie. Men trekker du over setene så sparer du også det orginalet.
4. Denne har jeg ikke prøvd så her må du vente til andre svarer.

Takker for svar, ja beholder nok like gjerne 1-krets hvis ingen kommer med en god grunn til å bygge om.. Er jo ingen racer dette uansett :)

Funnet en omformer som tar 10A, det holder?

Grunnen til at jeg vil ha annen farge på trekkene er pga jeg vil ha fargene(detaljene) gjennomført både innvendig og utvendig..

2. Mange mobiler + GPS ala TOMTOM trenger bare 5Volt. Her trenger du mao ikke trafo. Ingen grunn til å bygge om til 12volt på sommerbil om du ikke må ha musikkanlegg eller trenger mer (ekstra)lys.

Eneste er å ha lyd, men hvis det holder fint med en omformer på 10A så beholder jeg mer enn gjerne 6V! :)

Herre!

Jeg tror noen må fortelle deg og andre her inne hvor fin denne bilen er ;) (Og andre biler i andre prosjekttråder for tiden).

TMI? Hvem er det? Denne bilen må du ikke gjøre uinteressant, det er min mening.

Legg på ett pledd når du kjører, og ta det av når du skal vise frem bilen.

VW leverte også biler med 12 Volt etterhvert. De ligger det mange av på Finn ;)

Fin bil!

Behold den mest mulig original, det gir deg minst problemer, og bra den dagen du skal selge. Det er en virkelig tidsmaskin.

Ang. ventiler, så tåler alle ventilene blyfri. Spørsmålet er ventilsetene, men problemet er  visstnok når du har støpejernstopper. Bobla har alutopper med innsatte stålseter originalt, i praksis har jeg ikke hørt om problemer med å kjøre på blyfri bensin i bobla. Min har gått de siste15-18 åra på blyfri bensin, med original motor.
Skal du kjøpe TMI eller annet, tror jeg det går an å trekke de over originaltrekket. Evt skaffer du deg et nytt sett seter/innredning, og lagrer det originale.


Absolutt enig med de to siste innleggene !!  DETTE ER EN FIN BIL. La det fortsette å være en fin bil.

Hvis du ikke klarer deg med å bare ha bruksbilen senket, så kjøp heller en bil som har hatt et liv etter at de seriøse eierene parkerte den, en som er omlakkert eller tidligere ombygd.

Bruk denne til å oppleve virkelig VW-kjøreglede  !!  Det får du ikke etter senking.

Om det er riktig at den bare har gått litt over 30 000 så er det ikke mange slitte dele på denne. Du trenger trolig nesten ikke skifte noe som helst, ei heller bremsedeler (kanskje kun begrenset til noen rustne rør eller sprukne slanger, men trolig finner du ikke det heller på bilen). Hjulsylindrene er sikkert uten gravrust og trenger kanskje i værste fall kun nye gummideler, og det har Clutch og Brems (gamle Christoffersen og Bekken).

Du får ikke kjøpt nye erstatningsdeler i dag som holder samme kvalitet som de originale, det er hvertfall helt sikkert, og når de originale ikke er slitt så burde jo saken være enkel.

1962-modeller som kun har gått 30 000 finner du ikke hver dag - det er det verdt å respektere :-)

Morten

Flott bil :)
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett ;D

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Hvem er dere som har rettigheter til hva folk skal gjøre med bilene sine?
Vil dere bevare disse får dere kjøpe dem selv. Så enkelt:)

Det er dessverre ikke så enkelt.

Endel av bilene våre er å anse som kulturminner. Det gjelder gode originalbiler og eventuelt spesielle historiske ombygginger (originale hot rods o.l.).

Bilene våre lever ofte mye lenger enn hver og en av "eierene". Det er faktisk derfor vi i det hele tatt kan kjøre gammelbil. Vi forvalter kulturminnene så lenge de er i vår forvaring. Man kan forvalte en slik minne/samfunnsverdi, som hver og en av oss "eier" i en kort periode av gjenstandens levetid, på en godt eller dårlig måte. Det er i alles interesse at disse veridene forvaltes godt, da de vil bli overtatt av kommende generasjoner og nye "eiere" og vil være viktig dokumentasjon for fremtiden.

Hvis alle knuste sine biler og brente sine hus i stede for å selge det videre når de skulle bytte bil eller flytte ville det blitt tynt igjen av historisk dokumentasjon og kulturminner for oss og kommende generasjoner.

DETTE DREIER SEG OM GOD ELLER DÅRLIG FORVALTNING AV SAMFUNNSVERDIER OG IKKE RÅDERETT OVER EGEN EIENDOM!

Men selvfølgelig har alle muligheter til å forvalte dette på en dårlig måte. Det er dessverre ikke straffbart ennå.

Det finnes nok av bilkandidater som ikke innehar denne bilens samfunns- og kulturverdi som kan senkes og choppes eller hva som helst, uten noe stort tap.

Nå er ikke en 62-modell er av det mest skjeldne, men en bil som har gått så lite som denne synes å ha er skjelden. Og det er en meget fin bil.

Det vi sier er "BRUK HUE", når man har vært så heldig å få tak i en så fin bil som dette. Da vil man få mye glede av bilen, kanskje i tillegg, på andre måter enn opprinnelig tenkt; da kan man jo snakke med folk med originalbiler også !!  :)



Flott bil :)
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett ;D

Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.

Det er ikke senking eller ikke senking mitt synspunkt går på, senk gjerne en bil som ikke har historisk verdi av denne typen. Det er snakk om å bruke hodet.

Historisk kjørekomfort er også en av de forholdene som skal tas vare på ved disse bilene.


ojsann! Her tok det av! :)

tar alt i ett jeg :)

Først får jeg takke for komplimentene :)

men bilen skal ikke ødelegges ved ting som ikke kan bygges tilbake til org..

Om jeg bytter eksos, setetrekk, forstilling, spindler, osv så skal det kun en helg i garasjen så er den akkurat lik igjen som dagens utseende..

Denne bilen skal stå på bukker hver vinter, pusses og poleres OFTE.. Jeg er meget nøye med bilene mine og steller pent med dem, så dere skal ikke være redde for at jeg kommer til å behandle den dårlig selv om den blir lav :)







Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Mortenseptember 26, 2012, 22:46:50 pm
Ja, det er lett å bli revet med når det er noe en brenner for  :)

Det er vel å bra at alt kan settes tilbake, men realiteten er vel at det kun skjer i yderst få tilfeller. Tid og penger strekker ikke til, delene blir solgt, bilen blir solgt osv. Så det er nok dessverre mer teori enn praksis.

Og ikke poler for ofte, du sliter gjennom lakken til slutt  :)

Kikket litt nøyere på bildene - bilen er jo helt utrolig bra !!


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 26, 2012, 22:52:03 pm
Sant nok, men denne som er så hel må jeg pent legge delene på loftet i garasjen :) Så i tilfelle jeg skulle finne på å selge den så kan den nye eieren gjøre som han vil :) MEN får håpe det ikke skjer med det første :)

Ordla meg feil der ja :)

Vokses ofte ;) Men vaskeriper etc blir nok tatt med maskinen :)

Ja bilen er veldig hel og pen, han har vært ute med lakkboks enkelte steder, men det skal våtslipes så jeg får vekk sig/matte områder etc..

Men kan ikke forvente at bilen er nylakka etter 50år heller :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 27, 2012, 21:29:54 pm
Haters gonna hate  :D

Da har jeg bestilt meg:

- 4" innkorta forstilling
- Nybygde dropspindler med alt nytt
- Nye styrestag med endeledd osv



bilde for å vise hvordan han lager de... Alt er nytt..
(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/Boble/Picture018.jpg)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Mortenseptember 28, 2012, 08:09:55 am
Uff'a'meg !! Du kaster bort penger unødvendig.

Et siste forsøk på å få deg til å bruke hue; Nå er bilen en tilnærmet "uskrudd" lavkilometerbil, kanskje den 62-modellen i norden som har gått kortest. Bilen er trolig i så god stand nå at den kan forbli omtrent like "uskrudd" i 50 år og mer fremover, med sine originale skruer på riktig plass. Selv om du nå bytter forstilling, for så å sette den originale tilbake igjen etter noen år, så blir det ikke lenger det samme. Du kommer til å surre med originalskruene, skade lakk og grunning på stedene der forstilling o.l. er festet, og ikke minst kommer bunnplata til åvære skadet da bilen egentlig er for lav til å kunne brukes, og du har vært nedi både stein, innkjøringsramper til bensinstasjoner og annet.

Det er faktisk ikke bare noen sære gamlingers meninger om hva man skal gjøre med bilene sine dette er snakk om.  Det går på om bilen fortsatt faller inn under offentlighetens begreper om historiske kjøretøy, kulturminner, gjenstander som er verdt å bevare osv. Dette er det mange i samfundet som helhet som er meget opptatt av, ikke bare innen gamle biler som hobby.

Dette blir det samme som å grave opp et vikingesverd i god stand i hagen din, for så å skjære av det gamle håndtaket for å sette på et plasthåndtak fordi du synes det er fint der og da. Tenk deg om alle husene på Maihaugen eller folkemuseet på bygdøy hadde hatt vippevinduer fra 70-tallet !!  Kjempespennende å gå å se på, ikke sant.

Jeg har sagt det før og sier det igjen; du forvalter en verdi for andre som kommer etter deg når du har kjøpt en bil som dette, vær ditt ansvar bevist, og gled deg heller over hvilke muligheter  som ligger i bilen slik den er.

Om det ikke er en slik bil du vil ha, så er det et bedre valg å selge den til en som vil ta vare på den, å heller kjøpe en bil som det ikke er så kontrioversielt å bygge om.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: -Marius-september 28, 2012, 09:26:09 am
Og prøv og fremskaff buksene til han som har kjørt de få mila også. Ikke sitt i  denne med nye bukser. Det kan skade fibrene i sete!

Jeg tror ærligtalt ikke det er mange som deg Morten. At du ønsker at slike biler skal tas vare på er veldig bra, men da bør Dere kjøpe disse bilene selv.
Reis på besøk, tilby det Dere mener bilen har av værdi. da ungår vi slike farlige situasjoner.

Husa på maihaugen er tross alt kjøpt og betalt av de som VIL ta vare på de:)

Mvh Marius


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Mortenseptember 28, 2012, 09:48:25 am
Og prøv og fremskaff buksene til han som har kjørt de få mila også. Ikke sitt i  denne med nye bukser. Det kan skade fibrene i sete!

Jeg tror ærligtalt ikke det er mange som deg Morten. At du ønsker at slike biler skal tas vare på er veldig bra, men da bør Dere kjøpe disse bilene selv.
Reis på besøk, tilby det Dere mener bilen har av værdi. da ungår vi slike farlige situasjoner.

Husa på maihaugen er tross alt kjøpt og betalt av de som VIL ta vare på de:)

Mvh Marius

Den først var litt useriøs i denne sammenheng  :)

Og det er faktisk ganske mange som meg, men de fleste gidder ikke kaste bort tiden her på forumet da det er for mange usaklige diskusjoner. Normalt bruker ikke jeg mye tid her heller.

Og med 60 biler i stallen har jeg kjøpt en god del nettopp for at de skal "reddes"  :).

Dessverre er det noen begrensninger som heter tid, penger og plass, som gjør at man er nødt til å prøve å fordele ansvaret.

Og det gjør ikke noe om flere innen gammelbilmiljøet blir litt mer beviste på hva de driver med  :)

Selvfølgelig var husa på Maihaugen kjøpt - og det av en som ville ta vare på dem før noen andre i samfunnet skjønte hva han i det hele tatt snakket om !!


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Eikstadseptember 28, 2012, 11:38:36 am
Hmmm. Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres (særdeles) vanskelig?

Teoretisk kan man heller ikke skru av hjulene eller bytte bremsedeler. For ved å skru av hjulet kan det bli sår i de ORGINALE hjulboltene, sår/skader i den ORGINALE lakken på felgene, det kan bli riper i trommlene hvis man ikke er forsiktig når man løfter av hjulet, du kan være uheldig å ikke få av sentermutteren helt uten videre og du må kansje frem med hammeren...... dette er ikke bra.
Slike "orginale" holdninger må man gjerne ha, men de gjør seg best hjemme hos disse "orginalene".


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Martinseptember 28, 2012, 13:01:30 pm
la gutten gå sin egen vei siden det er hans bil. tommel opp til heltene fra telemark, en annen har på forumet, kjøper en 1eiers bil fra 59, bestiller luft belger, hmmm.... uff hva skal man si om slike folk som ikke holder de orginale.


DO IT YOUR WAY


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 29, 2012, 16:34:47 pm
Alt er til salgs.. Bare pengene det kommer ann på  ;)

Men må si det er deilig å ha en bil som er hel og pen og som starter på første turn.. Så skulle jeg solgt, så bør prisen være god...

Så tenker den blir hos meg ;)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Lundbyseptember 29, 2012, 19:16:42 pm
Jeg synes bilen din ser konge bra ut og er enig både med Morten og Marius,men det er din bil.Når det gjelder eksos er orginalt det beste men ønsker du noe anna se på "Abarth"annlegget som selges.
For og gå litt videre på diskusjonen før i tråden:tidlige orginal biler med stor bakrute er snart vanskelige og få tak i og pris deretter!!!


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 30, 2012, 16:23:32 pm
Takk for det :)

Vil ha eksosen ut av de org. utsparingene.. Derfor jeg tenkte den typen.. Abarth er vel 4 blås og henger under?




Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: bajasseptember 30, 2012, 16:32:48 pm
Fins det ikke en egen tråd til sånn dum diskusjon? Orginalt er veldig fint, men liker det mer ombygd.
 La AndersM bygge bilen HAN vil bruke!!
Bilen vil ikke synke i verdi med det du gjør!  I rod miljøet stiger prisen til over det dobbelte enn orginal stand ;)

Keep up with the goood work mæææn :D :D   gleder meg å følge denne tråden.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: gearnseptember 30, 2012, 21:01:49 pm
Enig! Kjør på..
Gleder meg til resultatet  :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: T-1september 30, 2012, 21:13:56 pm
Håper du maler den rosa og får plysj innvendig også  ;D Få den ned der den hører hjemme ;) Gleder meg til og se resultatet jeg også  :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMseptember 30, 2012, 21:39:57 pm
Takker :) Gleder meg til å få den i riktig høyde :)

hehe :) Plysj og rosa tror jeg nok at jeg skal klare å stå over ;) Men håper at jeg får den i en fin høyde :)

Men tenkte å kjøre 7" bak, er det 195/50 som er fin kombo?

Forran, 165/55 på org. felgene?

Hvor mye senker 3 knepp bak? Klaring under evt?

Ser noen på the samba skriver at de har drop plates.. Hva er hensikten med de?

Må man notche de bakre bærearmene når ma skal senke den bak?


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Kjell Roarseptember 30, 2012, 22:38:51 pm
3 knepp bak er over kanten, i praksis.

Men gud er selvfølgelig hard mot de harde...  ;)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Kjetilseptember 30, 2012, 22:53:37 pm
Jeg kjenner et par her inne, med tre knepp bak.. De er blant folka med færrest kilometer på veien i løpet av sesongen, fordi de ikke gidder..  ::)  Det spørs om du vil ha kjøreglede, eller den kuleste kjærra på gårdsplassen.  :P


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Kjell Roaroktober 01, 2012, 08:26:42 am
T.o.m. vår venn, hardsenker Thoresen, synes 3 hakk var for mye (beklager å avsløre det, Pål.... ;) )


PS: husk å bytte gummiene rundt fjærplateinnfestinga/torsjonsstavene, de er nok morkne. Bilen blir vesentlig mer stabil å kjøre når de er friske.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: bajasoktober 01, 2012, 16:47:17 pm
Jeg har også alltid hatt 3 knepp, jeg skal alltid ha det lavt :P men d sliter på lager når du kjører 7" bred felg, blir ikke så ille om man kjører orginal bredde.  :) det jeg har erfart i allefall


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: 1302superoktober 01, 2012, 18:45:16 pm
useriøst å gjøre tråden til en diskusjonstråd om bilen bør holdes orginal eller ikke. alle burde da ha mulighet til å gjøre hva man vil med bilen sin :) utrolig fin bil du har :) gleder meg til å se den på bakken :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMoktober 01, 2012, 19:54:42 pm
klaring under er det med 3 knepp da? tenkte å legge meg rundt 4cm under, da jeg tror det holder mtp at det er en buksbil..

Noen med erfaring med slike drop plater bak?



Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: rofferenoktober 01, 2012, 20:14:06 pm
bare få senka det.om det subber litt så må man  bare kjøre på skrå over fartsdumpene.min forblir lav.leeene.vw e tøfft senka.stå på ;D


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Eikstadoktober 01, 2012, 22:16:03 pm
Bare en ide.....

EZ RIDER UNIBALL REAR TORSION CONVERSION ADAPTORS og REAR COIL-OVER UNITS   http://www.red9design.com/type1.htm

Da slipper du problemet med helt feil spissing på bakhjulene også. Bør nok kombineres med stag mellom dempertårnene. Driver å lurer på noe slikt til min bil :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: bajasoktober 01, 2012, 22:35:44 pm
klaring under er det med 3 knepp da? tenkte å legge meg rundt 4cm under, da jeg tror det holder mtp at det er en buksbil..



Hadde puma foran stilt helt i bunn og droppa spindler. Og 3 knepp bak.
 Jeg skulle over en brannslange i veien pga brannvesenet skulle spyle gatene klar for 17 mai :)
Jeg kom ikke over den  ::) så brannvesenet måtte hjelpe å løfte meg over den :P hehe satt fast...


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: justandyoktober 01, 2012, 22:48:57 pm
fin bil og den blir helt sikkert finere i løpet av vinteren  ;)

skal den bare bli lav eller blir det resto preg over den?


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMoktober 01, 2012, 23:06:22 pm
Takker :)

Blir nok litt resto preg hvis lommeboka tillater det.. (husrenovering så bil er ikke første pri)

Men denne skal stå i garasjen, så da kan jeg ta ting underveis som lommeboka sier ja :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMoktober 31, 2012, 20:28:09 pm
Var en å kikket på bilen nå i kveld(som ville kjøpe den og beholde den org)
Men denne var ikke helt org. etter bla. snakk med en som var oppkjøper på denne mellom første familie og han jeg kjøpte den av.
Bilen ble importert fra Tyskland tidlig på 60 tallet med US specs.. Den ble da bygd om til euro specs, rattlås og fangere.
Bilen ble da lakkert på nytt da de org. hullene til fangeren forran ble sveiset igjen..

Men bilen var like rustfri for 20 år siden som den er nå.

Er også byttet deler av gulvteppene + trekket rundt bakvinduet(var visst ikke loddent trekk der i 62)
Han hadde også et bilde av bilen fra da den kom til Norge med US. fangere og Tyske skilt :) Så kan hende jeg kan få en kopi av det bilde :) Så det er morro :)

Så da var den ikke org. slik den rullet ut fra fabrikk..

Så da er det "fritt" frem :D


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Eikstadoktober 31, 2012, 22:41:40 pm
Bank den i bakken!


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMnovember 01, 2012, 22:25:24 pm
Japp :)

Bare få garasjen ferdig før jeg kan begynne på det(begynte å bygge i for 2 uker siden) så litt igjen før jeg kan skru der..


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMdesember 29, 2012, 13:34:17 pm
Solgt!   :'(

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/20121229_125152.jpg)



Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: -Marius-desember 29, 2012, 17:09:32 pm
Ja vell. Hva skjedde her? Håper det var Morten som kjøpte den da:)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMdesember 29, 2012, 18:24:09 pm
Nei var ikke han, var en annen her inne :) Er nok i gode hender :)

Jeg skal ha meg en som er pre 60 tenkte jeg.. Sikkert dumt mtp hvor god stand denne var.. men men


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: -Marius-desember 29, 2012, 19:59:02 pm
Så du ga tapt altså mot de store:)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Dewildesember 29, 2012, 21:40:13 pm
Får handle noe eldre og mer urørt og senke enda hardere ;D


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Eikstaddesember 31, 2012, 12:24:53 pm
Solgt!   :'(

(http://i112.photobucket.com/albums/n167/a_moen84/20121229_125152.jpg)




Dummeste du noen gang har gjort.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMjanuar 01, 2013, 14:08:35 pm
hehe ja var nok det :) Men nå får jeg gjort klar garasjen til jeg finner en ny ila vinteren i hvertfall :)

Har liggende klart i garasjen nå klar for montering:
10cm isolasjon i veggene
15cm isolasjon i taket
Ferdigmalte MDF-panel på veggene. Skygge skrå Egghvit
15stk doble stikk,
3stk 3-fas uttak(1 av de på "hemsen" til Kompressor)
30liter epoxy 2-komp. i lys grå
Takess i taket
13 stk av disse: http://www.elektroimportoren.no/lysarmatur-c10-s300-t8-2x36w-m-lysroer/3337044/Product.html?Event=pathlist
+ 12stk SG spotter som blir styrt med bevegelses sensor(slår seg på sammen med garasjeportåpneren bl.a) + overstyres med dimmer

Så skal jeg inne på Ikea en tur å handle 3meter med benkeskap..
Varmt og kaldt vann ligger klart(rør i rør)

Også har jeg noen meter med Würth innredning :)

Så da blir det mere kos å skru :)




Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Tigernjanuar 01, 2013, 22:43:58 pm
Så du ga tapt altså mot de store:)

Det var jeg som var så heldig å få kloa i denne, har blitt kalt både douchbag og rompis av Thomas Tørjesen her inn i det siste, så jeg er nok ikke en av de store. Morsomt :).

Syns dette var en morsom tråd, så faktisk ikke denne før jeg kjøpte bilen, men var morsom å lese etterpå. Kan fortelle at jeg verken lider av asfaltskrekk eller orginalsyken, men tror jeg faktisk kommer til å bevare denne temmelig orginal. Ble faktisk lei stor motor og senka bil, dette pga for lite kunnskap. Kloke hoder har fortalt meg at originalt er lettere og holde i orden. Så derfor solgte jeg til fordel for denne.

Er veldig enig med dere som sier at man skal kunne gjør hva man vil med sin bil, men også enig med de som sier at en originalbil bør holdes slik. Nå får vi se hvordan dette blir, men denne skal nytes som den er til å begynne med. Takk til Anders for hyggelig handel.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: AndersMjanuar 02, 2013, 21:38:40 pm
Ja takk for handelen Tore. Du får nyte den :)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Jøran Larssennovember 15, 2013, 15:14:15 pm
Var en å kikket på bilen nå i kveld(som ville kjøpe den og beholde den org)
Men denne var ikke helt org. etter bla. snakk med en som var oppkjøper på denne mellom første familie og han jeg kjøpte den av.
Bilen ble importert fra Tyskland tidlig på 60 tallet med US specs.. Den ble da bygd om til euro specs, rattlås og fangere.
Bilen ble da lakkert på nytt da de org. hullene til fangeren forran ble sveiset igjen..

Men bilen var like rustfri for 20 år siden som den er nå.

Er også byttet deler av gulvteppene + trekket rundt bakvinduet(var visst ikke loddent trekk der i 62)
Han hadde også et bilde av bilen fra da den kom til Norge med US. fangere og Tyske skilt :) Så kan hende jeg kan få en kopi av det bilde :) Så det er morro :)

Så da var den ikke org. slik den rullet ut fra fabrikk..

Så da er det "fritt" frem :D

Nå har denne "omdiskuterte" bilen havnet hos meg. Hvis noen har info om tidligere eiere tilgjengelig, inklusive "oppkjøperen", så er jeg interessert i detaljer.

Bilen er som nevnt i tråden totalt rustfri, men den har fått noen kosmetiske oppgraderinger tidligere i livet som trolig ikke ville blitt gjort i dag.

Ellers har jeg resonert meg frem til at bilen har gått 133 000 kilometer, noe som henger på greip med tanke på alder og tilstand.

Her er den i godt selskap :-)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: pWolfnovember 15, 2013, 20:29:08 pm
Kult! Grattis Jøran!


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Tigernnovember 15, 2013, 20:33:22 pm
Kos deg med bilen, Jøran. Er ikke det minste i tvil at denne har havnet i rette hender.


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Dewilnovember 15, 2013, 20:34:26 pm
Vakkert! ;D


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Formula Veenovember 16, 2013, 07:29:32 am
Så den "face" i går, morsomt å oppdage tråden her nå. Gratulerer :-)


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Eikstadnovember 18, 2013, 23:40:01 pm
Sett saga i den og bygg autentisk 70 talls gasser av den;-) Flair skjermer, flaske lakk og taksenking hadde kledd denne.......


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: pWolfnovember 19, 2013, 06:58:08 am
Sett saga i den og bygg autentisk 70 talls gasser av den;-) Flair skjermer, flaske lakk og taksenking hadde kledd denne.......

  :D


Tittel: Sv: Low n' Slow - My Bug 62
Skrevet av: Jøran Larssennovember 20, 2013, 14:47:25 pm
Siden det ligger et sett med originale Lemmerz felger på hylla med kombinasjonen 4x15 og 5,5x15, så er det store muligheter for at disse havner på denne bilen.

Et sett senkespindler må også til for at dette skal se bra ut. Utover det skal bilen kun nytes som den er. Legger ved et referansebilde av en noe eldre modell  :)

[attachment=1]