mai 04, 2024, 08:49:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klonke/donke-lyder fra motor  (Lest 2592 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mai 28, 2008, 21:53:41 pm »

Skulle starte bilen og kjøre hjem når jeg hørte noen dyre lyder kommer fra motoren. Skrudde den av med en gang, og fikk den tauet hjem. Har lyttet litt til motoren nå, og lyden er der enda.

Lyden kommer ikke jevnt, altså den følger ikke turtallet, men kommer tilfeldig
Ingen råder er brukket, jeg sjekket at alle stemplene beveget seg opp og ned ved å bruke et skrujern ned i sylinderen
Alle støtstengene er hele, og ingen ventiler er brukketav (dvs. ingen av ventilfjærene hoppet ut når jeg tok av vippestellet)
Lyden kommer ikke fra dynamo/vifte, tok av viftereima og snurret dynamoen for hånd og hørte ingen lyd da
Tappet olja og fant ingen metallbiter eller lignende i den

Noen som vet hva problemet kan være?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 28, 2008, 23:30:41 pm »

Sjekk svinghjulet ditt - ikke kjør noe mer før det er utelukket  - så slipper du bytte motor..
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 29, 2008, 08:19:46 am »

Hva er det jeg skal sjekke på svinghjulet? At jeg ikke har for stor endeslark? Eller om svinghjulet på noe vis er skjevt?

Har selvsagt ikke kjørt en meter siden disse dyre lydene kom, har fulgt John Muirs råd så godt jeg kan Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 29, 2008, 08:28:45 am »

Om det kommer slike lyder er det sannsynligvis løst - dette har ikke noe med endeslakken å gjøre. Du kan forsøke å dytte inn/dra i reimhjul - men sikreste diagnose stilles ved å ta ut motor desverre ...
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 29, 2008, 10:30:57 am »

få noen til å trå på clutchen mens du holder på reimhjulet er det stor slakk så må motoren ut for nermere undersøkelse.Løse utløserlager kan og lage rare lyder+løse/slakke fjærer i trykkplata.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mai 29, 2008, 13:51:42 pm »

Takk for tipsene! Satser på at jeg får ut motoren i helga, så får vi se hva jeg finner ut. Det kan nok stemme at det er svinghjulet som er problemet, for jeg husker jeg møtte en del motstand noen steder når jeg snurret motoren for hånd.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: mai 29, 2008, 19:03:52 pm »

Har fått løst svinghjul under kjøring med type 1. i sin tid. Det blir bråstopp med en masse bråk. Er enig, dette minner sterkt. Det er ikke alle som har egnet verktøy med swinghjul lås, slik at de får dratt til med det vi kaller latmannsarm 1". Tips. Gjør det korekt når du trekker til. (Vi sto på arma, da holt det i hvert fall. Men hvis jeg ikke husker feil så er det 30 kg. må sjekkes).
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 03, 2008, 14:18:29 pm »

Har nå tatt ut motoren, men synes det ser ut som om svinghjulet sitter godt, og er ganske rett. Hva bør jeg sjekke før jeg evt. tar av svinghjulet (er usikker på om vi har rett verktøy til å få dratt til svinghjulsbolten ordentlig) ?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 03, 2008, 14:40:09 pm »

Hos meg var det klonke-dunke lyder ifbm. at forgasseren mistet et lite "akselelarasjonspumperør" ned gjennom innsuget. Jeg måtte ta av toppene og fant den vesle "kranen" på toppen av stempelet.

Sjekk forgasseren din om du mangler et slikt, det skal stå i toppen (min var en 34 pict 3 forgasser):
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.0


* topp2.jpg (46.78 KB, 279x258 - vist 144 ganger.)

*  (30.57 KB, 640x544 - vist 121 ganger.)
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juni 05, 2008, 17:15:46 pm »

And the winner is (trommevirvel)............................... erikaa



Satser på at det kun var dette som var problemet, og skrur i hop motoren igjen, så snart jeg har fått tak i delene som luringen som hadde oppe motoren sist glemte...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 05, 2008, 23:53:07 pm »

Husk å sette den godt fast!


* carb akselerasjonspumpe.jpg (28.94 KB, 800x600 - vist 127 ganger.)
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: juni 06, 2008, 06:32:47 am »

Dette er visst en gjenganger - nøyaktig det samme skjedde på min bil for noen år siden, og vet om andre det har skjedd med også. Burde nok gjøres til et generelt tips: Sjekk at aksellerasjonsdysa sitter ordentlig fast.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juli 20, 2008, 21:01:39 pm »

Da har min løsnet også....

Fikk mistanken da tennpluggapet på ene sylinderen var merkverdig lite, og ja: røret manglet.

Da må man vel av med toppen vil jeg tro for å kikke. Ingen ulyder, men det går vel ikke ann å være så heldig at den skal reise ut av motoren selv.

Har noen et liggende? Hvis noen har kjøpt 10 som på bildet over så finnes det kanskje noen til overs?

30 PICT-2 gasser.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 20, 2008, 21:20:32 pm »

Bildet var nok hentet fra ebay - var å få kjøpt der. Jeg plukket et fra en reserveforgasser jeg hadde liggende.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: juli 20, 2008, 21:23:02 pm »

OK.

Har noen av dere hatt nevnverdige skader på topp/stempel etc? Er jo messing og liten så knuses vel ganske fort antar jeg?
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #15 på: juli 23, 2008, 11:05:01 am »

hehe var heldigere je da en dere Glad
Hadde akkurat satt i sammen motoren min etter en liten overhalning da jeg skulle dra ned gassarmen og sjekke slarken i den da je kjent at den satt bom fast Sjokkert endte med en fisketur, mye banning, og 1stk superlimtube og 1 stk fastlimt4everakslrasjonspumperør Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!