mai 04, 2024, 19:19:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dunkelyd fra motor etter overhaling  (Lest 6002 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: juli 13, 2008, 11:10:16 am »

Hadde oppe motoren min for en liten stund siden, byttet stempelfjører, honte sylindrene og byttet veivlagre. Gjorde det uten å splitte blokka. Grunnen til dette var at det lille akselerasjonsrøret havnet nede i den ene sylinderen. Dette ble motoren ikke kjørt med, kun startet to ganger og dratt litt rundt på starteren. Veivlageret på denne sylinderen så ganske ripete ut, men kunne verken se eller kjenne riper på selve veiva. Veivlageret var også blitt "for lite" til råden, altså det hadde fått mindre diameter. Satte sammen motoren i håp om at veiva ikke var ødelagt.

Når jeg først startet den opp hørte jeg ingen ulyder, men etter en liten kjøretur hørte jeg en dunkelyd som nå er der med en gang jeg starter motoren. Jeg trenger derfor litt hjelp med å finne ut hva den kommer av. Det høres for meg ut som om den kommer fra fronten av motoren (altså i svinghjuls-enden), men dette er bare gjetning. Lyden kommer ikke fra viften/dynamoen, tok av viftereima og fikk god fart på dynamoen ved hjelp av et tau, men hørte ingen lyd. Lyden høres best ved lavt turtall (men dette kan jo også ha med å gjøre at da bråker resten av motoren minst). Den følger turtallet, men jeg hører den ikke når jeg drar motoren rundt på starteren (med coil-ledningen til jord). Motoren virker ikke som om den mister noe kraft pga. lyden, dvs den går ikke ujevnt eller noe slikt. Filmet motoren og prøve å få frem lyden, men dette ble gjort med en mobil så kvaliteten er heller dårlig:

Filmen

Det er den lyden som høres best når motoren har det laveste turtallet, ca midt i filmen og mot slutten.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 13, 2008, 11:40:43 am »

Kan det at jeg har gammel bensin i tanken føre til tenningsbank? Dvs. at bensinen har fått lavere oktantall fordi den har stått en stund?

Det er veldig lite bensin på tanken, så da skal det ikke mye fordamping til før dette vil påvirke noe...
« Siste redigering: juli 13, 2008, 11:47:45 am av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juli 13, 2008, 12:16:18 pm »

målte du opp veiva før du satte sammen?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juli 13, 2008, 13:29:16 pm »

Nope, har ingen slike måleverktøy (og splittet ikke blokka, så dette hadde vell vert vanskelig å gjennomføre?). Men lyden kommer jo ikke når jeg drar motoren rundt på starteren, så jeg innbiller meg at det mest sannsynligvis er tenningsbank. Alle rådene gikk lett rundt når jeg hadde montert disse og de nye rådelagrene på veiva.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: juli 13, 2008, 13:51:45 pm »

Jeg tror tenningsbank er ønsketenkning, dessverre.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juli 13, 2008, 14:11:20 pm »

Jeg tror tenningsbank er ønsketenkning, dessverre.
Hysj! Øyerulling Du må ikke avsløre meg selv!

Kan nok veldig gjerne stemme at dette er ønsketenkning ja, men lyden jeg har i min motor er faktisk veldig lik lyden i en film jeg så av en som hadde tenningsbank... Link

Begynner å bli litt oppgitt nå, at den lille delen skal kunne ødelegge en hel motor. Har en motor til i garasjen (F-blokk, altså singelport), men denne lekker olje i svinghjuls-enden, så clutchen begynner å glippe etter en stund. Men om dette er en bagatell å ordne, eller ender opp med å koste like mye som å få ordnet den førstnevnte motoren har jeg ikke peiling på. Er jeg heldig er det bare å bytte denne pakningen bak svinghjulet, men kjenner jeg flaksen min rett er nok ikke dette tilfellet...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juli 13, 2008, 14:46:21 pm »

det er vel sannsynlig at det kun er simringen bak svinghjulet som må byttes,men tror nok at bankingen din skyldes stor klaring i no lager eller liknende
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 13, 2008, 18:53:16 pm »

Har du hatt av svinghjulet - er dette dratt til med locktite og moment etterpå?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juli 13, 2008, 20:53:20 pm »

Har du hatt av svinghjulet - er dette dratt til med locktite og moment etterpå?
Har ikke hatt av svinghjulet nei.

Tenker jeg tømmer tanken en dag, kjøper en kanne 98 og justerer tenning og forgasser ordentlig, og krysser fingrene og håper på at bankinga forsvinner da. Jeg mener fortsatt lyden min minner veldig om den lyden som er på filmen jeg linket til, hadde veiva vert ødelagt hadde vell lyden vert dypere?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: juli 13, 2008, 21:03:05 pm »

Gjorde det uten å splitte blokka.

Tror det var her det skar seg... Flau
Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juli 13, 2008, 21:22:20 pm »

Hvorfor tror du det? Fikk dratt til alle rådemutrene ordentlig (med rett moment), og fikk alle lagrene på rett plass. Eller mener du fordi jeg ikke overhalte den så omfattende som jeg kanskje burde ha gjort?

Å splitte blokka så jeg ikke helt poenget med, fordi det eneste jeg kunne ha gjort som ikke hadde blitt så dyrt da var å bytte veivlagrene. Om disse er ødelagt regner jeg også med at veiva/blokka bør skiftes eller overhales av en med verktøy til dette, og slikt finnes ikke her i området. Meningen var bare at motoren skulle fungere til jeg begynte på Folkehøgskole etter sommeren, hvorpå jeg enten skal bygge motor fra bunn av eller oppgradere den som står i nå. Derfor ville jeg ikke legge ut så veldig mye penger på den.

Om det viser seg at det ikke er tenningsbank det er snakk om får jeg heller prøve å bytte simmerringen bak svinghjulet på den andre motoren og se om oljelekkasjen der forsvinner. For så å splitte blokka på den andre motoren og se om den er noe å bygge videre på eller det bare er å kaste.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #11 på: juli 13, 2008, 22:16:25 pm »

Hvorfor tror du det? Fikk dratt til alle rådemutrene ordentlig (med rett moment), og fikk alle lagrene på rett plass. Eller mener du fordi jeg ikke overhalte den så omfattende som jeg kanskje burde ha gjort?

Å splitte blokka så jeg ikke helt poenget med, fordi det eneste jeg kunne ha gjort som ikke hadde blitt så dyrt da var å bytte veivlagrene. Om disse er ødelagt regner jeg også med at veiva/blokka bør skiftes eller overhales av en med verktøy til dette, og slikt finnes ikke her i området. Meningen var bare at motoren skulle fungere til jeg begynte på Folkehøgskole etter sommeren, hvorpå jeg enten skal bygge motor fra bunn av eller oppgradere den som står i nå. Derfor ville jeg ikke legge ut så veldig mye penger på den.

Om det viser seg at det ikke er tenningsbank det er snakk om får jeg heller prøve å bytte simmerringen bak svinghjulet på den andre motoren og se om oljelekkasjen der forsvinner. For så å splitte blokka på den andre motoren og se om den er noe å bygge videre på eller det bare er å kaste.

det kan hvere dyrt å gjøre enn jobb billig også av og til
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juli 13, 2008, 22:42:02 pm »

sjekka du om slakke i rådene etter lagerbytte da ?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juli 13, 2008, 23:10:19 pm »

Mener du da når en måler med følerblad inn mellom råden og veiva? Gjorde ikke dette etter bytte, men alle var innenfor anbefalt før i alle fall. Tenkte ikke på å gjøre det etterpå...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: juli 13, 2008, 23:44:09 pm »

Har du husket å pensle ahra'n hver 10.000 kilometer?
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: juli 14, 2008, 07:58:36 am »

Hvorfor tror du det? Fikk dratt til alle rådemutrene ordentlig (med rett moment), og fikk alle lagrene på rett plass. Eller mener du fordi jeg ikke overhalte den så omfattende som jeg kanskje burde ha gjort?

Jeg har ikke så mye å komme med når det gjelder gjetting på hva det er som er galt. Men noe sier meg at det hadde vært lettere for deg å få dette bra om du hadde veiva foran deg på benken når du gjorde det.
Du finner sikkert feilen når du åpner.

Tenningsbank kommer ved hard belastning, ikke på tomgang.
Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: juli 14, 2008, 08:04:13 am »

En råde som har gått med dårlig lager blir som oftest urund. 
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #17 på: juli 14, 2008, 08:13:28 am »

Jeg blir bare mere og mere forvirret jo mere jeg leser, du skriver du byttet veivlager, men ikke splittet blokka, er det rådelager du mener?? Lyden du beskriver høres ut som rådebank,men det er kun gjetting fra min side.
« Siste redigering: juli 14, 2008, 08:15:03 am av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 14, 2008, 12:52:52 pm »

Gjetter også på rådebank  Flau
Når det gjelder lager finnes desverre ikke "den enkle veien"....
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: juli 14, 2008, 16:04:27 pm »

En råde som har gått med dårlig lager blir som oftest urund. 
Poenget er at den ikke gikk mer enn maks ett par minutter med dette akselerasjonsrøret i sylinderen, så jeg håpet på at det ikke fikk gjort noen alvorlig skade.

Jeg blir bare mere og mere forvirret jo mere jeg leser, du skriver du byttet veivlager, men ikke splittet blokka, er det rådelager du mener?? Lyden du beskriver høres ut som rådebank,men det er kun gjetting fra min side.
Sorry, ser det må ha gått litt fort i svingene her. Det er selvsagt rådelager jeg har byttet.

Gjetter også på rådebank  Flau
Når det gjelder lager finnes desverre ikke "den enkle veien"....
Hva mener du med at det ikke finnes "den enkle veien"?

Vil jeg kunne få bort denne lyden ved å kjøpe nye råder? Eller må hele veiva også behandles/kjøpes ny?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: juli 14, 2008, 16:19:00 pm »

1) At den akselerasjonsdysa skal ha klart å ødelegge lageret/råden må nesten være utenkelig. Den er vel av messing og bitteliten. Er ikke mye trykk den klarer å påføre råde/lager. Hvis noe skulle ha blitt skadet av den måtte det vel vært stempel, sylinder og topp

2) Lagret du tok ut var vel relativt dårlig stand? Husker ikke helt, men mener du viste et bilde. Denne slitasjen kommer nok av den generelle bruken til motoren og ikke enkeltepisoden her. Var vel en del riper og slitt ned mot bronsen?

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 14, 2008, 20:33:15 pm »

Det jeg mener er at nå man først skal bytte lager må alle deler sjekkes mot toleransegrenser og om nødvendig må veiva slipes og overdim lager benyttes.
Easy fix fungerer som regel ikke så lenge.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #22 på: juli 17, 2008, 11:21:03 am »

er je dom eller hører dårlig vist je sier det er en eksos lekkasje PLAFF je hører der med tanke på at den ble borte når du tok av strømmen fra coilen Hæ sjekk eksos anlegg og pakninger
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mai 20, 2009, 08:50:46 am »

Mulig litt seint, men kan dele en erfaring uansett. Har hatt AKKURAT samme problem selv. Var løst svinghjul som resultat av dårlig anleggsflate mellom svinghjul og veiv. På lave trurtall (under vanslig tomgang) fikk jeg en skikkelig resonansaktig banking, og akkurat idet motoren startet. Når den gikk på tomgang og jeg gav gass raskt smalt det også. Tightet svinghjulet, og problemet forsvant, men for min del kom det igjen da svinghjulet løsnet igjen etter kort tid pga. dårlige anleggsflater. Blei også merker i girkassehuset som rommer svinghjulet. Verdt å se etter.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #24 på: mai 20, 2009, 09:00:13 am »

Tenningsbank høres ut som knitring. Ikke dunkelyder.
Du har byttet rådelager? Sjekk her først.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 20, 2009, 09:32:26 am »

Jeg tror ikke dette kan være rådebank. Da tror jeg lyden ville blitt værre og værre med økt turtall siden rådeslarken mot veiva blir "kastet" frem og tilbake raskere og raskere ettersom turtallet øker.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #26 på: mai 20, 2009, 10:55:34 am »

Rådebank høres som regel best under belastning.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #27 på: mai 20, 2009, 15:16:55 pm »

mulig det kan være att et låseklips på en stempel pinne har
løsna og att den har glidd litt ut og ligger og banker!det skjedde med en motor jeg hadde en gang!
Loggført

Vw 1302
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: mai 20, 2009, 22:05:44 pm »

kanskje du kjøpte orginale lager og ikke overdim som det skulle være ?

masse tips men vært å sjekke Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #29 på: mai 20, 2009, 22:36:48 pm »

I min tid med mc, brukte vi Plastic Gauge for å sjekke glidelager-klaringene, er det normalt å bruke på VW-motorer også?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!