VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Transporter68 på februar 10, 2008, 17:39:41 pm



Tittel: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 10, 2008, 17:39:41 pm
Hei!
Har en VW Transporter 1968 model som jeg må bytte motor på og har derfor fått tak i en boblemotor som jeg skal sette inn. Så lurte jeg på om noen har noen tips og råd om hva som må gjøres før man setter den inn?


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: holmsenfebruar 10, 2008, 18:36:30 pm
Velkommen hit :)  Kult med enda en bay eier, når er den 1.gang registrert? 68 er jo det 1. året bay kom.T2a. Er det en overhalt 1600 du har fått tak i?, hvis ikke bør vel det gjøres før du setter den inn.
Får vi noen bilder av herligheten? :)


 


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: KFSfebruar 10, 2008, 19:41:25 pm
hvis det er er T1 motor du skal sette inn i en Bay  mangler du sikker skrue fester i motor blocka for å skru fast bakre motor oppheng !

finnes en adapter plate til å sette på

du må jo selfølgelig bytte eksos potte , clutchen kan være forskjellig, kommer an på årsmodellen på motoren, skille 8/70


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 10, 2008, 21:49:39 pm
Jo takk :) Motoren er overhalt så det er i orden. Har tatt av tverrstaget på den orginale motoren og for at det skal sitte så må man vel borre hull i boblemotoren da eller? Dette er en tidlig 70talls boblemotor så clutchen så annerledes ut, men må den byttes da eller? Har ikke så mye mekke erfaring men når man er folkevogn interessert må man jo lære! hehe
Bilen er første gang registrert i 1968 den;)

Har bare dette bildet for øyeblikket:


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: KFSfebruar 10, 2008, 22:18:18 pm
ikke alle T1 blockene som har riktig ''støping'' de har ikke plass til skrue hull :(

har du plass ti hull er det jo bare å borre opp !

clitchen skal da RING i midten av trykkplata ! hvis den ikke har det må du bytte

setter inn et bilde av en som IKKE har ring, det finnes også en trykplate type med spiralfjærer, den har tre armer som utløser lageret går mot,  begge typene er med / uten ring



Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 11, 2008, 10:41:10 am
Jepp det er sånn clutch det er på boblemotoren så da må clutchen byttes. Kan jeg ta clutchen fra den orginale motoren og sette på bolemotoren da? Håper det går an å borre hull... må se etter..


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 11, 2008, 10:43:13 am
Men hvorfor må egentlig eksospotta byttes?


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 11, 2008, 16:43:49 pm
Tar den i bakplaten?


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 11, 2008, 22:21:29 pm
Det tror jeg ikke den gjør men er litt usikker...


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 11, 2008, 22:22:15 pm
Et pent bilde :)


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: holmsenfebruar 11, 2008, 22:24:51 pm
Av en veldig pen bil,,, :)


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Gastonfebruar 12, 2008, 00:26:00 am
Aiaiai! Pen bil!


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 12, 2008, 07:33:23 am
Fin Bay :)

Er den restaurert? Vi ser gjerne flere bilder.
Lag deg en prosjekt tråd og del med oss!

Gleder meg til å se mer.

Angående motor er det letteste å kjøpe ei plate f.eks fra Unneberg.(KFS) da slipper du å borre feil..
Og hvis budsjettet ikke er for stramt så er det lurt å kjøpe ny klutsj når du først har ut motoren. Det finnes ganske mange forskjellige typer så det er lurt å måle og sammenligne de to du har.
Hva med kransen rundt svinghjulet, er den lik? Det er litt forskjellige tenner på forskjellige modeller.
Og så har du Diameteren på anleggsflaten til lamellen og trykkplata. Denne er enten 180mm eler 200mm. Høyst sannsynlig 200mm på begge to, men det er lurt å sjekke før du bestiller. Sjekk også at lamellen på boble motoren og bayen har samme type "splines" i midten. Er du usikker, skru løs den på boble motoren og prøv å skyv den inn på girkassa.
Du må vel flytte over litt kjøleblekk fra gamle motoren din også regner jeg med slik at det blir tett rundt motoren, men det visste du kanskje :)

Lykke til.


Tittel: Sv: Ombygging
Skrevet av: Transporter68februar 12, 2008, 22:46:35 pm
Takk for alle gode tips :) Den skal på veien igjen! 8)