Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5
|
61
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: oktober 22, 2008, 10:39:00 am
|
Kraftuttak med brytebolt ble nevnt, men her finnes det faktisk bedre saker. På redskaper med stor roterende masse finnes det kobblinger med frihjulsfunksjon. Tipper disse skal klare momentet fra en bilmotor også, atskillig verre belastninger i jordbrukets verden.
|
|
|
62
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: oppskrift på stabil motor på ca 100 hk og bra dreiemoment
|
på: oktober 09, 2008, 22:20:49 pm
|
Greit nok at dreiemoment og hk henger sammen feks ved 7023 o/min, men det har heller liten betydning på en motor med orig gasser da den aldri vil gå over 7000 o/min.. Kan nevne her et eksempel på en "HK-motor" og på den andre siden en "moment-motor" begge er rekkefirer på 1,8 liter. Eksempel 1 er Honda Integra Type R : Denne er en rekkefirer på 1,8 liter og har 191 hk/7900 o/min og maks dreiemoment på 173 nm v/7300 o/min.. Eksempel 2 er en Corrado G60 en bil jeg selv har fått bremset ; En rekkefirer på 1,8 liter 208 hk v/6550 o/min og et dreiemoment på 332 nm v/4100 o/min (kan nevne at den hadde 225 nm v/2000 o/min) Maks dreiemoment er her altså nesten det dobbelte, mens det er bare 17 hk mer.... Så at dreiemoment og hk har veldig stor sammenheng synes jeg er å ta hardt i ! Disse motorene har jo ca. samme effekt, men rimelig langt i fra samme moment. Enda større forskjell er det hvis du drar frem feks en TDI -motor i sammenligning som har kanskje bare 115 hk, mens den har 320 nm... Fakta i praksis viser vel her at det går ann å se seg blind på teori... Det er heller du som lar deg lure av bilselgeren, for mellom motor og drivhjul sitter gearkassen, og dreiemoment ut på drivhjul bestemmer akselerasjonen. Dermed er utvekslingen helt avgjørende for "følt effekt". 400 Nm ved 2000 omdreininger er akkurat like mye som 200 Nm ved 4000 omdreininger. Det eneste du praktisk kan bruke opplysninger om dreiemoment til etter min mening en forventning til dreiemomentskurvens form. Som tdi-eier er jeg helt på det rene med at jeg får en motor som føles behagelig å kjøre. Det er også kult at den drar godt på lave turtall, men den har fortsatt bare 90 Hk, og akselerer like fort som hvilken som helst annen passat med 90 Hk. Har mange ganger hatt lyst til å ta tak i Jan Erik Larsen og banke denne kunnskapen inn i ham, han har IKKE skjønt dette... Driver en del med maskiner også, og det finnes ikke en oppegående bonde i norge som har noen som helst interesse for hva maksimalt dreiemoment på traktoren hans er. Det kan han ikke bruke til noe, det er effekten som får arbeidet gjort. Med mindre vi som forbrukerne får opp øynene for dette vil vi fortsette å bli lurt av dette.
|
|
|
67
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ledninger til stereoanlegg.
|
på: september 22, 2008, 16:19:34 pm
|
Et kjapt overslag gir at forsterkeren din vil trekke ca 1000W, som tillsvarer ca 70A ved 14 volt. Om en regner 5A/mm2 kommer du langt med en 16mm2 kabel....
Legg kabel fra positiv pol, plaser egen sikring så nærme batteriet som mulig. Sikring er viktig!!! jordingskabelen skal ha samme dimensjonJording er viktig. Sørg for god jordforbindelse, eller legg kabel tilbake til batteriet.
|
|
|
68
|
Forum / Problemløseren / Sv: Er det links-gjenger på venstre bakhjul?
|
på: september 16, 2008, 11:56:55 am
|
Du kan som regel spraye så mye wd40/5-56 du vil, men effekten er minimal, men kan av og til være det som utgjør om du klarer å rikke eller ikke. Imidlertid er det stor sannsynlighet for at du ødelegger verktøy, ødelegger mutter, ødelegger gjenger. Vil du imidlertid være "proff" varmer du mutteren til den er god og rød, smelter litt stearin inn i gjengene, og smekker på det kraftigste verktøyet du har. Løsner det ikke da bør du se etter sveisepunkter...
|
|
|
69
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Jaktbrakke!
|
på: september 06, 2008, 23:26:25 pm
|
Riskoker er riskoker, men hikkaser må du drepe med slegge... Vet ikke hvordan det er andre steder i Norge, men Toyota skiheis ( ) i en passelig prisklasse finnes nesten ikke igjen i Bergenstraktene...alt er eksportert til store svarte Afrika av noen som tydeligvis tjener godt på det. Merkelig nok betaler de jo langt over vrakpant også for å sikre seg de gamle råtakassene.
|
|
|
70
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Motorer bygges
|
på: september 01, 2008, 22:50:55 pm
|
...og husk antall innlegg her inne har ikke nødvendigvis noe med kompetanse og erfaring å gjøre.
Er vel heller stikk motsatt...
|
|
|
75
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :)
|
på: august 06, 2008, 22:16:53 pm
|
Som sagt og spurt før :
"Har trådens tema ; "Intercooler som oljekjøler" gitt lærdom for den som leser den ?" ( sett bort ifra personlighetshetsen iscenesatt av enkelte )
Dvs ; for den som leser tråden for dens tekniske opprinnelighet , har tråden gitt en som vil se hvordan en gjør det som temaet beskriver nyttig info på hvordan en gjør det ?
Utfør som beskrevet bortsett fra lakkeringen. Lakk har en helt annen varmeledningsevne enn aluminium og har utvilsomt ødelagt mye av denne kjølerens kjøle-evne! Ellers så annbefales dolk å lese gjennom noen tråder på trim-4-eldre.com, og innse at EBB nok liker aller best å være uenig med hele verden, og sorry mann, det virker som du har glede av det:)
|
|
|
76
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fjær til håndbrekk, hoppet av??
|
på: august 05, 2008, 07:02:41 am
|
Har du klart å dra brekket over siste låsehakk så klarer du sikkert å få ting på plass med litt maktbruk. Dra brekket helt opp, snu låsemekanismen riktig vei samtidig som du trykker knappen inn så er alt på plass.... Jeg ar gjort dette såpass mange ganger at jeg bestandig holder knappen inne når jeg drar til brekket på gammel vw...
|
|
|
79
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 165/65-15
|
på: juli 10, 2008, 13:31:23 pm
|
Trenger tips om dekkshappe som kan ha 165/65-15. Trenger 2 stk dekk, bilen skal brukes som brudebil neste helg, og jeg trenger dekk før det...
|
|
|
80
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Custom interiør fra TMI er ankommet!!!
|
på: juli 08, 2008, 10:08:49 am
|
Skal til med samme operasjon på min bil. På mine seter var pappen bak seterygggene på forsetene ødelagt, hvordan var tilstanden på dine? Hva gjorde du i forhold til baksiden av seteryggen i baksetet. Her er det hos meg en integrert papp-plate i setetrekket...
|
|
|
81
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet
|
på: juni 28, 2008, 09:31:51 am
|
Morsom siskusjon, men vel mye dobbeltmoral inne i bildet. Her er noen påstander a) Det er bytet mange rammehoder fra >65 til 65< rundt omkring i det ganske land uten at autoriserte sveisere har vært i nærheten b) Det er sveist inn mange senkere rundt omkring i det ganske land uten at autoriserte sveisere har vært inne i bildet c) Mange kjører biler som er senket fremme og hevet bak: Ulovlig! d) Det er skiftet mange chassienummer uten godkjenning. Også omsatt i åpne kjente forum. e) Mange vwT1 kjører rundt med mye rust f) Mange vw T1 kjører med ulovlige dekksimensjoner, smal forran bred bak osv g) Mange vwT1 kjører rundt med 1915 motor og orginale bremser
Greit nok at gutten er 14 år, men han har faktisk klart å plukke ned bilen, kanskje sitter han med nok innsikt til at dette kan bli like tryggt som mye annet rart som ferdes rundt omkring på norske veier. Jeg synes ikke at gammle vw's er direkte overrepresentert i ulykkesstatistikken. Gammle vw's er entusiastbiler, og entusiastbiler kjøres deretter, sjåfører skaper ulykker, ikke biler! Skulle vi luke ut trafikkfarlige biler er jeg redd Bobla hadde blitt luket ut av trafikken rimelig greit, den har jo særegenheter som bumpsteer etc.
|
|
|
82
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerne bunnplata på rammehovudet
|
på: juni 25, 2008, 22:23:56 pm
|
Jeg fikk skikkelig deja vú her nå....heter broren din fjoslukt og hadde ei boble med dårlig rammehode? Han gjorde nemlig akkurat det du gjør...spør om råd, får det, nekter å følge de og spør videre i håp om å få det svaret han VIL ha, ikke det som er logisk, sikkert og riktig
Kan dette være fjoslukt's gammle?
|
|
|
85
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva mener DU?
|
på: juni 05, 2008, 12:27:52 pm
|
Herlig med litt provokasjon tra Tony, må ha vært en stund siden sist Ellers så må jeg understreke at mitt nick, og mitt regnummer er orginalt fra 56..
|
|
|
87
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 6volt til 12 omformer ønskes kjøpt. Brukt eller ny!
|
på: mai 29, 2008, 06:55:51 am
|
Jeg skal kjøre til hjembygda verdal på vømmølfestival. Og siden det er en lang tur må jeg fikse lyd i bilen. Men jeg har 6 volts boble. Tenkte å kjøpe en liten forsterker som skal drive et coax- fulltone element som jeg plasserer i original-høyttaler plassen ved speedometeret. Deretter skal jeg lage en jackplugg på undersiden av dashen for ipod. Og Voila... Usynlig stereo. Men trenger omformer! Noen som har å selge? Evt noen som vet om det finnes ny? Har unneberg kanskje?
Tenke du å kjør i opptog? Nesten så æ må fyr opp å ta turn sørover æ å...
|
|
|
89
|
Forum / Problemløseren / Sv: Gjengene til pluggene gikk til %!#€&%"?!!!...
|
på: mai 21, 2008, 22:17:45 pm
|
Men... Har igrunn ikke mekka så altfor mye på bobler. Og ser litt mørkt på å begynne med dette. Er det noen som vet om et sted i oslo- området der det er mulig å mekke? Evt noen her inne som har lyst:) til å gi litt teknisk assistanse?
Alternativ 1: Selg bilen Alternativ 2: Innse at boble=mekking...
|
|
|
|