mai 13, 2024, 23:53:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startproblemer med varm motor  (Lest 5789 ganger)
trondber
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« på: desember 05, 2009, 17:40:34 pm »

Hei
Jeg har en boble 1500, 1967-modell. Starter greit om morgenen, uansett hvor kaldt det er. Men etter en kjøretur, når motoren har rukket å bli varm, er det vanskelig å få start på bilen igjen. Hva kan være feil? Hva kan gjøres?
Mvh
Trond - Trondheim
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: desember 05, 2009, 18:14:06 pm »

hvordan er den vanskelig og få start på?
slår den i mot da du drar den på starteren,eller må du dra den lenge
på starten for du får start??
slår den i mot er det for høy tenning,tar det lang tid for den starter,
så kan det vare att choken ligger på.att bensinslangene dine blir for varme,att ventilene er for trang justert!
Flottør nivået feil osv,
dette er bare noen ting som kan være galt!
Loggført

Vw 1302
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: desember 05, 2009, 18:59:55 pm »

Prøv å kjøyr sånn att den vert varm og stopp, og start som du seier, og den vil ikkje starta. Prøv så å pumpa eingod del gonger på gasspedalen før du vrir om tenninga!

Ved varm motor trenger bilen meir bensin for å starta, så då må du pumpa eindel, evt halda gasspedalen i botn mens du startar.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: desember 05, 2009, 19:03:45 pm »

Prøv å kjøyr sånn att den vert varm og stopp, og start som du seier, og den vil ikkje starta. Prøv så å pumpa eingod del gonger på gasspedalen før du vrir om tenninga!

Ved varm motor trenger bilen meir bensin for å starta, så då må du pumpa eindel, evt halda gasspedalen i botn mens du startar.

Mine erfaringer sier det helt motsatte.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #4 på: desember 05, 2009, 20:27:23 pm »

Har samme "problemet" selv på min 67. Er vel slikt i mer eller mindre grad med bobler. Såfremt den ellers går bra er det to "tricks" en kan bruke:

Halvvarm (butikktur): Trykk pedalen sakte inn mens du drar på starteren.
Glovarm: Pedalen i bånn (ikke pump, hold den der) og dra på starteren. Slipper du pedalen går den halvautomatiske choken på, det vil du ikke når motoren allerede er varm.

Tror jeg leste det i en vw-bok en gang. Fungerer i allefall udmiddelbart hver gang for meg  Blunker

Edit: Selvfølgelig, det beste er jo å finne ut hva som er galt, og justere det...
« Siste redigering: desember 05, 2009, 20:31:08 pm av KimSan » Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: desember 06, 2009, 00:28:33 am »

Du skal ikke trenge å pumpe på gasspedalen for å få start på motoren, under noen omstendigheter. Ved driftsvarm motor - vri om nøkkelen og gi gradvis mer gass helt til den starter. Ved veldig varm motor kan det lønne seg å holde gassen i bunn fra begynnelsen av.

Choken går forøvrig ikke på ved varm motor - denne styres av et elektrisk element som varmes opp, og det kjøles ned mer eller mindre i takt med motoren.

Hvis problemet ditt er at motoren kan gå og gå og gå på starteren når motoren er varm og du f.eks har vært på butikken en liten tur - et kvarter eller så - bør du sjekke forvarminga til forgasseren. Er denne dårlig, vil du få startproblemer da. Alt av varmluftslanger opp til luftfilteret på forgasseren må være hele og på plass.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: desember 06, 2009, 19:41:16 pm »

Lenge siden du sjekka ventilene?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vwlilleblå
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 09, 2009, 20:48:03 pm »

Har hatt samme problemet med min 65 mod. og kjenner andre med samme problem. Jeg ble kvitt problemet ved å skifte tennplugger og stift i fordeler. Vær også veldig nøye med innstilling av tenning.... og åpningen på siften. Men etter en stund kom problemet tillbake. Det som viste seg var at det nesten ikke var åpning på stiften forde at knastaksling i fordeler var så ugjevn og slitt at den spiste opp den lille plastbiten som gjør at stiften åpner og lukker seg. Så når problemet oppsto, var det bak å justere åpning og ta en tenningsjustering. Så løsningen er nok ny fordeler i mitt tillfelle..
Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #8 på: desember 09, 2009, 23:52:33 pm »

Har hatt samme problemet med min 65 mod. og kjenner andre med samme problem. Jeg ble kvitt problemet ved å skifte tennplugger og stift i fordeler. Vær også veldig nøye med innstilling av tenning.... og åpningen på siften. Men etter en stund kom problemet tillbake. Det som viste seg var at det nesten ikke var åpning på stiften forde at knastaksling i fordeler var så ugjevn og slitt at den spiste opp den lille plastbiten som gjør at stiften åpner og lukker seg. Så når problemet oppsto, var det bak å justere åpning og ta en tenningsjustering. Så løsningen er nok ny fordeler i mitt tillfelle..
Akslingen som åpner stiften skal smøres med litt fett,da vil ikke den lille bakelitt knasten slites så fort ned. Blunker
Loggført

Tlf 92062314
vwlilleblå
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: desember 10, 2009, 15:01:36 pm »

Ja, det er riktig det, fett har den fått ved skifte av stift men akslingen er så dårlig og stripete at den tar bakelitten. Resultatet blir problemer med åpning og vanskelig start. Av en eller annen grunn virker det som om startproblemet er størst ved varm motor,, og så blir boblo sur....Forgasser flyter over. og dett var dett og en dytt i hekken så pleier den å starte. Bare ett lite tips fra en lykkelig bobleeier.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!