mai 14, 2024, 15:57:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinlekkasje - tips  (Lest 5714 ganger)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: juli 08, 2010, 12:15:30 pm »

Er det ikke det ene, så er det det andre.

Det stinker bensin i bilen (1300 68-modell Boble). Har sett over alt av påfyllingsslanger, bensinslanger foran ved tank, ved girkasse og i motorrom - tørt. Men det drypper bensin ut av dreneringshullet på tunnelen (sentralrøret) hvor bensinrøret ligger.

Jeg regner med at bensinrøret er gåent, men kan det mot formodning være noe annet jeg bør passe på å sjekke?

Hva er anbefalt metode for å legge nytt bensinrør? Blir vel altfor omfattende/kronglete å legge nytt inne i tunnelen?
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #1 på: juli 08, 2010, 12:59:58 pm »

http://www.vw-resource.com/smell.html
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: juli 08, 2010, 15:05:27 pm »

Takk for link.

Som sagt drypper det bensin fra dreneringshullet helt bakerst på tunnelen midt i bilen. Åpna inspeksjonsluka under baksetet, og nedi der var det både fuktig og lukta bensin.

Derfor: Er det andre mulige årsaker til bensinlekkasje her enn dårlig bensinrør?
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 08, 2010, 15:11:38 pm »

ett veldig enkelt tips, som sikkert ikke er no!
Men jeg kom til å tenke på slangeklemmene? hvis de er litt løse så kan det jo renne litt bensin langs røret og inn...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: juli 08, 2010, 16:05:59 pm »

Er det tett i begge ender og bensin i tunellen, so er det nok ikkje mangen andre plassar feilen kan ligga desverre Tvilende
Du må nok legga opp nytt bensinrøyr. enten vanskeleg ved å skifta da orginale, eller enkelt ved å legga bensinrøyr inni bilen, bor eit hol i napoleonshatten attmed bremserøyret, + eit hol bakerst i bunnplato på utriggeren til golvet, so stikk du på biltema og handlar deg bensin/bremserøyr og mekkar til eit røyr. Tyttebæret hadde hol i tunell-røyret og der var det lagt opp nytt røyr i kupeen funkar supert, og behandlar du da med noko rostgreier so varar da veeldig lenge og.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: juli 08, 2010, 17:24:44 pm »

Det er iht kjøretøyforskriftene ikke lov med bensinrør inni kupeen. Du bør nok legge det i midtrøret eller under gulvet.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: juli 08, 2010, 17:26:56 pm »

Mindre utsatt inni bilen.. men skal det under bilen ville eg ha lagt det langs kanten ytterst på bunnplata, den er som ein kanal og då slepp du ivertfall att bensinrøyret er bilens lågaste punkt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: juli 08, 2010, 17:29:52 pm »

Er det i henhold til nye eller gamle kjøretøyforskrifter? Ser at VW i sine tider hadde to offisielle metoder for å legge nytt rør - en for å legge nytt i tunnelen, og en for å legge nytt på passasjersida, inne i kupeen, langsetter tunnelen.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: juli 08, 2010, 17:51:41 pm »

Kikket raskt gjennom forskriften uten å finne dette. Tror ganske bestemt at det står der ett eller annet sted. Jeg har gjort dette selv på min 1302, langs midtrøret, forbi batteriet, forbi starteren og inn ett nytt hull bak viftehuset. Brukte 8 mm. plast trykkluftrør. Ligger i plaststrømpe på utsatte steder. Har planer om å flytte røret ned under bilen.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: juli 08, 2010, 18:01:53 pm »

Tittet nettopp raskt gjennom kjøretøyforskriftene av 1942, som gjelder for min 68-modell - de ligger jo her på forum. Jeg klarte ikke å finne noe som helst som omtalte plassering av drivstoffrør eller -slanger.

VWs egen metode i de gode gamle dager for å legge nytt rør på utsiden av tunnelen, var å bore hull i napoleonshatten foran på passasjersiden og bak på førersiden, under baksetet, tilsvarende som foran. Rør ble så lagt langsetter tunnelen inne i kupeen og festet punktvis underveis, med gummiforinger der rør går gjennom chassis bak og foran.

Er naturligvis på ferie, men har mirakuløst nok klart å få time på lokalt verksted her på Dokka på tirsdag. Men regner med at det kan være smart å undersøke dette litt grundig selv først, siden jeg ikke tar det for gitt at folka på verkstedet kan bilen såpass ut og inn som vi her på forum.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #10 på: juli 08, 2010, 18:19:51 pm »

Går greit med bensinrør inni bilen, så lenge det er heltrukkent uten skjøter!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: juli 08, 2010, 19:15:59 pm »

Takker for all info.

Dette er sommeren hvor følgende har gått galt på ferietur:

Regulator konka ut
Oljelekkasje fra ventildeksel pga dårlig/feil type pakning
Vært uten bremselys pga ledningsbrudd.

Og nå - bensinlekkasje fra tunnelen. Så får vi håpe at det lar seg fikse på ordentlig vis før jeg skal nordover og hjem... Hvis noen trenger et sprengt feriebudsjett, så har jeg ett de kan få billig!
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 08, 2010, 19:21:51 pm »

Du er ikke alene!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juli 08, 2010, 19:44:52 pm »

Her er nokon bilder som kanskje kan ve til hjelp. du ser att bensinrøyret er lagt opp ilag med bremserøyret langs tunnellen


* P1011514.jpg (180.89 KB, 775x581 - vist 335 ganger.)

* P1014248.jpg (146.98 KB, 733x550 - vist 333 ganger.)

* P1014253.jpg (142.2 KB, 733x550 - vist 346 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: juli 08, 2010, 20:17:06 pm »

Takker og bukker! Da er det bare å krysse alle fingre for at dette lar seg ordne før jeg skal nordover og hjem neste helg.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: juli 08, 2010, 21:09:55 pm »

Ja det vert straks hektisk når sånt skjer på ein ferietur! Tvilende Men dette bør egentlig vera fort gjort! ein drill og ein 9-10mm bor. to hol framme og bak. ein kveil med 8mm bensinrøyr noko å trykka rundt røyret gjennom hola(eg har brukt noko sånt fancy super greier, mjuk gummi som du kan bruka til alt, er som deig men virkar som lim. limetyggis er vel noko og?)
Dette klarar du å fiksa Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #16 på: juli 16, 2010, 17:15:58 pm »

Da har jeg fått tilbake bilen fra verksted.

Nytt bensinopplegg er lagt på samme måte som i Tistlos bil over.

MEN:

Verkstedet har lagt bensinslange inne i bilen og ikke bensinrør. Er dette på noen som helst måte lovlig?

Jeg stoppet for å fylle bensin på vei til feriehjemmet. Da rant det bensin i strie strømmer fra foran på bilen. Slangeklemmen på påfyllingsrøret der denne er festet til tanken, var ikke på noen måte strammet godt nok.

Videre: Bensinslangen der denne kommer ut fra kupeen bak ved girkassa, er stripset fast. I tillegg er den til alt overmål stripset fast til varmerøret/enden av varmepotta på førersiden av bilen.

Verkstedet skal enn så lenge få lov til å forbli navnløst.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: juli 16, 2010, 17:27:01 pm »

Håpar du har lang ferie.. For dette må dei ta opp att  , alt saman!

Strips og slurv høyrer kun heima på - eit bilverkstad(skal du ha noko gjort må du gjera da sjøl..) MEN att dei legger slange heile vegen gjennom kupen, da går ikkje! Slangar varar ikkje på langt ner so lenge som røyr..
Beskreiv du for dei att dei måtte legga røyr gjennom kupen egentlig??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: juli 16, 2010, 17:48:47 pm »

Jeg har aldri sagt noe annet til dem enn at de skal legge rør, og de fikk grundig forklaring på hvordan dette burde gjøres.

Jeg er i det hele tatt ikke interessert i at de skal jobbe noe mer på bilen, for jeg stoler ikke det grann på arbeidet de gjør. Vil nok heller kreve penger tilbake, evnt ta saken til rette instans, men jeg får vente på hva de sier om saken. Dessuten skal jeg uansett hjem til jobb på mandag, og det er over 40 mil hjem.
« Siste redigering: juli 16, 2010, 18:36:35 pm av Pan » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: juli 16, 2010, 18:38:16 pm »

Ja krev tilbake pengane og gjer jobben sjølv, skikkeleg!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: juli 16, 2010, 21:00:29 pm »

Da ligger i det minste bensinslangen klar av varmepotta. Har vært hos verkstedet og fått ordna det, i det minste. Mekanikeren innrømma glatt at dette opplegget ikke var lovlig - han hadde bare gjort som sjefene hans bad ham om. Blir spennende å se hva de svarer når jeg tar dette opp med dem.

Men det skal han ha - mekanikeren var særdeles snill og hyggelig. Ikke en sur mine å spore der i gården.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: juli 17, 2010, 17:19:46 pm »

Folk må forresten gjerne komme med meninga si om dette.

Enhver forstår jo at man ikke kan bruke plaststrips for å feste en bensinslange på permanent vis, men hva synes folket om at det er lagt bensinslange hele veien og ikke bensinrør?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: juli 22, 2010, 14:26:27 pm »

Da er det lagt rør og ikke noe annet tull. Etter alt å dømme skal ting være tett og i forsvarlig stand nå.

Det er best med folk som vet hva de driver med - verkstedet jeg var hos, hadde en helt avsindig timesbruk på jobben de i tillegg gjorde feil.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: august 02, 2010, 13:44:10 pm »

Verkstedet påstår i mail til meg at bensinslange i kupeen er "godkjent brukt som bensintilførsel".
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!