mai 14, 2024, 22:56:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål om Puma-forstilling  (Lest 5689 ganger)
lasvegas
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: oktober 11, 2010, 14:04:04 pm »

Hei!

Jeg har planer om å sette puma-forstilling på min -65 boble, og lurer da på hva jeg skal velge. Hører at det selges smale og brede og ditt og datt. Hva er egentlig forskjellen på dette? Og kan noen evt linke til en slik puma på unneberg eller annen nettside?

Har lyst å kanskje senke bak også. Hva er mulighetene her?

Loggført
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 12, 2010, 09:07:01 am »

Litt tips om senking av boble foran. T-1 (12/13/1500 og 1300S)                                                                                                               
Senking av VW T-1 med torsion forstilling går ut på at du forandrer vinkling på innfestning (opplagring) av torsionstavene på midten av forstillingen (rørene)

Det finnes to forskjellige senke-enheter. (Puma og Sway-away) Vi skal her ta for oss Puma utgaven.

Før du setter igang så kan det være en fordel å sørge for at du har alt du trenger før du begynner.

Forstilling m/senkere (Puma),
Kortere støtdempere,
Tetninger til bærearmene og
Evt. castershims (hvis du bare skal senke bilen din foran).
Demontering og montering av forstillingen på bilen er ikke noe vi tar med her nå. Kun prosedyren med å montere sammen de nye delene med de gamle du må flytte med over fra din gamle forstilling.

Når du har fått demontert forstillingen på bilen så er det en fordel om du tar en liten vask av denne. (Det blir litt trivligere å jobbe med den da) Du må ikke, men det er fordel å demontere slik at du kan ta av en bærearm om gangen. (bremsessystemet og begge bærearmer blir ganske tungt å jobbe med) Demonter ved bærekuler (66-) eller king-bolter (-65) og ta av bremseskjold med tromler og så kan du skru ut skruen oppe ved fjærpakken som holder på plass bærearmen. Da skal du kunne dra ut den bærearmen. På andre siden så behøver du nødvendigvis ikke skru ut skruen til fjærpakken. Der kan du skru ut skruen på midten av forstillingen som låser fast fjærpakken. Du kan da dra ut bærearmen med fjærpakken fortsatt skrudd fast i bærearmen. Nå er det en fordel om du pakker inn fjærpakken i den "løse" enden med et strips eller litt kraftig tape slik at fjærpakken ikke ramler fra hverandre. Pakken er dette tilfelle full av fett så kanskje du bør tørke av den litt først.

I den nye forstillingen må du montere smørenipler (4 stk). Det første som må monteres inn er fjærpakken. Ved demontering så er det en stor fordel om den blir "pakket" inn med f.eks. strips eller tape i enden slik at alle de små bladene blir liggende på plass i riktig stilling. Når du trer på plass fjærpakken (torsion-stavene) så skyver du bare stripset eller tapen innover på fjærpakken. Det hender at det være litt jobb for å få sentrert pakken midt inne i forstillingen.   Spesielt hvis pakken ikke er strammet opp ordentlig med stripset eller tapen. Når du monterer bærearmene så må de nye tetningene monteres først. Sett inn de ytre lagrene med fett før du trer på plass bæreamene og sjekk at det ikke er noe slakk i opplagringen. (det hender at bærearmene kan være utslitt etter at det har blitt jukset med smøreintervalene. Sjekk evt. bærearmene før du skal montere sammen.) Modeller t.o.m. 1965 kan være levert med opplagring i form av bakelitforinger i forstillingen. Her er det viktig at bærearmene går lett inn i foringene uten at det er noe slakk i foringene.Foringene må i noen tilfeller brotsjes opp.(tilpasses)

Vinkelen på innfestningspunktet er egentlig hele svaret på senkingen. Ved en vridning på 11mm i senteret på skruen som fester fjærpakken så tilsvarer det ca. 7cm senking. På Puma forstillingene som vi leverer er det vel ca. 20mm vridning som igjen skal tilsvare ca 12cm i justeringsmulighet.

Det du skal være oppmerksom på er at bilen blir en god del stivere p.g.a. en vesentlig forandring av vinkelen på bærearmene. Orginalt så peker de litt nedover og bakover. Når bilen er ferdig senket så peker de litt oppover og bakover. Dermed så er de ikke på langt nær like effektive til å ta imot ujevnheter i veibanen.

Dette er veldig grovt forklart men vi håper at det kan være til litt hjelp. Det er en selvfølge at du sjekker alle ledd og andre slitedeler samtidig som denne jobben blir gjort.

Castershims blir brukt kun i de tilfeller når bilen skal senkes foran. Disse shims blir da montert mellom rammehode og nedre rør på forstillingen. Dette blir gjort for at castervinkelen skal komme opp mot det orginale målet. Dette gjør at bilen igjen får tilbake bl.a. sin evne til selvopprettelse ved sving.

Litt bilder tihørende denne artikkelen.

   
Sway-away t.o.m. 1965 Sway-away etter 66- Forstilling m/senkere (puma)


Sway-away utgave skal sveises inn på hvert av rørene til forstillingen. (ikke godkjent) Puma derimot er et kjent produkt for fabrikken. (Det har blitt levert orginalt på bilen Puma som igjen bruker hele understellet fra bobla. Denne bilen er fra Brasil. Dette er vel årsaken til at fabrikken ikke har noen invendinger mot denne type senkningsats.)
 

Senking av bobla bak
Bakstillingen på disse bilene er nok ikke slik som de fleste andre biler. Du finner jo ingen fjærer bak på bobla. Fjærsystemet bak på boblene kalles torsionfjæring. På disse bilene så er det rett å slett et massivt stag i fjærstål som går og vrir seg. Strivelsen på fjæringen her må kompenseres med grøvre torsions-staver.

Det første som må gjøres her er å vatre opp tunnelen på bilen (med bilen på 4 støttebukker)

Neste trinn er å demontere bakhjul, merke av med meisel hvordan akslingen sitter montert på fjærplaten, skru løs akslingen fra fjærplaten. Nå kan du dra ut fjærplaten med en STOR skrutrekker eller brekkjern. (Pass fingrene) Fjærplaten vil nå slå ned ca 15mm før den henger fritt. Hei - vent litt. Nå må du måle ut hvilken vinkel fjærplaten henger i bakover. Måleutstyr ? Vater med justerbar vinkelmåler. I USA kaller dem det for "protractor". Orginal vinkel på fjærplaten er 20' (grader). Lavere tall tilsvarer lavere bil. Ved senking så kan du finjustere vinkelen i 0,5' interval. 4 hele grader tilsvarer 1" i høydeforskjell på bilen bak. (F.eks. 16')   0,5' interval får du ved å justere ett hakk utvendig og ett hakk motsatt vei innvendig på torsionstaven. Årsaken til at du kan få 0,5' interval er at staven har forskjellig diameter utvendig og innvendig.

Ved denne type jobb så er det sterkt anbefalt å skifte ut det som er av foringer og evt. rustne lokk til torsions-stavene.
 
Loggført

T1-63 Zero
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 12, 2010, 09:10:31 am »

Var hos B.T Idag for godkjenning av puma. Jeg fikk ikke godkjent det. Det måtte være 9-10 cm klaring fra laveste pkt under bil til bakken, og min. 3-4 cm fjæring!
Har hørt det varierer fra biltilsyn til biltilsyn  Sint

Lykke til Blunker
Loggført

T1-63 Zero
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!