mai 14, 2024, 03:21:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble motor går dårlig.  (Lest 5732 ganger)
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« på: oktober 05, 2013, 23:57:14 pm »

Hei.

Har en 1969 model, 1500 boble.

Står en 1500 motor i den.
Motoren drar ufatterlig dårlig når det får litt motbakke. Bortover tar den ca. 80. Den kan komme opp i 100 men da med litt svak nedover/bortover. Men det tar tid, må altså da kjøre en stund.

Men, med engang det kommer litt oppover så sliter den. Da vil den ned i andre gir og tar maks 50. Av og til 60 men ikke ofte. Dette er da ikke kjekt på en vei det er 80 på og med biler bak seg.

Tenkte og ta en kompresjonstest. Lurte på hvordan man gjør dette?

Ser de har dette på biltema til 199,- http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/ og de har også en til 399,-

Lurer som sagt på hvordan man måler dette. Hva skal apperate vise og hvordan går jeg fram.

Eventuelt andre feil som kan forårsake at motoren går dårlig ?

Har skiftet plugget, stilt stiften osv tenningsrelaterte ting.

Alle tips mottas med stor takk!
Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 06, 2013, 09:40:33 am »

Sjekk tanken først for rust. Går da bra på flata, men dårlig i oppoverbakker.
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 06, 2013, 10:12:27 am »

Kan være fordeler som ikke er riktig innstilt..
eller at vakumklokka ikke trekker opp vakumet..
stift ikke riktig innstilt på trang 0.4 eller forgasser som kanskje må renses å sjekkes..
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 06, 2013, 10:43:28 am »

Hvordan kan tanken påvirke ?

Men nei er ikke noe rust i den..

Hvordan rense forgasser? Må jeg av med hele driten eller finnes det en enklere måte? Av med luftfilter ? starte motor og vips? eller? xD

Fordeleren har jeg netopp innstilt. Også sammen med noen som kan det. Så den er stilt riktig. Det samme med stiften som netopp er stilt inn.

Vakumklokke? Hvordan skjekker jeg den?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 06, 2013, 11:51:23 am »

Ta av fordelerlokk og rotor. Sug i slangen/røret som går til vakumklokken på fordeleren. Da skal platen som stiften sitter på bevege seg
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 06, 2013, 15:01:36 pm »

Platen beveger seg..
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 06, 2013, 15:19:48 pm »

Da virker den.
Hadde tatt en komp test.
Skru ut alle tennpluggene og skru inn slangen til måleren. Dra motoren rund noen ganger på starteren, gjenta på alle sylindere.
Det bør være nogenlunde likt trykk på alle sylinderene.
Husker ikke helt men bør vel ligge rundt 120 psi
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 06, 2013, 15:44:44 pm »

Funker den måleren jeg skrev i innlegget ? den til biltema.

Og skal ikke strømmen være av? Altså ledningen til coilen som går til fordeleren?
Loggført
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 06, 2013, 15:48:23 pm »

og motoren skal være varm?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 06, 2013, 16:30:58 pm »

Ja den funker, men vet ikke hvor lenge Rekker tunge
Du kan sikkert ta av + på coil. Motor trenger ikke være varm.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 06, 2013, 16:35:46 pm »

Har vært borti at det er selve fordelern .. Har da byttet til en anne fordeler og bobla har gått om en skudd..

Gassern skrur du av å skrur fra hverandre helt..
Og gjør rent i dyser.. Kan også være choke som henger på .. Blunker
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 06, 2013, 19:01:59 pm »

Hvordan skjekke om choken henger ?
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 07, 2013, 05:22:41 am »

Hvor bor du da?
Hadde vært fint å vite Glad..
Kanskje noe i din nærhet kunne ha hjulpet deg Osteaktig ..

Mvh Erik
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 07, 2013, 09:12:14 am »

Choken lukker/åpner for luft. Se at den står riktig på kald motor og på varm motor (at den gjør jobben sin). Hvilken forgasser har du?
Vet du det finner vi nok en oppskrift på dette på nett  Glad
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 07, 2013, 17:51:05 pm »

Bor forresten i Bergen.

Får litt hjelp imorra. Skal til en som bor litt utenfor Voss.
Får håpe han klarer og finne ut noe. Om ikke er jeg selvsagt stort takknemlig for all hjelp og om noen vil sette av en liten stund med meg en dag for og hjelpe meg.
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 11, 2013, 21:26:20 pm »

Etter å ha kjørt bak deg på crusingen i dag og sett og luktet eksosen din kan jeg fastslå at det er lite kompressjon igjen i motoren din. Du bør bruke vinteren på en overhaling eller finne en bedre maskinist.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 12, 2013, 18:12:30 pm »

da trur eg og, for når han kom opp her hadde den gått på 3syl heile vegen. eine tennpluggen var totalt igjenngrodd av koks. men tenninga blei fiksa på og sjekka over da mesta. fekk den til å gå fint og bra, men den tulla seg til litt seinare igjen. ganske tydelig at den eine sylindaren ikkje henger heilt med. men ryktene seier at motoren blir skifta ut snart og overhalt:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 12, 2013, 18:47:36 pm »

Har vært ute for at slitasje i fordeleren gjør at den ene pluggen dør, fordi gnisten blir dårligere pga lengre avstand mellom elektrode og rotor på den ene sida i fordelerlokket. Faktisk var fordelerakselen slitt den veien stiften trykker.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 12, 2013, 19:44:54 pm »

fordelaren var skamsleten på den. slitasje hadde gnagd ned anlegget på stiften og stiften opna nesten ikkje.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!