KnastenradUndKnotenblech
|
|
« på: januar 12, 2008, 13:28:38 pm » |
|
Etter noen sesonger med Rettfremkjøring og mye morro har jeg hatt lyst til å bygge en rask splitt buss med ett krampaktig forsøk på å få den til å håndtere svinger også. Slik att man kan slå i hjel litt tid på svingete baner da det kan være greit med alternativer til kjøring utover Drag/402M stripa. Litt for å få mere "Fartstid" for penga. Racebuss av en -63 ambulanse som har vært under kniven flere ganger før mine inngrep så til dere originalfanatikere...dette prosjektet kunne blitt en org bil..men ikke uten å bytte ut nesten alt av plåt. Ellers skal jeg bruke mest mulig av deler jeg har liggendes. motor/gir instrmenter +++ for å holde kostnader nede Slenger over litt info fra VW2you tråden og tenkte å fortsette videre her. begynnte i høst her: http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=13688&SID=4306337Litt teknisk/planer -63 Splittbuss Ambulanse.(kaross har vært bl.a vært læreobjekt for VKI oppretter eller noe i den duren.så mange løsninger her) Bygget om til Type 3 IRS konvertert svingaksel bakstilling Org linkpin forstilling med "flippede" spindler og adapterkit for Porsche bremser.STABSTAG Porsche 924turbo/944 skiver foran og bak 2,1 WBX turbo/IC/datasprut-tenning på E-85 "Benzin" 091 buss kasse med ZF diffbrems Målet er å få denne til å gå 12 sek på stripa....om det blir 12.99 er målet nådd. Bur 17" porsche Boxter hjul (vet du om noe sånt til salgs for en ok pris. ta kontakt) noen bilder: Her blei den hentet(av en av de forrige eiere) Ellers skal den kjøres/testes i grunningsfarge ,men vil få en lakkjobb senere noe ala slik:
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2008, 13:41:56 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1 på: januar 12, 2008, 13:30:00 pm » |
|
da jeg tok over prosjektet var det påbegynnt bygget om til Bay irs bakstilling men den var ikke montert. kom slik (nesten)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2 på: januar 12, 2008, 13:33:05 pm » |
|
her ett bilde fra prøvemontering av baybakstilling..men valgte Type3 for da kan man sette på evt 944 bærarmer for evt bredere sporvidde og stabstag..som man MÅ ha. slik blei det med type 3 bakstilling og ny ramme opplegg for motor og girfester:
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #3 på: januar 12, 2008, 13:35:44 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2008, 13:37:33 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #4 på: januar 12, 2008, 13:39:47 pm » |
|
Bakstillinga så veldig bra ut da den var sandblåst med fjørplater etc montert på , tok av fjørplatene og der var det overaskelser. Siden jeg har tilpasset ramma, så fixer jeg dette ved å skjære ut fra den IRS ramma jeg har tatt IRS brakettene fra. litt mere jobb men.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #5 på: januar 17, 2008, 00:05:49 am » |
|
De driftige gutta på VKI fikk i oppgave å lage en custom bakule. Det gjorde de .Laget ny plate som de falset rundt ei annen ramme. denne setter jeg saga og slipemaskinen i .Heldigvis mest overflaterust. Så setter jeg inn noen kjylarriller fra Baywindow. Luft inn i motorrom..må ut igjen , vià disse.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #6 på: januar 17, 2008, 00:08:28 am » |
|
har også begynnt på rillene på sidene. Hele den ene sideplata på Venstre side er byttet og i skjøten var det MYYE sparkel.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #7 på: januar 17, 2008, 00:10:18 am » |
|
Jaggu dukket det ikke opp et Must tilbehør i posten Takk til bartemann Alien Lien
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #8 på: januar 17, 2008, 00:13:28 am » |
|
fikk skjært ut det området som var sveist igjen , der ambulanse luka går nedi bunnen og knakk til noen plater som skal fylle det hullet.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #9 på: januar 17, 2008, 00:15:58 am » |
|
ellers fått sparklet og grunnet custom motorluka som gutta på VK1 oppretter eller var det AMO-kurs?? hadde laget til. blei godt med pudding på denne;helsparklet alà Boyd-style var også en skade på ramma over det ene sidevinduet. Wisegriptang til 20.- og en Biltema glidehammer gjorde susen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #10 på: januar 17, 2008, 00:19:20 am » |
|
holdt på med tak(raset) her har det vært litt av vært før. Jeg legger ikke alt for mye jobb på den delen her. Alternativet hadde vært å skjøtet inn en ny tak-front, men det utgikk. det har vært gjort flere forsøk på å rette ett antageligvis tidligere takras ved å krympe plata og siste forsøk ved å kappe opp i remser. Jeg slipte stålreint og helsveiste skjøtene.Kappet også litt i lengeretningen siden plata var for Høy/stor pga bulken og sveiset sammen slik att plata blei litt lavere en resten av taket. lettere å strekke plate enn krympe. Slipte ned fort og gæli de fugene og la på 2k epoxygrunning (ser helt jævlig ut oppå der), men med litt mere grovretting til og glassfiber sparkel blir det smooooth. liker å få påp grunning ASAP . FØr jeg begynnte: Etter:
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #11 på: januar 17, 2008, 00:22:27 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #12 på: januar 17, 2008, 00:24:36 am » |
|
prøvemontert WBX blokk og grenrør. Sitter nå type 1 girkasse i så med 091 vil heile driden komme 2,5 cm lenger bak, men fortsatt plass.Mulig jeg prøver å flytte 091 kassa de 2,5cm forover i stedet..
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #13 på: januar 17, 2008, 00:28:02 am » |
|
fått gjort sandblåsing/grunning av motorrom ++ og laget til platene bakerst i begge hjørnene og laget til delene som skjøter bakstillinga inn på selve ramma
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #14 på: januar 17, 2008, 00:31:30 am » |
|
Begynnt på motor . Tatt motoren som satt i ovalen og plukket opp den bygger videre på den , men skifter ut kam + litt ymse småmodifiseringer. Klargjøring av "big foot" løftere. Mekket til en "fres" av en gammel løfter og sveist på ett skjær . ellers var det ymse bak det midtre bærelager og i oljesila. Er visst en o-ring som på merkelig vis var bak reimhjulet og som hadde gått i oppløsning. mesteparten havnet heldigvis i sila , men en bit kom forbi og blokkerte nesten olje tilførsel til lageret. heldig vis så det like fint ut.Også sjekket kam/løfter "geometri"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #15 på: januar 17, 2008, 00:38:33 am » |
|
lapping av ambulanse bakluka. Denne var skjært i stykker i bunn og en henglse var skjært av. fikk renskjært , sveist litt og sandblåst delen/luka. Anders Rocket kom med den manglende hengsla til ambulanseluka ;levert inn døra faktisk (taktak!) etter litt massasje med hammer så passet den ganske bra.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #16 på: januar 17, 2008, 00:40:19 am » |
|
dette er vel gammalt nytt for de som har fulgt med på O'store VW2you. men hatt en liten pause. kommer plutselig tilbake med mere bilder og info.... hvis det er interresse for dette.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #17 på: januar 17, 2008, 00:59:47 am » |
|
kommer plutselig tilbake med mere bilder og info.... hvis det er interresse for dette.
Det er det så absolutt... dette er et spennende prosjekt å følge med på
|
|
|
Loggført
|
" Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #18 på: januar 17, 2008, 01:46:00 am » |
|
Dette vil vi svært gjerne se mer av Jørn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #19 på: januar 17, 2008, 09:38:46 am » |
|
Hvis det er interesse? Skjerpings gutt - dette er et av prosjektene jeg gleder meg mest til å se! Keep on with the good work mate!
Mvh Kalle
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
|
« Svar #20 på: januar 17, 2008, 13:37:52 pm » |
|
Trur dette er den einaste tråden eg har tatt meg sjølv i å virkelig savne..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #21 på: januar 17, 2008, 18:28:17 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
FullGass
Supermedlem
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
|
« Svar #22 på: januar 17, 2008, 21:38:23 pm » |
|
Shit, det blir en coool buss..... Blir skikkelig spennende å se utviklingen. Mye bra jobb her!!
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
wide5
|
|
« Svar #23 på: januar 18, 2008, 22:28:18 pm » |
|
Dette blir bare helt rått...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
|
« Svar #24 på: januar 19, 2008, 19:49:49 pm » |
|
Skal du ha i en WBX? isåfall husk.enten 1300 S kasse eller kjøp et hylselagerkitt fra Uneberg. Det som skjer er at hele trustelageret ramler ned fra utløserarmen. Jeg fikk greie på dette etter at jeg var ferdig med alllllllllllllll montering Men denne bilen kommer til å bli dritkul Gleder meg til mere bilder!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #25 på: januar 19, 2008, 20:22:13 pm » |
|
Skulle gjerne sett et nærmere bilde av den gamle løfteren du har laget fres av. Eller ligger jeg i støvet og bøyer meg mens jeg noterer det jeg kan bak øret.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #26 på: januar 20, 2008, 01:34:38 am » |
|
Begynnt vektjystering av råder...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #27 på: januar 20, 2008, 01:37:33 am » |
|
Skulle gjerne sett et nærmere bilde av den gamle løfteren du har laget fres av. Eller ligger jeg i støvet og bøyer meg mens jeg noterer det jeg kan bak øret. det tør jeg ikke poste... det ser ikke ut. men funker. bare en gml løfter ,med ett påsveiset skjær(en del av ett bor som er slipt sånn på gefùlen) Slipte til en bolt og presset den inn i hullet der støtstanga går inn. brukte Batteridrill.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
1302R
Seniormedlem
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
|
« Svar #28 på: januar 20, 2008, 03:44:42 am » |
|
rå tøft prosjekt - keep it up:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWType1
Nybegynner
Innlegg: 16
Bosted: Rjukan - Tinn
|
|
« Svar #29 på: januar 20, 2008, 14:08:29 pm » |
|
Begynnt vektjystering av råder... Er dette nøye nok? Ser i noen andre tråder at noen omtrent må ha digital labratorievekt for å få det nøye nok.. Ikke kritikk, bare lurer..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|