mai 02, 2024, 22:43:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremserør/slange fra beholder til hovedsylinder?  (Lest 7435 ganger)
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« på: september 01, 2008, 14:36:05 pm »

Hei,

fikk mangel på EU idag om at jeg må utbedre bremserør/slangene som går fra bremsevæskebeholderen til hovedsylinderen (2 rør)

Mekaniker sa at de orginiale opplegget var noe dritt, han mente jeg burde ha noe med noe slangeklemmer etc på? Han mente de har dette overalt, Bilteme, Bilxtra etc..

Er det noen som har noen tips til hva jeg skal bruke?
Loggført
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #1 på: september 01, 2008, 16:21:10 pm »

Jeg brukte vanlige bensinslanger. Bremsevæske angriper ikke gummi så det fungerer godt.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: september 01, 2008, 17:58:56 pm »

Bensinslanger hele veien?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: september 01, 2008, 18:26:43 pm »

Unneberg har de slangene i metervare
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #4 på: september 01, 2008, 19:01:30 pm »

Jeg brukte vanlige bensinslanger. Bremsevæske angriper ikke gummi så det fungerer godt.

Livsfarlig tullprat!

Bremsevæske eter gummi til frokost om det ikke er av rette blanding/kvalitet. Bruk KUN slange som er spesifisert til bremsevæske.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 01, 2008, 21:55:49 pm »

Jeg kjøpte slik slange hos VW-forhandleren Erling Røed i Askim for 5-6 år siden.

Varenummeret var til en LT mener jeg..."Teig" på lageret der visste råd.


H.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: september 02, 2008, 06:20:50 am »

slangen er blå har nr. N 020 350 1 koster veiledene 217,-pr.m bruk denne slangen for den er lagd for formålet du trenger ikke slangeklemmer.Det sitter godt fast uten.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #7 på: september 04, 2008, 12:50:57 pm »

Jeg brukte vanlige bensinslanger. Bremsevæske angriper ikke gummi så det fungerer godt.

Livsfarlig tullprat!

Bremsevæske eter gummi til frokost om det ikke er av rette blanding/kvalitet. Bruk KUN slange som er spesifisert til bremsevæske.

Bensinslange fra biltema har holdt stand mot bremsevæska i 9 år nå. Sjekka de nylig og de så ut som den dagen jeg monterte de!!! Bremsevæske angriper lakk men IKKE gummi. Hva er pakningene og mansjettene på en hjulsylinder laget av?? Dette har jeg prøvd flere ganger og jeg vet at dette går godt.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #8 på: september 04, 2008, 13:42:03 pm »

Jeg brukte vanlige bensinslanger. Bremsevæske angriper ikke gummi så det fungerer godt.

Livsfarlig tullprat!

Bremsevæske eter gummi til frokost om det ikke er av rette blanding/kvalitet. Bruk KUN slange som er spesifisert til bremsevæske.

Bensinslange fra biltema har holdt stand mot bremsevæska i 9 år nå. Sjekka de nylig og de så ut som den dagen jeg monterte de!!! Bremsevæske angriper lakk men IKKE gummi. Hva er pakningene og mansjettene på en hjulsylinder laget av?? Dette har jeg prøvd flere ganger og jeg vet at dette går godt.

Fortsatt livsfarlig tullprat.
Du er vel ikke så godtroende at du tror all gummi er lik? Bremsevæske spiser gummi om den ikke er beregnet til å brukes i bremsesystem. At Biltema's bensinslange muligens tåler det, er ren tilfeldighet. Det finnes eksempler på at bensinslanger ikke tåler det også, mange eksempler.
For å gå enda mer i detalj så er det bremsevæske som angriper pakninger i bremsesystem også om de ikke er spesiellt designet til å tåle akkurat den væsketypen. Her er det mange feller å gå i så hvorfor gamble med noe så viktig som bremser? Har man ikke 200,- til en bremseslange så vil jeg sterkt anbefale å vente til man har det.
Loggført
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #9 på: september 04, 2008, 17:31:13 pm »

Jeg er en praktiker som liker å prøve ting for å se om det funker for meg og spesielt hvis andre sier at det ikke er mulig ,går an,er trygt osv...ja da skal jeg ihvertfall prøve. Har jobbet som bilmekaniker og problemløser i 15 år og vet litt om hva som går og ikke går. Skal aldri prøve å komme med forslag eller velmenende råd på dette forum med mindre noen forlanger det heretter. Unnskyld rasering av tråd. Sak slutt.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #10 på: september 04, 2008, 17:41:33 pm »

Du har jobbet som bilmekaniker i 15år og enda kommer du med slike utsagn? Nå ble jeg skremt....seriøst vettskremt. Det er vel antagelig for mye forlangt å be om navnet på verkstedet du jobber hos/for?
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 04, 2008, 17:58:24 pm »

Din jobb som bilmekaniker er ikke å eksprimentere - men å reparere bil i henhold til bilens verkstedhåndbok. Lek med eget liv og helse - men ikke andres!!!

Jeg er en praktiker som liker å prøve ting for å se om det funker for meg og spesielt hvis andre sier at det ikke er mulig ,går an,er trygt osv...ja da skal jeg ihvertfall prøve. Har jobbet som bilmekaniker og problemløser i 15 år og vet litt om hva som går og ikke går. Skal aldri prøve å komme med forslag eller velmenende råd på dette forum med mindre noen forlanger det heretter. Unnskyld rasering av tråd. Sak slutt.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #12 på: september 04, 2008, 20:44:28 pm »

Kundebiler blir tatt godt vare på etter boka. Verre er det med diverse hobbyprosjekt og jordebiler som vi har forsket på og lært mye av. Leker ikke med sikkerheta selv om en bruker noen utradisjonelle løsninger her og der hvis en vet litt hva en holder på med. Vart du skræmt no Karmann?
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #13 på: september 04, 2008, 21:22:35 pm »

Sjitskræmt ja. Ikke noe galt med utradisjonelle løsninger så lenge de er trygge/sikre. Bensinslange til bremsevæske er ikke en trygg løsning selv om du sier du vet hva du du driver med. Dessverre demonstrerer du nettopp det motsatte.
« Siste redigering: september 05, 2008, 11:07:36 am av Karmann » Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: september 05, 2008, 03:04:10 am »

Hva med å bare kjøpe ordentlige rør slik som var på bilen originalt? Kan ikke tenke meg at det kan være noe å tenke to ganger på!! Beklager å måtte kommentere det, men det begynner å ligne de gamle Fjoslukt-trådene....
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #15 på: september 05, 2008, 07:36:22 am »

Hva med å bare kjøpe ordentlige rør slik som var på bilen originalt? Kan ikke tenke meg at det kan være noe å tenke to ganger på!! Beklager å måtte kommentere det, men det begynner å ligne de gamle Fjoslukt-trådene....

Rør funker fint! Men også da trenger du en slangestump i begge ender.
Loggført
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #16 på: september 05, 2008, 09:12:44 am »

En annen mulighet som jeg har sett er å bruke væskebeholder fra Volvo 240. Denne passer rett på 2 krets hovedsylinderen. Snakket med min lokale Tess butikk i dag og de sa en kunne bruke vanlig bensinslange hvis den inneholdt nitrilgummi, noe som noen av deres slanger gjorde. Jeg vet ikke annet enn at det funket for meg så dere får bare ha meg unnskyldt hvis dere synes det er for dumt.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 05, 2008, 10:34:07 am »

I min ville ungdom har jeg også slengt på bensinslange for å lede bremsevæske.. Kan vel si det så enkelt som at det ikke var lurt! Slangen ser helt fin ut på utsiden, men innsiden ekspanderte/løste seg opp og tettet slangen.
15 år som mekaniker eller ikke, detta er ikke smart!
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: september 05, 2008, 10:42:18 am »

Poenget er vel mest at all gummi er ikke lik, like lite som at man kan helle olje av hvilken som helst viskositet på motoren og regne med at det går greit.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: september 05, 2008, 10:58:56 am »

Snakket med min lokale Tess butikk i dag og de sa en kunne bruke vanlig bensinslange hvis den inneholdt nitrilgummi, noe som noen av deres slanger gjorde. Jeg vet ikke annet enn at det funket for meg så dere får bare ha meg unnskyldt hvis dere synes det er for dumt.

men nå kom du jo med en viktig tilleggsopplysning som nettop bekrefter det Karmann sa....
Loggført
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #20 på: september 05, 2008, 11:27:48 am »

Jada jeg var nok litt påståelig til og begynne med og Karmann har peiling han. Men likevel så er slangene mine helt fine både inni og utenpå etter ni år på veien. God helg alle sammen.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!