mai 04, 2024, 23:19:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenne effektanlegg og rattbytte  (Lest 8136 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #30 på: februar 10, 2009, 10:37:13 am »

Tok litt feil ang dette med ratt. Siterer direkte fra brevet jeg fikk fra Oslo trafikkstasjon på min søknad om div ombygginger:

"Ratt kan byttes uten vedlagt dokumentasjon da bilen er eldre en 1974-01-01. Rattet må ha tilfredsstillende styrke og diameter over 30 cm. Det må være utformet så bilen kan styres på en lett og sikker måte."

Følgende er å finne i boken Krav til kjøretøy. Har funnet teksten ang ratt i Kapittel 21. Denne loven trer i kraft 01-01-1974. Ta med dette argumentet til stasjonen og vis det frem. Vanskelig å motargumentere da:

§ 21-2. Styring av bil

1. Styreinnretningen må være slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås. Minste svingradius - målt til ytterste forhjuls spor - må ikke være større enn 12 m. Styreinnretningen skal være konstruert slik at den virker selvopprettende. 
        Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm. 

4. Ettermontering av uoriginalt ratt. 

4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes. 

4.2 Uoriginalt ratt skal være merket med ratt-type og produsentens navn eller merke. Tilhørende rattnav skal være merket med ratt-type, produsentens navn eller merke og bilens fabrikat- og modellbetegnelse, eventuelt bilens modellnavn. Rattnavet kan i stedet merkes med et tilhørende delenummer av hvilket det, av den dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1, skal fremgå at rattnavet passer til rattet og til vedkommende bilmodell. 

4.3 En lettfattelig monteringsanvisning for ratt og rattnav skal medfølge hvert enkelt uoriginale ratt. 

4.4 Dokumentasjon og monteringsanvisning som nevnt skal alltid medføres i bilen. Dette kreves likevel ikke dersom regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av det uoriginale rattet.


Men som sagt, dette gjelder IKKE på biler eldre en 01-01-1974.
« Siste redigering: februar 10, 2009, 10:39:09 am av eiko » Loggført
frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #31 på: februar 10, 2009, 12:31:54 pm »

Dette ser ut til å stemme. Jeg snakket med teknisk avdeling nå på BT og de sa akkurat det samme. Bilere eldre enn 1974 kan i utgangspunktet ha hvilket som helst ratt innen rimlighetens grenser. Han jeg snakket med sa det var bare å komme innom BT for å få inn rattet godkjent i vognkortet hvis det var et problem som dukket opp hele tiden ved kontroll o.l.  Blunker Da beholder jeg i alle fall mitt Grant ratt på inntil videre...
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #32 på: februar 10, 2009, 13:05:43 pm »

før 1.1.74 gjelder vel flere ting, blant annet fangere. Da kan jeg puste lettet ut mht Coupe'n, for den er registrert i 73
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #33 på: februar 13, 2009, 13:56:03 pm »

*printe ut og legge i bilen til neste kontroll* Osteaktig
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!