mai 05, 2024, 19:00:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lader ikke etter å ha kjørt litt  (Lest 1504 ganger)
Bubble
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Buskerud


Vis profil

« på: juni 21, 2014, 15:34:00 pm »

Har ett rart fenomen,har pågått siden jeg har renovert bobla.

Har bygd om til 12 v med vekslelstrømsdynamo med innebygd regulator.

når jeg starter bilen lader den med 14 v, men etter å ha kjørt litt og stopper bilen og skal starte igjen, så da lyser ladelampa i dash og jeg måler bare 7 v ut.

Noen som har opplevd dette?


Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: juni 21, 2014, 16:53:37 pm »

Har du gått over alle koblinger en gang til mtp at alt er koblet godt ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Bubble
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #2 på: juni 21, 2014, 18:46:07 pm »

Ja alt er gått over ca 10 ganger
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juni 21, 2014, 18:51:08 pm »

Måler du 7V både på batteri og utgangen fra dynamo? Viss du måler rundt 12V på batteri, men bare 7V på dynamo er det nok dårlig kontakt/brudd et sted.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bubble
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #4 på: juni 23, 2014, 08:13:32 am »

Måler du 7V både på batteri og utgangen fra dynamo? Viss du måler rundt 12V på batteri, men bare 7V på dynamo er det nok dårlig kontakt/brudd et sted.


Når den lader når bilen er kald, og ikke lader når bilen blir varm. Kan det være noe galt med dynamoen?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 23, 2014, 16:53:41 pm »

Kan være dynamo/regulator som ikke tåler å bli varm, men du burde uansett måle mer enn 7V på batteriet. Derfor lurte jeg på hvor du måler 7V. Ut av dynamo eller på batteriet? Kan også være en litt dårlig kontakt som blir varm og dermed dårligere kontakt.

En test er å ta en startkabel fra minus på batteri og til blokka på motor. Siden du har "vekselstrømsdynamo" kan du også ta en startkabel fra pluss på batteri til plussen på dynamo. Da utelukker du dårlige forbindelser. Virker den normalt da, har du noen kontaktproblemer. Virker den ikke, er det nok noe rart med dynamoen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bubble
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #6 på: juni 23, 2014, 20:07:30 pm »

Kan være dynamo/regulator som ikke tåler å bli varm, men du burde uansett måle mer enn 7V på batteriet. Derfor lurte jeg på hvor du måler 7V. Ut av dynamo eller på batteriet? Kan også være en litt dårlig kontakt som blir varm og dermed dårligere kontakt.

En test er å ta en startkabel fra minus på batteri og til blokka på motor. Siden du har "vekselstrømsdynamo" kan du også ta en startkabel fra pluss på batteri til plussen på dynamo. Da utelukker du dårlige forbindelser. Virker den normalt da, har du noen kontaktproblemer. Virker den ikke, er det nok noe rart med dynamoen.

Takk for tips skal prøve dette.
Loggført
Bubble
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #7 på: juni 26, 2014, 17:55:21 pm »

Hei pluss og minus  fra batteriet ga ingen virkning.

Men har målt litt

Når bilen er kald og lader

7,7v på - coil
14,20 + på coil
14,39 på ledning til ladelampa
14,50 v på ledning til batt

når den ikke lader
batt 12.6
ledning til ladelampa 2-7 varierer veldig fra gang til gang
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: juni 29, 2014, 07:05:02 am »

Når den lader, ser målingene veldig riktig ut.
Minus på coil vil være vanskelig å måle med et multimeter, da det er pulser av minus når stiftene er lukket, og litt pulser av pluss når de er åpne. Multimeteret vil ta et gjennomsnitt.
Ut fra dette vil jeg også tippe det er dynamoen/regulatoren som tuller litt. Viss du demonterer regulatoren som sitter under lokket på toppen av dynamo vil du se om børster er store nok. Har også vært ute for at det har vært et slags usynlig belegg på kobberbanene der børstene skal treffe. Dette isolerte slik at den ikke ville lade. Rengjorde med tynner og alt virket.
Post gjerne et bilde av dynamo/regulator når du har demontert.....
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!