men siden jeg ikke har peil så vet jeg ikke om dette er for dyrt, og det viktigste, hvilke feil må jeg være obs på, hvis det er noen.
Beklager litt langt svar, men her kommer mitt bidrag:
Jeg kjøpte en flott 1303 Cab for noen år siden. Den så veldig, veldig strøken ut, men jeg ble alvorlig lurt/svindlet. Bilen var en overlakkert, tektylert rusthaug. Det ble til slutt et par års prosjekt der alt ble plukket ned til det enklete molekyl. Veldig artig, men det var jo ikke planen.
Den største jobben var rustsveisingen. Det hele begynte med et lite hull i kanalen, og til slutt satt vi igjen med et par bøtter med "blomsterjord" etter at alt av hulrom var åpnet. Som folk over her sier: Rust er desidert verst. Jeg ville sjekket nøye. Det finnes nesten aldri noe som heter 100% rustfri boble med mindre den er restaurert. Spesielt kabrioletene har mye hulrom og er veldig utsatt, og bilen er ikke designet tett - det regner inn gjennom sidevinduer og ned i det indre.
Når du sjekker bilen (stikk med en syl), så let etter svake punkter langs stigtrinnene, i nedre bakre del av hjulbrønnene foran, se på støtdempertårnene inne i bagasjerommet, sjekk under baksetet og sidepanelene bak, åpne opp dørpanelene (en dør koster 10 000 pr stk), osv. Hvis det er rust må det sveises (komplisert), og deretter lakkeres. Veldig dyrt. Stay away!
Må kalesjen skiftes, skal du regne med 15-20 000 kr for å sette bort jobben. Hvis du er nevenyttig er jobben fullt ut overkommelig, og enkeltdelene (innertrekk, padding, selve kalesjen) er ikke avskrekkende, ca 5-6000 totalt. Gummilistene koster et par tusen tilsammen, de er ofte dårlige og må skiftes.
Hvis en cab er tilsalgs for 70-80 000 er den normalt i dårlig stand, evt at selger ikke kjenner markedsprisene, du kan jo være heldig. Det er kolossalt dårlig økonomi å gjøre oppussingen selv i forhold til å kjøpe en ferdig restaurert. Vet litt om dette, jeg måtte veldig snart slutte å tenke på hva prosjektet egentlig kostet... Prismessig ligger de seneste modellene (75-80) høyere enn tidligere modeller (65-74), inntil du kommer ned til de eldste eksemplarene, som er hinsides høyt priset. M.a.o., en cab fra rundt 1970 med rett frontrute er en god del tusenlapper billigere enn en sen 1303.
Litt springende dette, men som sagt ville jeg lett etter et ferdig restaurert eksemplar. For en pen "rustfri" cab ville jeg betalt 100-120 000 her hjemme, det blir mest økonomisk. Ikke vær redd for å betale dette hvis du kan. Bilen faller nemlig ikke i verdi, og en VW Cabriolet er en utrolig stilig bil som det er fantastisk artig å eie og kjøre!!! Jeg koser meg veldig om dagen. Kjørte mellom en fet Porsche og en Audi Q7 i dag og folk på fortauet smilte og pekte. Ikke på de to andre bilene... Tror du scorer noen poeng hvis du kommer trillende hjem til kona med en boblecab ;-)