mai 13, 2024, 22:13:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW Boble gml type cabrio - 76-78  (Lest 1838 ganger)
bubblebutt
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« på: mai 11, 2011, 18:33:42 pm »

Planen er å kjøpe gave til fruen når hun runder år om 1 måned og drømmen hennes er en Beetle Cab.

Har kikket på denne http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=27743127

men siden jeg ikke har peil så vet jeg ikke om dette er for dyrt, og det viktigste, hvilke feil må jeg være obs på, hvis det er noen.

Håper på snarlig svar

Mvh
Bubblebutt
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: mai 11, 2011, 19:03:54 pm »

Hei! At bilen er urestaurert er et stort pluss. Mindre sjanser for bortgjemt rust da. Det er nettopp dette du skal være obs på... rust. Alt annet kan fikses relativt lett Glad Vanlige rustplasser er i kanaler, innerskjermer, støtdemperfester fremme, jekkfester, under batteri ++

Er den rustfri er jo dette billig for en 1303 cab
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2011, 19:49:21 pm »

Løp å kjøp Glad
Det finnes ingen feil å være redd for på bobler, kun rust. Verdens enkleste bil slik jeg ser det, alt av deler er tilgjengelig til ganske hyggelige priser.
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #3 på: mai 11, 2011, 20:00:54 pm »

Kult at fruen vil ha Beetle Cab og ikkje New Beetle Cab, i alle fall!  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #4 på: mai 11, 2011, 20:08:03 pm »

Hei!

Morsomt at fler vil ha cab!
Se på www.1303cabrio.com. Her finns masse tips og det er på norsk og svensk!
Den sølvgrå er USA import, det hjelper ofte på rust problemene. Den har stått til salgs lenge, så sjekk den nøye.
Vi har to biler fra USA, en cab -73 og en Westfalia campingbuss fra 77. Det som har manglet på begge bilene er
rustbeskyttelse i hulrom. Alikevel ser det ut som nytt inne i kanaler, dører mm. Men nå er rustbeskyttelsen på plass...

Sjekk vindusheiser, det er vel det eneste det kan vare vanskligt med deler til. Ellers får du kjøpt alt av gummideler for å få bilen tett.

Lykke til med cab!

Mvh
Jonas
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
bubblebutt
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 11, 2011, 20:29:34 pm »

Løp å kjøp Glad
Det finnes ingen feil å være redd for på bobler, kun rust. Verdens enkleste bil slik jeg ser det, alt av deler er tilgjengelig til ganske hyggelige priser.

Når du skriver løp og kjøp, er det på grunn av prisen og bilens stand eller et utsagn basert på kvalitet og lite problemer? Glad



Mvh
Bubblebutt
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #6 på: mai 11, 2011, 20:38:43 pm »

Ta med en som kan VW får å sjekke den. Selv om du får kjøpt alt av deler kan det fort bli dyrt. Betal for å få en bra bil. Jeg holder på med min egen 73 modell så jeg vet at det koster selv om det bare er småting som må byttes.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #7 på: mai 11, 2011, 20:42:16 pm »

Hva med denne, bilen er jo noen år eldre en det du kansje i utgangspungtet søker,
Den har stått på vinterlagring sammen med mine biler så jeg har tittet på den mange ganger og den er i fin stand,

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28439809
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #8 på: mai 11, 2011, 20:43:27 pm »

Ja, det kan i hvertfall bli dyrt å kjøpe usett p eBay Øyerulling
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: mai 11, 2011, 22:22:07 pm »

men siden jeg ikke har peil så vet jeg ikke om dette er for dyrt, og det viktigste, hvilke feil må jeg være obs på, hvis det er noen.

Beklager litt langt svar, men her kommer mitt bidrag:

Jeg kjøpte en flott 1303 Cab for noen år siden. Den så veldig, veldig strøken ut, men jeg ble alvorlig lurt/svindlet. Bilen var en overlakkert, tektylert rusthaug. Det ble til slutt et par års prosjekt der alt ble plukket ned til det enklete molekyl. Veldig artig, men det var jo ikke planen.

Den største jobben var rustsveisingen. Det hele begynte med et lite hull i kanalen, og til slutt satt vi igjen med et par bøtter med "blomsterjord" etter at alt av hulrom var åpnet. Som folk over her sier: Rust er desidert verst. Jeg ville sjekket nøye. Det finnes nesten aldri noe som heter 100% rustfri boble med mindre den er restaurert. Spesielt kabrioletene har mye hulrom og er veldig utsatt, og bilen er ikke designet tett - det regner inn gjennom sidevinduer og ned i det indre.

Når du sjekker bilen (stikk med en syl), så let etter svake punkter langs stigtrinnene, i nedre bakre del av hjulbrønnene foran, se på støtdempertårnene inne i bagasjerommet, sjekk under baksetet og sidepanelene bak, åpne opp dørpanelene (en dør koster 10 000 pr stk), osv. Hvis det er rust må det sveises (komplisert), og deretter lakkeres. Veldig dyrt. Stay away!

Må kalesjen skiftes, skal du regne med 15-20 000 kr for å sette bort jobben. Hvis du er nevenyttig er jobben fullt ut overkommelig, og enkeltdelene (innertrekk, padding, selve kalesjen) er ikke avskrekkende, ca 5-6000 totalt. Gummilistene koster et par tusen tilsammen, de er ofte dårlige og må skiftes.

Hvis en cab er tilsalgs for 70-80 000 er den normalt i dårlig stand, evt at selger ikke kjenner markedsprisene, du kan jo være heldig. Det er kolossalt dårlig økonomi å gjøre oppussingen selv i forhold til å kjøpe en ferdig restaurert. Vet litt om dette, jeg måtte veldig snart slutte å tenke på hva prosjektet egentlig kostet... Prismessig ligger de seneste modellene (75-80) høyere enn tidligere modeller (65-74), inntil du kommer ned til de eldste eksemplarene, som er hinsides høyt priset. M.a.o., en cab fra rundt 1970 med rett frontrute er en god del tusenlapper billigere enn en sen 1303.

Litt springende dette, men som sagt ville jeg lett etter et ferdig restaurert eksemplar. For en pen "rustfri" cab ville jeg betalt 100-120 000 her hjemme, det blir mest økonomisk. Ikke vær redd for å betale dette hvis du kan. Bilen faller nemlig ikke i verdi, og en VW Cabriolet er en utrolig stilig bil som det er fantastisk artig å eie og kjøre!!! Jeg koser meg veldig om dagen. Kjørte mellom en fet Porsche og en Audi Q7 i dag og folk på fortauet smilte og pekte. Ikke på de to andre bilene... Tror du scorer noen poeng hvis du kommer trillende hjem til kona med en boblecab ;-)

Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #10 på: mai 11, 2011, 23:00:04 pm »

Løp å kjøp Glad
Det finnes ingen feil å være redd for på bobler, kun rust. Verdens enkleste bil slik jeg ser det, alt av deler er tilgjengelig til ganske hyggelige priser.

Når du skriver løp og kjøp, er det på grunn av prisen og bilens stand eller et utsagn basert på kvalitet og lite problemer? Glad



Mvh
Bubblebutt

Mest p.g.a. det siste men som andre sier så få noen som virkelig kan VW til å være med å se på. Prisen er lav og bildene lover godt men de kan jo lyve. Slik jeg ser det så er boble uansett en av de enkleste biler i verden å ha med å gjøre i forhold til deletilgang/priser og miljø. Ting koster penger men det som er dyrt i VW verden er ikke dyrt i forhold til priser på ting til mange andre biler (prøv å kjøp gammel italiener f.eks. Blunker ) Enkel konstruksjon (selv på cab'en) gjør det lettere å finne rust og eventuelle problemer. Det elektriske på ei boble er enkelt, altså lite feil og lett å fikse. Det mekaniske er simpelt og robust og dermed enkelt å fikse. Er clutchen dårlig f.eks. så er det "a walk in the park" å bytte. Litt værre om selve girkassa er gåen men heller ikke et problem og motoren er jo tatt ut på kort tid selv for en som ikke har gjort det før. Det er ikke bremsekraftforsterker og bremsene er simple og lette å holde orden på. Hjuloppheng er også simpel og robust og på 1302 og 1303 er det jo mest av alt fjerntårn fremme som bør sjekkes for rust. Altså, simpelt og greit. Så lenge bilen ikke er rusten og så lenge kalesjen funker og er tett så burde jo den caben du linket være et kupp.
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 12, 2011, 07:20:35 am »

Skal du være noenlunde trygg på en USA-bil må du forvisse deg om at den har gått i en "tørr" stat. Alternativt er ikke utstiktene noe bedre enn en europeisk (fra kontinentet) bil. Kommer den fra fuktige kystområder er det godt mulig at den er like dårlig som en dårlig behandlet norsk bil.
Finnes både regler og unntak - sørg for at nettopp det eksemplaret DU er ute etter er til å satse på, få den sjekket av noen som er kyndige og vet hva de skal se etter! Penger brukt på dette er penger spart...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!