mai 17, 2024, 23:02:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sump.... Når og hvorfor?  (Lest 2329 ganger)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« på: desember 09, 2009, 20:32:04 pm »

God kveld...

Vurderer det med å montere oljesump på den nye motoren jeg holder på med. Men lurer egentlig på om det virkelig er behov for denne?
Har en 2 1/2 l. sump som jeg hadde på 1600'n, men erfarte der at olja aldri ble særlig varm. Denne motoren får noe høyere komp, derav mer varme. Men den varmen blir mer i toppene.
Hvilke erfaringer har dere med dette? Er jo bare fint å ha mer olje, men man får en ekstra sjkøt med fare for lekkasje.  Blunker
Petter'n.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 09, 2009, 20:50:10 pm »

Av egen erfaring vil jeg si at ekstra sump kun er nødvendig om du kjører så hardt at du har problemer med at den orginale sumpen går tom for olje.
Som du sier vil f.eks økt komp som fører til mer varme som blir ført ned til blokka av sylindrene føre til økt oljetemp. I mitt hode blir oljen tilnærmet like varm uansett hvor mange liter olje du har i systemet, det tar bare lengre tid. Man senker ikke oljetemperaturen i det lange løp med å tilføre mer av den, man forlenger bare tiden det tar for oljen å komme til driftstemperatur.
Om du har en lekkasje et sted, er det en feil... Og den er ikke sumpen sin skyld.  Blunker
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 09, 2009, 22:17:51 pm »

Hey...
Ingen lekkasjer her enda. Osteaktig Men tenker at ekstra skjøt uten grunn, ikke er noe vits.
Grunnen til at jeg lurer på dette nå, er at hvis jeg skal bruke sumpen, vil jeg gjerne tigsveise det sugerøret, istedetfor å bruke de klemmene som følger med..
Tror denne gangen at jeg dropper den. forrige motor kom vel egentlig aldri opp i skikkelig temperatur i det heletatt.  Øyerulling
Petter'n.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: desember 09, 2009, 23:51:52 pm »

Om noen tenker å forlenge sugerøret med det kitet som følger med sumpen bør man heller kjøre uten...
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #4 på: desember 10, 2009, 19:46:56 pm »

Er ikke det sugerøret bra og bruke?
Loggført

Vw 1302
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: desember 10, 2009, 19:49:00 pm »

Nå mente vel ikke Johnny at man skulle kjøre uten forlenger (?!)... Men at man ikke burde bruke det kit'et som følger med sumpen for å feste det. (slangeklemme). Men heller lodde/tigge det.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: desember 10, 2009, 21:17:25 pm »

VolksWorld hadde en artikkel om disse en gang,kan lete den opp hvis det er intr.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 10, 2009, 21:30:44 pm »

VolksWorld hadde en artikkel om disse en gang,kan lete den opp hvis det er intr.

Gjør det du Lundby Blunker
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 10, 2009, 22:17:09 pm »

Hadde vært flott det ja..  Glad
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: desember 10, 2009, 22:21:38 pm »

Det er vel to grunner til sump:

1) Øke oljemengden i bunn

2) Øke tiden oljen kan ligge og kjøle seg for å redusere kjølebehovet av oljen


Første grunnen er vel den beste: suger man opp mer olje enn det renner tilbake går man jo tom. Høyt turtall over lang tid kan gjøre dette i tankene mine, uten å ha målt noen flow inn/ut til sumpen.

Andre grunnen betyr jo egentlig at kjølesystemet har for liten kapasitet. Siden det vil ta lenger tid før samme literen olje går rundt vil den få avkjøle seg mer, og derfor avlaste kjølesystemet noe. Men bedre ville det kanskje vært å legge slanger/rør, som i seg selv gir god kjøleeffekt, til en kjøler i fartsvinden f.eks. Standard tysk løsning det.


Angående det røret: det må vel gå ann å finne et lim som kan skjøte disse? Man bruker det jo på bilkarosserier etc, så disse to burde også være en grei sak?

Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 11, 2009, 06:49:41 am »

Tror jeg ville sveiset det.. Gjorde det på den forrige motoren min. Hadde vært bra kjipt om det datt av, eller begynte å trekke i skjøten..
Oljereturen har jeg for min del borret opp, så oljen skal komme seg fortere ned i sumpen. Spennende å se åssen dette funker i praksis. 
Jeg brukte sump for å øke oljemengden, og få opp kjøølekapasiteten. Men forrige sesong kjørte jeg med veldiig kalld olje.
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: desember 11, 2009, 10:36:37 am »

Du får kjøre litt høyere statisk komp dette året da :-P
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 11, 2009, 17:15:32 pm »

Skal jo det da....  Osteaktig
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!