mai 02, 2024, 20:13:31 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
ventiljustering
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: ventiljustering (Lest 3928 ganger)
vw-t1
Supermedlem
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
ventiljustering
«
på:
mai 10, 2012, 11:50:06 am »
Skal justere ventiler etter innkjøring av standard 1200/34hk. I instruksjonsboka står det 0,10 men er det ikke 0,15 ved kald motor?
Loggført
Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
Sv: ventiljustering
«
Svar #1 på:
mai 10, 2012, 12:20:01 pm »
Ta midt imellom, det gjør jeg
Er 0.10 på de gamle motorene, 0,15 på de nyere, husker jeg rett. Men et gammelt tips var litt over 0.10.
Kjører du på 0.10 må du visstnok justere oftere.
Lærte det av en gammel, kjent VW-mann.
Loggført
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw-t1
Supermedlem
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
Sv: ventiljustering
«
Svar #2 på:
mai 10, 2012, 12:25:08 pm »
Ok. Da blir det litt vid 0,10
Takk for svar
Loggført
Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
vw-t1
Supermedlem
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
Sv: ventiljustering
«
Svar #3 på:
mai 11, 2012, 11:21:42 am »
Det hadde jaggu mye å si. Går ikke bare stillere, men roligere og penere
Loggført
Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg
Sv: ventiljustering
«
Svar #4 på:
mai 11, 2012, 13:04:38 pm »
Her må jeg hoppe med på tråden en gang. Er det kam løftere og støtstænger der bestemmer ventiljusteringen eller er det vippestel og ventiler/toppen?
Har lidt af en bastard motor i 62'en.
Loggført
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
Sv: ventiljustering
«
Svar #5 på:
mai 11, 2012, 16:03:45 pm »
Det er vel det meste igrunn.
Ventilene skal ha klaring på kald motor fordi en Boble-motor er laget av diverse forskjellige metallegeringer som utvider seg i ulikt tempo når motoren blir varm.
Og riktig justerte ventiler har sitt å si, ja. Etter forrige justering ble bunndraget på bilen min merkbart bedre.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
Sv: ventiljustering
«
Svar #6 på:
mai 11, 2012, 21:12:19 pm »
Sitat fra: Jens-Ole aka 'Dansken' på mai 11, 2012, 13:04:38 pm
Her må jeg hoppe med på tråden en gang. Er det kam løftere og støtstænger der bestemmer ventiljusteringen eller er det vippestel og ventiler/toppen?
Har lidt af en bastard motor i 62'en.
Er vel støtstengene som har mest å si, da de er lengst, og vil utvide seg mest. Har du alu, bør det være greit med vanlig klaring, tror jeg.
Men alt spiller inn.
Loggført
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg
Sv: ventiljustering
«
Svar #7 på:
mai 12, 2012, 09:51:10 am »
Lyder som at 15 måske er lidt for meget på min motor så får prøve lidt mindre.
Loggført
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
vw-t1
Supermedlem
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
Sv: ventiljustering
«
Svar #8 på:
mai 12, 2012, 10:32:45 am »
Prøvde meg med trang 0,15 jeg nå. Ble ganske bra på standard motor. Litt mekanisk lyd må man vel regne med, men ble ganske tyst
Loggført
Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...