mai 02, 2024, 22:49:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX  (Lest 3823 ganger)
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« på: april 14, 2013, 17:38:04 pm »

Jeg har en 2.1 WBX med motorkode DJ og digijet hjerne og det jeg lurer på om jeg kan får effektøkning med en singel 40mm weber eller må jeg ha en større, 2 stk. eller svarer det seg ikkje med forgasser på en slik motor?

Thomas
« Siste redigering: april 15, 2013, 19:14:23 pm av VW1300:) » Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: april 14, 2013, 19:31:52 pm »


Innsprutet på WBX fungerer jo fint det...enkelt er det også
Men turtallsperre på 5500 er ikke så kult - tenna i rattet når det bråstopper   Sint

Du kan bytte krystallet i hjernen for å flytte turtalsperren litt
Org sitter det ca 7,3 MHz krystall, bytter du til 8.3 flyttes turtallsperren til ca 6200
Merket ikke noe andre konsekvenser på den jeg testet dette
- ja en må lodde...

Krystallet ser slik ut: (ikke teksten nei, men fysisk ser det slik ut)

Og det kan en bestille fra for eksempel elfa
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20166&pageSize=10&filterClause=COL_2%253D7.3728%2520MHz

Eller bygg megasquirt :-) så kan du styre alt selv
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #2 på: april 15, 2013, 02:58:03 am »

Ja en slik krystall har jeg allerede Osteaktig men har noen erfaring om ka oppsett med forgasser som er best? Denne må gå fort! Gliser takk takk Glad
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #3 på: april 15, 2013, 06:35:34 am »

Ops, såg eg har lest litt feil.. Forgasser stod de jo ingenting om Rekker tunge leste litt om megasquiert, virker som om de er veldig plug and play på en wbx. Dyrt var de heller ikkje, eller kommer ann på ka eg velge Glad har du noen erfaring me forskjellige MS? Vil ha en som er turtallshissige, er til bruk på bane Glad
Fant denne og har lest litt at dette er ett bra utgangspunkt;
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_42&products_id=149

« Siste redigering: april 15, 2013, 06:44:17 am av VW1300:) » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 15, 2013, 07:38:10 am »

Hvor høyt opp i turtall skal du?

Husk at det er hydrauliske løftere  i motoren, og de gir seg vel litt opp i registeret?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #5 på: april 15, 2013, 12:18:42 pm »

De svarer seg vell ikkje me så møkje meir enn 6200 omdr, hvornår slutter løfterene å funke da?
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #6 på: april 15, 2013, 15:03:22 pm »

Men med bytte til mekaniske løftere og annen kam så kan eg vell få høyere turtall? Jeg har til dags dato Engle 120 kam og hydrauliske løftere Så eg kan vell ikkje komme høyere enn 6500rpm før løfterene svikter?

Feks. disse løfterne som tåler 9000 rpm med en bigfoot kam: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1537
Er det noe annet som vil svikte på motoren då? 9000 rpm er jo gaaanske heftig spør du meg  Osteaktig

Men når jeg bytter en slik krystall så øker jeg MHz i krystallen, så teoretisk så kan jeg "fjerne" turtallsperren med å bytte i en krystall som harn veldig mye høyere MHz enn den som står i. Si jeg har en 8,3 MHz nå også bytter jeg i en som er 30MHz (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=74-512-55&toc=20166) går det ann? Eller tuller jeg til noe annet då?
« Siste redigering: april 15, 2013, 16:50:48 pm av VW1300:) » Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: april 15, 2013, 18:04:35 pm »

Jeg har ingen erfaring med å kjøre annet en org kam sammen med WBX innsprutet.
Har startet opp en AC 1915 / Engle 130 motor med dette sprutet montert men Ingen road test enda.
Rocky Jennings og Buildabiggerboxer på shoptalkforums har noe erfaring mener jeg - men det meste er nok for bruk i Buss
Les/søk her:
http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=37&sid=743caad5b824d2d9fbdc1ed37f62b52e

Mulig Knasten også har noen erfaringer fra gammelt?

Hvor smertegrensen for "overklokking" går vet jeg ikke, men 30MHz kan du gleme :-)

For race ville jeg nok vurdert ITB's for NA motor sammen med Megasquirt eller annet programerbart sprut
Enten bygge noe selv fra motorsykkel deler billig fra e-bay
Eller kjøpe ferdig fra http://www.vwspeedshop.com /  http://www.cbperformance.com

Men det er da flere som har gode resultater med dobble gassere også :-)

Editert første linken som var feil

« Siste redigering: april 16, 2013, 07:22:51 am av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #8 på: april 15, 2013, 18:42:43 pm »

Tror den første linken din er feil, men skal kikke litt inne på forumet der.
Va mener du med overklokking? Er det når løfterne begynner å flyte? Kjenner vell det på motoren at den ikke har mer å gi  Glad Jeg tenkte å bare flytte turtallsperren til 9000 omdr så lipper jeg megasquirt eller andre systemer, vil jeg tru  Øyerulling
Hva motor er ITB's for NA for noe? Aldri hørt om det..  Rekker tunge eller er de wankel motor? Wankel blir uansett for dyrt.. Men kanskje seinere, det er veldig rått med wankel  Gliser

Men datasprut virker fristende  Osteaktig
« Siste redigering: april 15, 2013, 18:47:55 pm av VW1300:) » Loggført
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #9 på: april 15, 2013, 21:30:14 pm »

Hadde 2 doble Dellorto på en org. wbx i boble for ca.16-17 år siden. Gikk greit den, men var ikke noen turtallsmotor...Prøvde ikke denne med org. innsprut så har ikke noe referanse der.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: april 15, 2013, 22:50:24 pm »

Tror den første linken din er feil, men skal kikke litt inne på forumet der.
Va mener du med overklokking? Er det når løfterne begynner å flyte? Kjenner vell det på motoren at den ikke har mer å gi  Glad Jeg tenkte å bare flytte turtallsperren til 9000 omdr så lipper jeg megasquirt eller andre systemer, vil jeg tru  Øyerulling
Hva motor er ITB's for NA for noe? Aldri hørt om det..  Rekker tunge eller er de wankel motor? Wankel blir uansett for dyrt.. Men kanskje seinere, det er veldig rått med wankel  Gliser

Men datasprut virker fristende  Osteaktig

Tror du må bruke litt mer tid på å lese deg opp Blunker

Overklokking er når du setter opp hastigheten på klokka på originalsprutet. Dersom turtallssperra er på 6200 rpm originalt, og du øker klokkefrekvensen med 10% øker denne turtallssperra med de samme 10%. Sprutet skjønner jo ikke at tida går litt fortere... Men du kan bare øke denne hastigheten en visss mengde før andre deler av elektronikken ikke henger med lenger. Og det originale sprutet er jo ikke veldig programmerbart...

Megasquirt er gøy, men det er verken billig eller plug and play... Søk litt på mine prosjekter (både i Grellands Ghia og i den siste oxyboxer-tråden min) så ser du at det er ganske mye som skal til. Men som sagt moro.

ITB er forkortelse for individual Throttle Bodies, eller individuelle spjellhus, på norsk.

NA er Naturally Aspirated, eller sugemotor på norsk, dvs uten turbo eller kompressor.

Som sagt søk her inne og ikke minst på Engine Management-området på www.shoptalkforums.com, så får du veldig mye bra info fra folk som faktisk har testet en del forskjellig


Lykke til Glad
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #11 på: april 16, 2013, 10:37:05 am »

Tusen takk for tips og hjelp til forståelse! Glad nå må eg nok lesa litt meir rundt omkring Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 17, 2013, 21:59:47 pm »

Sitter det ikke mekanisk turtallsperre på motorene også? Ikke lengesiden plukket jeg opp en wbx fordeler. Der satt det en mekanisk turtallsperre med fjær på rotoren.
Er det to sperrer på wbx?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #13 på: april 17, 2013, 22:45:50 pm »

Sitter det ikke mekanisk turtallsperre på motorene også? Ikke lengesiden plukket jeg opp en wbx fordeler. Der satt det en mekanisk turtallsperre med fjær på rotoren.
Er det to sperrer på wbx?

Stemmer, den kutter tenning dersom en har en slik rotor, husker ikke nøyaktig turtall men det er litt før fuel cut..
Å fjerne den "sperra" er enkelt da
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 18, 2013, 06:38:08 am »

Bare å fjerne sprutet, demontere sperra i fordelern og montere to doble 40 eller 44 Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #15 på: april 18, 2013, 22:03:30 pm »

Bare å fjerne sprutet, demontere sperra i fordelern og montere to doble 40 eller 44 Gliser

Er de jeg skal nå, bare med 009 fordelar og to doble 44 Osteaktig
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 19, 2013, 13:35:24 pm »

Blir knall Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ædolf
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: haugesund



Vis profil
« Svar #17 på: juli 22, 2013, 18:03:47 pm »

Bare å fjerne sprutet, demontere sperra i fordelern og montere to doble 40 eller 44 Gliser

Er de jeg skal nå, bare med 009 fordelar og to doble 44 Osteaktig
hallo mister:-)
 fikk du prøvd detta oppsettet,litt spent her :-)
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #18 på: juli 24, 2013, 04:35:38 am »

heilu Glad
Nei eg har vore opptatt med alt aen enn dette, men planen er å få bygget slik motor gjennom høst/vinteren! Delene ligger klare, må bare begynne.. Er veldig spent sjøl ;-)
Loggført
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 14, 2013, 09:24:57 am »

Da er motoren bygget, bruksområdet blir på en blicross bane. Oppsett med to doble 44mm fajs forgassere og 1:25 vippearmer. Det er ikkje blitt skikkelig testet, men det gjekk veldig fort opp over veien hima! Osteaktig Eg beholder også wbx fordeler på og det virket veldig bra, har også hørt at den har bedre tenningskurve enn 009 fordeler.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 17, 2013, 13:37:17 pm »

Da er motoren bygget, bruksområdet blir på en blicross bane. Oppsett med to doble 44mm fajs forgassere og 1:25 vippearmer. Det er ikkje blitt skikkelig testet, men det gjekk veldig fort opp over veien hima! Osteaktig Eg beholder også wbx fordeler på og det virket veldig bra, har også hørt at den har bedre tenningskurve enn 009 fordeler.

Sleng gjerne ut noen bilder eller video av breisladding e.l Gliser

-Arild-
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!