mai 03, 2024, 21:45:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nikasil sylindere  (Lest 3799 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« på: desember 10, 2008, 21:17:45 pm »

http://www.europeanmotorworks.com/pvw/034-281/type-4-pistons-cylinders/103mm+NiCaSil+Cylinder+-+Set+of+4   
http://www.lnengineering.com/store/catalog/nickies-cylinders-type-porsche-c-28_31.html

Nikasil sylindere har den egenskap at det blir mindre friksjon mellom stempel og sylinder slik at motoren roterer lettere.
Ved installering av nikasilsylindrer kan effekten fort øke med 20 hk.

LN Engineering selger 103 sats til T-4 til den nette sum av $ 3117 (28.490 levert ferdig fortollet på Posten)
European Motorworks selger "det samme kittet" for $ 1450. (13.700 levert ferdig fortollet på Posten.)

Hvorfor så kolosal prisforskjell?

Blir dette å sammenligne Biltema-deler opp mot Formel 1-deler?
« Siste redigering: desember 20, 2008, 11:16:47 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #1 på: desember 10, 2008, 21:21:34 pm »

Virker som at det billigste bare er sylinderene.

Mens det dyreste: Price includes Nickies cylinders, ARP head studs, and custom JE Pistons.

Så en rein prissammenligning er ikke helt på rett plass.
Noe forskjell er det jo i priser alikevel.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: desember 10, 2008, 21:35:10 pm »

Hørtes dyrt ut, men det selges ikke så mye av dette. Til min Moto Guzzi ga jeg ca 4500,- for 2 sylindre med stempler og ringer for noen år siden. Mulig det var nigusil (en konkurrerende produsent). Ellers mener jeg det var noe som vi kalte for hardkrom-sylindre. Disse gikk det ann å få lagt på nytt krombelegg i Norge (Drammen?). Fettern min skar GT100'en sin et par ganger(rundt 1980), den hadde hardkrom originalt. Sylinderen fikk han fikset med nytt hardkrombelegg, mener jeg. Evt hør med de som selger crossdeler(Snellingen f.eks.).

Dette blei bare litt mimring, men motocross-syklene går ofte med nicasil/hardkromsylindre. Man sparer også vekten av sylinderforinga, for krommen er lagt rett på aluminiumsveggen.
« Siste redigering: desember 10, 2008, 21:46:24 pm av kjells » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #3 på: desember 10, 2008, 21:49:48 pm »

Når det er snakk om nikkasilbehandlet sylindere, så pass opp hvis de er laget i england, for de har nemlig den dårligste nikasilbehandlingen i hele Euoropa. Disse BØR komme fra statene. Driver mye med snø-scootere, og i dag er det nikasil på alle scootere med stor motor. Jeg betaler til en 800 ccm, 2900,- for en syl.
Loggført
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #4 på: desember 10, 2008, 21:52:53 pm »

http://www.europeanmotorworks.com/pvw/034-281/type-4-pistons-cylinders/103mm+NiCaSil+Cylinder+-+Set+of+4   
http://www.lnengineering.com/store/catalog/nickies-cylinders-type-porsche-c-28_31.html

Nikasil sylindere har den egenskap at det blir mindre friksjon mellom stempel og sylinder slik at motoren roterer lettere.
Ved installering av nikasilsylindrer kan effekten fort øke med 20 hk.

LN Engineering selger 103 sats til T-4 til den nette sum av $ 3117
European Motorworks selger "det samme kittet" for ca $ 1400

Hvorfor så kolosal prisforskjell?

Blir dette å sammenligne Biltema-deler opp mot Formel 1-deler?

Ja Holmen, der har du helt rett.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 10, 2008, 22:03:01 pm »

Virker som at det billigste bare er sylinderene.

Mens det dyreste: Price includes Nickies cylinders, ARP head studs, and custom JE Pistons.

Så en rein prissammenligning er ikke helt på rett plass.
Noe forskjell er det jo i priser alikevel.

Kittene inneholder det samme
$735 for sylinderene, $420 for stempelene, $150 for ARP studs + stempelfjører.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: desember 10, 2008, 22:16:11 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:18:11 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 11, 2008, 08:09:46 am »

Norsk forhandler av LN Engineering er Martin Schanche Racing
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: desember 11, 2008, 16:59:09 pm »

Jeg hadde nikasil sylindre på min Porsche911 med 2,7 liter. I det miljøet føler jeg at de skyr nikasil som pesten. Grunnen er at når det først oppstår slitasje så er det fint lite å gjøre med det. Kan hones men prosessen er dyr og lang. Først skal det hones med kork og så videre med filt.... EBB kan dette, traff han på Nilsen Motor den gang jeg holdt på med 911'en og han sa at det var mulig å hone med stein, men kun om du kjørte honen opp og ned et par ganger og hadde feelingen på dette. Nye sylindre kostet som det meste til 911 gjør og da mine sylindre var meget bra ble de gjenbrukt med godt resultat.

Et annet problem er at nicasilbelegget ligger litt over kanten oppe i anleggsflaten mot toppen og dersom sylindre må tas av i toppen så får du problemer med at forbrenningen kan spise seg inn i metallet.

Jeg er ikke noen ekspert i det hele tatt, men har siden renoveringen av min 2,7 alltid hatt en oppfattning av at Nikasil suger.... men dersom det ikke er snakk om en bruksbil/motor så er det sikkert en annen sak.

edit: må bare få med at nikasilsylindrene jeg jobba med var noen år gamle :-) verden går nok videre
« Siste redigering: desember 11, 2008, 17:01:42 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 11, 2008, 17:11:38 pm »

I dette tilfelle er det å få mest mulig effekt ut av en rallycross motor.
Når alle knep er brukt kan man bruke Nikasilsylindrer og få 20 hk mer.
Men det koster penger tydeligvis
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 11, 2008, 17:49:11 pm »

I dette tilfelle er det å få mest mulig effekt ut av en rallycross motor.
Når alle knep er brukt kan man bruke Nikasilsylindrer og få 20 hk mer.
Men det koster penger tydeligvis

For ikke å snakke om holdbarhet og at du sikkert kan push´e litt mer tenning uten skade osv. med de stemplene. Vet om en trimma T4 motor som har gått 90 tkm med et slikt nicasil-sett... Dette settet fra LA´ er vel det beste på markedet vil jeg tro.. Selv om prisen er drøy, så vet du i hvertfall at du har gjort ditt beste når det gjelder syl/stempler, vil du ha mer pulver/holdbarhet da, så vet du at du må lete andre steder  Blunker
« Siste redigering: desember 11, 2008, 17:51:30 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 11, 2008, 18:02:16 pm »

Jeg hadde nikasil sylindre på min Porsche911 med 2,7 liter. I det miljøet føler jeg at de skyr nikasil som pesten. Grunnen er at når det først oppstår slitasje så er det fint lite å gjøre med det. Kan hones men prosessen er dyr og lang. Først skal det hones med kork og så videre med filt.... EBB kan dette, traff han på Nilsen Motor den gang jeg holdt på med 911'en og han sa at det var mulig å hone med stein, men kun om du kjørte honen opp og ned et par ganger og hadde feelingen på dette. Nye sylindre kostet som det meste til 911 gjør og da mine sylindre var meget bra ble de gjenbrukt med godt resultat.

Et annet problem er at nicasilbelegget ligger litt over kanten oppe i anleggsflaten mot toppen og dersom sylindre må tas av i toppen så får du problemer med at forbrenningen kan spise seg inn i metallet.

Jeg er ikke noen ekspert i det hele tatt, men har siden renoveringen av min 2,7 alltid hatt en oppfattning av at Nikasil suger.... men dersom det ikke er snakk om en bruksbil/motor så er det sikkert en annen sak.



Jeg må nok si at jeg er uening med deg her angående nicasil. Onkelen min har hatt porscheverksted siden begynnelse 70-tall og i følge han så er det nettopp alt annet en nicasil som suger´ når det gjelder 911 og 912..  Er sylsatsen med nicasil dårlige, så er det å kaste og kjøpe nytt.  Når det gjelder 2,7 liter 911 motoren, så er den sammen med 2,2 literen de dårligste av 911-motorene og holder dårlig.. Feks. 3,2 carrera-motoren som har nicasil-syl av da litt nyere dato. går ofte 300 tkm uten noen form for problemer og er så driftsikker at selv en Toyota Corolla bilr misunnelig. Har selv hatt en 911 med en  slik motor , og kan bekrefte at jeg aldri har hatt en bil med mindre problemer, selv om bilen ble flittig brukt på både bane,autobahn og vei. Rett og slett bombesikker motor... Så når det gjelder nicasil, så tror jeg nok det er holdbare greier. 300 tkm er jo hinsides drømme-tall for Ferrari o.lign. som du ofte ser annonsert at har gått 40 tkm og motor er overhalt, spørs om ikke Fiat skulle ha holdt seg til Uno og Ritmo. Holdbare sportsbiler har det vært heller dårlig med inntil nå, de nyeste er vel brukbare..
« Siste redigering: desember 11, 2008, 18:06:39 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: desember 11, 2008, 21:14:18 pm »

sikkert bare porscha mi som var kjørt litt da.... men husker at det var dyre greier å kjøpe nytt. Om det bare var lommeboka som var litt magrere deg gang kan også ha spilt inn  Gråter

Uansett, i restaureringsboka jeg brukte (Wayne Dempsey, how to modify and rebuild a 911 engine) ble det anbefalt å kjøpe nye sylindre av annen type under restaurering.

beklager avsporingen holmen
Loggført

1961 T1 - Custom
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: desember 11, 2008, 21:58:02 pm »

sikkert bare porscha mi som var kjørt litt da.... men husker at det var dyre greier å kjøpe nytt. Om det bare var lommeboka som var litt magrere deg gang kan også ha spilt inn  Gråter

Uansett, i restaureringsboka jeg brukte (Wayne Dempsey, how to modify and rebuild a 911 engine) ble det anbefalt å kjøpe nye sylindre av annen type under restaurering.

beklager avsporingen holmen

Også uenig Kjetil , sorry , Plukket ned en 3,2 nå , flotte greier , klaring mellom cyl /stempel er mye tightere .
Honing : par ganger opp /ned med en kvalitetskulehon ..ferdig . Sef er det ført "hull" i belegget må det nytt/nybelegging til ..dyrt !!

Avsporing , sorry !
Erich

Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 12, 2008, 08:11:53 am »

Tråden er åpen for innspill.
Det er slik man lærer av, og til nå har man lært at Nikasilsylindrer ikke er for folk med vanlige lommebøker Blunker
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: desember 12, 2008, 09:11:19 am »

Kanskje man skulle bygd opp en motor, sett at det fungerer bra, og evt montert Nicasilsylindre når man ser alt fungerer. Det er ihvertfall dyrt å eksperimentere med...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 13, 2008, 17:07:54 pm »

Tror Pelican Porsche Parts er billigst på LN-settet : http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/9144/POR_9144_ENGpis_pg1.htm

Men jeg tror alikevel at jeg hadde gått for settet til European´, JE er bra greier det..
« Siste redigering: desember 13, 2008, 17:18:09 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 13, 2008, 18:19:54 pm »

Tror Pelican Porsche Parts er billigst på LN-settet : http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/9144/POR_9144_ENGpis_pg1.htm

2082 USD = 14303,34 NOK er vell ikke akkurat billig for 4 stk sylindrer.......
Man må kjøpe stempler, stempelfjører og pinnbolter utenom,
og da kommer man opp i den samme prisen som alle andre har på disse LN settene.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!