mai 04, 2024, 00:27:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overliggende kammer  (Lest 4347 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: desember 16, 2008, 22:02:41 pm »

Har lurt på hva som er grunnen til at VW aldri fikk dette til/syntes det var lønnsomt på sine motorer.

Hva var de tekniske problemene? Porsche har jo sin berømte Fuhrmann motor der kammene drives med tannhjul og akslinger. Subaru og moderne Porsche bruker vel remdrift.





« Siste redigering: desember 16, 2008, 22:05:20 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 16, 2008, 22:06:45 pm »

Her er en som faktisk vil bygge en noenlunde replica:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=267256&highlight=
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 16, 2008, 22:26:18 pm »

En slik er bygget i Sverige for maaaaaaaaaaaaaange år siden Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 16, 2008, 22:34:04 pm »

Gikk en del slike bygg i rallycross på 80 tallet.
2.5 L T-4 blokk med Porschetopper.
Ford BDA topper ble også brukt. Disse ble kappet på midten.
Disse turbomotorene leverte rundt 450 hk


* Ford BDA.jpg (66.32 KB, 640x480 - vist 524 ganger.)
« Siste redigering: desember 16, 2008, 22:36:52 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: desember 17, 2008, 11:39:13 am »

Hovedgrunnen til at VW aldri brukte dette i noen boblemotor i alle fall er er nok fordi de ville holde kostnadene nede, og holde motoren så enkel som mulig.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: desember 17, 2008, 13:06:13 pm »

En bekjent hadde for noen år tilbake en 1303 4X4.
Med 2.3l type 1. Denne hadde overligende kammer, turbo og mekanisk sprut.
Tror bilen er på østlandet enda. kan se om jeg får hosta opp noen bilder...
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: desember 17, 2008, 14:29:05 pm »

BugBus her på forumet har ei slik 1303 4x4 boble stående i verksted sitt, med et monster av en motor og et snedig oppsett Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 17, 2008, 15:59:22 pm »

Det var Örjan Wahlund som bygde disse 4X4 Boblene på 80 tallet.
Disse ble kjørt i den gjeveste rallycross classen sammen med Martin Schanche

Den gamle bil til Örjan Wahlund står i Laudal. Like nord for Mandal
Denne har Porschetopper om jeg ikke tar feil.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 18, 2008, 00:37:04 am »

Russ Fellows sin hjemmelagde, kjørt dragrace i UK med den i noen år:
http://www.centralvwaudi.com/protoruss.htm
Hyllevare nå med 16V til $4400 for paret - ikke OHC, men ser jo snedig ut likevel
http://www.araoengineering.com/VWheads.htm
Angående grunnen var det vel kanskje litt økonomi med i bildet, svindyrt å lage og en knapp håndfull mennesker som klarte å skru på dem (Fuhrmann).
« Siste redigering: desember 18, 2008, 00:43:46 am av RZR-Andy » Loggført
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #9 på: desember 18, 2008, 01:03:07 am »

citroen GSA hadde overliggende kammer på bokser motoren sin
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: desember 18, 2008, 10:10:14 am »

En kam som virkelig er overlegen er FK89!  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: desember 18, 2008, 14:08:42 pm »

citroen GSA hadde overliggende kammer på bokser motoren sin

Men de toppene måtte overhales etter en (kort)stund....
anslagsvis 100.000 km
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: desember 18, 2008, 22:51:49 pm »

En slik er bygget i Sverige for maaaaaaaaaaaaaange år siden Glad

Jeg var faktisk i Sverige og tok noen bilder her om dagen.. Denne ble bygget i 1977 og kjørt på stripa med kompressor. Still going strong og dukker plutselig opp på startplata igjen  Blunker


* Cammer1.jpg (224.55 KB, 640x480 - vist 388 ganger.)

* Cammer2.jpg (231.97 KB, 640x480 - vist 388 ganger.)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 18, 2008, 23:59:27 pm »

That engine is baaaaaaaaaad  Gliser
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #14 på: desember 19, 2008, 08:02:16 am »

Det var Örjan Wahlund som bygde disse 4X4 Boblene på 80 tallet.
Disse ble kjørt i den gjeveste rallycross classen sammen med Martin Schanche

Den gamle bil til Örjan Wahlund står i Laudal. Like nord for Mandal
Denne har Porschetopper om jeg ikke tar feil.

Husker godt jeg så Ørjan Wahlund i aksjon mot Schanche & co på Geiteryggen midt på 80-tallet Sjokkert
Va'kke noen som tok han i starten med 4X4 1303'n ...Gliser Gliser ....DET var god underholdning det.....
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
1303RCN
Seniormedlem
****
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark


Vis profil

« Svar #15 på: desember 19, 2008, 22:18:17 pm »

Mika Janson hadde også en sån motor i drag race byggyn sin som han brukte på siste halv del av 80 tallet. Ellers har jeg lest i blad at det var en som brukte Subaru topper på en vw Rally cross motor i England.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!