mai 04, 2024, 01:13:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventiljustering på 2.0 type 4 motor  (Lest 2924 ganger)
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« på: desember 20, 2008, 18:08:46 pm »

Har vært inne på dette før, men jeg spør igjen. Motoren min går ikke på sylinder 3 og 4 har tatt av ventildeksler og sett etter at ventilene er med ( tror i hvertfall det ) Denne motoren skal vel ha hydr. løftere men tror de burde vært justert, så spørsmålet er da. Kan de justeres og hvordan, trenger ellers innspill på hva som kan være feil.
Loggført

2x 70mod Notchback
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 20, 2008, 18:12:26 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,6909.msg67094.html#msg67094
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #2 på: desember 20, 2008, 18:58:02 pm »

Se der ja du fant det jo, det med mekaniske løftere. Hvor får jeg tak i det og hva trengs, er det noe en kan bruke fra en annen VW motor. Hvordan kan jeg vite om de hydr. løfterne er pumpet opp eller ikke.
Loggført

2x 70mod Notchback
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: desember 20, 2008, 19:14:04 pm »

Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: desember 20, 2008, 19:23:47 pm »

Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.

Justeres og justeres.... De skal ihvertfall ikke ha så store klaringa før man bør skru etter. Vet ikke om man kan kalle det å justere jeg. Slitasje forekommer her også som på så mye anna metall i bevegelse..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 20, 2008, 19:26:47 pm »

de skal ha en grunn innstiling når de er nye.
hvis motoren har stått lenge , kan de olja ha siget ut av de.
det sjekker du ved å prøve å dytte støtstanga tilbake (mot kammen) hvis den fjærere så er de
tomme.
Vanligvis så er det bare å la motoren gå en stund så pumper de seg opp.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #6 på: desember 20, 2008, 19:52:37 pm »

Jeg har prøvd å la motorern gå både lenge og vel uten at den har forandret seg. Får prøve å demontere vippearmer og løftere i morgen, og se på tilstandenpå de. Får håpe at jeg finner noe feil, men dere må bare komme med løsninger slik at den vil gå på alle 4.
Loggført

2x 70mod Notchback
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 20, 2008, 21:03:44 pm »

HVis motoren kun går på 2, så tipper jeg det er noe helt annet galt enn bare å justere ventiler. Den eneste muligheten er i såfall at ventilene ligger på, men det er neppe noe som skjer av seg selv, på begge samtidig. Hvilken motorkode er det på motoren din ?
2 Enkle forgassere ?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: desember 20, 2008, 21:48:43 pm »

Hydrauliske løftere skal ikke justeres. Hvis du ser at ventilene åpner og lukker, må du se på tenning og bensintilførsel.

Hvis du trenger å justere grunninnstillinga, kan det være nedkjørte knaster på kammen. Dårlig erfaring....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #9 på: desember 21, 2008, 11:08:53 am »

Det er en CU motor 80 - 83 mod skulle vel det være da
Loggført

2x 70mod Notchback
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #10 på: januar 06, 2009, 21:02:19 pm »

Lurer på en ting, hvis det er noe feil på hydr. løftere, støtstenger,ventiler . Vil dette da vise seg ved en kompresjonstest, kjøpte et på Biltema for å prøve. På dette instrum. lå alle sylinderne mellom 8.8 og 9.5 kg .Burde vel gå på alle sylindrene da, eller er det noe jeg har misforstått HJELP!!
Loggført

2x 70mod Notchback
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: januar 07, 2009, 10:21:11 am »

Har du forgassere eller innsprøytning?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: januar 07, 2009, 12:09:28 pm »

Lurer på en ting, hvis det er noe feil på hydr. løftere, støtstenger,ventiler . Vil dette da vise seg ved en kompresjonstest, kjøpte et på Biltema for å prøve. På dette instrum. lå alle sylinderne mellom 8.8 og 9.5 kg .Burde vel gå på alle sylindrene da, eller er det noe jeg har misforstått HJELP!!

Det betyr at stempler og ringer + ventiler er ok, og at du har litt løft på kammen. Og at luftfilteret ditt ikke er potte-tett.

Ellers liker jeg en sylinderlekkasjetest mye bedre enn en kompresjonstest. Den forteller tilstand på sylinder og ventiler mye bedre (man kan høre hvilken vei lufta lekker, bare å lytte i eksos og oljepåfylling). Luftfilteret bør være tatt ut for å stole på en kompresjonstest (veit om en som blei lurt, 5-6 kg på komptest, tett/fin på syl.lekkasjetesten. Luftfilteret var tett).
« Siste redigering: januar 07, 2009, 12:22:39 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #13 på: januar 07, 2009, 15:28:02 pm »

Det er forgassere på den ja, målt uten luftfilter
Loggført

2x 70mod Notchback
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: januar 07, 2009, 15:48:27 pm »

Sjekk om den får bensin på den siden, kikk lukt eller prøv startspray på den siden når den går.
Kommer gnisten frem til plugg? Eller slår den over fra sprukne kabler?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #15 på: januar 07, 2009, 20:56:41 pm »

Ja da det er gnist på pluggene .
Loggført

2x 70mod Notchback
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #16 på: januar 07, 2009, 22:23:13 pm »

Du mangler vel bensin på den ene siden, da..
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 08, 2009, 14:23:43 pm »

kan være dårlig bensintrykk,pumpa greier ikke å fylle den venstre forgasseren den ligger lengst bort fra pumpa.Har sett endel t4 motorer som trykkstanga til bensinpumpa er utslitt.Da virkerpumpa dårlig.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #18 på: januar 08, 2009, 21:44:41 pm »

Ja vel, det må jeg nok sjekke. Takk for alle innspill hittil.
Loggført

2x 70mod Notchback
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!